• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bensindrivet Elverk från Rusta.

F

F.d. 6238

Guest
Hej på er Vänner.
Vi har nu blivit med Elverk från Rusta för 599:-. Tänkte så här att funkar inte skiten så slänger jag den.
Detta är ett Elverk, tvåtakt på 650 Watt.

När jag kom hem satte jag mig för att läsa informationen om denna Världssensation.

Det står då följande: OLJEPÅFYLLNING, ---Skruva bort locket till vevhuset och rengör mätstickan med en ren trasa o.s.v.

Sedan följer en lång beskrivning HUR och VARFÖR detta är så väldigt VIKTIGT att och man byter olja i motorn.
Jag packar upp elverket och ställer det på köksbordet, vrider det åt alla håll och kanter och kan då konstatera att någon mätsticka hittar jag inte. Tänker så här då, att antagligen är jag dum i Kålan eller också har jag under årens lopp kört med mina tvåtaktare utan att byta olja.

Kollar då i manualen och där finns ett telenr. som jag ringer för att höra ---HUR MAN BYTER OLJA I EN TVÅTAKTARE---- Det svarar en väldigt trevlig kille och jag börjar fråga honom om denna produkt som jag just har blivit
ägare till.

Han kan inte svara på mina frågor utan säger att man blandar oljan i soppan som man häller i tanken. Jo, säger jag, detta förstår jag, men varför står det i manualen all man skall byta olja???

Ja, ja det blev ett inlägg som blev för Stort så jag slutar här med en fråga?

Är det någon i HBK som har råkat ut för samma historia??

(Inom parantes kan jag berätta att det är ett likadant Elverk som Husvagn-Svensson i Lidköping säljer, KGE 650, 1295:)
Hls från Kurt.
:confused::confused::confused::confused:
 
Lösning
Sv: Bensindrivet Elverk från Rusta.

Betr Honda elverk och fakta; så säger Honda i sin egen handbok "använd 95 oktanig bensin, men avråder dock från högre inblandning (i bensinen) av metanol än 5%, resp av etanol 10%"!

Att blanda olja i en 4-takts motor nämner de inget om, men där kan jag själv tillägga och avråda å det allra bestämdaste. Hela principen för en 4-takts bensinmotor är att den får sin smörjning av vevhusoljan (till skillnad från en 2-taktsmotor, som får sin smörjning från oljan som blandas in i bränslet). Att tillföra olja i bensinen i en 4-taktsmotor leder till bla igensotning av motor och ventiler inkl tändstift!

Om akrylatbensinen håller sig inom inblandningsgränser som nämts ovan så är...
F

F.d. 16636

Guest
Re: Sv: Bensindrivet Elverk från Rusta.

Betr Honda elverk och fakta; så säger Honda i sin egen handbok "använd 95 oktanig bensin, men avråder dock från högre inblandning (i bensinen) av metanol än 5%, resp av etanol 10%"!

Att blanda olja i en 4-takts motor nämner de inget om, men där kan jag själv tillägga och avråda å det allra bestämdaste. Hela principen för en 4-takts bensinmotor är att den får sin smörjning av vevhusoljan (till skillnad från en 2-taktsmotor, som får sin smörjning från oljan som blandas in i bränslet). Att tillföra olja i bensinen i en 4-taktsmotor leder till bla igensotning av motor och ventiler inkl tändstift!

Om akrylatbensinen håller sig inom inblandningsgränser som nämts ovan så är den givetvis helt Ok att använda, annars inte!

Betr Michaels farhågor om lukt - skulle kunna förstå dig om du avsåg ett 2-takts elverk men nu tycker jag att du tar i. Dessutom tror jag inte att någon kör sitt elverk bland en massa andra människor).
/ Bengt 333


They ( Rusta) obviously have their manuals mixed up....there is no oil reservoir on a two stroke engine.... its oil/gas mix only.
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Bensindrivet Elverk från Rusta.

