• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Frank N

HBK Medlem
Inlägg
833
Kommun
Krokom
HBK-Nr
24176
Medlemskap
2024
Jag gläds och njuter själv av ert resande med husbil och ert berättande. Har själv en dröm att en gång då styra kosan ned till Grekland som är vårt favoritland. I år blir det dock södra Kroatien under 5 veckor med start i slutet av maj om inte virus eller annat stoppar oss. Hoppas ni får en riktigt fin resa och skriv gärna några rader om lusten faller på.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Tack Frank! I min ålder går fingrarna på tangentbordet ett litet stycke före eftertanken. :D Vi blev idag lite vankelmodiga av olika rapporteringar men vi är startklara igen! Första startförsöket slutade i Halmstad med en krånglande startmotor, är det inte komiskt? Försökte i helgen göra en enkelrenovering men jag litade inte på mitt eget arbete, den funkar men hur länge? Så idag var jag i Uddevalla och hämtade en ny startmotor som monterades i e.m. det är säkrast så! Nästa startförsök söderut, med ny startmotor:rolleyes:, fungerar antagligen bättre men så var det det där med Corona som skapar skepticism.
Våra NL bekanta hade beställd färja till Grekland från Ascona till idag, de kom via Gotthard genom norra Italien på nästan tomma motorvägar, endast lastbilar. I Ancona blev det dock stopp, genom ombokning kommer de kanske iväg imorgon, de riskerar att fastna där, de kan i vilket fall som helst inte komma tillbaka genom Schweiz / Österrike. Vi kör landvägen och om Österrike stänger helt har vi något att fundera på igen, i dessa tider vill vi inte in i Ungern, Serbien eller Rumänien. För att inte tala om sjukvården i Montenegro och Albanien som hör och häpna, nu också har fått 10 Coronafall. Grekland 90 och stänger skolorna. Fortsättningen lutar åt köksbordet! "The Force Is Not With Us!"o_O
Julian
 

