• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Biltema AGM igen

Lars&Eva

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
13897
Medlemskap
2027
Eftersom även jag funderar på att köpa ett par AGM battteri från Biltema har jag ett par frågor.
Har sett att flera kör med dessa och bör haft dem något år. Fungerar de fortfarande för er? Nästa fråga, hur gör man med luftningen som sitter på de gamla batterierna, har dessa batteri den eller skippar man bara den? Behöver inställning på laddaren ändras?

/Lars
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Biltema AGM igen

Ja det är jag införstådd med.
Batteriet har ju även varit på underhållsladdning vissa perioder via landström.
jag har ju så sent som igår kopplat bort smartladdaren och då visade laddaren före bortkoppling fullt batteri.
När laddaren kopplades bort och 5 sekunder efter visade batteriet 12,4 volt.
Med denna låga ingångsspänning så dyker det fort ner under 12,0 volt.
sedan en annan sak i det hela skall bilens ladare stå på Pb eller Gel?
Finns tydligen olika åsikter om detta.

Enligt Tyska tidningen Promobil gel ifall inte annat nämt.

Leif
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Biltema AGM igen

Jeg har af god erfaring netop d.d. købt et nyt Biltema AGM batteri, til erstatning for et ca. 4 år gammet Harald Nyborg batteri.
AGM batteriet fra Harald Nyborg blev alvorligt mishandlet de første ca. 1½ år sammen med almindelige start batterier og SMF batterier.
Da tog jeg mig alvorligt sammen og med min elektronik baggrund, fik jeg oprettet et stærkt batterisystem som endnu ikke synes at være gjort bedre af andre i HBK eller DACF.
2,7 KW (C20) for 4 x 70Ah (1 x HaNy + 3 x Bilt.)batterier = 80% udnyttelse.

Jeg har offentliggjort flere test her i forum.

Nu kunne mit mishandlede Harald Nyborg så ikke mere, men det havde absolut sine svære barndomsår' sammen med almindelige batterier.

PS. det nytter ikke at bebrejde batterierne hvis man ikke behandler sine batterier ordentlig.
 
Senast redigerad av en moderator:

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Biltema AGM igen

Vi kör året runt och är ute och kör minst varje månad. Husbilen står inomhus med underhållsladdning när den inte används.
Laddare är CTEK med temperatur kompenserad laddning så det är inget fel på spänningsnivåer. Dessutom EFOY som startar vid 12.3V så bättre går inte att sköta dessa batterier.
Hade GEL på förra bilen och de var helt ok vid mer än 7 år när jag bytte bil.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Biltema AGM igen

Detta om laddning av batterier har som sagts diskuterats i oändliga trådar, men här kommer min åsikt och jag tror mig ha läst det mesta om batterier och laddning, och ämnet har även varit en del av mitt tidigare jobb.
Laddning av AGM-batterier bör göras med laddaren inställd på GEL.
AGM-batterier reagerar långsammare än våta batterier och skall liksom GEL ha lång laddningstid under många timmar för att bli helt laddade. innan laddaren går över till "float" laddning.
Är laddaren inställd på våta batterier så får de mycket kortare laddningstid.

Vad som är värre är att är laddaren inställd på våta batterier så ökar den laddningsspänningen avsevärt i slutskedet för att motverka stratifiering (när batteriet laddas ökar densiteten på batterisyran och en del av den sjunker till botten).
För att motverka detta ökar laddaren spänningen så batterisyran börjar "koka" (det sker gasbildning). Detta för att röra om i batterisyran.

Sker denna gasbildning i ett AGM eller ett GEL-batteri kommer det bildas hålrum i Gelen/glasfibermattan som inte går att återställa och kapaciteten minskar. Det går inte att röra om i GEL eller syran som är bunden i glasfibermattan
När detta skett många gånger är batteriet kass.
Så enligt mitt förmenande (och efter diskussioner med tillverkare av laddare) så skall ett AGM-batteri laddas som GEL.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Biltema AGM igen

Detta om laddning av batterier har som sagts diskuterats i oändliga trådar, men här kommer min åsikt och jag tror mig ha läst det mesta om batterier och laddning, och ämnet har även varit en del av mitt tidigare jobb.
Laddning av AGM-batterier bör göras med laddaren inställd på GEL.
AGM-batterier reagerar långsammare än våta batterier och skall liksom GEL ha lång laddningstid under många timmar för att bli helt laddade. innan laddaren går över till "float" laddning.
Är laddaren inställd på våta batterier så får de mycket kortare laddningstid.

Vad som är värre är att är laddaren inställd på våta batterier så ökar den laddningsspänningen avsevärt i slutskedet för att motverka stratifiering (när batteriet laddas ökar densiteten på batterisyran och en del av den sjunker till botten).
För att motverka detta ökar laddaren spänningen så batterisyran börjar "koka" (det sker gasbildning). Detta för att röra om i batterisyran.

Sker denna gasbildning i ett AGM eller ett GEL-batteri kommer det bildas hålrum i Gelen/glasfibermattan som inte går att återställa och kapaciteten minskar. Det går inte att röra om i GEL eller syran som är bunden i glasfibermattan
När detta skett många gånger är batteriet kass.
Så enligt mitt förmenande (och efter diskussioner med tillverkare av laddare) så skall ett AGM-batteri laddas som GEL.

Intrssant - har haft två Exide AGM batterier sedan vi köpte bilen hösten 2007 - ser nu att det blir 7 år (har tidigare talat om 5 säsonger i olika trådar här, 7 hela säsonger är det faktiskt nu).
Våra "dog" nyligen och har bytts mot nya Banner Running Bull, hos Awimex.
Awimex, liksom vår laddares tillverkare Calira, hävdar bestämt att AGMbatterier ska laddas som flussig/blysyra - inte som gel. Vem månde ha rätt?:confused:
Vår laddare stod på "flussig" fram till i våras, då jag här lät mig övertygas om att de borde stå på "gel" istället.
Kan också nämna att vi hela tiden haft en stor (175w 24V) solcell kopplad direkt på bodelsbatterierna via en mppt- regulator.
Tillbaka på flussig nu. Vem ska man tro på?
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Biltema AGM igen

Håkan, du har 4 års garanti på Biltemas AGM batterier, såfremt batterierne har været behandlet rigtigt.
Det kan være lidt svært for mange at vurdere opstillingens sammenhæng i en husbil, men der må jo være en fejl et eller andet sted.
Jeg har både været heldig og uheldig* med Harald Nyborgs AGM batterier,
men efter jeg har fået voltmeter i instrumenpanelet og respekterer batteriernes vilkår har jeg ikke haft problemer med batterier.
Strømmens veje kan være meget tricky'.

* købte 2 stk. ved Ha.Ny. Viborg (outlet :rolleyes: men samme pris)
retur.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Biltema AGM igen

Lad det være helt klart, at ingen batterier alene er bygget for husbiler.
Husbiler udgør mindre end 1% af solgte bil batterier.
Næsten alle batterier er solgt og virker alene som een = 1 enhed.
I husbiler sammensætter mange traditionelle startbatterier med AGM batterier eller GEL batterier og det er ofte her problemerne opstår ved opladning.
Disse 3 batterityper har alle forskellig opladnings behov.
Uanset om opladningen kommer fra en ældre oplader, smart oplader eller motorgenerator, så er det gennemsnittet som registreres - basta !

Sammensætning af batterier er absolut betinget af harmoni mellem batterierne, hvis resultatet skal være godt.
Du får også dårligt resultat hvis du sætter NiMH batterier sammen med almindelige batterier i lommelygten.

AGM batteriers fordel er at de er meget modtagelige for hurtig opladning i modsætning til GEL som ødelægges ved for hurtig opladning - basta !

Derfor fabriks-installeres AGM som solo batterier i ofte dyre personbiler t.ex. Mercedes, BMW m.m.

I husbiler har vi brug for at oplade batterkapaciteter som er mange gange større end almindelige personbiler, og da vi ikke kører væsentlig mere er det godt hvis vi kan oplade t.ex 4 x så hurtigt - -
- altså AGM (eller Lithium) over ALT.
 
Senast redigerad av en moderator:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.179
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Biltema AGM igen

Tack Bredo, det var nyttiga tips!

Jag är ingen expert på batterier, det enda jag vet är att våra campingsbehov i det fria kräver en del ström och ett oberoende av stolpar. Kyl, frys, dieselvärmaren, nätuppkoppling, belysning och lite TV skall fungera dagligen. Min tanke är att sätta in
- 2 st AGM á 120 A (240 A) och försörja paketet med
- 3 x 110W (320 W) solceller av bästa kvalitet via
- Votronics Duo 420 W (25A) som klarar att leverera el-överskottet till startbatteriet (bra vid längre stillastående)

Det kan låta lite överdimensionerat på "input" sidan, men om det håller, då kan jag alltid komplettera med ytterligare ett batteri. En av solpaneler kommer att vara rörlig i alla väderstreck (hänsyn till vinterperioden).

Min fråga till dig är: har jag missat något, vad kan du ge mig för råd?
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Biltema AGM igen

Ranko det er bra information :) når der spørges - som camping oberoende av stolpar och med kyl, frys, dieselvärmaren, nätuppkoppling, belysning och lite TV skall fungera dagligen.

Så du ønsker at bruge ca. 500 watt/timmar hver dag ?
I hvor mange dage ?

Med 240 ampere timer batterier får du ca. 2300 watt timer (C20) ved optimal AGM og jævnt forbrug hele døgnet.
Du bruger sandsynligvis ujævnt og har derfor kun 85% = ~2000 watt timer til rådighed - forudsat max. AGM opladning.
Du har sandsynligvis et traditionelt startbatteri som kan forhindrer dine bodelbatterier bliver opladet fuldstændigt,
samt hvis du bruger halvljus og strøm til kylskab/frys m.m. 40 - 95% - jeg gissar 65% af 2000 watt timer.
= 1300 watt timer om alt er OK.

