• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Billig Ctek m.m

F

F.d. 55616

Guest
Sv: Billig Ctek m.m

[
Ett glatt besked till er alla i Ctek 250S dual diskussionerna.
Även jag beställde en Ctek när Mekonomen hade rabattdagar, efter 2 dagar fick jag besked om att hämta, men som för er övriga visade det sig vara fel modell.
I morse ringde Mekonomen butiken och sa att v 20/13 skulle deras huvudlager få hem den rätta Cteken och därefter skulle de återkomma med vilken dag jag kunde hämta
mitt ex.
Förhoppningsvis får även ni övriga positivt besked från Mekonomen.

Ha en trevlig helg i husbilen
icon7.gif

icon7.gif
icon7.gif
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Billig Ctek m.m

Selv har jeg nesten 300 Ah AGM, og om de er nede på 12,7V så lader det uten videre med 40 - 45 A den første halve timen fra stolpe. Starter jeg motoren lades det med 60 A en stund, men har ikke tatt tiden. Har ennå ikke hatt så lav tomgangspenning og sol, så hvor mye jeg klarer å trekke ut av 250 W paneler og en 30 A IVT MPPT regulator.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Billig Ctek m.m

- och jag börjar ladda på 72 ampere på urladdning bara 1 kWh av totalt 2,6 kWh.

Efter mindre än två timmar är allt laddats - dokumetert vid mätning !

Om min generator var 140 A da ble det 124 A !!!
- fort mätningar på kabeln med en noggrannhet på 3% - inte minimala dator gissningar.
:)
 
Senast redigerad av en moderator:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Billig Ctek m.m

Har det blivit tävling i att ladda värst nu? :wink: För mej räcker det att batterierna är tillräckligt laddade när jag stannar på kvällen? På sommarhalvåret är det inga problem, solcellerna fyller lätt upp det vi gjort av med under kvällen/natten följande förmiddag. Jag monterar till och med ur ett batteri på sommaren -27Kg! :) Vinteranvändning 3-4 dagar stillastående utan körning klarar vi också, men då med båda batterierna och med hjälp av rörlig solcell, bara 40w, men det är nästa projekt, de båda stora skall göras rörliga åt minst två håll. Naturligtvis är alla förbrukare valda för att vara strömsnåla, och några elektriska storförbrukare använder vi inte. En fördel är vår gamla panna 5002S, den drar bara ca 0,5A, så den belastar inte batteribanken särskilt mycket. :)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Billig Ctek m.m

Jeg refererte bare det som er standard fra fabrikken på min bil med tillegg av solpanelet som ble montert like etter levering som en del av kjøpsavtalen. Det er et par ting som kunne vært gjort for rakere fylling av batteriene, men jeg har ikke noe behov for det nå.
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Billig Ctek m.m

Jag trycker på knappen, det brummar till så har jag 7,5kva... ;)
F'låt, kunde inte låta bli... *solly* :D

Men lite allvar i ovan gällande stor kompetent laddare mot rejäl batteribank.
Då går det fort att ladda och man behöver inte stå & tuffa långa stunder.

Jag monterade Tracers 40A MPPT laddare på förra husbilen,
det kommer jag göra på nästa bil med.

Elverk
Solceller
DC/DC laddare

Inget förtar det en el. det andra, utan en kombo är enl. mig att föredra.
Nu köper jag inte lastkänsliga bilar, jag gillar att ha marginal.

Hoppas att ni får loss era Duo's från Mekonomen, verkar ju vara ett klipp.

Mvh. Magnus
 
M

morgondagen

Guest
Sv: Billig Ctek m.m

Försökte på Mekomomen i Borås helt, kört fanns inte i deras sortiment
båda butikerna kunde inte httsa den, fanns ej i sortimentet
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Billig Ctek m.m

Det verkar gå trögt det här, lite synd för det var ett bra tips Peter, vi skulle ha köpt något annat bara! :):D
Jag var in senast igår och fick en helt ny förklaring och nu påstod de att ctek skulle sluta ha den i sitt sortiment och de var därför de inte kunde leverera men de påstod att de letade efter en dual åt mig och hoppades att de kunde hitta en på lager någonstans.

Bullshit tänkte jag och idag mejlade jag till ctek och frågade om det var sant att de skulle sluta med dual och jag undrade även om det då skulle komma någon ersättare.
Svaret kom inom ett par minuter:
Nej, vi slutar inte med D250S DUAL, däremot så har vi sålt mer av den än vad vi förväntade oss. Men laddaren finns för leverans nu från vårt lager.

mvh jocke
 

Leif C

HBK Medlem
Inlägg
163
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
4652
Medlemskap
2024
Sv: Billig Ctek m.m

Tots alla felaktigheter har jag faktiskt fått bra respons från Kundtjänst Mekonomen E-handel. Vi får se hur det fungerar i verkligheten.
Jag citerar ett mail från dem.

