Ser ut som att mitt LiFePO4 batteri redan håller på att bli omodernt:
Teslas superbatteri sägs lanseras redan i år - Elbilen
Teslas superbatteri sägs lanseras redan i år - Elbilen
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
En ren utopi först gäller det väl att fixa vägarna sverige har bland de sämsta vägarna i europa. Jag är inte säker på att de kraftfält som blir med induktionsladdning är särskilt nyttig. Har du använt en induktions spis? Lägg telefonen på den så lär den aldrig mer fungera. De som varit utsatta för magnetröntgen vet att man inte får ha några metalföremål varken i eller på kroppen hur fungerar detta med vägar där tusentals elkablar ska läggas ner, en utopi som mycket annat men roligt att läsa om.Vad det gäller att ladda bilarna, så finns det redan vägar med induktionsladdning. Visst kommer det att krävas att en del infrastruktur byggs om, men det har vi ju gjort förr.
Om det du skriver är den vedertagna kunskapen idag, hur kommer det sig att forskning pågår? Det låter som om det är en helt livsfarlig metod. Är forskarna galna? Struntar politiker i vad som händer och enbart tänker på sin pension? Hörde idag att det finns en teststräcka i Sverige, vad händer med de stackare som kör den vägen?En ren utopi först gäller det väl att fixa vägarna sverige har bland de sämsta vägarna i europa. Jag är inte säker på att de kraftfält som blir med induktionsladdning är särskilt nyttig. Har du använt en induktions spis? Lägg telefonen på den så lär den aldrig mer fungera. De som varit utsatta för magnetröntgen vet att man inte får ha några metalföremål varken i eller på kroppen hur fungerar detta med vägar där tusentals elkablar ska läggas ner, en utopi som mycket annat men roligt att läsa om.
Enligt språkpolisen så finns det laddningsbara och icke laddningsbara batterier. Ett batteri (i elektriska sammanhang) är två eller flera ihopkopplade celler. Ackumulator är här detsamma som laddningsbar. Ackumulatorer finns även för t.ex. acetylen, patenterat av AB GasAckumulator (AGA).Man måste skilja lite på batterier och ackumulatorer
Tror du missade själva poängen med min förklaring det handlade absolut inte om svenska språket utan om att vanliga batterier som vi köper har en energi redan från början. Ackumulatorer måste fyllas på efter tillverkningen och det görs första gången i batterifabriken vilken kommer att förbruka ganska mycket el enbart pga det. Ett batteri är att se som en bensintank och de landvinningar gjorts är bara att den blivit större inte något annat revolutionerande egentligen.Enligt språkpolisen så finns det laddningsbara och icke laddningsbara batterier. Ett batteri (i elektriska sammanhang) är två eller flera ihopkopplade celler. Ackumulator är här detsamma som laddningsbar. Ackumulatorer finns även för t.ex. acetylen, patenterat av AB GasAckumulator (AGA).
/Ingvar
Primärceller och sekundärceller ju en annan beteckning på icke laddningsbara resp laddningsbara "batterier". Batterier blir det när det finns flera celler i paketet.
Sen när jag ändå är igång. Magnetkamera (eller Magnetresonanstomografi) heter det. Det har inget med röntgenstrålning att göra, även om apparaten ofta står på röntgenavdelingen!
Jag håller helt med knarrevik, är inne på min 5:e elbil nu (den första Teslan). Och har ca 18 kWp solceller på taket på huset. Och att ladda ute när man åker är inga problem Tar ca 20 min på Teslas laddare, blir 10 min när v3 kommer. För andra elbilar ca 40-45 minuter.
Har var det lite grejer jag måste räta ut, igen. Ta inte illa upp.I spanien kostar det 0,35 eu/kw ofta mer på camping, ladda en elbil blir knappast billigt och tar dagar i anspråk.
Man pratar inte om livslängden men alla som har telefoner har upplevt att de har mindre och mindre kapacitet trots modern teknologi många blir för dyra att byta batteri på så bara att slänga efter några år.
På ebay kan man köpa lösa battericeller eller paket från teslabilar brukar vara samsung. vilket innebär att det finns en eftermarknad på skrotade teslabatterier redan Den höga kapacieteten som var från början tappar ganska fort så räckvidden är ju ständigt sjunkande, precis som med våra bobatterier som vi får byta efter några år.
Man måste komma ihåg att kapaciteten alltid anges vid väldigt låga strömuttag över tid inte den som man kanske använder när man kopplar in en inverter på 2000w då är man nere på 50%.
Men det har gjorts och länge också!Det är nog inte många som tänker sig att driva en elbil med bly-syrabatterier.
Exakt!! Det är därför vi fortfarande, och i överskådlig tid, kommer att fortsätta köra på diesel och bensin.gammal teknik och dito fabriker kommer inte släppa ut något bättre och billigare i första taget så vi kommer inte få del av de billiga och bra batterierna enligt marknadskrafterna.
Jag tror tvärtom att har man en gång provkört ett elfordon finns ingen återvändo!Exakt!! Det är därför vi fortfarande, och i överskådlig tid, kommer att fortsätta köra på diesel och bensin.
Batterier för en EL driven husbil skulle garanterat kräva C1 behörighet då det inte finns en chans att få in en sån under 3,5 ton!!!
Exakt!! Det är därför vi fortfarande, och i överskådlig tid, kommer att fortsätta köra på diesel och bensin.
Nyckelordet är "överskådlig.Jag tror tvärtom att har man en gång provkört ett elfordon finns ingen återvändo!
Kul, säkert och nästa gratis i jämförelse med fossilbilen. Med mer effektiva batterier även husbil.
Just nu pågår kapplöpning bland de största europeiska tillverkarna att bli först på marknaden.