• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Att boka eller inte boka ställplats är den stora frågan

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.602
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Måste man tömma eller fylla på en ställplats, så har du nog stått tiden ut för länge sen ;) Kan i det läget rekommendera en camping.
En annan förklaring kan ju vara att man stått "ute i busken" några dagar, och vill passa på att tömma/fylla närman stått en dag på ställplatsen.

Pålle
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Måste man tömma eller fylla på en ställplats, så har du nog stått tiden ut för länge sen ;) Kan i det läget rekommendera en camping.

Var skall vi annars tömma och fylla?
Eftersom vi inte använder campingar.
Jag klarar inte av hoppborgar och gungor längre.

Krister.:wink:
 
Senast redigerad av en moderator:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Var skall vi annars tömma och fylla?
Eftersom vi inte använder campingar.
Jag klarar inte av hoppborgar och gungor längre.

Krister.:wink:

Det går väldigt bra att svänga in på en camping och bara fylla/tömma, så har jag gjort i många år när jag behöver en markbrunn, oftast är det gratis, men kan kosta upp till en 50-lapp.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Vi tömmer på trafikverkets rastplatser och i de fall det går fyller på vatten, har inte tillgång på vatten funnits så har vi i regel kunnat fylla på där vi har tankat. Vi har inget behov av vare sig ställplatser eller campingar för att kunna tömma och fylla vatten.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Vi tömmer på trafikverkets rastplatser och i de fall det går fyller på vatten, har inte tillgång på vatten funnits så har vi i regel kunnat fylla på där vi har tankat. Vi har inget behov av vare sig ställplatser eller campingar för att kunna tömma och fylla vatten.

Tömmer du gråvattnet på rastplatser :rolleyes:
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Ibland har jag gått in på mackar och frågat om det är ok att fylla upp vattentanken helt (går ju i nästan 150liter så det är bäst att fråga) och då även om jag kan släppa gråvattnet.
Det har hittills aldrig vart några problem.
Alla markbrunnar på mackar går (normalt) via avskiljning till avloppsvattnet, ej dagvatten.
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Måste man tömma eller fylla på en ställplats, så har du nog stått tiden ut för länge sen ;) Kan i det läget rekommendera en camping.
I Spanien stog vi 100 dagar på en ställplats - ingen var gladare än den som ägde ställplatsen. Vi betalade 7€ och hade vatten, tömning, dusch, tomt och el! Skillnad mot priserna här hemma!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag väljer att väcka denna tråd till liv. Just nu är bokningsbara ställplatser på tapeten igen. Finns några nya sajter som man kan boka på. Dessutom så har en del ställplatser egna bokningssystem.
Finns dom som gillar att kunna boka men det gör inte vi.
Vilka sajter då?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Tack för inlägget. Redan i Maj så kom vi underfund med att bokningen hjälper till att undvika konflikter. Vi åker gärna ut och träffar vänner med egen bil, när de kan komma. De tillhör den arbetande delen av befolkningen och måste jobba klart innan avresa. Inte lätt att hitta resmål, ställer vi ut en stol för er så blir det folkstorm... Vi valde Åkulla, betalade för en plats till och fick en skylt ”Reserverad”. Det blev lite mörka blickar från andra men vi fick en fin helg tillsammans.

Några helger senare så valde vi Bua. Det var nästan fullt så jag valde att betala även för platsen intill oss. Satte ut vår extra toakassett med betalbandet om ”pipen”. Jösses sånt liv det blev, tråden går att följa här på forumet.

Det är det kraftigt ökade antalet husbilar som gör det svårt för planerade äventyr. Bokningsbara platser underlättar då för alla. Möjligheten till spontanåkning finns ju fortfarande kvar.
Men varför blocka en plats för att sätta dit en toatank. Bättre låta någon använda platsen. Sniket gjort.
 

