• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Att boka eller inte boka ställplats är den stora frågan

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.795
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Frihet kan också vara att kunna välja om man vill boka eller chansa på en ledig plats. Det är ju inte tvång att boka även om man vill besöka en bokningsbar plats. Vi var t ex i Valdemarsvik på försommaren och gick in på deras hemsida för att kolla läget och såg då att det fanns flera lediga platser. Det kändes bra att vi kunde styra dit och hitta en ledig plats. Också en typ av frihetskänsla.

En annan möjlighet som vi faktiskt har utövat lite i år är ju att åka mindre under sommarmånaderna, det ger inte oss så mycket utbyte att stå packade
på en överbelamrad ställplats som mest är som en campingplats fast komprimerad till oigenkännlighet. Jag funderar på om vi inte kommer att ställa av bilen under sommarmånaderna och paddla,åka mc eller båt istället. Vi har diskuterat i flera år att Juli-Augusti egentligen är de tråkigaste månaderna att åka husbil p.g.a. trängseln, och i år har det ju närmast varit löjligt på många ställen, t.ex. på västkusten.
 
Senast ändrad:

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
En annan möjlighet som vi faktiskt har utövat lite i år är ju att åka mindre under sommarmånaderna, det ger inte oss så mycket utbyte att stå packade
på en överbelamrad ställplats som mest är som en campingplats fast komprimerad till oigenkännlighet. Jag funderar faktiskt på om vi inte kommer att ställa av bilen under sommarmånaderna och paddla,åka mc eller båt istället. Vi har diskuterat i flera år att Juli-Augusti egentligen är de tråkigaste månaderna att åka husbil p.g.a. trängseln, och i år har det ju närmast varit löjligt på många ställen, t.ex. på västkusten.

Vi undviker också att vara ute under juli månad. Den här veckan åker vi runt Vänern och hittills har det varit lätt att hitta ställplatser. Till helgen får vi nog fundera om vi måste åka hem till Östergötland eller kanske boka någon intressant ställplats på västkusten.
 

plastpelle

HBK Medlem
Inlägg
3.714
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
948
Medlemskap
2024
Vi undviker också att vara ute under juli månad. Den här veckan åker vi runt Vänern och hittills har det varit lätt att hitta ställplatser. Till helgen får vi nog fundera om vi måste åka hem till Östergötland eller kanske boka någon intressant ställplats på västkusten.
Nästa vecka börjar skolan då blir glesare på ställplatserna
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.258
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Det finns ju en tråd som ursprungligen handlade om vikten av att ta bort logga och medlemsnummer när man säljer bilen, men den spårade ju ur redan vid 3:e inlägget.

Pålle

Det var det 3:e inlägget som du tyckte började spåra ur. I denna tråd är det 3:e inlägget högst relevant.

Jag tror att du ämnade svara i en annan tråd som handlar om att ta bort husbilsklubbens dekaler vid försäljning.

Har jag fel,ber jag om ursäkt för mitt lilla påhopp. Det är ju ändå så att om man svänger med sin lie så många gånger som jag faktiskt tycker att du gör, ja då får man nog också klara av att ta emot


//Jocke
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.622
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Det var det 3:e inlägget som du tyckte började spåra ur. I denna tråd är det 3:e inlägget högst relevant.

Jag tror att du ämnade svara i en annan tråd som handlar om att ta bort husbilsklubbens dekaler vid försäljning.

Har jag fel,ber jag om ursäkt för mitt lilla påhopp. Det är ju ändå så att om man svänger med sin lie så många gånger som jag faktiskt tycker att du gör, ja då får man nog också klara av att ta emot


//Jocke

Som jag skrivit, och som du själv citerat, är det inlägg #3 i tråden som handlar om att ta bort husbilsklubbens dekaler vid försäljning, som gör att den tråden spårade ut.

Det jag kommenterade i här var inlägg #21 i denna tråd.

Pålle
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Vi stod på Stocka gästhamns ställplats igår. (edit). Ett guldkorn som vi hittade i HBK’s husbilsplatslista. Fullt redan vid 11-tiden. Stocka Gästhamn | Husbilsklubben.se
Nu ska jag komma till sak, igår kväll spånade vi om vart vi skulle åka idag, vi fastnade för ställplatsen ”Cafe och Dé” i Saxdalen, väster om Ludvika. Typ 4 timmars körning med rastning av hund, tankning, etc. Vi ringde dom när vi åkte och frågade hur dags det brukar bli fullt etc. Om vi swishade betalningen så skulle de reservera en plats till oss så vi inte behövde stressa. Det tyckte vi var skönt i detta läget. Vi visste ju att vi skulle dit.

Annars fricampar vi minst hälften av tillfällena, en plåtis kan man ju klämma in nästan var som helst :)
Men att åka hemifrån efter jobbet på fredag (sen eftermiddag) och ta färjan ut till Björkö (Göteborgs skärgård) och upptäcka att ställplatsen är full är inget roligt. Nu är 4 av deras platser bokningsbara, för resterande gäller som vanligt drop-in. Kan inte lova att jag inte kommer att testa att boka någongång ;)

Jag gillar friheten att kunna åka vart vi vill och kunna stanna och sova (nästan) var vi vill, och tror att det kommer finnas kvar obokningsbara platser ändå.
 
Senast ändrad:

Åsa o Stefan

HBK Medlem
Inlägg
400
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
11082
Medlemskap
2025
Noterar med tillfredställelse att flertalet campingplatser numera erbjuder bokningsbara ställplatser mot en avgift som är ca. hälften av ord. campingavgiften.

Dvs. runt 200-250 kr inkl. full service & elanslutning och man får nyttja alla faciliteter på campingplatsen.

Exempel: Tobisvikens Camping, Simrishamn.
 

Erik Alm

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Borås
HBK-Nr
26860
Medlemskap
2024
En del skriver att bokningssystem är bra när man efter arbetsveckan vill ut en helg. Men vaddå? Är inte ställplats till för stop and go, övernattning på resan? Vill man vara en helg så finns ju campingar. Men visst, ställplatsägare bestämmer och tyvärr börjar de bli minicampingar
 
W

Weckman

Guest
En del skriver att bokningssystem är bra när man efter arbetsveckan vill ut en helg. Men vaddå? Är inte ställplats till för stop and go, övernattning på resan? Vill man vara en helg så finns ju campingar. Men visst, ställplatsägare bestämmer och tyvärr börjar de bli minicampingar
Funkar tyvärr inte så i verkligheten med Ställplatser gällande Stop & Go. Vissa kategorier är där fredag innan solen gått upp och klamrar sig fast tills Söndag kväll och kategorien som arbetar har inte en chans för ett Stop & Go ens. Askersund är väl ett av sånna ställen där vissa byter platser med varandra för att ingen utomstående i arbetarklassen ska få tillträde. Att dom knôr å betér sig där på veckorna är inte å tänka på utan dessa ska ut när arbetaren vill ut å vila upp sig Under en ledig helg.
Om jag vore icke arbetare och ledig på veckorna, inte skulle jag ge mig ut en helg och trängas med stackar arbetare som behöver vila upp sig och sura ungar som skriker och vill ha glass å bada.
 
Senast redigerad av en moderator:

Ola Stensby

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
28334
Medlemskap
2024
Ny i den här världen efter att ha seglat hela livet..
Den här religionsfrågan kring bokningsbara platser finns även i småbåtslivet. Där var man några år före med detta välkomna/förhatliga förfarande..
I båthamnarna finns aldrig alla platser som bokningsbara och man måste även som hamnägare förhålla sig till fenomenet som kallas nödhamn när ingen egentligen har rätt att avvisa någon..

Men på samma sätt som här är det De som tycker detta är pest och att all frihet försvinner...och de som tycker att det suveränt och helt naturligt..vi bokar ju allt annat här i livet..

Lustigt nog sammanfaller åsikterna ofta med ålder på de som framför respektive trosuppfattning.. Det beror nog framför allt givetvis på att gruppen som tycker det beskär friheten ofta har varit aktiva i husbilslivet under lång tid och därmed hunnit längre fram i livet än de som är lite yngre.. De unga som kommer in i husbilslivet nu tror jag oftast inte bryr sig..

