• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bensindrivet Elverk från Rusta.

F

F.d. 6238

Guest
Hej på er Vänner.
Vi har nu blivit med Elverk från Rusta för 599:-. Tänkte så här att funkar inte skiten så slänger jag den.
Detta är ett Elverk, tvåtakt på 650 Watt.

När jag kom hem satte jag mig för att läsa informationen om denna Världssensation.

Det står då följande: OLJEPÅFYLLNING, ---Skruva bort locket till vevhuset och rengör mätstickan med en ren trasa o.s.v.

Sedan följer en lång beskrivning HUR och VARFÖR detta är så väldigt VIKTIGT att och man byter olja i motorn.
Jag packar upp elverket och ställer det på köksbordet, vrider det åt alla håll och kanter och kan då konstatera att någon mätsticka hittar jag inte. Tänker så här då, att antagligen är jag dum i Kålan eller också har jag under årens lopp kört med mina tvåtaktare utan att byta olja.

Kollar då i manualen och där finns ett telenr. som jag ringer för att höra ---HUR MAN BYTER OLJA I EN TVÅTAKTARE---- Det svarar en väldigt trevlig kille och jag börjar fråga honom om denna produkt som jag just har blivit
ägare till.

Han kan inte svara på mina frågor utan säger att man blandar oljan i soppan som man häller i tanken. Jo, säger jag, detta förstår jag, men varför står det i manualen all man skall byta olja???

Ja, ja det blev ett inlägg som blev för Stort så jag slutar här med en fråga?

Är det någon i HBK som har råkat ut för samma historia??

(Inom parantes kan jag berätta att det är ett likadant Elverk som Husvagn-Svensson i Lidköping säljer, KGE 650, 1295:)
Hls från Kurt.
:confused::confused::confused::confused:
 
Lösning
Sv: Bensindrivet Elverk från Rusta.

Betr Honda elverk och fakta; så säger Honda i sin egen handbok "använd 95 oktanig bensin, men avråder dock från högre inblandning (i bensinen) av metanol än 5%, resp av etanol 10%"!

Att blanda olja i en 4-takts motor nämner de inget om, men där kan jag själv tillägga och avråda å det allra bestämdaste. Hela principen för en 4-takts bensinmotor är att den får sin smörjning av vevhusoljan (till skillnad från en 2-taktsmotor, som får sin smörjning från oljan som blandas in i bränslet). Att tillföra olja i bensinen i en 4-taktsmotor leder till bla igensotning av motor och ventiler inkl tändstift!

Om akrylatbensinen håller sig inom inblandningsgränser som nämts ovan så är...

Thomas och Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
623
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
489
Medlemskap
2023
Sv: Bensindrivet Elverk från Rusta.

Hej Kurt!
Kollade lite på Rustas hemsida om elverket du köpt.
Jag uppfattar det som att mätstickan sitter i locket.
Angående frågan om oljebyte, så är det väl normalt underhåll att byta olja på alla motorer. Hur ofta man gör det beror väl lite på hur mycket det används.

Du får gärna upplysa oss andra om funktionen på elverket när du börjat använda det.
Om det funkar ok är det ju riktigt prisvärt

/Thomas
 
Senast ändrad:
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Bensindrivet Elverk från Rusta.

Tack för Era svar. Klart man får vad man betalar för, som jag skrev så har jag råd att slänga skiten om det inte funkar.

Det enda jag skall göra är att ladda ett batteri åt gången Utanför h-bilen. Och jag lovar att återkomma hur det funkar, Om det gör de och HUR mycket det LÅTER.
Låter det för mycket, ja då får man stå ensam Någonstans i Sverige.
Hls fr. kurt:twitcy:
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Bensindrivet Elverk från Rusta.

Hejsan Kurt & Monica,

Jag fär tillbaks min Honda i10 nästa onsdag. Drivmedel ska bli LPG / Propan istället för bensin. Enligt försäljaren ska den bli ännu tystare, ska bli kul om det verkligen är så. Ombyggnaden gick på € 300 :(
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Bensindrivet Elverk från Rusta.

Hej Roland, hoppas att Du mår bra.
Hur har Ni det där nere i Le Havre?

Det var roligt att höra om Ditt Elverk.
Jag hade först bestämt mig för att inte köpa ett billigt elverk, men när jag blev tipsad om detta från en annan medlem, slog jag till. Jag skall bara ladda mitt extrabatteri, utanför husbilen helt alena och jag tror inte att jag måste betala 10 000:- för det.
Rätta mig om jag har fel.

I den tekniska datan står det ingenting om hur många decibel den låter men jag skall prova själv så får man se hur det funkar.

Finns det någon mer i klubben som har Erfaring av detta elverk utan Bossebo o jag??

Hej igen Roland och Er andra, så hörs Vi.
:twitcy:
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Bensindrivet Elverk från Rusta.

Roland,

Jag har hört och sett dessa ombyggda Gas Honda i Pieper Gladbecks monter på Düsseldorfsmässan ett antal gånger. De är verkligen tysta och tydligen är avgaserna helt ofarliga för de kör dem hela dagarna innomhus i montern utan några varningstexter.
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Bensindrivet Elverk från Rusta.