coe

HBK Medlem
Inlägg
288
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2024
Tråden har varit vilande en stund, men i kväll när jag kikade runt efter en fin helgplats upptäckte jag en sak som iofs retat mig en tid.
I grunden har jag varit emot bokning av ställplatser, men mängden husbilar har gjort att jag ändrat mig. En helgtur på vinst och förlust slutar oftast i förlust, i alla fall på de mest frekventerade platserna.
Det som stör mig är bokningsavgiften som många nu tar ut. Vadstena som exempel har höjt avgiften till 50 kr. Varför? Det ser onekligen lite bättre ut med uppgift om 280 kr för platsen. Går man vidare till betalning kostar det plötsligt 330 kr. Inte lika aptitligt. Om jag mot förmodan hittar en ledig plats utan att ha bokat så tillkommer ingen avgift vid direktbetalning. De som tillhandahåller bokningssystemet ska naturligtvis ha betalt. De skulle vara intressant att veta hur mycket de tar betalt för sin tjänst. Det kanske är så att bokningsavgiften går till systemägaren. Jag vet inte.
En företrädare för en ställplats berättade att de lämnat P-sidan som leverantör. De var dyra, men vad de krävde sades inte. De övergick till Stellpy, som tydligen hade ett rimligare pris.
Leverantören av datasystemet ska självklart ha betalt, men det finns tydligen många olika sätt hur det går till. Någon som vet?
Själv har jag en känsla av att det, som oftast, bara handlar om att maximera vinsten. Marknadsekonomi kallas det visst.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Tråden har varit vilande en stund, men i kväll när jag kikade runt efter en fin helgplats upptäckte jag en sak som iofs retat mig en tid.
I grunden har jag varit emot bokning av ställplatser, men mängden husbilar har gjort att jag ändrat mig. En helgtur på vinst och förlust slutar oftast i förlust, i alla fall på de mest frekventerade platserna.
Det som stör mig är bokningsavgiften som många nu tar ut. Vadstena som exempel har höjt avgiften till 50 kr. Varför? Det ser onekligen lite bättre ut med uppgift om 280 kr för platsen. Går man vidare till betalning kostar det plötsligt 330 kr. Inte lika aptitligt. Om jag mot förmodan hittar en ledig plats utan att ha bokat så tillkommer ingen avgift vid direktbetalning. De som tillhandahåller bokningssystemet ska naturligtvis ha betalt. De skulle vara intressant att veta hur mycket de tar betalt för sin tjänst. Det kanske är så att bokningsavgiften går till systemägaren. Jag vet inte.
En företrädare för en ställplats berättade att de lämnat P-sidan som leverantör. De var dyra, men vad de krävde sades inte. De övergick till Stellpy, som tydligen hade ett rimligare pris.
Leverantören av datasystemet ska självklart ha betalt, men det finns tydligen många olika sätt hur det går till. Någon som vet?
Själv har jag en känsla av att det, som oftast, bara handlar om att maximera vinsten. Marknadsekonomi kallas det visst.
50Kr kan väl bekvämligheten vara värd? Och du sparar ju en del körning och irritation.
 

TJYVCAMPAREN

HBK Medlem
Inlägg
296
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2379
Medlemskap
2024
Tråden har varit vilande en stund, men i kväll när jag kikade runt efter en fin helgplats upptäckte jag en sak som iofs retat mig en tid.
I grunden har jag varit emot bokning av ställplatser, men mängden husbilar har gjort att jag ändrat mig. En helgtur på vinst och förlust slutar oftast i förlust, i alla fall på de mest frekventerade platserna.
Det som stör mig är bokningsavgiften som många nu tar ut. Vadstena som exempel har höjt avgiften till 50 kr. Varför? Det ser onekligen lite bättre ut med uppgift om 280 kr för platsen. Går man vidare till betalning kostar det plötsligt 330 kr. Inte lika aptitligt. Om jag mot förmodan hittar en ledig plats utan att ha bokat så tillkommer ingen avgift vid direktbetalning. De som tillhandahåller bokningssystemet ska naturligtvis ha betalt. De skulle vara intressant att veta hur mycket de tar betalt för sin tjänst. Det kanske är så att bokningsavgiften går till systemägaren. Jag vet inte.
En företrädare för en ställplats berättade att de lämnat P-sidan som leverantör. De var dyra, men vad de krävde sades inte. De övergick till Stellpy, som tydligen hade ett rimligare pris.
Leverantören av datasystemet ska självklart ha betalt, men det finns tydligen många olika sätt hur det går till. Någon som vet?
Själv har jag en känsla av att det, som oftast, bara handlar om att maximera vinsten. Marknadsekonomi kallas det visst.
Tillhör inte bokningssystemet hotell och campingplatsernas område.
 
Toppen