• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Biltema AGM igen

Lars&Eva

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
13897
Medlemskap
2027
Eftersom även jag funderar på att köpa ett par AGM battteri från Biltema har jag ett par frågor.
Har sett att flera kör med dessa och bör haft dem något år. Fungerar de fortfarande för er? Nästa fråga, hur gör man med luftningen som sitter på de gamla batterierna, har dessa batteri den eller skippar man bara den? Behöver inställning på laddaren ändras?

/Lars
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Biltema AGM igen

Mina inköptes 2012-04-27 och fungerade bra tills för c:a 2-3 mån sedan då de tappade kapacitet.
De fungerade bra några timmar med c:a 5A last men sjönk sedan snabbt från c:a 12.3V ner till 11.5V då EBL och Inverter bröt.
Märkte även lite under sommaren att EFOY startade oftare än vanligt och även blev klar snabbare än vanligt men eftersom vi körde varje dag så kollade jag inte så noga utan tänkte att det var generatorn som laddat klart.
Har CTek 250S så generatorn laddar fullt.
Efoy startar vid 12.3V och ger drygt 5A och då borde ju minst 80Ah vara borta ur batterier och det borde ta minst 16 tim att återladda.

Jag fick ta likadana batterier men frågade heller inte om jag fick byta typ eftersom de fungerat bra under 2,5 år.
 
F

F.d. 29781

Guest
Sv: Biltema AGM igen

Biltema är dom enda som lämnar 4 års garanti på bilbatterier. Köpte ett sådant men sedan bytte i bil så jag vet inte hur det har funkat.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Biltema AGM igen

Affezell, när du laddar alla batterier under körning, skal alla batterier, start och bodel, helst vara av samma typ, storlek och ålder.

AGM är snabba at ladda och endast lithium är kanske bättre men kostar kassan'. ;)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Biltema AGM igen

90% av alle AGM batterier egner seg bra som startbatteri, det som er viktig er CCA Ampeer - og den er høy nok på de fleste AGM, men ikke på gel og fritid. Et optimalt universellt batteri har høy CCA og høy C20 Ah/kg samtidig som de ikke koster for mye :D. Av bly-batteriene er det AGM som er nærmest et slikt optimalt husbilbatteri, LiFe baserte koster for mye men har og vesentlig høyere både CCA og Ah/kg.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Biltema AGM igen

Man kan mene at det er luksus at bruge AGM som startbatteri.
Det gør t.ex. Mercedes, BMW etc. - dyre personbiler.

Man kan også vælge at sammenkoble alle husbilens batterier uden skillerelæ.
Totalt minimum 200 Ah ved 11,5 volt (alarm spænding) starter motoren lige så godt som 70 Ah ved 12 volt.

Det kræver dobbelt alarm eller batterivagt evt. med relæ for stor belastning.

Jeg har dobbelt alarm; i voltmeter og inverter og får gavn ved overnatning, af batteriet tiltænkt som start.
Begyndte/testede sådan for næsten 10 år siden med hovedafbryder og ekstra benzingenerator.
Jeg har skillerelæ men synes det er irriterende at man ikke kan bruge starbatteriets ekstra kapacitet og lade alle batterierne hjælpe til ved start.
Hovedafbryderen har nu anden funktion og benzingeneratoren står på lageret. :)

En batterivagt som denne type
Batterivagt Raze 12 V - Batteriladere - thansen.dk
kan afbryde et stort relæ eller t.ex. flere 35 A relæer parallelt

- eller denne som virker uden ekstra relæ men max 60 A
Batterivagt SPB 12060 - Akkumulator & tilbehør - Kæmpe udvalg af campingudstyr

Knut, hvis man bruger startbatteriet som ovenstående
får jeg 33% ekstra strøm og dermed en reduktion af bodelsbatteriernes vægt med 33%
- så nærmer vi os en af de store fordele ved LiFe batterier.:)
 
Senast redigerad av en moderator:

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Sv: Biltema AGM igen

Självklart använder man inte inverter och separat C-Tek, S250 + Smartpass är ju ett komplett automatiskt system som sköter hela elhanteringen. :)

Varför ska man inte använda inverter? Jag använder den varje dag då vi fricampar till Kaffebryggare och tanten blåser håret.
Jag har 2 st gelbatterier a 80 amp styck.
Dom verkar lika bra som för 2 somrar sedan.

