• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Billig Ctek m.m

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Billig Ctek m.m

Mekonomen gör inte rätt för sig utan man får bara pengar tillbaka.

De skyller på att C250S Dual inte finns att uppbringa och man måste returnera varan inom 14 dagar så det går inte att vänta in leverans av rätt C250S.

Svagt av ett stort företag som firade sitt jubileum med att försöka lura sina kunder med att leverera billigare och omoderna prylar.
 

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
386
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Sv: Billig Ctek m.m

Hej.

Det är inte likt Mekonomen. Jag beställde min Dual och fick densamma på ett par dagar. Det är visserligen 1,5 år sedan.

De borde nog vara mer rädda om sina kunder..... /Roy
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Billig Ctek m.m

Kan det vara så enkelt som.. en felskrivning? Det lät ju nästan för bra för att vara sant?! :wink:

Med största sannolikhet.

Kollade nettot, 1678:- är under netto plus moms. Sedan går det ju ofta att få bättre nettopris om man förbinder sig eller köper större volymer. I det här fallet var det för bra för att vara sant :(

Jag trodde stenhårt att dom skulle ta smällen på de som de sålt och gjort något roligt med det -Goodwill.
Nu blir det ju bara surt.

Peter :)
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Billig Ctek m.m

Mekonomen är i mina ögon ett skitföretag.
De har ofta dyrare service till bilar än märkesvärkstäderna men kunden är nöjd och betalar med Mekonomenkortet.

De förlorade även i domstol angående deras reklam för "märkesverkstad" för alla märken samt "orginaldelar".
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Billig Ctek m.m

OT... *solly*
Vågar jag blanda in Biltema och deras "Ctek" variant? :oops:

Finns det någon här som har erfarenhet av deras absolut senaste variant av smartladdare, 25A/12v..
Smartladdare 12/24 V, 25 A/12,5 A - Biltema

Jag har snokat lite på nätet, verkar att vara prisvärd rent som laddare.
Nu är den då Inte en DC/DC laddare utan 230v-12/24v

Kan tänka mig koppla bort EBL ur bilen och sätta 1st dito på bodelsbanken.
Plus en mindre laddare tex. Ctek mx5.0 mot startbatterierna...

Som sagt, nu är ovan enbart när vi laddar via 230v.
Hmmm... & andra sidan, köper jag fram till sista Juni-13, Ctek MXTS 70 för strax under 7.000 via jobbet...
Rätt så kompetent 70A laddare...

Mvh. Magnus :)
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Billig Ctek m.m

Det ser inte ut som det är helt kolsvart för mig med laddaren, än så länge i alla fall.
Butiken beställde rätt modell direkt från ctek redan förra veckan men det får den inte levererad och de får inget svar från ctek om varför de inte får någon leverans, om det beror på att det inte finns någrahos ctek att skaka fram så lär det nog bli kolsvart för mig också.

mvh jocke
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Billig Ctek m.m

:) Någon som vet om det finns något alternativ till dual?

Jag började googla och den jag funnit än så länge är den här: Redarc 12 Volt 25A In-Vehcle DC-DC Battery Charger & Solar Regulator

Dyrare än Dual och betydligt dyrare än skiljerelät som jag redan har, den ger 5 ampere mer än Dual men jag har ingen koll alls på om det är en bra laddare.
7 kronor verkar kursen vara på australiska pengar och det lär väl tillkomma frakt.

mvh jocke
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Billig Ctek m.m

Ja just det, jag såg inte det, smart lösning. Tack för upplysningen Knut :)
Får jag ingen Dual levererad så är det bara att börja leta efter en lämplig mppt-regulator och ett växlande relä så löser det sig nog.

mvh jocke
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Billig Ctek m.m

Ja og om en styrer releet med en spennings sensor på 13V i stedet for D+ eller som det var på tegningen tenningslåset så kan en sette en normal 230V smartlader på bilbatteriet og glemme hale el-bloken. Smartladeren lader bilbatteriet og når spenningen er over triggerspenningen så lades bobatteri fra bilbatteri i sted for fra solen.

Etter litt tankearbeid så kan en bruke en vekslende bryter 230 - auto for denne funksjonen om en noen gang trenger å lade fra stolpe.

De fleste MPPT regulatorer har og en utgang for forbruk - denne kan benyttes som sikkerhet for batteribanken.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Billig Ctek m.m

Hej - hei :)
Nu är det vist jag kan också rekommendera Ctek 250S Dual när du:
använder solceller (i följande Tor)
kan inte få ström från bilgeneratorn med ljus, kylskap etc., att ge mer än 14,2 volt.
inte använder dagens lösning för batterier - AGM.

Men det finns andra alternativ innan du behöver att göra denna begränsade lösningen.

Knut
Ditt förslag låter bra - jag ska tänka på det.
Du har min respekt.
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Billig Ctek m.m

Bredo du har en italiener eller franskmann av chassi, glad du ikke har en tysker fra 90 tallet - de ga seg på 13,5 til 13,7 V.

I alle tilfeller er det enkelt for deg å smette inn en billig MPPT regullator og du kan finne dsse i allt fra 10 A og opp til det garantert overkill. Om du ikke har solpanel på bilen så finn en passende pakke og resten tror jeg du har i bilen allerede.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Billig Ctek m.m

Hei Knut
Min Husbil är ochså internationäll.
Produsert i 1996 i Spanien, påbyggd bodel i Italien, såld til Svensk husbils.... som ble konkurs och da köpt av dansk husbilsförsäljere ~~~.

Men jag har endast interess i husbilar och behöver inte solceller da jag har 2,6 Kwh i batteribanken (C20/2dagar) och åker omtrent värje dag.
:):):)
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Billig Ctek m.m

Ja og om en styrer releet med en spennings sensor på 13V i stedet for D+ eller som det var på tegningen tenningslåset så kan en sette en normal 230V smartlader på bilbatteriet og glemme hale el-bloken. Smartladeren lader bilbatteriet og når spenningen er over triggerspenningen så lades bobatteri fra bilbatteri i sted for fra solen.

Etter litt tankearbeid så kan en bruke en vekslende bryter 230 - auto for denne funksjonen om en noen gang trenger å lade fra stolpe.

De fleste MPPT regulatorer har og en utgang for forbruk - denne kan benyttes som sikkerhet for batteribanken.


Och man slipper cteks begränsning på 20 ampere om man väljer en mppt av grövre kaliber.

mvh jocke
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Billig Ctek m.m

Montreal
har du egan dokumentasjon, test eller hur ???
Produsent test ? och med eventuella gamla batterier - för 2000 - :D
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Billig Ctek m.m

fort dokumentasjon ???
Vilka batterier ? :D
Endast påståendet är billig :D
har du mätat skillnaden ? :D:D
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen