• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

ampermätare

Snarken 2

FD HBK Medlem
Inlägg
520
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1271
Medlemskap
2021
Hej
När bateriet börjar att ta slut är väl det amperen som minskar?
Jag har tänkt att sätta in en ampermätare i bilen men vet inte hur den funkar.
Det stod i en katalog jag läste att man skulle vara noga med att sladdarna man koplade in mätaren med var lika grova som dom övriga på bilen.
Vadå övriga?

Snarken
 

holiday

HBK Medlem
Inlägg
197
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
4882
Medlemskap
2024
Sv: ampermätare

Det som tar slut i ett batteri är effekten Watt (Volt + Amp)
Att koppla in en Amperemätare till batteriet kan du endast se hur mycket dina strömförbrukare drar just när du läser av instrumentet .

Jag skulle istället rekommendera dig att satsa på en batteri monitor som känner av hur mycket ström som du har i ditt batteri ,hur mycket som går ut och hur mycket som du laddar med ex. en solpanel den talar också om hur lång tid du kan använda batteriet tills det måste laddas igen.
Själv skall jag beställa en NASA BM1 kostar 99 GBP / eller om någon kan rekommendera någonting bättre

Juan Norte

Det där är rätt tillbehör för att ha koll på batteribanken, här kommer en till.
Skall ni mäta ett batteri med späning måste batterit vila=ingen ström in eller ut i batterit på många timmar.
Webshop

Mvh Bert
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: ampermätare

Med en Amperemätare kan du se endast passagen till och från batteriet, ingenting annat. Med voltmätare ser du spänningen som ger information om hur batteriet mår. Sjunker spänningen fort under 10 Volt byt batteri genast. Det är jobbigt att konka på ett dött batteri.
Se min illustration som jag har gjort tidigare.
Mvh Stefan
Hej!
Det är viktigt att att ha ett syfte (sk. användningsfall) för att veta vad man skall mäta. I mitt fall är det spänningen (volt) som avgör när mitt kompressordrivna kylskåp slutar fungera.
För att ha nytta av att veta kvarvarande effekt (volt X ampere) så måste man väl (?) också veta varför/till vad, eftersom man (mycket) långt ifrån kan utnytt det till sista Watt för alla ändamål.

Kanske någon kan utveckla det.
//Conny
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: ampermätare

hej juan norte o bert nu börjar det likna något varför sätter man inte in sådana lättlästa instrument som orginal med en gång jag har aldrig fattat hur min mätare fönkat skall skaffa en sådan mvh håkan,r
 
F

F.d. 13200

Guest
Sv: ampermätare

Varför dyrt och komplicerat, när det kan vara enkelt och biilligt ???....se:

Batteritestare 12 V

Du ser inte förbrukningen i Spänning (U) x Ström (I) , men att mäta spänningsnivån i systemet visar indirekt hur stor energimängd du har kvar i batteriet. Vid 12,5 v behöver du bryta bort stora förbrukare eller tillföra mer laddning till batteriet !

Så det säkraste och enklaste är en Spänningsnivåvakt av den typ som Lasse rekommenderar:
http://www.husbilsklubben.se/forums/t39084/

Inte lika billig som Julas batterivakt, men den har ju akustiskt larm, så man behöver inte vakta på den hela tiden.

Jim ;)
 
Senast redigerad av en moderator:

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: ampermätare

Egentligen räcker det med en bra voltmätare för att avläsa batteriernas laddningsstatus.

Problemet är bara att man måste stänga av alla strömförbrukare och ev. laddare och låta batteriet vila en så där 10 minuter innan en korrekt avläsning kan göras. Lite omständigt med andra ord.

Därför kan en "batteritankmätare" typ Battmeter från Odelco vara väldigt smidigt. Dessa håller så att säga reda på hur mycket ström som gått in i batterierna och hur mycket som gått ur till förbrukarna. Genom att sen ta hänsyn till förluster m.m. så kan de ge en skaplig uppfattning om hur mycket som finns kvar antingn visat som antal ampertimmar eller som procent. På vissa modeller finns även möjlighet att få larm eller att ett relä tex stänger av vissa förbrukare när nivån sjunkit till ett värde man lagt in.

Enkelt kan man säga att det är som bränslemätaren som visar hur mkt soppa man har kvar i tanken.

alla enkla mätare av typ Jula eller bilbuttricks är egentligen voltmätare. Istället för att visa spänningen med siffror så tänds olikfärgade dioder som berättat lite grovt vilken spänning (volt) batteriet har för stunden.

Problemet med voltmätare är som sagt att om man har en förbrukare på vid mätttillfället så sjunker spänningen.
om man sen stänger av förbrukaren så stiger spänningen igen.
 
F

F.d. 13200

Guest
Sv: ampermätare

Problemet med voltmätare är som sagt att om man har en förbrukare på vid mättillfället så sjunker spänningen.
om man sen stänger av förbrukaren så stiger spänningen igen.

Problem !!?
Nej, det är inget problem!. Det är det som är vitsen att man ser att spänningen sjunker! Är batteriet fulladdat är det bara startmotorn som kan sänka spänningen under 12,5V, vilket är ganska egalt, då man ju också hör att det låter som de ska ock knappast tittar på mätaren just då.
En enkel, billig voltmätare med visare eller lysdioder räcker bra som indikator på om man börjar få slut i batteriet.
JIM
 

holiday

HBK Medlem
Inlägg
197
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
4882
Medlemskap
2024
Sv: ampermätare

Egentligen räcker det med en bra voltmätare för att avläsa batteriernas laddningsstatus.

Problemet är bara att man måste stänga av alla strömförbrukare och ev. laddare och låta batteriet vila en så där 10 minuter innan en korrekt avläsning kan göras. Lite omständigt med andra ord.

Därför kan en "batteritankmätare" typ Battmeter från Odelco vara väldigt smidigt. Dessa håller så att säga reda på hur mycket ström som gått in i batterierna och hur mycket som gått ur till förbrukarna. Genom att sen ta hänsyn till förluster m.m. så kan de ge en skaplig uppfattning om hur mycket som finns kvar antingn visat som antal ampertimmar eller som procent. På vissa modeller finns även möjlighet att få larm eller att ett relä tex stänger av vissa förbrukare när nivån sjunkit till ett värde man lagt in.

Enkelt kan man säga att det är som bränslemätaren som visar hur mkt soppa man har kvar i tanken.

alla enkla mätare av typ Jula eller bilbuttricks är egentligen voltmätare. Istället för att visa spänningen med siffror så tänds olikfärgade dioder som berättat lite grovt vilken spänning (volt) batteriet har för stunden.

Problemet med voltmätare är som sagt att om man har en förbrukare på vid mätttillfället så sjunker spänningen.
om man sen stänger av förbrukaren så stiger spänningen igen.

Håller med dig till 100%

Mvh Bert
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: ampermätare

Förstår inte heller varför man ska bryta bort förbrukarna och kolla batterispänningen.

Om jag t.ex. tittar på TV och spänningen sjunker för lågt, om jag då bryter bort TV:n så stiger spänningen när jag mäter den, men om jag kopplar in TV:n igen så sjunker spänningen snabbt ned till den låga nivån igen. Vad är det då för mening med att mäta på batteriet obelastat? Det är ju spänningen när det är belastat som är den viktiga
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: ampermätare

Förstår inte heller varför man ska bryta bort förbrukarna och kolla batterispänningen.

Om jag t.ex. tittar på TV och spänningen sjunker för lågt, om jag då bryter bort TV:n så stiger spänningen när jag mäter den, men om jag kopplar in TV:n igen så sjunker spänningen snabbt ned till den låga nivån igen. Vad är det då för mening med att mäta på batteriet obelastat? Det är ju spänningen när det är belastat som är den viktiga


Helt rätt, och olika batteribanker sjunker olika mycket beroende av belastning.:rolleyes:
 

Hqhusbil

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
5263
Medlemskap
2024
Sv: ampermätare

Förstår inte heller varför man ska bryta bort förbrukarna och kolla batterispänningen.

Vad är det då för mening med att mäta på batteriet obelastat? Det är ju spänningen när det är belastat som är den viktiga
Du har helt rätt i att det är spänningen vid belastning som är intressant.
Men om du vill veta hur mycket laddning som finns i batterierna så kan du få en uppfattning om det genom att mäta spänningen över batteriet. För att mätningen ska bli rätt så ska du göra det när batteriet är obelastat annars får du kompensera mätvärdet med ca 0,2 V.
Tabellen för ett blybatteri ser ut så här:
12,9 V fullt
12,6 V 75 %
12,3 V 50 %
12,0 V 25 %
11,7 V tomt

Den som vill förstå detta rekommenderar jag att läsa Skyllermarks infoskrift: http://www.skyllermarks.se/pdf/infohafte_2010.pdf som förklarar detta på ett bra sätt.
Med tiden tappar batterierna en del av sin kapacitet. Vill man veta hur mycket man har kvar så finns det en enkel metod för att mäta detta. Den är beskriven under råd och tips hos Skyllermark. Provade den på vår båt och kunde konstatera att batterierna bara hade halva kapaciteten kvar när dom var några år.

I båten köpte jag en batteribanksmätare och den var ovärderlig när det gällde att hålla koll på batteriernas laddning. Vi hade ett elkylskåp och det innebar att vi alltid hade brist på el trots stor batteribank och stora solceller.
En sak som man kunde notera med batteritanksmätaren var också att man får betydligt mindre el från solcellerna än vad man kan tro.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: ampermätare

Tack Hghusbil för den tabellen.

Om vi tänker oss en ytterliget så blir det kanske lättare att förstå.

Om vi har ett fulladdat batteri kopplat till startmotorn som ju drar massor med ström. hundratals ampere.

När vi vrider på strartnyckel så startmotorn drar runt motorn kommer spänningen sjunka till i bästa fall 11 volt, kanske mindre ändå.

Om vi då mäter spänningen över batteriet och drar slutsatsen att vi kan utläsa något om batteriet kvarvarande kapacitet så kommer vi tro att batteriet är helt tomt.

Alla som startat en motor vet dock att batteriet inte på långa vägar är tömt efter ett startförsök.

Låter videt stå några minuter och läser av spänningen så har batteriet näst intill kommit tillbaka till samma späning som före startförsöket.

Så klart att detta exempel är värsta senario men även kylskåpet, värmaren, TV:n lamporna m.m. drar ju ström och om det är batterets kvarvarande kapacitet vi vill ha reda på så blir det felvisningar, mer eller mindre stora, om man läster av spänningen med förbrukare på.

Att kompensera för späningsfallet går säkert ochså men hur mycket beror på belastningen samt bateriets inre motstånd.

Om det inte är batteriets kvarvarande kapacitet man vill veta, tex för att ha koll på hur länge till man kan stå utan laddning innan batterierna börjar bli tomma, så kan man naturligtvis mäta späningen under belasting. Detta ger en indikation om att nu är batterierna slut och att man skall tex stänga av förbrukare för att inte sabba batteriet genom att ladda dem totalt. Det finns även utrustning. bl.a. till bärbara kylboxar, som just stänger av en förbrukare när uppmått minimivärde uppnåts.

Men iden med en batteritankmätare är att hålla koll på om du har en, två eller kanske tre dagar kvar som du kan vildkampa utan att dra igång motorn eller elverk.

Det är att jämföra med bränslemåtaren som berättar att du har kanske halva tanken kvar o då vet du att du kan köra vidare till nästa stad o tanka. Alternativet här vore kanske istället för en mätare så kan man ha en lampa som tänds när det är några liter kvar (eller när det är slut) i tanken. Tror ingen skulle vilja ha en sån soppa mätare.

Tyärr är det enklare att mäta kvarvarande vätska i en tank än att mäta kvarvarande amperetimmar i ett batteri.

Skyllermark och Odelco är vad jag förstått företag med mycket kunnande i dessa frågor.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: ampermätare

Storpontus du har fattat det hela helt rätt

Det räcker med en voltmätare till batteriet för att veta hur mycket kraft man har kvar.

Man behöver ingen tankmätare till dieseln heller man kan sticka ner en pinne och se hur mycket Diesel man har kvar O.s.v.
 

holiday

HBK Medlem
Inlägg
197
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
4882
Medlemskap
2024
Sv: ampermätare

Storpontus du har fattat det hela helt rätt

Det räcker med en voltmätare till batteriet för att veta hur mycket kraft man har kvar.

Man behöver ingen tankmätare till dieseln heller man kan sticka ner en pinne och se hur mycket Diesel man har kvar O.s.v.

Ja det går med en pinne att kolla dieseltanken, men försök med en pinne och kolla hur många ampertimmar du har kvar i batteribanken.

Mvh Bert
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.666
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: ampermätare

Ett batteri består av en EMK ," inre spänning " och en inre resistans som så att säga ligger mellan EMK:n och polerna. Det du kommer åt att mäta är polspännnigen. Om strömmen ur batteriet är noll har du inget spänningsfall över inre resistansen och EMK= polspänning . Men drar du en ström ur batteriet får du ett spänningsfall över den inre resistansen och därmed lägre polspänning än EMK.
När man visar tabeller över vilken spänning som motsvarar ett visst laddningstillstånd är det EMK man syftar på.
EMKn är i stort sett bara beroende av laddningstillståndet medan inre resistansen är beroende av flera faktorer bl.a. temperatur och ålder.
Detta är egentigen grundläggande ellära men av någon grumlig anledning undviker batterifabrikanter m.fl. att tala direkt om detta.
Blev detta inlägg begripligt ?
// Göte J
 
Senast ändrad:

Hqhusbil

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
5263
Medlemskap
2024
Sv: ampermätare

Blev detta inlägg begripligt ?
// Göte J
Glasklart! Men så är jag nog lite skadad av fyra år på KTH Elektro:). Men det mesta börjar falla i glömska.
Var det inte så att inre resistansen ökar när batteriet blir äldre vilket gör att man förlorar effekt både vid uppladdning och urladdning. Då är det dags att byta batteri.
 

Perrovski

FD HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022
Sv: ampermätare

Det där är rätt tillbehör för att ha koll på batteribanken, här kommer en till.
Skall ni mäta ett batteri med späning måste batterit vila=ingen ström in eller ut i batterit på många timmar.
Webshop

Mvh Bert
Hej holiday.
Har en fråga angående Odelco´s Batt-Meter ?
visar den också kvarvarande Ah timmar som Reimo´s mätare.
Kan Ni förklara för mig hur kan jag enkel beräkna ( ca ) hur många Ahtimmar har jag kvar om jag vet exakt hur många A dras av i timme.Har en Batteribank
på 150 Ah som är 4 år gammal ?????. Jag vet att det är inte så enkel,man måste ha en slags Batt-Meter ??? Men vilken Reimo´s
eller Odelko´s. eller ????

Mvh

Perrovski
 

holiday

HBK Medlem
Inlägg
197
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
4882
Medlemskap
2024
Sv: ampermätare

Hej holiday.
Har en fråga angående Odelco´s Batt-Meter ?
visar den också kvarvarande Ah timmar som Reimo´s mätare.
Kan Ni förklara för mig hur kan jag enkel beräkna ( ca ) hur många Ahtimmar har jag kvar om jag vet exakt hur många A dras av i timme.Har en Batteribank
på 150 Ah som är 4 år gammal ?????. Jag vet att det är inte så enkel,man måste ha en slags Batt-Meter ??? Men vilken Reimo´s
eller Odelko´s. eller ????

Mvh

Perrovski

Hej!

Jag har en äldre Batt-meter i båten och den räknar baklänges dvs 0 när det är fullt och i takt med att man förbrukar så börjar den på 0,1 amp sedan 0,2 osv jag har ochså ställt min så att den har en rullande visning av volt + hur många amp jag förbrukar just nu+Hur många amp jag ligger back i banken + Hur många % jag har i banken, och för att % skall visa rätt måste du tala om för battmetern hur stor bank du har.
Du kan ochså få den att visa tex 0 % när batteribanken är 50%
Sen när du börjar ladda batteribanken så räknar amp och% åt andra hållet för att sedan passera på plussidan på amp men inte på %
Sedan när batteribanken inte får någon laddning av 230 volt solcell eller motorgen så kalibrerar den sig själv.
Ring till Odelko o fråga dom är hjälpsamma, jag höll på med mycket båtel för några år sen men det har kommit nya modeller efter det.

Dina batteribank var på 150 amp när batterina var nya dom anger vad dom kan leverera på 20 tim. Ta och ladda batteribanken full lägg på i ditt fall 7,5 amp nya skall klara det i 20 tim med en slutspäning på ca 11 volt.
Men för att se vad dina batt kan prestera lägg på 7,5 amp och se hur många timmar det går innan späningen är ca 11 volt. timmar gånger amp och du har vad din bank är på idag.
Det som är svårt i en sådan mätning är att hålla amp på 7,5 amp under hela mätningen för när späningen sjunker så sjunker ampen med.
Men för processorn i en battmeter är det bagis den håller reda på minsta lilla milliamp.
Hoppas att du hängde med annars får du fråga mer.

Mvh Bert
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55383

Guest
Sv: ampermätare

Man blandar ihop begreppen litegrann.

Är inte det så att i husbilar pratar vi om bodelsbatteri och dess kondition? Så när man kollar spänningen som är det viktigaste, då vill man veta hur mycket man har kvar i batteriet med fortsatta uttag? Man kan lätt lura sig att tro att allting är OK efter att batteriet har ”hämtat” sig.
När vi pratar om startbatteri och det höga korta uttag det är något annat det. Dem är gjorda för det och dimensionerade för det. Använder man ett litet batteri i kombination med en mycket svårstartad motor, då knäcker man batteriet ganska snart.
Det är bra om man tänker på att startbatterier är till motorn med höga/korta uttagsmöjligheter, medan bodelsbatterier är gjorda för långsamma ej häftiga uttag.
Och en sak till: Tro inte att allting är frid och fröjd när du kommer till ett vägguttag med ett ganska tomt batteri och sätter på alla tänkbara 12 Volts utrustning för att ”man går ju på 230 Volt”. Kolla gärna hur mycket din laddare orkar med?

Mvh Stefan
 
Toppen