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Jag gillade tanken på karaten i husbilen på en öde sandstrand, som du skrev i ditt förra inlägg. Samtidigt måste vi konstatera att det här viruset ställer till det. Men jag blir förväntansfull varje gång Amstel skriver, det kan du!
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Det är visserligen desillusionerande att sitta kvar vid köksbordet men med all den information som dagligen strömmar in, finner vi det klokast att inte påbörja vår resa före 1 april, om ens då? Vi är inte direkt oroade för själva viruset, det kommer sannolikt att drabba oss förr eller senare ändå, men bara en sådan tanke som att vi båda hamnar för vård på sjukhuset i Albanien! o_O Då hamnar väl hunden på gatan bland alla andra halvvilda byrackor !?! Hemsk tanke!!!
Det känns onekligen tryggare vid köksbordet och tre långa hundpromenader om dagen. Alla är glada! Grekland kan vi göra på hösten också då är det dessutom varmare i havet att bada.:D
Shit happens! :bye: Julian
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Ett mycket klokt val... Men jag hade verkligen sett fram emot att än en gång få träffas o bjuda er på en god middag :yes:....
Kan berätta att igår kom tre poliser och plockade upp mig. De tog mig till polisstationen i Alexandroupolis där jag blev anhållen, för att jag blev arg på en man här som provocera och slår gathundarna... Nu har jag också fått reserestriktioner :twitcy:
Det skall bli spännande och se vad som händer nu o framöver :eek:
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Ett mycket klokt val... Men jag hade verkligen sett fram emot att än en gång få träffas o bjuda er på en god middag :yes:....
Kan berätta att igår kom tre poliser och plockade upp mig. De tog mig till polisstationen i Alexandroupolis där jag blev anhållen, för att jag blev arg på en man här som provocera och slår gathundarna... Nu har jag också fått reserestriktioner :twitcy:
Det skall bli spännande och se vad som händer nu o framöver :eek:
Vi beklagar det verkligen Peter, vår plan är/var tydlig, Alexandroupolis ingår i den. Vi känner oss besegrat av ett litet virus!
Du får väl göra en motanmälan för djurplågeri? Du har i alla fall något att göra!:twitcy:
Julian
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Våra NL-bekanta är nu i Igoumenitsa. De klarade sig ut ur Italien med stor möda, mycket pappersexercis, temperatur mätningar och italiensk kackel!
De sitter nu i solen på Drepano.:p
Får rapporter från andra bekanta:
Vid all gränser i Sydeuropa är det mer eller mindre kaotiskt! Vid Brennero står 80(?)Km bilkö. Vid Kroatiska och Slovenska gränserna är det också fullständigt kaos. Vi skulle varit där nu om inte någon/t hade fifflat med vår startmotor!?!?!
För att komma in eller ut ur Italien krävs nu läkar-/friskintyg och flera formulär skall ifyllas om anledningen till resan.
Vi börjar trivas kring köksbordet!:D
Julian
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
"Stay at Home" är en grekisk kampanj efter att regeringen i fredags beslutade att stänga alla restauranger, caféer, tavernor, teatrar, museer, arkeologiska uppgrävningar, skolor, affärer (förutom livsmedels-), m.m, m.m. Det klarar inte de sociala Grekerna, de kan inte sitta hemma och uggla så de drog massalt till stränderna med picknickväska och drycker. Fr.o.m. idag är det förbjudet att samlas på de kommersiella stränderna.
Ett 40-tal personer har redan arresterats som inte kunde hålla sig till det nya regelverket. Max. böter 2000 €
Julian
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Även all allmän kommunikation är nere... inga bussa går tex. i Alexandroupolis när jag var där i går.... Var på LIDL också ....många tomma hyllor...
Körde i går vid nio tiden upp till affären i Makri... nästan allt var stängt och mörkt.... men gatorna var full av folk som stod i olika grupper....
Men här var jag nu står är det lugnt... har fått en tysk till granne de skulle åka 6 månader in i Turkiet men ändrade nu planen...
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Ja.... man undrar vart detta kommer sluta.... hoppas bara vi i Grekland inte får som i Spanien... undantagstillstånd :eek:
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Tack för din omtanke Frank!
Det kanske låter förmätet men det handlar inte enbart om tur! :confused:
När jag stod där vid StenaTerminalen i Halmstad hade jag surfat halva natten efter information om Covid-19 spridningen i Europa.
Att startmotorn klickade vid första försöket en timme innan avgång hade egentligen ingen större betydelse. Motorn gick igång ibland och jag körde ju hem med husbilen. Jag kunde likaväl kört på färjan och bytt startmotor i Danmark eller Tyskland. Men under hela den gångna veckan hade oron spridit sig, det kändes inte bra och med den informationen jag fick kl.7 på morgonen om trafikåtgärder i färdvägens riktning, tog vi beslutet. "Vi offrar 900 kr. (färjebiljetten) och avbryter". Högst sannolikt hade vi avbrutit resan ändå, fast några dagar senare.
Våra NL bekanta som vi skulle träffat på Drepano i Grekland sitter nu fast där men är på gott humör, de försökte ta sig tillbaka med en ferry från Igoumenitsa idag men blev vägrade. Campingen de står på kommer att stängas den 23e. SOS vill repatriera dem genom Albanien!?! Så mycket vet SOS om läget!
Ambassaden hittar nog en lösning, i annat fall får de väl campa på ambassadområdet. Det löser sig alltid. De är vid gott mod, njuter av solen och det vackra vädret, ytterst lite folk på stranden. :D Fast det stämmer som Peter berättar, Lidl påfylles dåligt! Men 9 färjor kör som vanligt mellan Grekland och Italien med enbart lasttrafik så även Lidlbilarna kommer väl snart fram till affären.
:bye: Julian
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jaha.... då fick jag ett... Cell broadcast... Civil protection GREECE.... We are at a critical phase , Stay home Limit movment to the absolut necessary. Avoid crowded place.. protect high risk population. the better we self- isolate the more we delay the spread...

Okey ingen större skillnad mot hur jag levt sista tiden :swoon::twitcy:
 
Toppen