• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Karosseri Bladfjäder till Fiat ducato

Vitas

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Urshult
HBK-Nr
9503
Medlemskap
2025
Hej tänkte höra om någon har bytt till lite styvare bladfjädrar. Jag har en plåtis 6,4 m som går på genomslagsgummina, tänker mig att byta till något styvare men nu är frågan om det finns enbladsfjädrar (som sitter på den nu) som är styvare eller om man måste gå upp till tvåblads fjädrar. Vill helst inte sätta dit lufthjälpfjädring. Att fråga reservdelsfirmor har inte gjort mig klokare, dom hänvisar bara till jämförbart med original.
Hälsn.
 

Carl E

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Forshaga
HBK-Nr
33783
Medlemskap
2025
Jag behöver byta ut mina Goldschmitt luftvägar. Hittade billiga i Tyskland men tappat bort adressen.

Någon här som vet var man kan köpa 8 tum dubbelbälgar billigt? Kompressor mm finns redan


Där köpte jag min luftfjädring.
 

PösslRyder

HBK Medlem
Inlägg
145
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
36050
Medlemskap
2026
För de som pratar lite tyska kan det vara en alternativ lösning att tar sig till Carsten Stäbler i Waghäusel, lite söder om Heidelberg. Bolaget installerade luftfjädringen till min plåtis (Citroen Jumper 6,4m) och man kan justera trycket separat på båda sidor. Bilen upplastades på detta tillfälle, nu har den 4250kg i totalvikt och det krävde inga förändringar, endast luftfjädringen på bakaxeln.
kör-ställningen är typ 300 kPa, men vid parkeringen kan trycket vara upp till 800 kPa - det ger en skillnad mellan lågsta och högsta position av omkring 10 cm.
Körning blev lite mjukare, men förstås blev det ingen Rolls-Royce :)
Betalade 12000 Kr / 1200 Euro i mars 2020. Gick snabbt att montera, bara ett par timmar.
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
515
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2025
Du har ingen fjädringsväg kvar bak,bilen står på genomslagsgummina, jag har monterat Air Top på min förra bil blev betydligt bättre.
Enligt Fiat så är det inte genomslagsgummi enbart utan är en del av fjädringen. Så att den ligger emot när bilen har maxvikt är normalt då den hjälper bladfjädern.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.783
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Enligt Fiat så är det inte genomslagsgummi enbart utan är en del av fjädringen. Så att den ligger emot när bilen har maxvikt är normalt då den hjälper bladfjädern.
Det tycker säkert FIAT, men ligger bilen på genomslagsgummit så har du i princip ingen fjädring nedåt,det går kanske att trycka ihop dom någon centimeter, komforten blir därefter.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.737
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det tycker säkert FIAT, men ligger bilen på genomslagsgummit så har du i princip ingen fjädring nedåt,det går kanske att trycka ihop dom någon centimeter, komforten blir därefter.
Det går att trycka ihop dom åtskilliga centimeter, men de är kraftigt progressiva för att kunna fånga upp större stötar. som t.ex. när
man missar en vägbula. Förr hade man genomslagsgummin på bilar, numera är det hjälpfjädrar av neopren som är mycket längre
och avsedda att hjälpa huvudfjädringen vid höga belastningar. En husbil går ju i princip alltid fullastad eller mycket nära full last och då kommer hjälpfjädrarna i arbete. Sedan är det naturligtvis en fördel om man kan öka fjädringsvägen genom t.ex. luftfjädring.
Viktigt är ju också att acceptera att det inte är en personbil man åker i, utan en hårt lastad lätt lastbil, vilket gör att man behöver anpassa körningen betydligt mera efter förhållandena än med personbilen.
 

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
197
Kommun
Sundsvall
Har på ett par husbilar monterat hjälpluftfjädring från detta företag ammortizzatori pneumatici - soffioni - molle - airspring - Sospensioni Aria easyTOP och är mycket nöjd.

Monteringen har jag gjort själv, liggandes på garageinfarten.

Pålle
Tack för tipset, ja 5300kr blir det med frakt för min Fiat, andra alternativ ligger på lite mer ex. Dunlop på 6800kr.

Men, jag har luftfjädring i dagsläget och är inte nöjd:

*Utan luft i bälgar - rätt bekvämt men vill inte att nya bladfjädrarna som var dyra & kruxiga att få dit ska slitas i förtid

*Lite luft i bälgar - blir guppigt av minsta vägbula

*Mycket luft i bälgar - blir alldeles för hårt och hög bil.

