Sv: Biltema AGM igen
Nå skal jeg være petig!
Kabelens dimmensjon styr hvor mye en klarer å trykke gjennom (Amper) ved det spenningsfall som oppstår ved motstanden i kabelen. Noe som forstyrrer er kylskåpet på 12V, det får sin strøm via samme kabel fra bilbatteri til EBL. Dette spenningsfall setter i praksis maks-spenningen til bobatteri. Den totale motstanden i kabelen regulerer hvor lang tid det tar før en oppnår maks ladning som er mulig med den spenning som er tilgjengelig.
Ett enkelt regnestykke viser hvorfor en med normal kabling aldri får toppladet bobatteri under kjøring. Om kabelen mellom bilbatteri og ebl er 4m 6 kvadrat så gir kylskåpet et spenningsfall på 0,1V - er generatoren satt opp for 13,8V så blir maks spenning tilgjengelig 13,7V. En løsning kan være av typen Ctek Dual med Smartpass, hvor smartpass slipper direkte gjennom strøm så lenge bobatteriet kan ta i mot mer enn DC-DC laderen kan gi. Deretter tar DC-DC over og lader til fullt batteri. Skal en gjøre denne innstalasjonen 100% optimal så krever det mye omtanke og arbeid.
En total kabellengde på 10 m 6 kvadrat får ved 100 A et spenningsfall på nesten 3 Volt, selv ved 35 kvadrat er spenningsfallet 0,5V ved 100A.
Skal en i en bil topplade et AGM batteri under kjøringså trenger en ikke bare korte kabler mellom generator, bilbatteri og bobatteri - men og en oppjustert regulator til over 14V - eller en booster lader.
Ser disse begrensningene meget godt i min bil med LiFeYPO4 batteri på 400Ah, batteripakken kunne jeg hurtiglade med 2000A uten at den tar skade. Det hjelper lite at det sitter en 180A generator når kablingen gir så stort spenningsfall at ved 11,5V så klarer den å lade med 80A. Selv med nesten fullt batteri blir iikke ladespenningen over 14V - skulle gjerne vært oppe på 14,4 til 14,8 volt for maks kapasitet. Men 380Ah som kan benyttes er heller ikke galt.