• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Att boka eller inte boka ställplats är den stora frågan

Micke & Annika

HBK Web
Admin medlem
Inlägg
414
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
29444
Medlemskap
2024
Personligen så tycker jag det är bra att det finns och att det kommer flera och fler bokningsbara ställplatser. Vi som fortfarande arbetar har ingen chans att få en bra plats ex en weekend eller för den delen även under semestern. Även vi åker husbil på helgerna men även veckorna då och då. Från början var jag lite avvaktande inför att förboka men allt eftersom jag nyttjat tjänsten så anser jag att det är helt ok.

För det är ju faktiskt som så att det har skett en stor förändring på antalet husbilar som rullar på vägarna idag. Det vittnar ju diverse inlägg här på forumet om och även jag har roat mig med att räkna antal mötande husbilar. Det är många i synerhet under sommarmånaderna juni-juli-augusti, även norr om Dalaälven! Samtidigt märker jag att det tillkommer fler och fler förbud och det dyker upp både bommar och stora stenar på många ställen.

Det är lite knepigt att boka det håller jag med om och är man inte så tekniskt kunnig så blir det väldigt lätt ett hinder, då det ska tankas ned appar, registstreras på diverse sidor och alla är bokningssidor eller appar är inte helt pedagogiskt genomtänkta. Ibland är det mer teknik än vad som behövs inblandat.

Men kontentan av det hela är nog att det är här för att stanna och inget vi kan göra något åt. Fler och fler bokningsbara ställplatser blir det. Att fricampa som var betydligt vanligare för 10-20 år sedan det blir nog mer och mer ovanligt framöver, tyvärr.
 

LennartA

HBK Medlem
Inlägg
338
Kommun
Varberg
HBK-Nr
23095
Medlemskap
2024
Hej
Och sedan tillkommer ju problemet med att jag stannat på en ställplats och behöver, av någon anledning åka iväg en stund, låter bord och stolar eller en skylt "upptaget ", är min betalda plats ledig eller?
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Friheten med husbilslivet försvinner helt när allt skall vara inbokat, inrutat och planerat.
Tyvärr är vi i en ny tid nu med husbil som en klassfråga. De spontana utflykterna, friluftsliv och fiske hör till det förgångna.
Numera får det ”gärna” kosta bara det är lite udda, restaurang och fullservice.
Tyvärr färre Fricampingar också vilket gynnar bokningsbara SP och campingar!
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
841
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Ja, vi har fått fler miljonärer i landet men resten då……..?
Dom flesta HB ägare är vanliga människor som lånat pengar till HB ,det kunde lika gärna varit en liten sommarstuga! Förr hade husbilsförsäljarna alltid många gamla billiga bilar ståendes, idag säljs dom direkt! Som redan nämnts här så är det nya tider nu, majoriteten vill ha bokningsbara fullservice ställplatser, samma utveckling i Tyskland. Så här är det, man får inte bli bitter!
 

TJYVCAMPAREN

HBK Medlem
Inlägg
296
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2379
Medlemskap
2024
Dom flesta HB ägare är vanliga människor som lånat pengar till HB ,det kunde lika gärna varit en liten sommarstuga! Förr hade husbilsförsäljarna alltid många gamla billiga bilar ståendes, idag säljs dom direkt! Som redan nämnts här så är det nya tider nu, majoriteten vill ha bokningsbara fullservice ställplatser, samma utveckling i Tyskland. Så här är det, man får inte bli bitter!
Vad är skillnaden mellan bokad camping och Ställplats? Tycker att vill man boka plats använd camping plats. Låt ställplatserna vara övernattnings platser för resande husbilsekipage. Om inte plats finns åk vidare
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Vad är skillnaden mellan bokad camping och Ställplats? Tycker att vill man boka plats använd camping plats. Låt ställplatserna vara övernattnings platser för resande husbilsekipage. Om inte plats finns åk vidare
ja det har utvecklats mycket de senaste decennierna, förr(under husvagnstiden) bokade man aldrig platser på campingar och man fick alltid en plats, men allteftersom trycket ökade så har man nu på 2000-talet fått börja att förboka på campingarna. Precis samma sak ser vi nu på ställplatserna, trycket ökar och det börjar bli möjligt att boka på många ställen. Vad man väljer beror ju inte på vad det står på skylten utanför campingen/ställplatsen utan vad som passar bäst för kvällsaktiviteten och oftast så är det ju ställplatserna som ligger bäst till, vilket ju också märks på beläggningen. Jag tror att utvecklingen är sådan att bokning kommer att bli vanligare och vanligare på ställplatserna vilket också uppskattas av mig och många andra att den möjligheten ges.
 

Flurken

HBK Medlem
Inlägg
56
Kommun
Umeå
HBK-Nr
35965
Medlemskap
2024
Personligen passar det mig bra att kunna boka. Vi brukar åka efter middagen för att hinna få ett par timmar söderut. Det är stressande för mig att vid 21-tiden veta att barnen börjar bli trötta och inte veta att vi har en plats. Det är lagom kul att snurra runt med trötta och griniga barn. Vore trist om de associerade husbil med tråkigt. Åkte mot bättre vetande till österlen obokat mitt i semestern, nybörjarmisstag..
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Personligen passar det mig bra att kunna boka. Vi brukar åka efter middagen för att hinna få ett par timmar söderut. Det är stressande för mig att vid 21-tiden veta att barnen börjar bli trötta och inte veta att vi har en plats. Det är lagom kul att snurra runt med trötta och griniga barn. Vore trist om de associerade husbil med tråkigt. Åkte mot bättre vetande till österlen obokat mitt i semestern, nybörjarmisstag..
Med barn är ju camping det givna valet, och där kan man ju oftast boka.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Vi har ofta en-två resdagar innan vi är framme och då vill man bara sova, köra, äta, köra, kissa, hota att vända hem igen, köra..

Låter som att du behöver fundera över ditt resemönster om du vill att dina barn inte skall komma att avsky husbilen.
Det finns massor att se längs vägarna, inte bara ett resmål långt borta. ;)
 
Toppen