• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bensindrivet Elverk från Rusta.

F

F.d. 6238

Guest
Hej på er Vänner.
Vi har nu blivit med Elverk från Rusta för 599:-. Tänkte så här att funkar inte skiten så slänger jag den.
Detta är ett Elverk, tvåtakt på 650 Watt.

När jag kom hem satte jag mig för att läsa informationen om denna Världssensation.

Det står då följande: OLJEPÅFYLLNING, ---Skruva bort locket till vevhuset och rengör mätstickan med en ren trasa o.s.v.

Sedan följer en lång beskrivning HUR och VARFÖR detta är så väldigt VIKTIGT att och man byter olja i motorn.
Jag packar upp elverket och ställer det på köksbordet, vrider det åt alla håll och kanter och kan då konstatera att någon mätsticka hittar jag inte. Tänker så här då, att antagligen är jag dum i Kålan eller också har jag under årens lopp kört med mina tvåtaktare utan att byta olja.

Kollar då i manualen och där finns ett telenr. som jag ringer för att höra ---HUR MAN BYTER OLJA I EN TVÅTAKTARE---- Det svarar en väldigt trevlig kille och jag börjar fråga honom om denna produkt som jag just har blivit
ägare till.

Han kan inte svara på mina frågor utan säger att man blandar oljan i soppan som man häller i tanken. Jo, säger jag, detta förstår jag, men varför står det i manualen all man skall byta olja???

Ja, ja det blev ett inlägg som blev för Stort så jag slutar här med en fråga?

Är det någon i HBK som har råkat ut för samma historia??

(Inom parantes kan jag berätta att det är ett likadant Elverk som Husvagn-Svensson i Lidköping säljer, KGE 650, 1295:)
Hls från Kurt.
:confused::confused::confused::confused:
 
Lösning
Sv: Bensindrivet Elverk från Rusta.

Betr Honda elverk och fakta; så säger Honda i sin egen handbok "använd 95 oktanig bensin, men avråder dock från högre inblandning (i bensinen) av metanol än 5%, resp av etanol 10%"!

Att blanda olja i en 4-takts motor nämner de inget om, men där kan jag själv tillägga och avråda å det allra bestämdaste. Hela principen för en 4-takts bensinmotor är att den får sin smörjning av vevhusoljan (till skillnad från en 2-taktsmotor, som får sin smörjning från oljan som blandas in i bränslet). Att tillföra olja i bensinen i en 4-taktsmotor leder till bla igensotning av motor och ventiler inkl tändstift!

Om akrylatbensinen håller sig inom inblandningsgränser som nämts ovan så är...

Leif-143

FD HBK Medlem
Inlägg
426
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
143
Medlemskap
2021
Sv: Bensindrivet Elverk från Rusta.

samma här, den jag hade funkade alldeles utmärkt.
jag körde 500w kupevärmare, batteriladdare och kylskåp utan problem.

jag hade inga problem med ljudet, trots att den stod utanför, alldeles under min huvudkudde.

den gick väl ca 4-5 timmar på en oljeblandad tank. och jag hade heller inte i nån
extra olja.
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Bensindrivet Elverk från Rusta.

:cool: Jag förvånar mig att dom kan kalla bladet som skickades med för instruktionsbok?
Men det som förvånade mig mest var nog oljekoppen för uppmätning av oljemängden till bensinen?
Att det går att ha den upp ochh nervänd nu när tanken är tom, men hur i hela friden ska du kunna få ner den, upp och nervänd när tanken är full???
Man får väl borra ett hål i botten på koppen så luften kan pysa ut den vägen.
Sen var det positivt skrivet om prestandan ( 650- 720 Watt ) men men ,jag hoppas och tror att den kommer att duga till det jag ska ha den till.
Sen var det positivt att vikten bara var 17 kg.
DET jag därimot inte kan förstå är hur kan dom sälja den för det priset, är det stöldgods månne.
Det är i alla fall ett stöldpris på dom.:wideeyed::twitcy::confused:
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Bensindrivet Elverk från Rusta.