Altså har du til ca. 2½ dage om sommeren, og derfor er det godt at du har solceller.
Havde du haft optimal opladning med AGM starbatteri, bodelsbatterier i samme størrelse og type som startbatteri ( t.ex. 3 x 80 Ah), ikke forbrug af strøm undervejs,
- ja så havde du til ca. 4 dage med samme forbrug uden solceller.

Jeg har ikke meget kendskab til solceller da jeg kører min husbil næsten hver dag og derfor ikke har brug for solceller.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Biltema AGM igen

.........
Min fråga till dig är: har jag missat något, vad kan du ge mig för råd?

Så det korte svar på: har jag missat något ?
Ja du har missat at få bra laddning når du kører så du får fuld batterkapacitet når du stopper.
Rådet er:
Køb 3 eller 4stk. 80 Ah AGM batterier og udskift dit almindelige startbatteri.
Installera DRL LED hvis det ikke findes og undgå at bruge strøm til noget andet end opladning.
Først efter batterierne er fuldt opladet til ca. 14,5 volt kan du tilslutte t.ex. køleskab m.m. blot ikke uder 13 - 13,5 volt på systemet.
Det kan du tjekke undervejs med et fastinstalleret voltmeter synligt fra førerpladsen.

Det er ikke smart at stoppe med halv kraft på batterierne :rolleyes:
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.179
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Biltema AGM igen

Då får det bli 4 x 80 AGM från Biltema för vår del. Men jag ändrar inte original startbatteriet. Den skall hållas avskild från bodelen och bara underhållsladdas under längre stillastående. Visst vill man kunna starta bilen när vi väl ska iväg.

OK Bredo, jag förstår vikten av att vara fulladdad (14,5 V) vid påbörjad camping, så kommer det också att bli förmodligen med bilens 180A generator som säkerligen kommer att toppa både startbatteriet och 4 st bodelbatterier. Ska räkna på det med hänsyn till halvljus/kyl/frys... En annan grej som jag måste ta hänsyn till är motorvärmaren (Ebersprecher) som också tar sina Ampere om det skulle bli kallt innan avfärden. Måste leta upp en lämplig panel med 2 st. Voltmeter (för båda systemen) och installera den i förarhytten. "Att mäta är att veta" sägs det!
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Biltema AGM igen

Ranko
Umiddelbart er jeg i tvivl om din fastinstallerede 230 volt lader kan oplade 4 x 80 = 320 Ah batterier.
Hvis den er for lille vil du langsomt ødelægge alle batterierne når husbilen holder i indkørslen.

Selvfølgelig skal startbatteriet holdes adskilt fra boldelsbatterierne under længere ophold uden opsyn.

Skulle det ske at vintersolen ikke kan lade et almindeligt startbatteri i December ;),
*** så sæt kortvarigt et rødt ( + til +) startkabel mellem bodelsbatterierne og startbatteriet - så starter husbilen turbo-snabbt selv i minus 30 grader :).

2 voltmeter; et for startbatteri og et for bodelsbatterier ?
Ett for bodelelsbatterierne er OK ellers brug trick *** ;)
 
Senast redigerad av en moderator:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.179
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Biltema AGM igen

Jag förstår Bredo, ska fundera vidare tillsammans med husbilsbyggaren och lyssna på vad han har att säga. Du har hjälpt mig väldigt mycket med att fatta beslut angående Biltemas 4 x 80A batterier och det tackar jag dig för. Hellre ödelägga dessa under "testfasen" än att satsa på LiFePO4 med en gång... Det dröjer ett tag innan batterierna/laddning är aktuellt så det kommer nog en hel del nya frågor i en annan batteritråd.

Tack Bredo... : )
 

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
462
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Sv: Biltema AGM igen

Fick höra följande i slutet av förra veckan av en bekant.
Han har 4 st batterier till bodelen storlek eller typ glömde jag fråga.
Han använder bilen året runt och står mycket på vintern utan landström i skidbackar.
Har koplat in en smartladdare typ Ctek via en inverter på 1000w som laddar bodelsbatterierna vid körning. Detta förfarande ger en bättreladdning än vad bilens egen laddare ger.

Sedan finns den uppgiften också att man inte skall koppla in en smartladdare på batteriet om man även skickar laddning en annan väg typ orginal laddren.
Hur det är med den saken vet inte jag?
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Biltema AGM igen

Principielt ja for
Har koplat in en smartladdare typ Ctek via en inverter på 1000w som laddar bodelsbatterierna vid körning. Detta förfarande ger en bättreladdning än vad bilens egen laddare ger.

Meeen da husbilsgeneratoren sandsynligvis kan oplade med mere en 70 ampere,
findes der ikke nogen C-tek lader (~max. 25 A) som kan lade så hurtigt (for AGM eller mer 250 Ah) samt at der kan blive 20% invertertab og 10% ladertab.

Til gengæld hvis man insisterer på ikke at vil bruge DRL LED og vil kun bruge køleskab elektrisk, - ja så opnår man sjældent(aldrig) 14,5 volt.

Fidusen kan være at slut-oplade efter dette system ved en noget kompliceret omskifter eller flere.
Det kan gøres undervejs (relæ) fra førersædet eller stop og afbryde og tilsluttet - kranglet.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen