• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFePO4 Allmänna Lithiumtråden

anki&lars

HBK Medlem
Inlägg
218
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
29123
Medlemskap
2025
hej
med lite olika varv på motorn ,tomgång. Med kylskåp på, har ett med auto läge men det krånglar när handlar och flyttar mellan olika platser på kort tid kör mest på gas då laddar det mest. vet inte det ger något men en fingervisning kanske. Man kan se på strömstyrkan när varvet ökar. kylskåpet tar en del på min bil när man kör. Blev lite fel ordning Dom tre sista bilderna är Vila nästa med motor nästa med 220 . utan belastning inget lyse. dessa batteri har jag . https://www.amazon.se/bilbatteri-so...t-litiumbatteri/dp/B0BFWFH54X?ref_=ast_sto_dp
 

Bilagor

  • image7.jpeg
    image7.jpeg
    256,8 KB · Visningar: 26
  • image9.jpeg
    image9.jpeg
    239,2 KB · Visningar: 27
  • image8.jpeg
    image8.jpeg
    273,7 KB · Visningar: 23
  • image6.jpeg
    image6.jpeg
    233,2 KB · Visningar: 28
  • image5.jpeg
    image5.jpeg
    216,4 KB · Visningar: 27
  • image4.jpeg
    image4.jpeg
    183,7 KB · Visningar: 28
  • image3.jpeg
    image3.jpeg
    260,5 KB · Visningar: 27
  • image2.jpeg
    image2.jpeg
    254,9 KB · Visningar: 27
  • image1.jpeg
    image1.jpeg
    217,5 KB · Visningar: 31
  • image0.jpeg
    image0.jpeg
    282,9 KB · Visningar: 31
  • image0.jpeg
    image0.jpeg
    215,2 KB · Visningar: 12
  • image3.jpeg
    image3.jpeg
    195 KB · Visningar: 11
  • image5.jpeg
    image5.jpeg
    239,2 KB · Visningar: 22
Senast ändrad:
  • Gilla
Reaktioner: T68

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
982
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2024
hej
med lite olika varv på motorn ,tomgång. Med kylskåp på, har ett med auto läge men det krånglar när handlar och flyttar mellan olika platser på kort tid kör mest på gas då laddar det mest. vet inte det ger något men en fingervisning kanske. Man kan se på strömstyrkan när varvet ökar. kylskåpet tar en del på min bil när man kör. Blev lite fel ordning Dom tre sista bilderna är Vila nästa med motor nästa med 220 . utan belastning inget lyse. dessa batteri har jag . https://www.amazon.se/bilbatteri-so...t-litiumbatteri/dp/B0BFWFH54X?ref_=ast_sto_dp
Har du smartgenerator?
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.014
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Nu är det väl en del i klubben som köpt lithiumbatteri hos Amazon.
Någon som kan rekommendera eller avråda något fabrikat.
På pappret är ju alla bra.
Jag skulle tro att de flesta köp skett relativt nyligen, under de tre senaste åren eller då. Och det är egentligen en alldeles för kort tid för att avslöja annat än rena katastrofmodeller. Om nu inte någon plockat isär batteriet för att bedöma byggkvaliteten, eller gjort en rejäl serie belastningstester för att simulera längre tids användning.
Kommentarer i stil med ”haft det ett år och det fungerar jättebra” säger väl inte så mycket mer än att det inte är ett totalt misslyckat exemplar.
 

anki&lars

HBK Medlem
Inlägg
218
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
29123
Medlemskap
2025
hej.
Har ett element på 800w som jag har kopplat till inverter. glömde att det var på all ström 0. soc 0. Säkringen på 40 amp var sönder satte dit en ny och laddningen på 220 v var igång. laddar med 17 amp ska kolla om några timmar. Nu är det 58% soc. laddar med 12amp Det var bra att det funkade med att battaerirna klarade urladdningen. Samma batteri finns nu med bluetooth så sparrar man kostnaden för shunten 1400 kr? . Elfhub LiFePO4. Nu kl.22,30 är det 85% och laddar 8,75 ah. Idag 9/11 är det fullladdat. 14,58 v 100% soc slutat att ta laddning visar -2 amp. Det som hände tror jag var att elementet var på när jag startade bilen och orginal 40 amp säkringen till laddningen blev varm och brast. se bild. den har alltid känns lite varm sitter under stolen fram. Det var bra att något var smartare än jag och med lite tur kan forsätta koka kaffe och pommes.
 

Bilagor

  • WIN_20231109_10_23_42_Pro.jpg
    WIN_20231109_10_23_42_Pro.jpg
    91,4 KB · Visningar: 4
  • WIN_20231109_10_30_49_Pro.jpg
    WIN_20231109_10_30_49_Pro.jpg
    70,4 KB · Visningar: 4
  • WIN_20231109_10_42_48_Pro.jpg
    WIN_20231109_10_42_48_Pro.jpg
    61,3 KB · Visningar: 4
Senast ändrad:

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.482
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Dom har faktiskt en placerings guide, allt utom att någon cell blir upp och ned är visst OK.

Hur är det egentligen med celler på sidan?
Någon som har skriftligt belägg för att det inte är bra?
Jag har inget skriftligt bara en fundering.
Kan det vara så att den understa cellen blir extra ihop tryckt med de andra ovan på
och detta skapar ojämna expanderingar i paketet och att understa blir mer isolerat och inte kan avge värmen på
samma villkor som dom övriga.
Läste tidigare hur man skall och inte skall sätta ihop paketen.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.942
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
En tråd med köpråd som bygger på fakta och inte reklam saknas tycker jag.
Problemet är att majoriteten av oss testar (oftast) inte gränserna på ett LFP-batteri (eller för den delen andra batterier) så det kryllar av omdömen som jättebra m.m. Den vanligaste reaktionen är nog oavsett fabrikat, att "batteriet slår ifrån när jag startar invertern", då har säljaren inte koll på vad kunden har för typ av förbrukare/behov, och får ibland sälja ett batteri till åt samma kund.
Det finns nåt tyskt test på LFP-batterier lämpliga till husbilar, men där är sällan kinesiska budgetbatterier med. Just "billiga" drop-in LFP verkar det vara stort intresse för, och där är fallgroparna som djupast då det är rätt stor variation mellan olika budgetbatterier.
Innehållet varierar även i denna klass från samma producent, lite "man tager vad man haver", och kvalitet står inte högst på agendan hos dessa producenter.
Man kan självklart testa de billigaste, och har man ingen stor inverter eller annan kraftig förbrukare så funkar säkert ett budgetbatteri bra, lita bara inte för mycket på "fakta" i reklamen.
Häromdagen så jag ett riktigt "billigt" budgetbatteri som enligt reklamen klarar 15000 cykler, men ingenting om kapaciteten, men fläskiga löften om prestanda går hem på många av oss.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.330
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
LFP är inget mystiskt väsen som exploderar eller brinner upp vid minsta felhantering. Sant är att de är känsliga för överladdning och för, för låg spänning, samt att de inte tål laddning om cellerna är under 0 grader C, minusgrader stör däremot inte urladdning så länge det håller sig över -30 grader C Även i temperaturer över 50 grader C trivs de inte heller så bra. I annat fall är de endast en plats där det kan förvaras elektrisk energi.

BMS är ett system som övervakar LFP batterier de hjälper till att balansera cellerna (ser till att de inte blir överladdade eller blir för mycket urladdade). Har du stora celler så är det viktigt att de är toppbalanserade (fullt uppladdade) innan du sätter ihop dem eftersom BMS inte är så effektiv på att balansera, då är en aktiv balanserare att föredra.
 
Senast ändrad:
Toppen