Hej!
Jag har en äldre Batt-meter i båten och den räknar baklänges dvs 0 när det är fullt och i takt med att man förbrukar så börjar den på 0,1 amp sedan 0,2 osv jag har ochså ställt min så att den har en rullande visning av volt + hur många amp jag förbrukar just nu+Hur många amp jag ligger back i banken + Hur många % jag har i banken, och för att % skall visa rätt måste du tala om för battmetern hur stor bank du har.
Du kan ochså få den att visa tex 0 % när batteribanken är 50%
Sen när du börjar ladda batteribanken så räknar amp och% åt andra hållet för att sedan passera på plussidan på amp men inte på %
Sedan när batteribanken inte får någon laddning av 230 volt solcell eller motorgen så kalibrerar den sig själv.
Ring till Odelko o fråga dom är hjälpsamma, jag höll på med mycket båtel för några år sen men det har kommit nya modeller efter det.
Dina batteribank var på 150 amp när batterina var nya dom anger vad dom kan leverera på 20 tim. Ta och ladda batteribanken full lägg på i ditt fall 7,5 amp nya skall klara det i 20 tim med en slutspäning på ca 11 volt.
Men för att se vad dina batt kan prestera lägg på 7,5 amp och se hur många timmar det går innan späningen är ca 11 volt. timmar gånger amp och du har vad din bank är på idag.
Det som är svårt i en sådan mätning är att hålla amp på 7,5 amp under hela mätningen för när späningen sjunker så sjunker ampen med.
Men för processorn i en battmeter är det bagis den håller reda på minsta lilla milliamp.
Hoppas att du hängde med annars får du fråga mer.
Mvh Bert