• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Billig Ctek m.m

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Billig Ctek m.m

Jag vill påpeka att inkoppling av Ctek till solpanel endast klarar 12volts solpaneler. Flera av oss använder ju lite kraftigare doningar från taket och då behöver man andra regulatorer.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Billig Ctek m.m

Jag vill påpeka att inkoppling av Ctek till solpanel endast klarar 12volts solpaneler. Flera av oss använder ju lite kraftigare doningar från taket och då behöver man andra regulatorer.
Helt riktigt!
Ctek D250S Dual är inte gjort för större solpaneler än max. 300 Watt.
Inspänningen är begränsat till 22V vid 25A. Solpaneler som ger högre spänning än 22 Volt kan skada laddregulatorn. Utspänningen 14,4V vid 20A kan dock vara något högre (max. 15V) beroende på batteritemperaturen.
Avrådes bestämd att seriekoppla 2 st. 12V-paneler att reglera med D250SDual. Även för 24V-paneler är den direkt olämpligt! Någon som har försökt? Resultat?
Julian
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Billig Ctek m.m

Dags igen? mekonomen kör en 25% drive i helgen på reservdelar och tillbehör (26-27 april)
Ett bra tillfälle (får vi hoppas) att köpa det där man ändå hade tänkt köpa.

Här är den laddare flera av oss krånglade med förra gången: CTEK D250S DUAL 12V - Köp Batteriladdare på nätet - Mekonomen.se -
Mycket högt pris på laddaren denna gång(som alltid på Mekonomen), se nedan för bättre pris.

BATTERILADDARE CTEK 12V D250S - Stormarknad för Båttillbehör i Solna, Sickla, Kungens kurva och Västervik
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Billig Ctek m.m

Har du märkt någon nytta av SmartPass? Som jag ser det är nyttan att man kan ta emot mer än 20 A från generatorn, men det varar ju inte så många minuter...

Nej, jag har haft kombinationen alltför kort tid för att kunna säga ngt säkert. Jag klarade mig bra med endast laddaren, men ville vässa utrustningen när jag för ngn månad sedan kompletterade med ett tredje bodelsbatteri. Men nog tycks det som om generatorn ger mer än 20 A under längre tid än några minuter.

aake
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Billig Ctek m.m

Har du märkt någon nytta av SmartPass? Som jag ser det är nyttan att man kan ta emot mer än 20 A från generatorn, men det varar ju inte så många minuter...

Det beror bestämt av huruvida man använder dåliga SMF-batterier eller mottagliga AGM batterier.
Om du har 140 Ah med startbatteri, eller 300Ah.
Basta!
På mindre 2 timmar jag laddar mer 84 Ah/ 1 kWh.
Do that'.

I do it http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/478587
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen