• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFePO4 Allmänna Lithiumtråden

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.014
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.941
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ja hade du 55A innan så är det förstås naturligt att strömmen blev mindre med en 30A DC/DC monterad. Vore intressant med ett jämförelse av de två alternativen över tid. DC/DC:n borde ligga konstant på samma ström fram till dess bodelsbatteriet är nästan fullt, oberoende av startbatteriet.
Ja i teorin borde den det, men vid hög ström genererar de allra flesta dc/dc-laddare mycket värme som kan vara svår att växla bort, då sänker de flesta laddarna strömmen för att få ner temperaturen.
Utan laddare/booster blir kablar, anslutningar, bms, generator eller för klen säkring oftast begränsningen.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.330
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Ja hade du 55A innan så är det förstås naturligt att strömmen blev mindre med en 30A DC/DC monterad. Vore intressant med ett jämförelse av de två alternativen över tid. DC/DC:n borde ligga konstant på samma ström fram till dess bodelsbatteriet är nästan fullt, oberoende av startbatteriet.
Ja men utan DC/DC så sög LFP i sig så mycket det gick ändå, generatorn ger 14,4 V och så länge LFP höll sig under de 14 V jag ställt BMS på så laddade generatorn på så gott den kunde. Anledningen till att jag skaffade DC/DC var en tankevurpa från min sida. Jag hade ett "intelligent" skiljerelä som skulle bryta vid 12.8 V men eftersom LFP höll uppe voltantalet så bröt det aldrig när det väl en gång hade slutit vilket gjorde att jag fick för mig att det var sönder. Nu skulle det ju i realiteten inte spelat någon roll, jag fick ju bara lite extra batterikapacitet i bodelen och om bodelsbatteriet skulle börja ta slut, under 12,8 V skulle ju reläet ha brutit och där skulle vara kraft nog i startbatteriet för att starta bilen ändå. Med ett vanligt D+ styrt relä skulle ju problemet inte uppstått.
 
Senast ändrad:

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.330
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Jag kommer att byta till litium till nästa säsong, ska börja med ett mini på 100 Ah om det inte räcker köper jag ett till, jag har idag 2st 95 Ah agm det jag är ute efter är att få ner vikten, 2st agm ca 53 kg, 1st litium mini ca 9 kg
Klarar du dig med 2 st 95 Ah idag och inte behöver öka din förbrukning så kommer du att klara dig bra med det tänkta batteriet. Vad du bör tänka på är att om du använder inverter, så måste BMS klara att ge tillräckligt utan att stänga av. Ett 100 Ah LFP brukar inte kunna ge mer än 100 A, alltså ca 1300 W. Det är värt att tänka på om du tex använder vattenkokare, hårfön, micro och andra apparater som kräver lite högre uttag.
 
Senast ändrad:

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
665
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Det frågas ofta om LiFePO4 och vad som behövs för att sätta in lithium i sina husbilar. Enligt mig så behövs egentligen bara ett Lithium (hädanefter kallat LIPO) och inget annat. Sedan så kan DC/DC och annat kanske hjälpa om fordonet är utrustat med smartgenerator men enligt ett tyskt test i en ansedd husbilstidning så laddas de upp även i en sådan men det tar lite längre tid.
Du använder här begreppet LIPO. Och jag antar att du menar de batterier som används i husbilar.
Li-Po betyder Lithium Polymer och används vanligen i t ex radiostyrda "leksaker".
LiFePO4 betyder Lithium Iron Phosphate och är de som vanligen används i husbilar.
Jag använder här engelska eftersom det är engelska i länken nedan. Goggla på
Which one is best? LiFePO4 or Li-ion or Li-Po? - Lithium ion Battery Manufacturer and Supplier in China-DNK Power

Varför använda benämningen LIPO här?
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.330
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Du använder här begreppet LIPO. Och jag antar att du menar de batterier som används i husbilar.
Li-Po betyder Lithium Polymer och används vanligen i t ex radiostyrda "leksaker".
LiFePO4 betyder Lithium Iron Phosphate och är de som vanligen används i husbilar.
Jag använder här engelska eftersom det är engelska i länken nedan. Goggla på
Which one is best? LiFePO4 or Li-ion or Li-Po? - Lithium ion Battery Manufacturer and Supplier in China-DNK Power

Varför använda benämningen LIPO här?
Jag ska ändra till LFP, enklare att skriva LIPO då tangenterna sitter närmare men rätt ska vara rätt hur galet det än är.

Edit: Hoppas att alla är ändrade nu.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.014
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Ja i teorin borde den det, men vid hög ström genererar de allra flesta dc/dc-laddare mycket värme som kan vara svår att växla bort, då sänker de flesta laddarna strömmen för att få ner temperaturen.
Utan laddare/booster blir kablar, anslutningar, bms, generator eller för klen säkring oftast begränsningen.
Det är väl en mindre lyckad konstruktion, alt. montering, om en laddare inte kan leverera sin nominella ström kontinuerligt.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.941
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det är väl en mindre lyckad konstruktion, alt. montering, om en laddare inte kan leverera sin nominella ström kontinuerligt.
Javisst, en del fabrikat har inbyggda kylfläktar för att hjälpa till med kylning, en del har endast kylflänsen, rymliga välventilerade utrymmen i husbilar har man oftast ont om, ifall man tittar på fabriksbyggen så har man inte alltid prioriterat detta vid placering/montering.
 

Turboguten

HBK Medlem
Inlägg
535
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
29398
Medlemskap
2024
Våren -22 bytte vi ut våra 2*100ah blybatt. mot ett 100ah Sunwind LiFePO4, eftersom vi inte kör vintertid räcker detta
gott och väl, tittar på tv, använder locktång, kaffebryggare, div laddare.
I samband med bytet satte jag in en victron 220v batteriladd. Victron solcellsladd. 160w solcell. 1500w Epever inverter.
Har kört snart 2 säsonger, mestadels fricampning.
Har ingen DC-DC, hade väl tänkt att montera en sådan, men tycker inte jag behövt. Bilen Rapido 2018, ( smartgen)Säger inte att det är rätt men funkat för oss.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.941
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Tycker det verkar stökigt med laddning och generator samt solpaneler, blir kvar med det som jag har.
Ja, definitivt inte alla som har behov av ett litium-bobatteri, står man oftast uppkopplad med 230V efter en dagstur så är väl enda vinsten med litium besparad vikt, då blybatterier väger ca. 3 gånger mer med samma kapacitet.

Men för fricamparen är ett rätt dimensionerat Litiumbatteri en bra lösning.
Sen måste alla batterier laddas, även blybatterier, så där skiljer det sig inte mycket åt.
 

anki&lars

HBK Medlem
Inlägg
218
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
29123
Medlemskap
2025
hej
Har fiat 3,0 2013
utan solcell.
2 st litium 100 ah snart två år
inverter epever 1500 watt men är en 1200 watt men klarar 1350w (air fritösen )
Smart shunt.
Kylbox.75 w kaffebryggare 750 Air fritös 1350.
Boxen är inkopplad 5 dagar på invertern vid resa är den som drar mest ur batteri. vid resa brukar jag koppla bort för att laddningen från bilen
komma upp 7-12 amp . Utan boxen ex hemresa är batteri mellan 70-90%,
Visar bild på shunten laddar 220. Historik sen inkoppling av shunten,
Erfarenhet efter inköp är att ett litium 100 ah under stolen drop in istället 100 ah agm rakt av som fick plats (fanns inte då) hade funkat.
Vi använde gas till koka och laga.Batterirna tog slut hade 2 st 160 ah ett 100ah under stolen .Beslutade att kostade på lite bekvämlighet som har bra det kostade battari och invertern lite säkring och brytare c:a 11000 kr. Har använt 4 kg gas under 25 dagar s-resa mest kylskåp.
Om jag byter bil och åker året blir det litium .
 

Bilagor

  • vic1.jpg
    vic1.jpg
    252,1 KB · Visningar: 33
  • vic2.jpg
    vic2.jpg
    390,2 KB · Visningar: 37
  • vic3.jpg
    vic3.jpg
    306,8 KB · Visningar: 33

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
843
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Mina två 100Ah AGM batterier, 10 år gamla, sjunger på sista versen.
Så det blir troligtvis ett eller två LiFePO4 batterier.

Kan man ta fram en krav specifikation som ”garanterar” att man köper batteri med bra komponenter?
Om så är fallet, hur ser en sådan spec ut?
 
Toppen