Bälgarna som sitter på idag är av väldigt billigt märke, China, och monteringsfästet är högt så blir inte mycket fjädringsväg.

Känns lockande med hjälpfjädrar då de arbetar tsm med bladfjädrarna, samtidigt kanske husbilen blir för hög bak med 350-750kg eftersom husbilen är plåtis mindre variant (Multijet 100 2008). Blir hela 10.000 för både bak och fram också, tycker mad är dyra i pris. Folk tycks ju så nöjda med luftbälgar samtidigt har jag inte alls upplevt något positivt med mina så är tveksam på ifall nya skulle lösa problemet enbart för att fästena ser ut o vara lite lägre...

Nästan så man funderar på att köra med enbart bufferts, men är väl inte bra i längden viktmässigt.
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
508
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2025
När jag besiktigade min plåtis Malibu 640 första gången ” light chassie 3,5 ton” i Portugal så såg besiktningsmannen att chassiet vilade på genomslagsgumit, ett allvarligt fel sa han, så jag fick nästan körförbud, fick knappt köra därifrån och ett rött besiktningspapper, fick 30 dagar på mig att åtgärda det.

Besiktningsmannen påstod att nästan alla nya Fiat Ducato husbilsplåtisar vilar numera på genomslagsgummit, vilket inte är godkänt i Portugal, kanske i Sverige.

Så det blev till att snabbt uppsöka en Fiat verkstad i Faro, när jag visade upp det röda besiktningspappret så gjorde man inga sådana jobb utan hänvisade mig till en Iveco verkstad, inte där heller ville man hjälpa mig utan utan hänvisade mig vidare till en verkstad som var specialister på beräkningar av bladfjädrar.

I mitt fall la man ett härdat specialformat plattjärn som vilade mot de bägge slutändarna på de befintliga bladfjäder-fästena, vilket lyfte upp bakändan 6-7 cm, så det blev alltså ingen förstärkning med dubbla ovanpå liggande bladfjädrar, som man ofta brukar lösa problemet med.

Märkligt nog så trodde jag efteråt att man skulle känna skillnad på väghållningen eller körbarheten, men det gjorde jag inte, kände faktiskt ingen skillnad alls.

Jobbet kostade med allt 660 euro och tog två timmar för två mekanikerna att fixa.
 

Bilagor

  • fiat1.jpg
    fiat1.jpg
    88,2 KB · Visningar: 67
  • Fiat2.jpg
    Fiat2.jpg
    87,5 KB · Visningar: 64
  • Fiat 3.jpg
    Fiat 3.jpg
    124,5 KB · Visningar: 64

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
197
Kommun
Sundsvall
När jag besiktigade min plåtis Malibu 640 första gången ” light chassie 3,5 ton” i Portugal så såg besiktningsmannen att chassiet vilade på genomslagsgumit, ett allvarligt fel sa han, så jag fick nästan körförbud, fick knappt köra därifrån och ett rött besiktningspapper, fick 30 dagar på mig att åtgärda det.

Besiktningsmannen påstod att nästan alla nya Fiat Ducato husbilsplåtisar vilar numera på genomslagsgummit, vilket inte är godkänt i Portugal, kanske i Sverige.

Så det blev till att snabbt uppsöka en Fiat verkstad i Faro, när jag visade upp det röda besiktningspappret så gjorde man inga sådana jobb utan hänvisade mig till en Iveco verkstad, inte där heller ville man hjälpa mig utan utan hänvisade mig vidare till en verkstad som var specialister på beräkningar av bladfjädrar.

I mitt fall la man ett härdat specialformat plattjärn som vilade mot de bägge slutändarna på de befintliga bladfjäder-fästena, vilket lyfte upp bakändan 6-7 cm, så det blev alltså ingen förstärkning med dubbla ovanpå liggande bladfjädrar, som man ofta brukar lösa problemet med.

Märkligt nog så trodde jag efteråt att man skulle känna skillnad på väghållningen eller körbarheten, men det gjorde jag inte, kände faktiskt ingen skillnad alls.

Jobbet kostade med allt 660 euro och tog två timmar för två mekanikerna att fixa.
Jaha, ja intressant lösning. Märkligt han var så petig, finns väl ingen större risk direkt med att det vilar på genomslagsgummit? bara obekvämare körning lät lite fjantigt. Och att de ställer dessa krav när det samtidigt är svårt att få tag i någon som kan åtgärda det.