För både båtlivet och husbilslivet så är det en typ av användare som detta är mycket positivt för, nämligen de som är eller har med sig någon med funktionsutmaningar. I båtlivet kunde det ju ibland vara enda sättet att boka en plats för att veta att man skulle få iland sina familjemedlemmar med utmaningar..

Jag som åker runt med en strokedrabbad Hustra tycker att det är suveränt att kunna boka en plats! Dock har jag ännu inte gjort det...

Med vänlig hälsning,

/Ola
 
W

Weckman

Guest
Som jag sagt så tycker iaf inte jag att ställplats ska vara till för helgvistelse, till det finns campingar. Och varför ska jag som pensionär inte få röra.mig på helger?
Klart du ska röra dig som pensionär. Du var ju för Stop & Go och inte har en ställplats som camping. Finns kanske andra som inte tänker lika smart som du. Som pensionär så är du ledig 24/7 och har alla vardagar att besöka en skön plats. Så skulle jag göra och jag ska göra så när jag blir pensionär. Fast i Maldiverna.

Är lite som att åka och handla en fredag efter jobbet. Vilka är där och har fullt upp med att prata om vad dom gjort i veckan??? MITT PÅ GÅNGSTRÅKET.
Onsdagar har dom 5% för denna kategori. Handlar dom då??? TJEEEENA!
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.484
Kommun
Hässleholm
Att köra obokat till en husbilsplats är ju en del av tjusningen med husbilslivet. Tänk er att köra från Konic i Bosnien till Makarska i Kroatien, komma fram kl 23 och leta husbilsplats. Mörkt och dystert. Vakna på morgonen och blicka ut över havet. Vilken plats!!! Grejen är att hitta en plats som inte skuggar solpanelen.

1597319390720.png

1597319567592.png

1597319654328.png

1597319762266.png
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Som stop-and-go, dvs nattvila när man är på genomresa, så använder vi oftast en gratis p-plats.

Men vill vi t.ex. åka ut i skärgården en helg och stå 2 dygn på en ställplats i en gästhamn och frossa i räkor och njuta av havet så ser jag ingen fel i att stå 2 dygn på en ställplats ute på en ö om ägaren till ställplatsen inte har bestämt några begränsningar.
Camping är i det fallet inte intressant.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Klart du ska röra dig som pensionär. Du var ju för Stop & Go och inte har en ställplats som camping. Finns kanske andra som inte tänker lika smart som du. Som pensionär så är du ledig 24/7 och har alla vardagar att besöka en skön plats. Så skulle jag göra och jag ska göra så när jag blir pensionär. Fast i Maldiverna.

Är lite som att åka och handla en fredag efter jobbet. Vilka är där och har fullt upp med att prata om vad dom gjort i veckan??? MITT PÅ GÅNGSTRÅKET.
Onsdagar har dom 5% för denna kategori. Handlar dom då??? TJEEEENA!

Ja vi är lediga och åker 24/7 i vårt vackra land och behöver inte rätta oss efter några arbetstider, det har vi gjort i 40 år och har rätt att skörda frukterna av det nu.
Om ni bara vill ha en "stop and go" så stanna på en P-plats, där är det aldrig någon trängsel och ni får förhoppningsvis den vila ni behöver. Och handla en fredageftermiddag skulle aldrig inträffa för oss när alla jobbare med barn stressar och sliter i varorna som besatta för att hinna ut till sin ställplats. Nej handlar gör vi på tisdagar mellan 13 och 15 då är det lugnt och fridfullt i affären( bortsett från nuvarande coronapandemi, då handlar vi via nätet eller ber dottern).

Hittar vi någon plats som låter intressant stannar vi gärna ett par nätter och ockuperar en ställplats som har ett bra geografiskt läge( tyvärr finns ju sällan campingarna så centralt) och samtidigt ser vi hur ställplatsägaren myser när det finns husbilar på platsen.
 
Toppen