JOE
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Biltema AGM igen

Det påstås av brukere a Softcharge at de har klart å ha samme sett batterier i 10 år med full kapasitet hele tiden. Noe av det spesielle er at den modifiserte ladningen hele tiden ligger på den sikre siden slik at ikke batteriene blir overladet men alikevel blir ladet til 100%. Løsningen brukes hovedsaklig i profesjonelle løsninger som elektriske trucker, ambulanser og andre utrykningskjøretøy med stort sstrømforbruk.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Biltema AGM igen

Der er for mig næsten ingen tvivl om
at den måde hvorpå en smartlader med en syklus på 7-8 trin
er at foretrække som opladning af batterierne under kørsel- när man åker.
Det synes det norske Revne at kunne gøre ?

Man kan efterligne denne metode ved selv at regulere opladningen og efterfølgende hvilespænding.

Det kræver at man kan regulere spændingen, og gerne til nyttige og varierende formål.

Jeg har inverteren med mange muligheder til at regulere med.
Dejligt at have
varm kaffe,
varm mad,
varm vandforsyning,
koldt køleskab uden bekymring om ulovlig åben ild på tankstation
fuldt opladet labtops,
varm alkoveseng etc.
- redo när du stopper.

Endnu mere smart med en automatik for dette system - hvis muligt.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Biltema AGM igen

Jag mailade Revne med samma fråga. Han svarade att han sänder dem med post. En del av generatorn ska kopplas om hos dem om jag förstår svaret rätt.

.......Når det gjelder din bobil så kan vi opplyse om at vi sannsynligvis har ferdig omkoblet børstebro til dynamoen dersom den er den type som er på første vedlegget her. Dynamo fabrikat er Bosch 12 V.140 A. Se derfor om dynamoen er denne type i din bobil.
Dersom din bobil har denne dynamotype så kan vi levere en ferdig omkoblet børstebro (sitter i enden av dynamoen) sammen med forsendelsen av en enhet SoftCharger type 30.PS. Den originale børstebroen returneres etter installasjonen er utført til:
RevneSystem
Harald Revne,
Lepsøyneset 17,
N-5216 Lepsøy, Norway......
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Biltema AGM igen

Det verkar som Ravne tagit upp det gamla konceptet från TWC. Det köptes upp av Hella för att läggas ned.
Jag hade en sådan regulator i båten och den fungerade utmärkt. Man kunde höra på motorns varvtal när den laddade respektive mätte batteriets laddningstillstånd.
Jag har en sådan ny liggandes, man kanske skulle se om den passar i husbilen.
:)
TWC
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Biltema AGM igen

Ideen den samme på TWC og Revne, men Revne har fortsatt utviklingen og lagt inn mer digital styring av ladeforløp og kontroll. Årsaken til å benytte en modifisert børstebro er at den orginale også ofte inneholder styringen av ladningen. Denne må en overstyre om en skal få 100% kontroll på ladningen.

Skulle tro at tidlige Revne og TWC er svært like.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Biltema AGM igen

Knut
Det jeg synes lyder godt for Softcharge fra Revne,
er at der kommer en hvilespændig som afslutning på en automatisk opladnings-cyklus, tilsvarende 230 volt smartlader.
~13,6 volt
Er det ikke korrekt for Softcharge ?

Det findes der ikke på CTEK's dual med kun 5 trin for gammeldags startbatterier,
men derimod på CTEK's almindelige 230 volt opladere - selvfølgelig.

Efter lynhurtig fulladning tilkobler jeg selv NU manuelt,
en belastning med køleskab, kaffemaskin, ugn, vandvarmer etc., som giver en hvilspændingen på batterier fra ca. 12,8 - 14 volt.