Hejsan Bengt & Kicki,

Gott om pengar .. nja :) !!! Detta ser jag som ett experiment sedan ska Honda i10 säljas, skulle gärna vilja ha en Honda 20. Ska ändå bli kul att se om det stämmer som försäljaren säger om tystheten. Jag hade med bensin som drivmedel 59dB, avstånd 7m in, testen gjordes på baksidan i trädgården vindstilla.

Våran har redan varit här sen December för en riktigt så kallad Belgisk vinter har vi då ej haft enstaka gång ett par minus grader. Näterna har vi fortfarande minus grader men dagerna är jätte sköna, hade igår 26°C i solen, dags att tag ut trädgårdsmöbler ;)
 
Senast redigerad av en moderator:

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Bensindrivet Elverk från Rusta.

Kan absolut ha separat oljetank s.k färskoljesmörjning och man tankar då bensin och olja separat. Detta har de flesta snöskoters med 2-t motorer med flera.
ha en bra dag Bror
 

Thomas och Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
623
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
489
Medlemskap
2023
Sv: Bensindrivet Elverk från Rusta.

Ursäkta en helidiotisk fråga.:eek:
Skall inte alla motorer ha smörjolja för motorn?:wideeyed:
Det verkar som vi diskuterar två olika saker här.:)
Vissa tvåtaktare har separat oljetank för blandning av olja till bensin och vissa blandar man innan man tankar.
Men har inte alla oavsett typ olja för att smörja lager mm?

/Thomas
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Bensindrivet Elverk från Rusta.

Hej Rambo, det finns inga helidiotiska frågor.

Den olja som blandas i bensinen skall oftast räcka för att smörja lager i motorn. Och det är som Du skriver att det finns två konstruktioner för att uppnå detta. Det var därför jag blev så förvånad när jag läste bruksanvisningen på Elverket.
Det finns tydligen en del 2taktsmotorer som har en "sump" eller liknande.

En svarade på mitt inlägg att broschyren från Rusta gäller både 2 samt fyrtaktare.

Nåväl, jag skall provköra aggregatet och om jag inte blir nöjd med det så får jag "slänga" det.
Hoppas att Ni trivs i min "gamla kasern", hls från kurt.
:twitcy::twitcy:
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Bensindrivet Elverk från Rusta.

:cool:Stopp o Belägg, hur kan en klump på 25 kg vara värdelös?? man bara frågar.
Skulle inte skiten motsvara förväntningarna ( starta , ge i från sig minst 1 amp ,brumma utav bara H.vete , bara för att reta någon pryd granne som vill höra på fågelkvitter )
Ja då ska iallafall jag ha SKITEN SOM motvikt till Markisen när det blåser snålt ute.
DS Se positivt på saken Kurtan. :wideeyed::wink::twitcy:
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: Bensindrivet Elverk från Rusta.

Tänker själv försöka införskaffa en idag.
Kan den ladda 10amp i timmen tro?
Då lär det ta ca 6 tim för att ladda upp ett urladdat batteri på 60amp.
I och för sig lång tid men ändå ,för bara 599kr och 650W, vad kan man (mer) egentligen begära.

mvh
Werner
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Bensindrivet Elverk från Rusta.

Tänker själv försöka införskaffa en idag.
Kan den ladda 10amp i timmen tro?
Då lär det ta ca 6 tim för att ladda upp ett urladdat batteri på 60amp.
I och för sig lång tid men ändå ,för bara 599kr och 650W, vad kan man (mer) egentligen begära.

mvh
Werner
Hej Werner!
Ditt elverks effekt 650 watt (= >50 Amp) räcker utan vidare till att ladda 2-4 husbilar samtidigt vid behov!

# Hur lång tid för laddning bestäms av bilens laddare.
# Om laddarenc kapacitet är t.ex 5 Amp så tar det ca 10 tim att ladda ditt batteri till 50 Ah, därefter ytterligare ca 10 tim för att nå 60 Ah i ditt batteri. Samma gäller för vanlig nätelsinkoppling (230 volt), och även körning med bilmotorn.
# Laddningen styrs helt av din laddare inte elverket!

