• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bättre och billigare batterier på gång?

F

F.d. 22252

Guest
Vad det gäller att ladda bilarna, så finns det redan vägar med induktionsladdning. Visst kommer det att krävas att en del infrastruktur byggs om, men det har vi ju gjort förr.
En ren utopi först gäller det väl att fixa vägarna sverige har bland de sämsta vägarna i europa. Jag är inte säker på att de kraftfält som blir med induktionsladdning är särskilt nyttig. Har du använt en induktions spis? Lägg telefonen på den så lär den aldrig mer fungera. De som varit utsatta för magnetröntgen vet att man inte får ha några metalföremål varken i eller på kroppen hur fungerar detta med vägar där tusentals elkablar ska läggas ner, en utopi som mycket annat men roligt att läsa om.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
En ren utopi först gäller det väl att fixa vägarna sverige har bland de sämsta vägarna i europa. Jag är inte säker på att de kraftfält som blir med induktionsladdning är särskilt nyttig. Har du använt en induktions spis? Lägg telefonen på den så lär den aldrig mer fungera. De som varit utsatta för magnetröntgen vet att man inte får ha några metalföremål varken i eller på kroppen hur fungerar detta med vägar där tusentals elkablar ska läggas ner, en utopi som mycket annat men roligt att läsa om.
Om det du skriver är den vedertagna kunskapen idag, hur kommer det sig att forskning pågår? Det låter som om det är en helt livsfarlig metod. Är forskarna galna? Struntar politiker i vad som händer och enbart tänker på sin pension? Hörde idag att det finns en teststräcka i Sverige, vad händer med de stackare som kör den vägen?
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Man måste skilja lite på batterier och ackumulatorer
Enligt språkpolisen så finns det laddningsbara och icke laddningsbara batterier. Ett batteri (i elektriska sammanhang) är två eller flera ihopkopplade celler. Ackumulator är här detsamma som laddningsbar. Ackumulatorer finns även för t.ex. acetylen, patenterat av AB GasAckumulator (AGA).
;););););)

/Ingvar
 
F

F.d. 22252

Guest
Enligt språkpolisen så finns det laddningsbara och icke laddningsbara batterier. Ett batteri (i elektriska sammanhang) är två eller flera ihopkopplade celler. Ackumulator är här detsamma som laddningsbar. Ackumulatorer finns även för t.ex. acetylen, patenterat av AB GasAckumulator (AGA).
;););););)

/Ingvar
Tror du missade själva poängen med min förklaring det handlade absolut inte om svenska språket utan om att vanliga batterier som vi köper har en energi redan från början. Ackumulatorer måste fyllas på efter tillverkningen och det görs första gången i batterifabriken vilken kommer att förbruka ganska mycket el enbart pga det. Ett batteri är att se som en bensintank och de landvinningar gjorts är bara att den blivit större inte något annat revolutionerande egentligen.
Problemet blir att fylla alla dessa batterier med energi idag finns det knappt så vi klarar oss tidigare hade vi marginal men när man lägger ner kraftverk och vattenkraften tryter så blir det olje och kolkraft. Ska vi vara tvungen att köpa elen blir det väldigt dyrt eftersom alla länder har samma problem.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.663
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Primärceller och sekundärceller ju en annan beteckning på icke laddningsbara resp laddningsbara "batterier". Batterier blir det när det finns flera celler i paketet.
Sen när jag ändå är igång. Magnetkamera (eller Magnetresonanstomografi) heter det. Det har inget med röntgenstrålning att göra, även om apparaten ofta står på röntgenavdelingen!
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Jag håller helt med knarrevik, är inne på min 5:e elbil nu (den första Teslan). Och har ca 18 kWp solceller på taket på huset. Och att ladda ute när man åker är inga problem Tar ca 20 min på Teslas laddare, blir 10 min när v3 kommer. För andra elbilar ca 40-45 minuter.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Primärceller och sekundärceller ju en annan beteckning på icke laddningsbara resp laddningsbara "batterier". Batterier blir det när det finns flera celler i paketet.
Sen när jag ändå är igång. Magnetkamera (eller Magnetresonanstomografi) heter det. Det har inget med röntgenstrålning att göra, även om apparaten ofta står på röntgenavdelingen!

Dessutom går det utmärkt att ha inopererad metall i kroppen, bara den inte är magnetisk, ex titan.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag håller helt med knarrevik, är inne på min 5:e elbil nu (den första Teslan). Och har ca 18 kWp solceller på taket på huset. Och att ladda ute när man åker är inga problem Tar ca 20 min på Teslas laddare, blir 10 min när v3 kommer. För andra elbilar ca 40-45 minuter.


Men tråden handlar ju om de nya bättre och framför allt billigare cellerna.
De celler ni är nöjda med är ju svindyra
Alla av dagens Li-celler med prestanda värt namnet är fortfarande dyra nya, som begagnade kan man dock göra klipp eftersom många celler byts ut när de fortfarande har 80% kvar, så har man utrymme, så är nog dessa ett bättre val för oss med husbil.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag känner inte till vilken kemi deras nya batteri har som TS länkade till, men tolkade det som att det var LFP, som är helt säkra,
och de kan inte explodera, som t.ex de nuvarande i Teslor kan, även våta bly/syrabatterier kan explodera :(

Här ett test med lite olika Li kemier

 

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
I spanien kostar det 0,35 eu/kw ofta mer på camping, ladda en elbil blir knappast billigt och tar dagar i anspråk.
Man pratar inte om livslängden men alla som har telefoner har upplevt att de har mindre och mindre kapacitet trots modern teknologi många blir för dyra att byta batteri på så bara att slänga efter några år.
På ebay kan man köpa lösa battericeller eller paket från teslabilar brukar vara samsung. vilket innebär att det finns en eftermarknad på skrotade teslabatterier redan Den höga kapacieteten som var från början tappar ganska fort så räckvidden är ju ständigt sjunkande, precis som med våra bobatterier som vi får byta efter några år.
Man måste komma ihåg att kapaciteten alltid anges vid väldigt låga strömuttag över tid inte den som man kanske använder när man kopplar in en inverter på 2000w då är man nere på 50%.
Har var det lite grejer jag måste räta ut, igen. Ta inte illa upp.

0,35eu/kWh är fortfarande billigare än att tanka diesel. Dieselpris på 1,3eu/lit ger att en elhusbil får dra 3,7 kWh/mil för att kosta lika mycket i "bränsle" som en dieselkärra som tar 1 l/mil. VW e-crafter som väl är det närmaste en elplåtis tar enligt VW 2,15 kWh/mil blandad körning.

Teslas batterier (ex Kina) tillverkas av Panasonic, och så har det varit i princip alla år. Panasonic har tillverkningsmaskinerna inuti Teslas fabriksbyggnad.

Den höga kapaciteten tappar inte "ganska fort". 1000-1500 fulla cykler eller 2-3000 halva cykler är väsentligt bättre än de bästa blysyrabatterierna, och eftersom man kan använda uppåt 90% av märkkapaciteten jämfört med 40% av märkkapaciteten hos ett blybatteri så är typerna inte alls i samma liga. Teslas batterier håller med lätthet karossens hela livslängd (75kWh/2,0kwh*1500 = 56 tusen mil), även Nissan Leafs batterier har hållt relativt bra trots att de är mycket mindre och bara passivt kylda. Mobiltelefoners batterier håller också väldigt bra, med tanke på att man oftast kör dem mellan väldigt hög och väldigt låg laddning varje dag året runt. Tre år är oftast över 1000 fulla cykler. Skulle mobiltillverkarna stoppa i ett korvbatteri som på ericsson gh 318 för att få ned cykelmängden och djupet till något som motsvarar användningen i en bil skulle batteriet hålla 15 år istället för tre. Skulle de stoppa i ett AGM-batteri istället hade du fått byta batteri flera gånger om året.

Till sist, kapaciteten minskar inte med strömuttaget i ett li-ionbatteri på samma sätt som ett blybatteri gör enligt peukerts lag. Har du ett 90Ah li-jonbatteri kan du ta ut 90A i näranog en hel timma eller 180A i nära nog en halvtimme. Visst, de har en värmeförlust till följd av intern resistans, men som sagt, peukerts lag gäller inte li-jonbatterier.
 
F

F.d. 22252

Guest
Det är nog inte många som tänker sig att driva en elbil med bly-syrabatterier.
Men det har gjorts och länge också!
Sen är det så att antalet laddningscykler ofta är lite teori och med de strömmar man har för att ladda och ladda ur om man försöker uppnå de data som man anger i accelarion så bränner man slut på batterierna ganska fort, det folk inte vet att i ett pack med tusentalls celler lägger ett antal av långt innan bästföre datum.
Det är känt att man normalt stoppar urladdningen har sett siffror på 40% och maxladdar till 80% hur mycket energi har man då i 122kw paket. Om man inte håller sig efter det blir livslängden väsentligt sämre.
För att återgå till trådens syfte ja det är jättbra med nya batterier som är både billiga och hållbara men som luttrad har jag sett det förut, gammal teknik och dito fabriker kommer inte släppa ut något bättre och billigare i första taget så vi kommer inte få del av de billiga och bra batterierna enligt marknadskrafterna.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.249
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
gammal teknik och dito fabriker kommer inte släppa ut något bättre och billigare i första taget så vi kommer inte få del av de billiga och bra batterierna enligt marknadskrafterna.
Exakt!! Det är därför vi fortfarande, och i överskådlig tid, kommer att fortsätta köra på diesel och bensin.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Exakt!! Det är därför vi fortfarande, och i överskådlig tid, kommer att fortsätta köra på diesel och bensin.
Jag tror tvärtom att har man en gång provkört ett elfordon finns ingen återvändo!
Kul, säkert och nästa gratis i jämförelse med fossilbilen. Med mer effektiva batterier även husbil.
Just nu pågår kapplöpning bland de största europeiska tillverkarna att bli först på marknaden.
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Första EL-bilen rullade redan på 1800-talet. Så tekniken som sådan är inte så revolutionerande som många tror. Mest en fråga om & när finns det en energilagring/batteri som är tillräckligt bra?
Alternativt att bränslecellstekniken blir bättre & billigare än idag! Att framställa vätgas ur vatten till dessa bränsleceller kräver energi, men skulle ju då med fördel kunna ske när det blåser och finns överskott från vindkraften som så många vurmar för. Sen kan man tanka vätgas & köra på EL från bränslecellen utan att släpa på ett halvt ton batterier. Utsläppen består endast av vattenånga. Hade nog funkat bra i en husbil & på köpet gjort den oberoende av 230V anslutning, då man skulle kunna smygköra bränslcellen för ”hushållselen”, via någon spänningsomvandlare.
Batterier för en EL driven husbil skulle garanterat kräva C1 behörighet då det inte finns en chans att få in en sån under 3,5 ton!!!
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Batterier för en EL driven husbil skulle garanterat kräva C1 behörighet då det inte finns en chans att få in en sån under 3,5 ton!!!

Men nu pratar vi framtid. Det ser ju lovande ut med Li-S och men den energitäthet som den batterikemin erbjuder blir batteriet förhållandevis lätt, kanske mer än halverad vikt och fördubblad räckvidd.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.249
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Exakt!! Det är därför vi fortfarande, och i överskådlig tid, kommer att fortsätta köra på diesel och bensin.

Jag tror tvärtom att har man en gång provkört ett elfordon finns ingen återvändo!
Kul, säkert och nästa gratis i jämförelse med fossilbilen. Med mer effektiva batterier även husbil.
Just nu pågår kapplöpning bland de största europeiska tillverkarna att bli först på marknaden.
Nyckelordet är "överskådlig.
Jag har provkört elbilar, dock är dom för dyra, finns inget business case.
 
Toppen