Tråden har varit vilande en stund, men i kväll när jag kikade runt efter en fin helgplats upptäckte jag en sak som iofs retat mig en tid.
I grunden har jag varit emot bokning av ställplatser, men mängden husbilar har gjort att jag ändrat mig. En helgtur på vinst och förlust slutar oftast i förlust, i alla fall på de mest frekventerade platserna.
Det som stör mig är bokningsavgiften som många nu tar ut. Vadstena som exempel har höjt avgiften till 50 kr. Varför? Det ser onekligen lite bättre ut med uppgift om 280 kr för platsen. Går man vidare till betalning kostar det plötsligt 330 kr. Inte lika aptitligt. Om jag mot förmodan hittar en ledig plats utan att ha bokat så tillkommer ingen avgift vid direktbetalning. De som tillhandahåller bokningssystemet ska naturligtvis ha betalt. De skulle vara intressant att veta hur mycket de tar betalt för sin tjänst. Det kanske är så att bokningsavgiften går till systemägaren. Jag vet inte.
En företrädare för en ställplats berättade att de lämnat P-sidan som leverantör. De var dyra, men vad de krävde sades inte. De övergick till Stellpy, som tydligen hade ett rimligare pris.
Leverantören av datasystemet ska självklart ha betalt, men det finns tydligen många olika sätt hur det går till. Någon som vet?
Själv har jag en känsla av att det, som oftast, bara handlar om att maximera vinsten. Marknadsekonomi kallas det visst.