• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bensindrivet Elverk från Rusta.

F

F.d. 6238

Guest
Hej på er Vänner.
Vi har nu blivit med Elverk från Rusta för 599:-. Tänkte så här att funkar inte skiten så slänger jag den.
Detta är ett Elverk, tvåtakt på 650 Watt.

När jag kom hem satte jag mig för att läsa informationen om denna Världssensation.

Det står då följande: OLJEPÅFYLLNING, ---Skruva bort locket till vevhuset och rengör mätstickan med en ren trasa o.s.v.

Sedan följer en lång beskrivning HUR och VARFÖR detta är så väldigt VIKTIGT att och man byter olja i motorn.
Jag packar upp elverket och ställer det på köksbordet, vrider det åt alla håll och kanter och kan då konstatera att någon mätsticka hittar jag inte. Tänker så här då, att antagligen är jag dum i Kålan eller också har jag under årens lopp kört med mina tvåtaktare utan att byta olja.

Kollar då i manualen och där finns ett telenr. som jag ringer för att höra ---HUR MAN BYTER OLJA I EN TVÅTAKTARE---- Det svarar en väldigt trevlig kille och jag börjar fråga honom om denna produkt som jag just har blivit
ägare till.

Han kan inte svara på mina frågor utan säger att man blandar oljan i soppan som man häller i tanken. Jo, säger jag, detta förstår jag, men varför står det i manualen all man skall byta olja???

Ja, ja det blev ett inlägg som blev för Stort så jag slutar här med en fråga?

Är det någon i HBK som har råkat ut för samma historia??

(Inom parantes kan jag berätta att det är ett likadant Elverk som Husvagn-Svensson i Lidköping säljer, KGE 650, 1295:)
Hls från Kurt.
:confused::confused::confused::confused:
 
Lösning
Sv: Bensindrivet Elverk från Rusta.

Betr Honda elverk och fakta; så säger Honda i sin egen handbok "använd 95 oktanig bensin, men avråder dock från högre inblandning (i bensinen) av metanol än 5%, resp av etanol 10%"!

Att blanda olja i en 4-takts motor nämner de inget om, men där kan jag själv tillägga och avråda å det allra bestämdaste. Hela principen för en 4-takts bensinmotor är att den får sin smörjning av vevhusoljan (till skillnad från en 2-taktsmotor, som får sin smörjning från oljan som blandas in i bränslet). Att tillföra olja i bensinen i en 4-taktsmotor leder till bla igensotning av motor och ventiler inkl tändstift!

Om akrylatbensinen håller sig inom inblandningsgränser som nämts ovan så är...
F

F.d. 52909

Guest
Sv: Bensindrivet Elverk från Rusta.

javisst ja, hade glömt den....er öl i handen=handöl :p

jo här blåser det väl litegrann, tur man inte har toupe för då hade det vart godbajsen med den..o på tal om natti med lyse o värme så har jag turen o ha Annette nära. :)

Men f.o.m imorgon får hon konkurens med Rustas Greppa...vem som vinner den kampen återstår o se....
 

Bonzo

FD HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
430
Medlemskap
2023
Sv: Bensindrivet Elverk från Rusta.

Kurt och HP i morgon åker jag till Kållered och ser om den här fantastiska maskinen finns kvar i sortimentet. Efter era euforiska inlägg kanske hela Svedala har det här elverket. Hoppas det finns ett ex till mig också så kan vi ju samköra i påsk.

HP, finns det fisk i Påsk?

S-Å

P.S. Jag har köpt lite drag på JULA efetr dina inlägg så nu räknar jag in dom stora. Du skrev att dom billigaste var bäst eller nåt i den stilen. Får jag inte fisk på mina JULAdrag så är det ditt fel.

Skitfiske på dig!!!!!!!!!!!!!!

Är det så man skriver? D.S.

Med hopp om storfångst / Sven-Äke i Onsala ;););):confused:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Bensindrivet Elverk från Rusta.

Hej min Vän. Om du inte får tag i något "elände" så åk till Sisjön. Om du inte får något NAPP så får du låna mitt "elände". Hls från Kurt.
 

Bonzo

FD HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
430
Medlemskap
2023
Sv: Bensindrivet Elverk från Rusta.

;) Nu kan även jag "greppa" om ett eget elverk. Vilket jä--- liv det skall bli i buskarna framöver. Kan man använda miljöbensin till det här helvetet????:confused::confused::confused:

Jag köpte verket på RUSTA samt en plastflaska 2%-ig oljeblandad miljöbensin på Statoil.

Fungerar det med den bensinen? På tappen sa dom att alla nya maskiner brukar fungera med miljöbensin. En del äldre motorer fungerar inte. Våran gräsklippare kör vi på den "GULA".

Har ni prövat ?

Vi i Onsala genom S-Å ;)
 

Bonzo

FD HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
430
Medlemskap
2023
Sv: Bensindrivet Elverk från Rusta.

;)Jag har hört att fortum har svårt att "greppa" det här läget. Om alla skapar egen el så går det ju åt hel---- för dom. F.ö. visste jag inte att du står som en vindflöjel uppe på berget. Vilket berg är det?

Nu verkar det som hela Onsala är utan vatten, f-n f-n f-n det é inte roligt. Var ute med Bonzo på kvällsrundan och ringde på här och där och frågade om vattnet. Ingen i vårt område har vatten. Jag tänkte när jag gick runt att även om vi inte har vatten så har vi åtminstånde elektrisitet. Fan vet hur vi får kaffe i morgon.

Hälsningar från skitiga (ej duschade Onsalabor)

Bonzo med familj;)
 

Bonzo

FD HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
430
Medlemskap
2023
Sv: Bensindrivet Elverk från Rusta.

Nu har vattnet gått! fram till oss igen. Sitter här framför datorn nyduschad med kaffekoppen i handen.
Livet kan vara härligt !!!!!!!!!!!!!!!

Vi ses i oset av "GREPPA"

Bonzo
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Bensindrivet Elverk från Rusta.

Hej Bonzo. Jo, vi bor högst upp på Berget på Toredamm. Ligger bakom Älvsborgs Kyrka eller Hagens Kapell som det hette förr.
När det blåser här uppe så kan man inte ha keps på sig precis.
Nu när Du har blivit med elverk så är det väl inga problem med att koka kaffe?
Vi ses på Skattegården och där kan vi testa våra "verk" men det blir väl våran "värk".
Hjärtliga o.s.v. från kurt i Monica o Kurt.
:twitcy::twitcy::twitcy::twitcy:
 

ÅLEG

HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Åland
HBK-Nr
1583
Medlemskap
2024
Sv: Bensindrivet Elverk från Rusta.

Hejsan Kurt & Monica,

Jag fär tillbaks min Honda i10 nästa onsdag. Drivmedel ska bli LPG / Propan istället för bensin. Enligt försäljaren ska den bli ännu tystare, ska bli kul om det verkligen är så. Ombyggnaden gick på € 300 :(

Intresset växer!
Har Du haft tidigare inlägg om Hondan?
Jag uppfattar att "i10" kan fås med gasdrift
och återfinns i Honda-sortimentet.
:twitcy:
 
C

Clinton

Guest
Sv: Bensindrivet Elverk från Rusta.

HEJ! verkade bra så jag åkte till rusta i örebro å köpte ett. startade på tredje rycket.
De går mycket tyst, trodde de skulle låta som bara den. kul med positiv överaskning.
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Bensindrivet Elverk från Rusta.

Hejsan,

Honda i10 är hemma,

Vad jag kan se nu så har den blivit tystare hur mycket tystare får jag mäta mig fram, väntar på bättre väder så ljud styrkan kan mätas i samma förhållanden som när testen gjordes med bensin som drivmedel.

Korrigerad pris är € 183 för ombyggnaden.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Bensindrivet Elverk från Rusta.

