• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Att boka eller inte boka ställplats är den stora frågan

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Jag ser det också som en fördel att det finns bokningsbara platser att tillgå, det underlättar för många som inte har möjlighet att komma iväg tidigt. Allt utvecklas efter de marknadsönskemål som finns, så även ställplatserna. Det är ju också en typ av frihet att kunna välja mellan bokning eller att åka på måfå. Det bästa vore ju om kommuner m fl fick upp ögonen för oss och anlade flera ställplatser i snabbare takt än vad husbilsturismen ökar, men ingen av oss husbilsfantaster kunde väl ana att vi skulle få denna "explosion".
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Tack för inlägget. Redan i Maj så kom vi underfund med att bokningen hjälper till att undvika konflikter. Vi åker gärna ut och träffar vänner med egen bil, när de kan komma. De tillhör den arbetande delen av befolkningen och måste jobba klart innan avresa. Inte lätt att hitta resmål, ställer vi ut en stol för er så blir det folkstorm... Vi valde Åkulla, betalade för en plats till och fick en skylt ”Reserverad”. Det blev lite mörka blickar från andra men vi fick en fin helg tillsammans.

Några helger senare så valde vi Bua. Det var nästan fullt så jag valde att betala även för platsen intill oss. Satte ut vår extra toakassett med betalbandet om ”pipen”. Jösses sånt liv det blev, tråden går att följa här på forumet.

Det är det kraftigt ökade antalet husbilar som gör det svårt för planerade äventyr. Bokningsbara platser underlättar då för alla. Möjligheten till spontanåkning finns ju fortfarande kvar.
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
805
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Gärna bokningsbara platser , med något system som förhindrar att man bokar plats och sedan inte använder den.
På några pla.tser i Tyskland, t.ex Celle är ett visst antal platser bokningsbara resten för övriga att slåss om. Dock problem på obemannade platser där man betalar med swish eller i automat, kräver nog för stora investeringar.T.ex Camping-car Park i Frankrike, där kan man se på internet hur många platser som är lediga samt möjligt att boka, men de har bommar till varje anläggning och ett krångligt betalsystem.
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Var i Frankrike (Normandie o Bretagne) i augusti härom året och styrde mot den ena ställplatsen efter den andra, alla fullbelagda. Efter sisådär 30 mil extra var vi ganska trötta men så plötsligt hittade vi en fin plats...härligt...men tanken att kunna boka en plats dök ändå aldrig upp, det är ett påfund som tillhör f.d. husvagnscampare och absolut inte hör hemma i husbilsvärlden.
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
ett påfund som tillhör f.d. husvagnscampare och absolut inte hör hemma i husbilsvärlden.

Kategorisera inte människor i fack som du inte vet något om. Jag har aldrig haft husvagn men har ett jobb varje vardag.

Att kunna boka är guld värt under högsäsong. Alla har olika behov och alla behöver inte gilla allt, men respekt för andras åsikter är ta mig tusan ett grundkrav i livet..
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
805
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Numera måste man ju ha plan A, B, C och D när man ger sig ut i högsäsong. Plan D är gatuparkering någonstans där det är tillåtet.
Fast ibland blir man förvånad, som när vi kom till Lidköpings ställplats i hamnen, helt tomt, nästa dag var alla platser upptagna redan tidigt på dagen.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Vi har just kommit hem efter en tvåveckors resa norrut och vid två tillfällen hade vi tänkt att stanna på en ställplats. Den första vi kom till såg det bra ut med bara två husbilar men när vi kom fram så var samtliga övriga platser bokade, den andra vi tänkte övernatta på gick bara att betala på om man först laddade hem en för oss okänd app där man var tvungen att koppla sitt betalkonto till, det var naturligtvis helt uteslutet så i fortsättningen brydde vi oss inte ens om att köra fram till någon mer ställplats.
Utvecklingen har gått dit hän att ställplatserna har i många fall blivit husbilscampingar och de fall som de drivs av campingkedjorna så drivs de ofta som en campingplats med in och utcheckningar, bokningar m.m och det är ofta inte heller en dygnsavgift utan platsen ska lämnas vid ett visst klockslag.
Nu ska det även sägas att vi hade inga som helst problem att hitt fri och naturplatser och bara vid ett tillfälle var det många husbilar och det var när vi stannade vid Högakustenbron och där får man naturligtvis räkna med det men i övrigt stod vi ensamma eller max en HB till (på behörigt avstånd).
Den omtalade trängseln i norr var vi heller inte berörda av, när vi passerade några kända ”spots” var det mängder av folk och husbilar med till synes stor trängsel men i övrigt var det i stort sett tomt. En lokalbo som vi talade med bekräftade detta, denne menade att folk samlas på få platser men på ”vidderna” i övrigt är det som vanligt.
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Kategorisera inte människor i fack som du inte vet något om. Jag har aldrig haft husvagn men har ett jobb varje vardag.