Leif C

"Jag beklagar verkligen att ni har fått fel produkt skickad till er. Dessvärre blev det tyvärr så att fel bild lades upp på hemsidan och det visade sig att vi inte hade de på vårt lager.

Vi har nu beställt hem batteriladdaren och enligt leverantören så kommer de att finnas hos oss om ca 2 veckor.

Eftersom att du har skickat den felaktiga laddaren som retur till oss så kommer vi att kreditera dig för det belopp som har dragits från ditt konto. D.v.s. 1649kr. När den nya laddaren finns på vårt lager igen så kan jag kontakta dig och vi gör en ny beställning. Vi kommer givetvis att kompensera dig för detta då jag förstår att du är mycket besviken".
 
Senast ändrad:

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Billig Ctek m.m

OT... *solly*
Vågar jag blanda in Biltema och deras "Ctek" variant? :oops:

Finns det någon här som har erfarenhet av deras absolut senaste variant av smartladdare, 25A/12v..
Smartladdare 12/24 V, 25 A/12,5 A - Biltema

Jag har snokat lite på nätet, verkar att vara prisvärd rent som laddare.
Nu är den då Inte en DC/DC laddare utan 230v-12/24v

Kan tänka mig koppla bort EBL ur bilen och sätta 1st dito på bodelsbanken.
Plus en mindre laddare tex. Ctek mx5.0 mot startbatterierna...

Som sagt, nu är ovan enbart när vi laddar via 230v.
Hmmm... & andra sidan, köper jag fram till sista Juni-13, Ctek MXTS 70 för strax under 7.000 via jobbet...
Rätt så kompetent 70A laddare...

Mvh. Magnus :)

Funkar bra men låter som ett flygplan.;)
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Billig Ctek m.m

Grattis Jocke :)
Hoppas du får ett bra resultat för ditt val.

Jag valde en annan metod för att få bästa prestanda ur min strömforsörjning.

OK - jag köpte AGM batterier och DRL, allt från svenska Biltema, och erhåller nu 98,9% av generatorn vid körning.

Men tyvärr, ingen kan "arm-brottas" mig på strömområdet.

Ledsen - jag har försökt att hjälpa till - men tydligen blev misstänkt.:(:(
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Billig Ctek m.m

Hej Bredo, du har rätt,, vi behöver inte armbrottas.
Att det blev den här laddaren var ett spontant köp och någon måste ju någon gång visa dokumentation på hur de fungerar,, det kanske blir jag.
Samtidigt är jag väldigt sugen på att testa om en solcell är något för mig, nu har jag en regulator.

Jag har inte missförstått ditt system Bredo, men jag har inte pengarna till agm-batterier just nu och jag är inte säker på om det finns plats för många, därför får det bli en dual till att börja med och när jag har ett (eller två:D) sånt här kanske jag inte behöver en dual längre. vi får se... :)

Jag har även en enkel idé på ett "Cheap-pass" men mer om det om det blir verklighet en vacker dag. :cool:

mvh jocke
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Billig Ctek m.m

Hej
Att armbrottas kan vara en sport med sportsmanship.:);)

Konkurrensen med möjlighet att lära sig något - att förbättra till nästa tävling.
om du tävlar inte lite - allt går i viloläge - naturlag.

Inte den merkantila och status motiverad ståndpunkt.

Jag föredrar tänkt och upplevt konstruktioner för husbil.
När nya typer av batterier, flerstegsladdere och kör ljus finns,
du måste fundera det hela igen.

Som ett resultat av flera länkar i en kedja.


En mycket kraftig bas för strömförsörjning, är hur strömförsörjningen ska användas !!

Om du stannar i mer än tre dagar, solceller kann vara meningsfullt.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55616

Guest
Sv: Billig Ctek m.m

Hej på er husbilsåkare. Nu har jag hämtat min Ctek hos Mekonomen.
Hoppas att ni som gjorde köpet under Mekonomens 25 % dagar också fått ert ex till
utlovat pris. Gläd er åt att Mekonomen fullgjort sitt löfte och visat att att de står för god affärsmoral. Önskar en fin sommar med många nya upplevelser, vinka gärna när vi möts.
icon7.gif
icon7.gif
icon7.gif
 
Toppen