Detta med elverk .... Kan bara säga att jag blev granne med en som hade ett elverk och när dom startade upp det för att se på tv på kvällen så hade dom tv´n som överröstade deras elverk men vi som bodde 5-6 meter där ifrån var det som att ha en gräsklippare på halvgas i 3 timmar utanför husbilen , visst är det en bra grej men dom borde kunna gå tystare .

Sen kolla hur många ampere din laddare är på så det inte är en sådan "långsamladdare" som bara trycker i 1-2 amp/timmen .

Nu tycker ni kanske jag är gnällig men det kan ju vara bra att höra "båda sidorna" och vem vet när vi byter husbil och skaffar tv till våran så kanske jag kommer med sladden eller om jag skaffar eget elverk men det kommer jag att modda så det går tystare .
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Sv: Bensindrivet Elverk från Rusta.

Hej följer debatten om elverk men är själv tveksam till om jag törs använda mitt mera har ett två takts elverk på 1000 watt men när jag kopplade in det på laddaren på husbilen, så blev laddaren förstörd. Jag mäter att det ger 230 -240 volt men ger nog inte mer än 400 watt vilket jag ser när jag kopplar in en strålkasrare på 500 watt. Vet ej varför det ger så dålig kraft på strömen. Verket launtop 1000 är det någon som provat detta jag köpte det för 2 års sedan när dom fortfarande var dyra.
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Bensindrivet Elverk från Rusta.

HEJ Lennart!
Tyvärr har jag samma erfarenhet som Du.
Jag "laddade" på mitt El-ände och min laddare gick ---åt hel---.

Man skall nog vara försiktig med dessa El-änden.
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Bensindrivet Elverk från Rusta.

Köpte ett sånt här billigt elverk på Harald Nyborg. Det fungerar perfekt.
När vi hade båt gjorde jag ett verk själv av en gräsklipparmotor och en växelströmsgenerator. Det kördes på Sydkoster vid ett tillfälle:
Vi hade hittat en "egen" vik där vi lagt oss för ankar, då dyker där upp en båt som lägger sig jämte oss.
Jag släpar fram verket, drar igång och sen går vi iväg och fiskar.
När vi kommer tillbaka visar det sig att ljuddämparen lossnat och båten som kommit gett sig av igen. Men ström i batteriet, det hade vi.
Calle
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Bensindrivet Elverk från Rusta.

Jag minns en stund när vi hade hittat en egen vik som inte fanns i Kryssarklubbens utbud. Vi såg fram emot en lugn och skön kväll för oss själva när det plötsligt dök en en "Stockholmare" och lade sig precis bredvid oss, trots att det var en stor vik med plats för många båtar; vår mast hade avslöjat var vi låg.

Eftersom vi "hade varit med förr", så la vi oss inte vid den stora tjärfläcken utan strax bredvid. "Stockholmaren" hade inte samma erfarenhet av förhållandena på Västkusten, så dom gick mot fläcken, slängde i draggen och hoppilandkallen gjorde ett vackert skutt och mer eller mindre fastnade i tjäran. Illasinnat tänkte vi då att det var rätt åt dom, komma här och störa vår idylliska tillvaro i "splendid isolation"!

Men vi lärde oss något den kvällen! Vi hade seglat kusten upp och ner år efter år och vi hade naturligtvis också gjort många misstag under "läroåren". Det visade sig så småningom att det var väldigt trevliga människor egentligen, lite nybörjarosäkra bara och efter diverse turer så klev vi ner från vår "piedestal" och sen hade vi en mycket trevlig kväll tillsammans.

Jag minns också en annan stund på nån holme utanför Koster (Jutholmen tror jag det var) när vi bland många andra, mest seglare, plötsligt konfronterades med en Storö Boingaboing nånting som plötsligt drog igång ett elverk och totalt förstörde kvällsfriden för oss andra.

Jag är inte nödvändigtvis elverkshatare, men i vissa situationer så tycker jag faktiskt att elverken kan vara väldigt störande.

Dan därefter hände också många konstiga saker, men det är en helt annan historia.

Jappe
 
Toppen