Ser ut som att mitt LiFePO4 batteri redan håller på att bli omodernt:
Teslas superbatteri sägs lanseras redan i år - Elbilen
Teslas superbatteri sägs lanseras redan i år - Elbilen
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Min Tesla m3 var billigare än om jag bytt till motsvarigheten till den jag hade även utan de 60000 som fås tillbaka efter 6 månader.Nyckelordet är "överskådlig.
Jag har provkört elbilar, dock är dom för dyra, finns inget business case.
I mitt fall blir det 1500 mil X 3kr, VS 1500 mil X 7,7 kr = 5500 kr besparing per år.I mitt fall motsvarar 2,40 kr/kWh ca 3 kr/mil även i motorvägsfart.
Då är vi där ingen, Överskådlig framtid.Noe vi må til er biler bygget på en platform som er konstruert som en elbil fra bunnen av - dette vil gi lavere produksjonspris enn for en fossilbil når batteriprisen kommer litt under US$100 pr kWh. Da vil prisen på en elbil og en tilsvarende Euro 6 bil bli svært like. At elbil plattformen åpner for integrasjon mellom bil og bo på en helt annen måte enn tidligere. At Tesla nå får kjøpt batterier for US$80 i China viser at en er på rett vei, det reduserer produksjonsprisen på Tesla 3 SR til rundt $25k fra nesten $35 så antydet pris i China ser ut til å falle under US$30k.
Vilken avkastning får man med pengarna på banken?I mitt fall blir det 1500 mil X 3kr, VS 1500 mil X 7,7 kr = 5500 kr besparing per år.
Denna summa skall då finansiera ett merpris på bilen på ca 200 000kr = brake even 36 år.
DET är inget business case.
Du köper alltså hellre en bil med förbränningsmotor för samma pengar och får en avsevärd högre månadskostnad?Då är vi där ingen, Överskådlig framtid.
Det ligger många år bort att kunna köpa en elbil med 40-50 mils räckvidd för 200 000.
Fram till dess blir det Otto eller Dieselmotor för de överväldigande flertalet av oss.
Anders tillverkar du elen själv blir det nollutsläpp om man inte räknar däckslitage osv.
Men om man måste starta upp ett oljekraftverk för att du ska få ladda har man bara flyttat problemet till ett annat ställe.
Nu har hittills elbilar funnits i mindre omfattning och inte så många år vi får vänta och se om det blir en flopp eller inte.
Klart är emellertid att det är reklam och marknadskrafter som drivit fram elbilen man gillar ord som små kostnader ingen service och tyst.
Min lilla bil har transportverket anget har 70db ljud exakt samma har Anders tesla enligt samma transportverk.
Tror att en del myter och tro kommer att försvinna.
Elcykeln är ju ett bra fordon men när man efter några år måste köpa ett nytt batteri som kanske motsvarar halva eller mer av nyprisvärdet på elcykeln blir det svårare att räkna ihop och vad händer med det gamla batteriet som ju är miljöfarligt gods, får ju inte fraktas på flygplan går ju med båt och lastbil till sverige. En tesla har ju kanske 5000st en elcykel 30.
Jag jag köper det jag har råd med, för lånade pengar.Du köper alltså hellre en bil med förbränningsmotor för samma pengar och får en avsevärd högre månadskostnad?
Som ekonom har jag svårt att förstå resonemanget!
Vilken avkastning får man med pengarna på banken?
Svaret blir ingen alls, stor skillnad om man använder pengarna för att kraftigt sänka sina månatliga kostnader med elbil. Priset på bilen har ingen betydelse så länge man inte lånar upp kapitalet.
Det låter lockande! Vilken bank är det?Om dessa extra 200.000 istället varit kvar på banken hade du även fått en ränta på ca 1000:- i månaden att slänga in i kostnadskalkylen.
Jag köpte en Tesla för några månader sedan. Idag får jag mer för den än vad jag gav Tyvärr varar väl inte det så länge.Även om det inte kostar att skaffa kapitalet (inget lån) så konsumerar du ju pengarna genom värdeminskningen. En dyrare bil sjunker normalt mer i värde i kr än en billigare bil. Alltså förbrukar du mer kapital och kostnaden blir högre med en dyrare bil.
Om dessa extra 200.000 istället varit kvar på banken hade du även fått en ränta på ca 1000:- i månaden att slänga in i kostnadskalkylen.
Skillnaden i värdeminskning mellan olika bilmodeller är en helt annan fråga och blir nu bara rena gissningar.