Att kunna boka är guld värt under högsäsong. Alla har olika behov och alla behöver inte gilla allt, men respekt för andras åsikter är ta mig tusan ett grundkrav i livet..
Men det är ju tydligt att många är det när man ser dem sitta i ring också...
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.741
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Din kommentar "absolut inte hör hemma i husbilsvärlden" hade varit trevligt om du kunde motivera varför vi i husbilsvärlden inte skall kunna boka en plats. Vi kan inte leva i en värld, där allt skall vara som det var tidigare.

Nej, det kan vi ju inte, men för oss som gillar husbilen just p.g.a. friheten att åka omkring och ha allt med oss, och stanna på en plats vi inte visste att vi skulle komma till när vi startade på morgonen eller kvällen, är detta med bokningen en väldigt tråkig inskränkning i friheten, som får mej att fundera om vi möjligen skall börja utöva båtliv eller annan reseform igen. När ställplatserna mer och mer liknar campingplatser med bokning, in och utcheckning, bommar, elstolpar, toa, duschar och långliggare, så känns ju friheten som vi förut njöt av väldigt avlägsen.
 
Senast ändrad:
W

Weckman

Guest
Problemet är väl att vissa bokar upp sig på flera platser på en och samma gång på ställplatserna. Säg att min vän hittar en bra plats och bokar upp 4platser och betalar för dessa på sig själv. Ställer ut reservdäck och solstolar på dom ”reserverade platserna som är hans” . Sen kommer 2 av hans vänner dit kl 19 och får dessa platser direkt. 1 plats säljer han utanför Ställplatsen och begär 150:- mer av en som kommer sent. Detta har faktiskt hänt och kommer att ske fler ggr. Vill ni veta medlemsnummer han hade:).
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Bokningsbara platser är bra för dom som vill planera sin resa exakt,för mig som aldrig bokar eller har en bestämd resrutt spelar det ingen roll,men ofoget att ”boka” blockera platser på icke bokningsbara ställplatser gillar jag INTE.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Vi tycker olika, jag tycker det skall finnas både och, så kan man välja vad som passar. :)

självklart tycker folk olika (och tur är väl det) men de som i första hand åker ut till en ställplats för att stanna där en helg på förbokad plats och umgås med vänner kanske även skulle kunna tänka sig att stå på en camping en sådan helg. Det finns många mindre campingar som inte är mycket dyrare än en ställplats och de är anpassade för en verksamhet som den nyss nämnda och de har även den service som många anser sig behöva.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Problemet är väl att vissa bokar upp sig på flera platser på en och samma gång på ställplatserna. Säg att min vän hittar en bra plats och bokar upp 4platser och betalar för dessa på sig själv. Ställer ut reservdäck och solstolar på dom ”reserverade platserna som är hans” . Sen kommer 2 av hans vänner dit kl 19 och får dessa platser direkt. 1 plats säljer han utanför Ställplatsen och begär 150:- mer av en som kommer sent. Detta har faktiskt hänt och kommer att ske fler ggr. Vill ni veta medlemsnummer han hade:).
Den typen av människor finns lite var stans men dom är lyckligtvis inte så många. Att den är en HBK-medlem är inte så säkert, han kan ju ha köpt husbilen med numret sittandes kvar. Att yppa numret fyller ingen mening.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Problemet är väl att vissa bokar upp sig på flera platser på en och samma gång på ställplatserna. Säg att min vän hittar en bra plats och bokar upp 4platser och betalar för dessa på sig själv. Ställer ut reservdäck och solstolar på dom ”reserverade platserna som är hans” . Sen kommer 2 av hans vänner dit kl 19 och får dessa platser direkt. 1 plats säljer han utanför Ställplatsen och begär 150:- mer av en som kommer sent. Detta har faktiskt hänt och kommer att ske fler ggr. Vill ni veta medlemsnummer han hade:).

Jag tror att den möjligheten kommer att minska, då man på många bokningar måste uppge reg.nummer, att boka åt en kompis ser jag inget konstigt med, och man har ju reg.nr. att boka å sälja i efterhand är dock lågt :aja:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.741
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag tror att den möjligheten kommer att minska, då man på många bokningar måste uppge reg.nummer, att boka åt en kompis ser jag inget konstigt med, och man har ju reg.nr. att boka å sälja i efterhand är dock lågt :aja:

Det kan väl inte vara svårare än att man uppger numret på den egna personbilen, tyvärr?
 
Toppen