• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bättre och billigare batterier på gång?

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Njae, tittar du på bilens hela livslängd så är elbilar billigare än fossildrivna. Högre inköpspris men låg driftskostnad både vad gäller "bränsle" men även skattemässigt, service etc. Många tusenlappar man tjänar där, beroende på hur mycket man kör förstås.
 
F

F.d. 22252

Guest
Anders tillverkar du elen själv blir det nollutsläpp om man inte räknar däckslitage osv.
Men om man måste starta upp ett oljekraftverk för att du ska få ladda har man bara flyttat problemet till ett annat ställe.
Nu har hittills elbilar funnits i mindre omfattning och inte så många år vi får vänta och se om det blir en flopp eller inte.
Klart är emellertid att det är reklam och marknadskrafter som drivit fram elbilen man gillar ord som små kostnader ingen service och tyst.
Min lilla bil har transportverket anget har 70db ljud exakt samma har Anders tesla enligt samma transportverk.
Tror att en del myter och tro kommer att försvinna.
Elcykeln är ju ett bra fordon men när man efter några år måste köpa ett nytt batteri som kanske motsvarar halva eller mer av nyprisvärdet på elcykeln blir det svårare att räkna ihop och vad händer med det gamla batteriet som ju är miljöfarligt gods, får ju inte fraktas på flygplan går ju med båt och lastbil till sverige. En tesla har ju kanske 5000st en elcykel 30.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Att elcykeln är ett utmärkt transportmedel håller jag med om, i synnerhet när man blir till åren. Det är en skön känsla att veta att elmotorn klarar av att ta hela ekipaget hem även om sträckan är flera mil. Det som jag reagerar mot är stigande priser, för en amatör räcker det med en cykel med ett pris under 10000 kr.
Beträffande elbilars laddning är det naturligtvis bra om laddning kan ske hemma under natten men även Superladdarna håller rimliga priser på ca 2,40/kWh, i Norge betydligt billigare. I mitt fall motsvarar 2,40 kr/kWh ca 3 kr/mil även i motorvägsfart. Cykelbatterierna håller nog längre än själva cykeln om man laddar med förnuft.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Leste i dag en release fra CATL om at de skal levere batterier til Tesla - både China og andre land. De bygger en fabrikk i Tyskland. Det som var mest spesiellt var prisbildet som ble presentert US$80 pr kWh for LFP sylindriske med bruk av en Tesla patent for senking av indre motstand og øket effekt + kapasitet. Det var og LMC med i avtalen på under $130 pr kWh.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Noe vi må til er biler bygget på en platform som er konstruert som en elbil fra bunnen av - dette vil gi lavere produksjonspris enn for en fossilbil når batteriprisen kommer litt under US$100 pr kWh. Da vil prisen på en elbil og en tilsvarende Euro 6 bil bli svært like. At elbil plattformen åpner for integrasjon mellom bil og bo på en helt annen måte enn tidligere. At Tesla nå får kjøpt batterier for US$80 i China viser at en er på rett vei, det reduserer produksjonsprisen på Tesla 3 SR til rundt $25k fra nesten $35 så antydet pris i China ser ut til å falle under US$30k.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.242
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Noe vi må til er biler bygget på en platform som er konstruert som en elbil fra bunnen av - dette vil gi lavere produksjonspris enn for en fossilbil når batteriprisen kommer litt under US$100 pr kWh. Da vil prisen på en elbil og en tilsvarende Euro 6 bil bli svært like. At elbil plattformen åpner for integrasjon mellom bil og bo på en helt annen måte enn tidligere. At Tesla nå får kjøpt batterier for US$80 i China viser at en er på rett vei, det reduserer produksjonsprisen på Tesla 3 SR til rundt $25k fra nesten $35 så antydet pris i China ser ut til å falle under US$30k.
Då är vi där ingen, Överskådlig framtid.
Det ligger många år bort att kunna köpa en elbil med 40-50 mils räckvidd för 200 000.
Fram till dess blir det Otto eller Dieselmotor för de överväldigande flertalet av oss.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
I mitt fall blir det 1500 mil X 3kr, VS 1500 mil X 7,7 kr = 5500 kr besparing per år.
Denna summa skall då finansiera ett merpris på bilen på ca 200 000kr = brake even 36 år.
DET är inget business case.
Vilken avkastning får man med pengarna på banken?
Svaret blir ingen alls, stor skillnad om man använder pengarna för att kraftigt sänka sina månatliga kostnader med elbil. Priset på bilen har ingen betydelse så länge man inte lånar upp kapitalet.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Då är vi där ingen, Överskådlig framtid.
Det ligger många år bort att kunna köpa en elbil med 40-50 mils räckvidd för 200 000.
Fram till dess blir det Otto eller Dieselmotor för de överväldigande flertalet av oss.
Du köper alltså hellre en bil med förbränningsmotor för samma pengar och får en avsevärd högre månadskostnad?
Som ekonom har jag svårt att förstå resonemanget!
 