Men, detta lyfte upp bakändan 6-7cm alltså... Hjälpfjädrarna jag kikar på kommer tydligen höja bilen 5cm bak, jag var då fundersam på hur det blir med framfjädern om den hela tiden är ihoptryckt...Tycker den ser ihoptryckt ut fram när lastatungt.se monterat bakfjädern men inte fram. Är tveksam till att installera båda då det skulle kosta 10.000kr.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.737
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
När jag besiktigade min plåtis Malibu 640 första gången ” light chassie 3,5 ton” i Portugal så såg besiktningsmannen att chassiet vilade på genomslagsgumit, ett allvarligt fel sa han, så jag fick nästan körförbud, fick knappt köra därifrån och ett rött besiktningspapper, fick 30 dagar på mig att åtgärda det.

Besiktningsmannen påstod att nästan alla nya Fiat Ducato husbilsplåtisar vilar numera på genomslagsgummit, vilket inte är godkänt i Portugal, kanske i Sverige.

Så det blev till att snabbt uppsöka en Fiat verkstad i Faro, när jag visade upp det röda besiktningspappret så gjorde man inga sådana jobb utan hänvisade mig till en Iveco verkstad, inte där heller ville man hjälpa mig utan utan hänvisade mig vidare till en verkstad som var specialister på beräkningar av bladfjädrar.

I mitt fall la man ett härdat specialformat plattjärn som vilade mot de bägge slutändarna på de befintliga bladfjäder-fästena, vilket lyfte upp bakändan 6-7 cm, så det blev alltså ingen förstärkning med dubbla ovanpå liggande bladfjädrar, som man ofta brukar lösa problemet med.

Märkligt nog så trodde jag efteråt att man skulle känna skillnad på väghållningen eller körbarheten, men det gjorde jag inte, kände faktiskt ingen skillnad alls.

Jobbet kostade med allt 660 euro och tog två timmar för två mekanikerna att fixa.
Det ser ut som att du har fått ett extra fjäderblad monterat, jag har motsvarande på min Maxi. Jag tycker att det är minst sagt förvånade
att en Malibu 640 byggs på lightchassiet, de jag har titta på har varit byggda på Maxichassiet. Den långa Ducaton är ju ganska tung från
början, och Malibus inredningar är säkert inte de lättaste.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.783
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Det ser ut som att du har fått ett extra fjäderblad monterat, jag har motsvarande på min Maxi. Jag tycker att det är minst sagt förvånade
att en Malibu 640 byggs på lightchassiet, de jag har titta på har varit byggda på Maxichassiet. Den långa Ducaton är ju ganska tung från
början, och Malibus inredningar är säkert inte de lättaste.
Allt för att kunna klämma in den på 3500kg
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
508
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2025
Allt för att kunna klämma in den på 3500kg

Helt rätt Montreal och Olof G, Malibu 640 och Light Chassi är ingen bra kombo.

Anledningen till att jag valde Light chassi och inte Maxi chassiet var tilläggsvikten på 40 kg. Då hade min plåtis hamnat över 3,5 ton och någon farfars regel har man inte i Portugal.

Så jag hade alltså inget val om jag skulle trycka in mina andra nödvändiga tillval inom viktklassen 3,5 ton. Som var automat låda - 180 hk motor - 125 liter bränsletank, 4 runda fönster etc, etc.

När man beställer en ny Malibu 640 som är tung från början så har man inte mycket payload att röra sig med, man får tänka igenom varje tillval noga för att inte hamn över 3,5 ton.

Med mina noggrant genomtänkta tillval så hamnade Malibu:n ändå på 3540kg och det var precis inom toleransgränsen för lätt lastbils-registrering i Portugal.

//T
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.299
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2025
En variant kan vara att byta original bladfjädringen mot en i kompositmaterial. De finns för 2000 och 2400 kg max axellast (och kanske fler). Frågan är vilken av dem som ger det lyft man eftersträvar på en bil med nedlastad original enkelfjäder. Ett stort plus är att vikten minskar genom ett sådant byte. Men priset kan vara avskräckande.

510B1F53-075E-4B1F-996B-D68E98DB37CC.jpeg
 

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
197
Kommun
Sundsvall
Finns det någon som monterat dit hjälpfjädrar från mad (det enda märket som tycks finnas) enbart bak och blivit nöjd?

Funderade på om jag skulle göra det, och ifall det blir för ojämn höjd bak/fram så kanske jag köper till fjädrar fram i efterhand... Blir dock 11.500 istället för 10.000 om man skulle köpa båda direkt.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
950
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2025
Jag har en 3,5 tons 5,4 m lång plåtis. Fullastad har jag nog aldrig legat över 3,3 ton. Redan när den var ny för dryga tre år sedan tyckte jag att den var stötig t ex över farthinder. Jag kunde konstatera att jag inte hade mycket kvar tills fjädringen låg på genomslagsgummit. Det är möjligt att det ska vara så men jag köpte i alla fall Madfjädrar för 0-400 kg. Bilen höjdes någon cm och därmed började fjädringen "arbeta" lite tidigare.