Det vil jeg gerne have gjort automatisk tilsvarende Revnes Softcharge
så at mine batterier får sund og god dybdeladning etc. med hvilespænding.
Foruden at kunne bruge alt det elektriske 230 volt udstyr i bodelen mens jeg kør
- så er maden og det varme vand klar når jeg stopper.;)

Systemet vil blive:
startende med maximal hurtig opladning af AGM 280Ah Biltema, til ca. 14 volt,
hvorefter en smartlader overtager den optimale slut-opladning med 7-8 trin og hvilespænding
- samtidig kan der bruges løs af udstyr i bodelen m.m. - uden det forstyrrer opladningen.
Pris under 500,-

I øjeblikket har jeg kun korte tidsrum til forberedelse af det automatiske system.
Giv mig tid - hvis du også vil være blandt dem som får batterierne til at holde i 10 år,
uden at skulle betale kassen' eller køre til Norge for installation.
Konstruktionen kommer i
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/415778

En af de erfarende med AGM kommer måske med en tilsvarende løsning
på hvilespænding 13,6 volt samtidig med forbrug
inden min konstruktion bliver færdig :)
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Biltema AGM igen

I noen av skrivelsene på websiten står det at Softcharger kutter ladningen ved 100% og inn igjen ved litt lavere ladning - detaljene står ikke, men det er oppskriften på lang levetid på batterier.

Om vi ser på en helt annen produktgruppe - laptops så hadde IBM Thinkpad en slik logikk på sin batteriadning. Om en satte en IBM og en HP på skrivebordet med ladning tilkoblet 100% av tiden så var batteripakken på HB død etter 12 - 15 mnd, mens IBM sin hadde over 80% kapasitet igjen. Mest ekstrem var en av mine sjefer som insisterte på dokking med ekstra batteri til sin HP - selv hadde jeg en eldre IBM so fortsatt hadde brukbar batteritid når han fikk sin nye super-rigg fra HP, etter ett år var begge pakkene hans under 10% - min nå 3 år gamle IBM hadde fortsatt 80% av orginal kapasitet igjen. Jeg brukte endel uten lader tilkoblet.

En ladelogikk som gjør mye for å unngå overladning øker levetiden på alle typer batterier. Noe av denne argumentasjonen finnes igjen på Revne sine sider.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Biltema AGM igen

- det er også logikken på alle smartladere og pre smartlader med kun 2-4 trinsladning.

Hvis batterierne på t.ex. 8 timers rejse, får konstant 14,3 -14,5+ volt, efter 1-4 timer,
- så bliver batterierne overopladet i mange timer.
Med for kort tur eller langsom oplader bliver batterierne ikke opladet hurtigt nok.
Værst er nok det sidste.
Begge dele er dårligt men med en hurtig opladning og derefter god behandling/ treatment og til sidst stand-by / hvilespæng 13,6 volt
- så kan det vist ikke gøres bedre.

Det er mange penge for et nyt sæt af batterier i en husbil - derfor meget vigtigt hvis batterierne kan holde 2-3 gange så lang tid.
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Biltema AGM igen

Bredo, kan du ta kontakt med Revne - tror dere har mang a de samme tankene om hvordan en kan få maks effekt og levetid ut av et sett batterier. En optimalisert dynamo som er en smart lader med fokus på rask oppladning uten overladning ser ut til å være Revne sin løsning. Din løsning er er en maksimal felles batteribank og minimum forbruk under kjøring/ladning. Tilsammen kan dette bli en killer løsning. Selv er jeg for langt vekk og uten husbil her nede.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Biltema AGM igen

Når mit system kommer i funktion,
bliver mine batterier i slut oplade funktionen, opdelt i start- og forbrugsbatteri under kørsel
- hint'/ledtråd D+ 14 volt = skift.

En lille 230volt inverter, forsyner husbilens smartlader, som oplader bodelsbatterierne i den sidste del
- begrænset tab af energi da der kun er tale om ca. ½ time for en cyklus.
Men lidt relæer og ledninger skal der til og det vil jeg arbejde på her i vinter at forbedre og teste.

Flere har allerede forestillet sig metoden, og vist nok en enkelt har skrevet om tanken her i HBK.
Vi får se ;)/:)
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen