• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bättre och billigare batterier på gång?

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det påstås fra kinesiske kilder at det er snakk om LFP som er integrert med superkapasitor, og at Tesla i Kina kommer med disse i model 3 og Y i år. Når produksjonen kan komme i gang i USA er en annen sak. Kapasitoren tar unna toppene på forbruket mens LFP står for lagringen. Det som er nytt i LFP varianten er hvordan cellene bygges. Mye tyder på at rekkevidden pr ladning blir noe mindre enn på LCA pakkene som benyttes i dag, men med mulighet for å hurtiglade til 80% fra nesten tomt på rundt 5 minutter skulle ikke dette bety stort for robotaxi flåten som er målet.

Amerikanske kilder mener det er LMC teknologi som Tesla allt benytter i de store stajonære batteriene, men Elon Musk har selv sagt at batteri uten cobolt er målet.

En endelig bekreftelse på hva som er rett om disse nye batteriene kommer snart i form av Tesla battery day.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.868
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Egentligen så är dagens LFP batterier billiga i längden,
men med dessa produktionspriser och livslängd, så finns risken att de slår alla övriga batterityper, trevligt :)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Økt volum gir mer rasjonell produksjon og lavere pris. Det jeg har lest av tekniske rykter sier at de nye LFP batteriene til Tesla er cylindriske celler med forenklet kobling til elektrodene som reduserer indre motstand. Kort forklart så er elektrodene i en cylindrisk løsning lange strimler som er rullet sammen med elektrolytten mellom. Det de gjør er å la elektrodene få direkte kontakt med endene på cylinderen. Teknikken har vært benyttet i enkelte store kondensatorer, men krever litt av produksjonslinjen. Om de har klart å automatisere dette så reduserer de kostnaden drastisk.

Det var et oppslag på en bilside her nede om prisen på den kinesiske Tesla Model 3 SR når de nå får alle deler lokalt. Produksjonskostnaden er på rundt US$25 000 som muligens gir en utsalgspris under US$30 000. Dette er den bilen som var lovet for US$35 000 i USA. At de i samme stykket snakker om øket levetid for batteripakken og Tesla sitt mål om 1 million miles på pakken - og at denne ser ut til å være innen rekkevidde nå.

For oss er det først spinnoff effekten som hjelper, pris som faller - under US$100 for 1kWh kapasitet er et mål som bør falle innen et år. Om det skjer så vil et 100Ah 12V koste under 1000 svenske dukater - ved store nok innkjøp :D
 
F

F.d. 22252

Guest
Om det skulle bli så är det ingen som köper AGM eller vanliga batterier längre.
Problemet blir att ladda dom eftersom de har lite högre cellspänning om jag förstår rätt.
Sen kommer ett urladdat batteri ha nästan kortslutningströmmar eftersom det inre motståndet är väldigt lågt.
Jag tycker att det borde bli 48v standard i bilarna istället för 12 volt.
Lite otäckt med den nya teknologin eftersom bilar krockar ibland och batteriet i högsta grad är farligt gods.
Sen litar jag inte speciellt mycket på mr Musk tror han har någon diagnos bokstavkombination eller något.
Tesla som företag har ju haft ekonomiska problem flera gånger och coronan kan väldigt lätt medföra konkurs,
fast förmodligen har han bundit upp långivarna så det blir som med en bank att de knappast kursar. Undrar om företaget någonsin haft annat än röda siffror i årsredovisningen men tron är stark.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Tesla har gått med overskudd siste år. En overgang til LFP batterier gir at batteriene ikke brenner. Det som er farlig er de høye spenningene som finnes tilgjengelig, men ved en krokk skal batterifraskilleren koble batteripakken fra bilen og dele batteriet i moduler på 24V. De LCAbatteriene som er i bruk i dag har brennbar elektrolytt med egen oksygen så de trenger ikke tilførsel av oksygen. Dette gjør de vanskelig å slukke, og de kan tenne ved kraftig oppvarming.
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Det händer mycket nu.. detta är ju också intressant:

 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Om det skulle bli så är det ingen som köper AGM eller vanliga batterier längre.
Problemet blir att ladda dom eftersom de har lite högre cellspänning om jag förstår rätt.
Sen kommer ett urladdat batteri ha nästan kortslutningströmmar eftersom det inre motståndet är väldigt lågt.
Jag tycker att det borde bli 48v standard i bilarna istället för 12 volt.
Lite otäckt med den nya teknologin eftersom bilar krockar ibland och batteriet i högsta grad är farligt gods.
Sen litar jag inte speciellt mycket på mr Musk tror han har någon diagnos bokstavkombination eller något.
Tesla som företag har ju haft ekonomiska problem flera gånger och coronan kan väldigt lätt medföra konkurs,
fast förmodligen har han bundit upp långivarna så det blir som med en bank att de knappast kursar. Undrar om företaget någonsin haft annat än röda siffror i årsredovisningen men tron är stark.
Jättefabrikerna i Kina och den kommande i Berlin lär befästa Teslas försprång.
De första båtarna efter virusnedstängningen återupptar sin seglats från Fremont i slutet av maj och tiotusentals kunder väntar på sina beställningar i Europa. Jag själv fick vänta i drygt sex veckor från tillverkning till leverans i mars och kunde följa båten längs Kaliforniens kust genom Panamakanalen och över Atlanten.
 
F

F.d. 22252

Guest
Under årens gång har många batterier tagits fram som aldrig kommit till marknaden, jag själv har trott på bränsleceller men det verkar inte ha lyckats.
Det som jag tycker är lite konstigt är hur man resonerar ibland det behövs ju lika mycket energi att driva en bil oavsett var kraften kommer ifrån.
Batteriet är ju bara att likna vid en tank och en tank utan bensin kommer man inte långt på. Miljömupparna håller som bäst på att jobba för att lägga ner elproduktionen.
Man pratar mycket om miljöel men det finns ingen sådan all el är resurskrävande men eftersom man inte har några politiker med teknisk utbildning så fattar man inte det om de har någon utbildning alls så är den akademisk och inte alltid med avgångsbetyg.
Finns idag inte möjligheter för flertalet människor att själva ladda sina elbilar dels bor man i lägenheter och i den mån det finns elplats så är den oftast säkrad med 6A möjligen 10A men sen är det stopp.
Man behöver inte vara räknenisse för att se att det är ett litet fåtal människor som kan ladda sin elbil oavsett hur bra batterier man har. Ladda ner så mycket effekt att man kan fylla ett batteri till 80% på 5 minuter räkna på det, sen kan ni investera i koppargruvor för grov kabel med liten förlust behövs.
Skulle vilja säja att idag finns inte resurserna att ladda alla dessa bilbatterier som man planerar ska trafikera våra vägar.
Men du Anders som bor i eget hus och förmodligen inte kör så mycket kan ju säkert fylla på vartefter du behöver ju inte pendla till jobbet varje dag, undrar hur du ska ladda med solceller går ju åt många för att få upp spänningen blir det inverter eller går det att köra likspänning direkt 400 volt eller mer. Så det krävs ett djupt tag i plånboken om investeringen ska fungera. Lönsam lär den aldrig bli i din och min livstid om du inte kör kanske max 500mil/år. Sen blir du bunden till närområdet 20mil blir ju 10 mil bort max. Fantasisiffror om bränsleförbrukning och räckvidd finns ju överallt och inte en enda stämmer i verkligheten.
 

Jocke A

HBK Medlem
Inlägg
150
Kommun
Enköping
HBK-Nr
29408
Medlemskap
2025
Under årens gång har många batterier tagits fram som aldrig kommit till marknaden, jag själv har trott på bränsleceller men det verkar inte ha lyckats.
Det som jag tycker är lite konstigt är hur man resonerar ibland det behövs ju lika mycket energi att driva en bil oavsett var kraften kommer ifrån.
Batteriet är ju bara att likna vid en tank och en tank utan bensin kommer man inte långt på. Miljömupparna håller som bäst på att jobba för att lägga ner elproduktionen.
Man pratar mycket om miljöel men det finns ingen sådan all el är resurskrävande men eftersom man inte har några politiker med teknisk utbildning så fattar man inte det om de har någon utbildning alls så är den akademisk och inte alltid med avgångsbetyg.
Finns idag inte möjligheter för flertalet människor att själva ladda sina elbilar dels bor man i lägenheter och i den mån det finns elplats så är den oftast säkrad med 6A möjligen 10A men sen är det stopp.
Man behöver inte vara räknenisse för att se att det är ett litet fåtal människor som kan ladda sin elbil oavsett hur bra batterier man har. Ladda ner så mycket effekt att man kan fylla ett batteri till 80% på 5 minuter räkna på det, sen kan ni investera i koppargruvor för grov kabel med liten förlust behövs.
Skulle vilja säja att idag finns inte resurserna att ladda alla dessa bilbatterier som man planerar ska trafikera våra vägar.
Men du Anders som bor i eget hus och förmodligen inte kör så mycket kan ju säkert fylla på vartefter du behöver ju inte pendla till jobbet varje dag, undrar hur du ska ladda med solceller går ju åt många för att få upp spänningen blir det inverter eller går det att köra likspänning direkt 400 volt eller mer. Så det krävs ett djupt tag i plånboken om investeringen ska fungera. Lönsam lär den aldrig bli i din och min livstid om du inte kör kanske max 500mil/år. Sen blir du bunden till närområdet 20mil blir ju 10 mil bort max. Fantasisiffror om bränsleförbrukning och räckvidd finns ju överallt och inte en enda stämmer i verkligheten.
Vad det gäller att ladda bilarna, så finns det redan vägar med induktionsladdning. Visst kommer det att krävas att en del infrastruktur byggs om, men det har vi ju gjort förr.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Men du Anders som bor i eget hus och förmodligen inte kör så mycket kan ju säkert fylla på vartefter du behöver ju inte pendla till jobbet varje dag, undrar hur du ska ladda med solceller går ju åt många för att få upp spänningen blir det inverter eller går det att köra likspänning direkt 400 volt eller mer. Så det krävs ett djupt tag i plånboken om investeringen ska fungera. Lönsam lär den aldrig bli i din och min livstid om du inte kör kanske max 500mil/år. Sen blir du bunden till närområdet 20mil blir ju 10 mil bort max. Fantasisiffror om bränsleförbrukning och räckvidd finns ju överallt och inte en enda stämmer i verkligheten.
Med all respekt för dina kunskaper i andra ämnen så tycks du inte satt dig in i hur tekniken med solceller och elbilar fungerar.
För egen del betyder satsningen att jag sänker mina månadskostnader radikalt och på köpet bidrar till en renare miljö.
Min kostnad för hushållsel och laddning av bilbatteri blir noll sommartid och ger dessutom ett överskott som säljs direkt över elmätaren.
Som bonus sänker jag skatt, försäkring och driftskostnader till ett minimum på mitt elfordon. Den största vinsten är dock renare luft för oss alla.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.131
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag nämnde aldrig avskrivning utan sänkning av månadskostnaden.
Som alla vet är räntan på vanliga bankkonton Noll, alltså bättre att pengarna ger ansenlig avkastning än att de minskar i värde på grund av inflation.

Men i inlägg no 7 från dig skriver du ju att du kan köra gratis.....
Som jag tidigare skrivit så förstår jag hur du tänker... Men verkligheten är ju en annan... Även för dig knarrevik :bye:
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Men i inlägg no 7 från dig skriver du ju att du kan köra gratis.....
Som jag tidigare skrivit så förstår jag hur du tänker... Men verkligheten är ju en annan... Även för dig knarrevik :bye:
Elkostnaden för laddning motsvarande bränslepris blir gratis och lämnar till och med ett överskott soliga dagar. Det som kostar är däckslitage och försäkring. Däckslitaget blir nog större men kompenseras av lägre försäkringspremie.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Endel av de nyere ladestasjonene benytter batterier for å kunne hurtiglade mer mer effekt enn elnettet klarer. En lader stasjonens batteripakke med det nettet tåler og bilene med det de trenger.