F

F.d. 22252

Guest
Har egentligen inte mycket till övers för ekonomer de föröder företag med sitt bakvända sätt att räkna och mycket lite vetskap vad de räknar på utom siffror. De borde lyfta baken från kontorstolen och se verkligheten.
Du har väl inga ekonomiska problem men i verkligheten är det mycket få människor som kan köpa en ny elbil och eftermarknaden kan bli riktigt dålig om batterierna inte håller, verkar som du missat att Biltemas batterier lägger av väldigt tidigt även cresents överprisbatterier måste bytas. en cykel håller utan vidare 50 år har en crescent från 70talet elcykelbatterier håller inte länge och det finns bara ett sätt att ladda den koppla in den och vänta att laddaren ska slå över från rött till grönt har du något bättre sätt berätta det gärna för alla de tusen elcykelåkare som finns i klubben.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Anders tillverkar du elen själv blir det nollutsläpp om man inte räknar däckslitage osv.
Men om man måste starta upp ett oljekraftverk för att du ska få ladda har man bara flyttat problemet till ett annat ställe.
Nu har hittills elbilar funnits i mindre omfattning och inte så många år vi får vänta och se om det blir en flopp eller inte.
Klart är emellertid att det är reklam och marknadskrafter som drivit fram elbilen man gillar ord som små kostnader ingen service och tyst.
Min lilla bil har transportverket anget har 70db ljud exakt samma har Anders tesla enligt samma transportverk.
Tror att en del myter och tro kommer att försvinna.
Elcykeln är ju ett bra fordon men när man efter några år måste köpa ett nytt batteri som kanske motsvarar halva eller mer av nyprisvärdet på elcykeln blir det svårare att räkna ihop och vad händer med det gamla batteriet som ju är miljöfarligt gods, får ju inte fraktas på flygplan går ju med båt och lastbil till sverige. En tesla har ju kanske 5000st en elcykel 30.

Det är nog inte alltid så att marknadskrafterna driver fram utvecklingen av icke fossildrivna motorfordon. För många år sedan deltog jag perifiert i ett utvecklingsprojekt tillsammans med ett par australiensare som hade patent på ett alternativbränsle/tilsats. Utvecklingen till fullskala hade faktiskt hunnit ganska långt när vi plötsligt fick besked om att patentet köps av annan intressent och att vi inte längre var intressanta i projektet. Gissa vem som köpte upp patentet och la ner det? Jo en av de stora inom fossila bränsleindustrin. Så kan ett konservativt tankesätt i verkligheten gå till.
Själv är jag av uppfattningen att vi måste se positivt på utveckling, det är det som i framtiden ser till att vi går en bättre tid tillmötes med en bättre miljö och högre levnadsstandard för jorden befolkning.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.242
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Du köper alltså hellre en bil med förbränningsmotor för samma pengar och får en avsevärd högre månadskostnad?
Som ekonom har jag svårt att förstå resonemanget!
Jag jag köper det jag har råd med, för lånade pengar.

Även om jag hade 400 000 att lägga kontant på en elbil, vad hjälper 36 års brake even?
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Vilken avkastning får man med pengarna på banken?
Svaret blir ingen alls, stor skillnad om man använder pengarna för att kraftigt sänka sina månatliga kostnader med elbil. Priset på bilen har ingen betydelse så länge man inte lånar upp kapitalet.

Även om det inte kostar att skaffa kapitalet (inget lån) så konsumerar du ju pengarna genom värdeminskningen. En dyrare bil sjunker normalt mer i värde i kr än en billigare bil. Alltså förbrukar du mer kapital och kostnaden blir högre med en dyrare bil.
Om dessa extra 200.000 istället varit kvar på banken hade du även fått en ränta på ca 1000:- i månaden att slänga in i kostnadskalkylen.

Skillnaden i värdeminskning mellan olika bilmodeller är en helt annan fråga och blir nu bara rena gissningar.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Jag hade lite kapital och utökade dessutom huslånet. Köpte en Tesla och fick ca 400 kr dyrare i inbetalning per månad på huslånet.
Även om det inte kostar att skaffa kapitalet (inget lån) så konsumerar du ju pengarna genom värdeminskningen. En dyrare bil sjunker normalt mer i värde i kr än en billigare bil. Alltså förbrukar du mer kapital och kostnaden blir högre med en dyrare bil.
Om dessa extra 200.000 istället varit kvar på banken hade du även fått en ränta på ca 1000:- i månaden att slänga in i kostnadskalkylen.

Skillnaden i värdeminskning mellan olika bilmodeller är en helt annan fråga och blir nu bara rena gissningar.
Jag köpte en Tesla för några månader sedan. Idag får jag mer för den än vad jag gav :) Tyvärr varar väl inte det så länge.
@Michael S: Vad är överskådlig framtid för dej? Inom 5-10 år tycker jag är helt OK, på 10 år kommer det att bli en stor förändring på elbilsmarknaden. Titta 10 år tillbaka, då fanns knappt något, utom Tesla för över 1 miljon. Och utvecklingen går snabbare och snabbare.
 

luzt

FD HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Linköping
HBK-Nr
21388
Medlemskap
2022
Jag föreslår Michael Moores nya dokumentär om elproduktion och bla elbilar.
Den så kallade gröna revolutionen är inte lika vacker från baksidan.

"It’s easier to fool the masses than to convince them that they are being fooled." - Mark Twain

 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Euforin & övertygelsen kring EL-bilar är nog svåra att rå på. Dels har vi ju politiker som verkar helt insnöade på att fosilfritt = EL. Annars hade dom ju knappast straffbeskattat förnyelsebart bränsle, HVO100. Att dom dessutom försöker straffbeskatta ihjäl dieselfordon via fordonsskatten trots att dessa är dom enda som går att köra på förnyelsebart bränsle utan ombyggnad kan ju få vem som helst att undra ”vems ärenden dom går”? Skatten är ju lägre på en amerikansk muskelbil med bensinmotor som drar 1,5 l/mil än på en mindre familjebil med diesel som drar 0,4-0,5 l/mil. Hur det går ihop med CO2 klimatalarmismen kan man ju undra? Motivet med NOX är ju dessutom på väg att försvinna i och med införandet av EU6.
Idag är ju fortfarande andelen EL-bilar på våra vägar några få procent. Med alla subventioner dessa åtnjuter & den massiva lobbykampanj som pågår från alla håll, så är det ju fortfarande väldigt fördelaktigt enligt dom som tillhör dom här enstaka procenten & tillgången på begagnat håller såklart därför uppe prisbilden i dagsläget. Tjänstebilar är ju en rätt dominerande del av dom relativt få bilar som rullar, återigen pga hur förmånsbeskattningen är uppbyggd. Dessutom har ju få av dessa nåt en ålder där problem börjat uppstå med åldrade batterier. Har dessutom alltid varit så i fordonsindustrin att när det kommer något nytt så finns det en kategori som alltid skall ha det senaste & som alltid hyllar den nya tekniken. Dom är ofta beredda att betala för detta!
Sen är väl ingen så naiv att man tror att alla subventioner & skattebefrielser kommer att kvarstå när andelen EL-bilar ökar? Det brukar alltid va så att staten hittar på något sätt att få in sina pengar! Troligen skulle jag gissa på kraftigt ökad skatt på batterier som man kopplar till problemet med uttjänta batterier t.ex. samt högre skatt på EL med motivet att den ökade EL-konsumtionen leder till något uppfunnet ”miljöproblem”.
Men visst gotta er åt er EL-bil, ni som har en, så länge det varar snart är det inte så fördelaktigt längre.

För oss pensionärer som mest åker husbil, så är det ju knappast idé att drömma om en EL-bil för dom få milen där vi inte åker husbil. Men tänk om man hade kunnat få en husbil med bensinmotor, då hade man ju sluppit undan med en 15-20000 kr lägre årsskatt i alla fall så som våra värdelösa politiker räknar. Förr fanns det ju, men numera har ju alla utom Sverige begripit att bensinmotorer i transportbilar är en dålig idé. Sverige kan ju aldrig rätta in sig i ledet & göra som alla andra utan våra politiker & tjänstemän på myndigheter tror ju alltid att dom vet bättre än resten av världen! Jmfr gärna hur vi hanterat covid19, där vi haft som ”strategi” att inte testa & inte smittspåra etc.
 
Senast ändrad:
Toppen