:cool:TJENA kURTAN, E DU GO ELLER, det är klart att du har satsat på rätt häst knappt 600 pix för 1 hätkraft? GÖRBILLIGT.
Bara för att du har köpt ett verk , så ska ja köpe ett mä.

Sen säger jag som Bengt Dennis gamla gamla VD:n på Elektrolux sa till en reporter,när han frågade om man behövde ha stora inkomster för att bli Miljonär.
NÄÄÄ sa Dennis, det är inte dom stora inkomsterna som gör det, det är dom små Utgifterna.
:wideeyed::twitcy::cool:
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Bensindrivet Elverk från Rusta.

Hejsan Kurt & Monica,

Jag fär tillbaks min Honda i10 nästa onsdag. Drivmedel ska bli LPG / Propan istället för bensin. Enligt försäljaren ska den bli ännu tystare, ska bli kul om det verkligen är så. Ombyggnaden gick på € 300 :(
Ombyggnad nästan 3.000 Sek, för min del begriper jag ingenting mer än att du måste ha gott om pengar!
Om du nu skulle var trädkramare, vilket jag inte tror, så finns ju akrylatbensin att ta till!
Alt kan man avstå från några minuters körning med husbilsmotorn.

Ytterst förstår jag ingenting av dina bevekelsegrunder för ombyggnaden av ditt utmärkta Honda elverk (har ett likadant själv), tystare tror jag inte ett ögonblick på - det är fortfarande en förbränningsmotor men nu med lägre effekt än tidigare!

Är lite avundsjuk på din närhet till fantastiska Maastricht i Holland!
/ Ha det bra i Belgien (där är det väl vår nu?), Bengt 333
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Bensindrivet Elverk från Rusta.

Akrulatbensin skall du INTE använda sa en Polare till mig.
Han fortsatte: Om du använder detta så kommer motorn att bli för varm?????
Använd vanlig 95 oktan (med oljeblandning) sa han.

Tack, Rambo för din uppmärksamhet, hade inte koll på detta.
Hasse P. Tack nu kan vi ställa till med Ett Jäv-- liv om vi vill.
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Bensindrivet Elverk från Rusta.

Ja Hasse Nu kör Vi. (jag tänkte så här att nu kommer inga svar eftersom Melodifestivalen går just nu)
Ni kommer väl till Skattegården, eller?? Hasse, jag va inne å kolla va ni bor. Ni verkar bo jävlig- fint eller. Ha de, hls kurt

:twitcy::twitcy::twitcy::twitcy:
Ok har kollat att vi träffas på Öland. PS Hasse Glöminteihåg att Du måste ha Visum.
 
Senast redigerad av en moderator:

röris

HBK Medlem
Inlägg
403
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2024
Sv: Bensindrivet Elverk från Rusta.

Hej

Jag har ett Honda i20 och till mig sa försäljaren att man skulle vara noga med att använda akrylatbensin för att inte bränsle systemet skulle ta skada.
Är det någon som har någon erfarenhet om detta??
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Bensindrivet Elverk från Rusta.

...Ytterst förstår jag ingenting av dina bevekelsegrunder för ombyggnaden av ditt utmärkta Honda elverk (har ett likadant själv), tystare tror jag inte ett ögonblick på - det är fortfarande en förbränningsmotor men nu med lägre effekt än tidigare!...

Det kanske luktar bättre än ett bensindrivet? Personligen skulle jag inte bli road om jag kom i lä av ett bensindrivet elverk. Milt uttryckt!
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Bensindrivet Elverk från Rusta.

Betr Honda elverk och fakta; så säger Honda i sin egen handbok "använd 95 oktanig bensin, men avråder dock från högre inblandning (i bensinen) av metanol än 5%, resp av etanol 10%"!

Att blanda olja i en 4-takts motor nämner de inget om, men där kan jag själv tillägga och avråda å det allra bestämdaste. Hela principen för en 4-takts bensinmotor är att den får sin smörjning av vevhusoljan (till skillnad från en 2-taktsmotor, som får sin smörjning från oljan som blandas in i bränslet). Att tillföra olja i bensinen i en 4-taktsmotor leder till bla igensotning av motor och ventiler inkl tändstift!

Om akrylatbensinen håller sig inom inblandningsgränser som nämts ovan så är den givetvis helt Ok att använda, annars inte!

Betr Michaels farhågor om lukt - skulle kunna förstå dig om du avsåg ett 2-takts elverk men nu tycker jag att du tar i. Dessutom tror jag inte att någon kör sitt elverk bland en massa andra människor).
/ Bengt 333
 
Lösning

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Bensindrivet Elverk från Rusta.

Tro är måhända en mänsklig åkomma men vetskap kan exempelvis bygga på erfarenhet, Elmiamässsan till exempel, där elverken stod och puttrade både här och där. Nu var det givetvis inga som var medlemmar här som körde dessa, så ingen skugga behöver falla bland oss :rolleyes:.

Angående skägg så har jag inget att prata ur men det gällde kanske inte mig?
 
Toppen