Om jeg ikke tar helt feil så er Nissan Leaf og alle elbiler og busser fra BYD med LFP batterier og helt uten kobolt. Store stasjonære batteribanker finnes både med og uten kobolt. Hornsdale batteriet i South Australia er et Tesla med noe kobolt, dette tok over når overføringen fra Viktoria brøt sammen og driftet store deler av SA i 3 uker med sol og vindkraft. Et mindre gasskraftverk ga noe basiskraft, men toppene tok Hornsdale.

Giftigheten i elektrolyttene i LFP batterier er mindre enn i blybatterier og fossilt drivstoff.
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Skulle aldrig våga sova i en husbil som är en EL-bil.
Tänker inte utveckla varför, men det bygger på kunskap om nuvarande teknik.
Om man sen betänker att det idag krävs en körsträcka på 10-15.000 mil att köra hem miljöbelastningen från batteritillverkning i en vanlig familjebil/personbil, så förstår jag inte hur den tekniken skulle gå att motivera i en husbil? Antingen krävs ju ett Batteripaket som är 2-3 gånger större än en personbil med bra räckvidd eller också får man ju ladda stup i kvarten. Ett så stort batteri skulle ju kräva en körsträcka som är längre en husbils livstids körsträcka för att bli CO2 neutralt utifrån miljöbelastning från tillverkningen. Då är bilen dessutom så gammal att batteriet antagligen gett upp innan i alla fall.
Något revolutionerande språng i batteritekniken som är industriellt tillgänglig låg enligt experterna utanför deras horisont när jag fortfarande hade kontakt med detta för ett par år sedan. Då räknade man med att den största räckviddsökningen skulle komma från ”powermanagement” dvs datoralgoritmer som utifrån körförhållanden & en massa parametrar skulle optimera både uttag och laddning etc. Vem som skulle lägga energi på detta för husbilar är ju en bra fråga. Möjligen då som transportbilar, så skulle det säkert ställa till en massa problem för påbyggarna som inte begriper vad tillverkaren av basfordonet haft för sig. Påbyggarna väjer ju idag bort start/stop när dom köper basfordonet trots att det finns att beställa. Skulle ju kunna sänkt skatten med ett antal tusenlappar nu i och med bonus/Malus.
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Fortfarande battericeller modell plastpåsar antar jag, så inget för den som vill våga sova i bilen? & fortfarande litium med dess självantändningsegenskaper.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Man måste skilja lite på batterier och ackumulatorer ganska viktigt med termologin där.
Ett batteri avger ström en ackumulator avger ström som man försett den med alltså inget annat än en behållare för ström.
Energin måste tillverkas någonstans vilket innebär att man flyttat det någon annanstans än från vägarna.
Att man förmodligen måste dra igång olje och kolkraftverk om det blir brist på el pga. elbilar struntar politkerna i eftersom det problemet uppstår när de löser ut sin fallskärm och lever gott på de som ska betala kalaset.
Hur många husbilar på en camping har elen inkopplad trots solpaneler och gasol, nästan alla eftersom åtgången är större än kapaciteten inte ens där har man löst problemet, bra och stora batterier är bra men de skall laddas och det gör de med en generator dieseldriven i de flesta fall som tar flera hk från motorn och tar motsvarande mängd diesel extra - ingenting är gratis.
I spanien kostar det 0,35 eu/kw ofta mer på camping, ladda en elbil blir knappast billigt och tar dagar i anspråk.
Man pratar inte om livslängden men alla som har telefoner har upplevt att de har mindre och mindre kapacitet trots modern teknologi många blir för dyra att byta batteri på så bara att slänga efter några år.
På ebay kan man köpa lösa battericeller eller paket från teslabilar brukar vara samsung. vilket innebär att det finns en eftermarknad på skrotade teslabatterier redan Den höga kapacieteten som var från början tappar ganska fort så räckvidden är ju ständigt sjunkande, precis som med våra bobatterier som vi får byta efter några år.
Man måste komma ihåg att kapaciteten alltid anges vid väldigt låga strömuttag över tid inte den som man kanske använder när man kopplar in en inverter på 2000w då är man nere på 50%.
 
Toppen