:cool:MC-Louis svar på frågan= Japps det är CHINA.

Kurtan jag såg ingen sån skylt med stöldnetto, men man kan undra hur i gösse namn dom kan = tillverka, frakta,skeppa,tulla, och sen göra någon vinst?
Sen ska ju RUSTA,frakta , momsa, göra vinst och allt för 599 kr som sen kommer att REAS utför mindre pengar. :confused:
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Bensindrivet Elverk från Rusta.

Ja, det är precis som Du skriver. Det kan ju vara så att dom börjar räkna från -(Minus)
Sedan lägger dom antagligen på sina kosrnader eller också drar dom av dom. Sedan den summa som dom kommer fram till dubblar dom med X o.s.v. svammel, svammel.

Nej, Du har rätt Hasse. Fattar inte heller hur dom kan sälja sina varor UNDER Stöldnetto.

Hur som helst så är vi tydligen ägare till ett Elverk som är "värdelöst".

Hls från Kurt från ett regnigt Göteborg. +4,7 gr. just nu.
:confused::confused:
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Bensindrivet Elverk från Rusta.

:cool:NIX den är inte " värdelös" jag refererar till tidigare inlägg om motvikt till markisen,
trots att jag får revedera vikten frå 25 kg till 17 kg så blir kostnaden för motvikten per kg, 17 kg/599kr=35,23 kr kg.
Sen om den inte skulle ge i från sig ström och tala om, så fungarar ju motorn med ett jävulkst oväsen , och det är inte att föringa i olika sammanhang.

Så du Kurt jag ser med tillförsikt fram emot ett möte där vi kan köra i sterio, och bara luta oss tillbaka och njuta av en kall öl.
PS (det går kanske att skruva bort Ljuddämparn för bättre effekt ) :twitcy::wideeyed::swoon:
 
F

F.d. 52909

Guest
Sv: Bensindrivet Elverk från Rusta.

...hmmm:msn_beer:...är ju gott, men vad jag förstått så krävs numera ett Rusta verk för o få avnjuta detta i ert sällskap ? ( Hasse P o Kurt)

...o som sagt, då lär ju aldrig markisen blåsa bort iaf...inhandlar detta verk så snart tillfälle ges, o placerar jag mig i mitten utav er så får jag en riktig stereo. :twitcy:
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Bensindrivet Elverk från Rusta.

:cool:Fullständigt rätt Bosse,

Du PEKKA, du är alltid välkommen att sitta ner hos oss, kan vi sen göra oss hörda till varandra så kan vi lägga upp lite fisketaktik medan elverken VRÅLAR av full kraft!

:twitcy:
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Bensindrivet Elverk från Rusta.

:cool: Hejsan , nu var provkörningen av RUSTA elverket klar, och jag måste tillstå att jag blev ÖVERASKAD i positiv mening.
Ljudmässigt är det i gämnförelse med Elverk av dyrare slag, jag upplevde det som att det går mjukt och smidigt vad det gäller olika belastningar.

Varvtalet var behagligt både obelastat som belastat, jag provade 2 olika handredskap= en Värmepistol på 1000/2000 watt, det märktes att verket blev ordentligt belastat på 2000 watt men på 1000 watt gick det lika smidigt som med den Borrmaskin som var på 600 watt , så kontentan av provet blir= vill man ha ett BILLIGT men bra fungerande Elverk som går tyst, då behöver det tydligen inte kosta mer en 599,00 kr.

Sen kan jag stå ut med att det står GREPPA på Elverket ,det skäms jag inte för.
Det blir ju så mycket mera pengar till att köpa Diesel för då.
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Bensindrivet Elverk från Rusta.

Hej på Dig Hasse. Det var en mycket trevlig läsning.
Om vi köper ett till på man så kan vi köra i 4 sterio. Men de är klart, då blir det bara vi som sitter där ensamma med våra Verk, eller är det Värk.

