• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

ampermätare

Snarken 2

FD HBK Medlem
Inlägg
520
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1271
Medlemskap
2021
Hej
När bateriet börjar att ta slut är väl det amperen som minskar?
Jag har tänkt att sätta in en ampermätare i bilen men vet inte hur den funkar.
Det stod i en katalog jag läste att man skulle vara noga med att sladdarna man koplade in mätaren med var lika grova som dom övriga på bilen.
Vadå övriga?

Snarken
 
F

F.d. 7282

Guest
Sv: ampermätare

Tänk på också att kalibrera mätaren.

( var ett tag sen jag monterade någon, tekniken kanske har gått framåt så man slipper det idag. Någon som vet ? )

// Pär
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: ampermätare

Om du bara har intressa av batteristatus räcker det med en "bra voltmätare" betydligt billigare än en "batteridator".

(bra voltmätare = helst digital med två decimaler)
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: ampermätare

Hej
När bateriet börjar att ta slut är väl det amperen som minskar?
Jag har tänkt att sätta in en ampermätare i bilen men vet inte hur den funkar.
Det stod i en katalog jag läste att man skulle vara noga med att sladdarna man koplade in mätaren med var lika grova som dom övriga på bilen.
Vadå övriga?

Snarken

Hej Snarken, du kan inte med en amperemätare se hur mycket ström du har kvar i batteriet.

Om du vi kan du ta en titt på http://www.husbilsklubben.se/forums/t39084/

Ha det fin.
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: ampermätare

Snarken

Ström mäts i Ampere. Spänning mäts i Volt.
På Amperemätaren kan du avläsa strömmen för stunden ut från batteriet eller vid laddning in i batteriet.
Det du behöver ha koll på är spänningen, bör inte understiga c:a 12.2 volt.

Pär

Med batterivakten mäter man det ena som är just spänningen.

Jojje
 
F

F.d. 13200

Guest
Sv: ampermätare

Jo, visst ser man!
När röda lampan tänds så börjar batteriet vara slut.
Om man ställer in larmnivån 12,5 V, så har man nästan slut, men man har större marginal och så får man ju akustiskt larm ! Det är väl det bästa !?

Jim

PS.
jag köpte ett Kinesiskt elverk i dag, Kipor, för att inte bli stående. Det startade nästan på en gång, bullrade inte så farligt och verkade på det hela taget, vara välbyggt och kostade bara 1/3 mot ett Honda-elverk !
DS ;)
 
F

F.d. 29876

Guest
Sv: ampermätare

Hej,

I HusBilen Test Nr 1, 2010 finns ett diagram som visar laddningsgraden i procent vid olika volt.
Där sägs också att en vanlig voltmeter är allt som behövs och att den ger bättre noggranhet än en elektronikbox.

En annan intressant sak som framgår av artiklen, är att om man har en stor batteribank utan att man har motsvarande stor laddare (t. ex. mycket solceller), som snabbt kan ladda upp batterierna igen, så förstörs batterierna snabbt av sulfatering.

Mvh Bengt
 

holiday

HBK Medlem
Inlägg
197
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
4882
Medlemskap
2024
Sv: ampermätare

Är det inte så att snarken menar en ampertankmätare som mäter varje amper som går ut eller in i batteriet. Har en sådan i båten och jag har stenkoll på batteribanken.
Mvh Bert
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: ampermätare

Hej!
Jag har monterat (med andra anslutningar) Batteri- och generatorprovare från Biltema på väggen med en liten strömbrytare för att se vad batteriet har för status. Den har en skala med olikfärgade lysdioder för olika volt så att den är lätt att avläsa på långt håll.
//Conny
 

Bilagor

  • Biltema 15-143.JPG
    Biltema 15-143.JPG
    22,5 KB · Visningar: 1.155
Senast ändrad:

Kjell 896

HBK Medlem
Inlägg
314
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
896
Medlemskap
2024
Sv: ampermätare

Hej!
Jag har monterat (med andra anslutningar) Batteri- och generatorprovare från Biltema på väggen med en liten strömbrytare för att se vad batteriet har för status. Den har en skala med lysdioder så att den är lätt att avläsa på långt håll.
//Conny

Hej Conny!

Har du då gjort andra kopplingar som sitter fast på batteripolerna och en kontakt på pluspolen så att inte den drar ström när du inte behöver den?

Kjelle
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: ampermätare

Hej Conny!

Har du då gjort andra kopplingar som sitter fast på batteripolerna och en kontakt på pluspolen så att inte den drar ström när du inte behöver den?

Kjelle

Hej Kjell!
Jag har samlat alla "reglage och instrument" på ett väl synligt ställe en bit från batteriet. Med tillräckligt grova ledninger 6-8 mm2 så är spänningsfallet förmodligen försummbart. Lysdioderna tar heller ingen ström att räkna med (rätta mig om jag har fel) men för att slippa ha dem tända då jag ändå har koll på läget så har jag en strömbrytare.
Välkommen med fler frågor om de kan vara till någon hjälp
//Conny
 
F

F.d. 55383

Guest
Sv: ampermätare

Med en Amperemätare kan du se endast passagen till och från batteriet, ingenting annat. Med voltmätare ser du spänningen som ger information om hur batteriet mår. Sjunker spänningen fort under 10 Volt byt batteri genast. Det är jobbigt att konka på ett dött batteri.
Se min illustration som jag har gjort tidigare.

Mvh Stefan
 

Bilagor

  • Batterivisualisering w97 2 sidor vattenstämpel.doc
    45,5 KB · Visningar: 119
F

F.d. 53078

Guest
Sv: ampermätare

Det som tar slut i ett batteri är effekten Watt (Volt + Amp)
Att koppla in en Amperemätare till batteriet kan du endast se hur mycket dina strömförbrukare drar just när du läser av instrumentet .

Jag skulle istället rekommendera dig att satsa på en batteri monitor som känner av hur mycket ström som du har i ditt batteri ,hur mycket som går ut och hur mycket som du laddar med ex. en solpanel den talar också om hur lång tid du kan använda batteriet tills det måste laddas igen.
Själv skall jag beställa en NASA BM1 kostar 99 GBP / eller om någon kan rekommendera någonting bättre

Juan Norte
 

Bilagor

  • nasa.jpg
    nasa.jpg
    14,3 KB · Visningar: 976
  • operatingmodessn5.jpg
    operatingmodessn5.jpg
    32,6 KB · Visningar: 977
Senast redigerad av en moderator:
Toppen