Betr att urladda batterier helt - det klarar i princip inget batteri - det förstörs succ. Ett bra husdelsbatteri klarar nerladdning till ca 20% kvar inte mer ... finns beskrivet på andra HBK-trådar.

Fö ett råd, utöka din batteribank till minst 140 Ah, så får du en praktiskt användbar batterikapacitet på ca 112 Ah (nu har du ca 48 Ah) om batterierna är friska.
/ Hälsn, Bengt 333

PS; det gick lite fort, maten och Kicki kallade men nu har jag justerat det hela (bla laddningstiden). Tycker dock att din laddare borde vara kraftigare än vad du uppger - 10% av totala batterikapaciteten är Ok!
/ Ds
 
Senast ändrad:

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Bensindrivet Elverk från Rusta.

Hej igen Werner.
Det finns lite mer att säga om t.ex forcerad batteriladdning och husbilar, kanske kan följande vara av intresse för dig som har elverk resp behov av snabbladdning.

En normal laddare i en sentida husbil har oftast en laddningskapacitet på 12 - 20 Amp.

Om Werners uppgift 5 Amp stämmer då är det illa, byt om möjligt, annars blir mitt förslag omständligt med växling av batterierna under laddningen!
Utvidga (om möjligt) batteribanken till förslagsvis 2 st batterier a' 80 Ah och skaffa ännu en laddare. Detta för att korta ner laddningstiden med elverk eller om man står på nätel och vill ha forcerad laddning.

Vid forcerad laddning frikoppas batteri 1 (inkl ord billaddare) från batteri 2 (med ny laddare) från varandra och nya laddaren ansluts till bilens 230 voltsuttag.
För laddning av ett 80 Ah batteri man max använda en laddare med <12 Amp kapacitet.

Beskriven lösning laddar husbilens batteribank betydligt snabbare än vad jag sagt i föregående. Med elverket laddar man nu till ca 80% laddn i batterierna (fulladdar till 100% gör man bara mot nätel, pga tidsfaktorn.

I vår husbil använder vi just 2 st separata laddare, 17 (-2 Ah kyl/frys) resp 15 Amp = 30 Amp laddningskapacitet, bilens laddare mot batteri 1 och extraladdaren mot batteri nr 2.

När vi laddar från elverkat, frikopplar vi batterierna från varandra med fasta vridströmbrytare (båda polerna)! Sedan kan vi med elverket på tomgång (ljud <54 dB) ladda ca 30 Ah/timme, 60 Ah på 2 tim, etc. Med en bra batteribank och denna metod behöver man inte ladda fullt och är alltid garanterad 12 voltsel.

Elverket använder vi för att garantera att våra batteriers laddningsnivå aldrig skall behöva understiga rest 20% laddning kvar (förra året 3-4 ggr), men det är skönt att vara garanterad 12-voltsel!
/ Hälsn, Bengt 333
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: Bensindrivet Elverk från Rusta.

Godmorgon Bengt.

Det var en utförlig och bra beskrivning du gav.
Tack för denna info. Den ligger nu sparad i min "husbilsmapp".

mvh
Werner

ps. jag köpte Rustas elverk igår, men hinner tyvärr inte testa detta på några veckors tid.Ds
 
Senast ändrad:

Leammi

HBK Medlem
Inlägg
140
Kommun
Varberg
HBK-Nr
737
Medlemskap
2024
Sv: Bensindrivet Elverk från Rusta.

Hej, har också köpt samma elverk på Rusta och blev mycket förvånad över bruksanvisningen, monterade ner elverket i smådelar men hittade ingen oljesticka, så det ska räcka med olja i bensinen.
Har provkört och det går alldeles utmärkt, kanske lite högljutt, men vad får man för 600:- kr.
Kört maskiner på 600 watt med det, inga problem.
 
Toppen