Jag är tacksam att Du har testat detta "elände" så slapp jag göra det.

Skämt o sido så sammanfattningvis kan man nog då säga att verket är ganska bra för sitt pris
.
"Ej att förväxlas med SNUS".

Nästa gång Vi träffas: Tror du att om vi två sätter på våra Elverk "Skall inte blandas ihop med TV 2" tillsammans och börjar Fiska. Tror Du att Vi kan få någon Elektrisk Sill (Strömming) på kroken.

Ja, vi får väl testa (eller var det Festa) nästa gång.

Ha de bra nu Hasse och det var kul att Du hann före mig med testet.
(Skall åka till brorsan på Öckerö i nästa uke och testa Greppa Elverket)

Vänliga hls från ett mulet Gbg och just nu är det 5,6 grader +(plus) ute.
 
E

Ebear

Guest
Sv: Bensindrivet Elverk från Rusta.

Vi köpte det där elverket på Rusta för ett par år sedan och då till priset av ca 1200 kr. Lycklig tog jag hem elverket, läste bruksanvisningen, hällde i oljeblandan bensin och drog i startsnöret...drog säker 20 gånger. Vilade ett par dagar och drog igen minst 30 gånger. Inte en antydan till att starta. Åkte tillbaka till Rusta som glatt sa: ta en ny, vi reklamerar. Härligt tänkte jag, en affär som tar sitt ansvar.Tog hem den nya och hällde i bensin elnligt bruksanvisningen. Drog och den startade omgående. Kanon tänkte jag. Blir perfekt i våran stuga. Elverket fungerade även där...en gång. Sen dess har det varit omöjligt att få igång den och det är snart 2 år sedan. Har provat massor och till och med en bilmekaniker har försökt men nej. Så Hasse, det där iden med att elverket kan fungera som en tyngd är inte helt fel..
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Bensindrivet Elverk från Rusta.

:cool:Hej Eva & Börje,
Det var ju ingen rolig historia det där, men jag undrar ändå om det är samma Elverk som dom säljer nu.
Jag tittade på det verket dom sålde då för två år sen, men jag tycker att det här skiljer sig mot det gamla som då var blått till färgen vill jag minnas.
Men jag vill inte försvara Rusta eller någon annan fabrikant men priset är överkommligt och skulle det visa sig att Elverken är av undermålig kvallitet då skulle det nog ha skrivits en del om dom.
Sen är det ju så att var och en får göra sin egen bedömning med tanke på prisbild/kvalitet.
Det jag har skrivet om detta verk är ju bara ur mitt eget perspektiv.
ps vem vet det blir kanske en motvikt, men som ger i från sig ström när det blåser RIKTIGT SNÅLT.
 

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: Bensindrivet Elverk från Rusta.

Jag kan inte åta bli att blanda mig i diskussionen. Om ni har 4 st av dessa
miljöbovar + Hondan i mitten blir det inte bara stereo, det blir surr...round 5.1

Kanske vill ni vara vänliga och tala om vart ni tänker åka på "Dit åker vi" så vi som gillar fågelkvitter och ren luft kan åka till andra änden av Sverige.
 

Rimagy

HBK Medlem
Inlägg
344
Kommun
Märsta
HBK-Nr
817
Medlemskap
2024
Sv: Bensindrivet Elverk från Rusta.

Kanske vill ni vara vänliga och tala om vart ni tänker åka på "Dit åker vi" så vi som gillar fågelkvitter och ren luft .....
Och har obegränsat med pengar?
Så får vi andra mindre resursstarka hålla oss på vår kant?
 

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: Bensindrivet Elverk från Rusta.

Rimagy
Det där tycker jag var ett riktigt påhopp. Jag äger inget elverk och har ännu
så länge inte känt behov av något.

Mitt inlägg var ett försök till skämt, inte för att se ner på någon. Jag har
husbilsvänner med båda "gamla" och nya bilar och gör ingen skillnad på den ena eller den andra.
 
Toppen