Slutsatsen är att fjädringen blev lite mjukare och behagligare även om det fortfarande märks att det är en "lastbil" jag kör.
Det finns fjädrar även för 350-750 kg. Jag vet inte om den hade blivit ännu mjukare i början eller tvärtom. I vilket fall som har jag fått en bättre fjädring och får vara nöjd. Även om jag vill ha ännu bättre.
 

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
197
Kommun
Sundsvall
Jag fann precis dessa genomslagsgummin på lastatungts hemsida. De kanske inte är helt fel, och billiga, de höjer ju upp bilen några centimeter står det så avlastar ju givetvis bladfjädrarna och ska göra körkomforten bekvämare?

''

Vad är ett progressivt genomslagsgummi?

Ett progressivt genomslagsgummi är en uppgraderad version av ett standard genomslagsgummi som är utformad för att ge en mer följsam och effektiv dämpning under extrem belastning. Progressiva genomslagsgummin är oftast tillverkade av polyuretan eller ett speciellt gummimaterial som är konstruerat för att vara både flexibelt och tåligt.

Skillnaden mellan ett progressivt genomslagsgummi och ett traditionellt genomslagsgummi ligger i hur det komprimeras och deformeras under belastning. Progressiva genomslagsgummin har en konisk eller stegvis form som gör att de blir styvare när de komprimeras mer, vilket innebär att dämpningen ökar i takt med belastningen. Detta ger en mer linjär och smidig dämpning som förbättrar både körkomfort och kontroll under extrema förhållanden.

Fördelarna med att använda progressiva genomslagsgummin i ditt fordon inkluderar bättre skydd för stötdämpare och chassi, förbättrad körkomfort och en mer kontrollerad körupplevelse även under svåra förhållanden. Progressiva genomslagsgummin är särskilt användbara för bilar som regelbundet utsätts för kraftiga belastningar, såsom offroad-körning, släpvagnsdragning eller tung lastning.''
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.737
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag fann precis dessa genomslagsgummin på lastatungts hemsida. De kanske inte är helt fel, och billiga, de höjer ju upp bilen några centimeter står det så avlastar ju givetvis bladfjädrarna och ska göra körkomforten bekvämare?

''

Vad är ett progressivt genomslagsgummi?

Ett progressivt genomslagsgummi är en uppgraderad version av ett standard genomslagsgummi som är utformad för att ge en mer följsam och effektiv dämpning under extrem belastning. Progressiva genomslagsgummin är oftast tillverkade av polyuretan eller ett speciellt gummimaterial som är konstruerat för att vara både flexibelt och tåligt.

Skillnaden mellan ett progressivt genomslagsgummi och ett traditionellt genomslagsgummi ligger i hur det komprimeras och deformeras under belastning. Progressiva genomslagsgummin har en konisk eller stegvis form som gör att de blir styvare när de komprimeras mer, vilket innebär att dämpningen ökar i takt med belastningen. Detta ger en mer linjär och smidig dämpning som förbättrar både körkomfort och kontroll under extrema förhållanden.


Fördelarna med att använda progressiva genomslagsgummin i ditt fordon inkluderar bättre skydd för stötdämpare och chassi, förbättrad körkomfort och en mer kontrollerad körupplevelse även under svåra förhållanden. Progressiva genomslagsgummin är särskilt användbara för bilar som regelbundet utsätts för kraftiga belastningar, såsom offroad-körning, släpvagnsdragning eller tung lastning.''
Rätt mycket het luft i den texten, alla hjälpfjädrar (det som fortfarande kallas genomslagsgummin) är progressiva, och behöver inte se ut som dessa för att vara det. Om man tittar på de som sitter original på Ducato och dess släktingar Peugeot, Citroen, Opel m.fl. så är de ihåliga nederst
för att ge ett mjukt ingrepp och sedan koniska för att ge progressivitet. F.ö. om någon funderar på att korta hjälpfjädern för att skapa längre
fjädringsväg vilket ju vore trevligt för komforten, tänk på att hjulhusen/innerskärmarna bak på husbilar ofta är ganska små så det finns dåligt
med ytterligare plats för hjulen att fjädra uppåt, vilket kan bli fallet med ovanstående produkt.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.783
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Här en annan variant med hjälpfjädrar.
 
Toppen