Jag har en Rimor från 2014, i den sitter ett elsystem från Arsciilii, närmare bestämt S-TKK. I praktiken en liten box där bilbatteriet -> kopplas till boxen , bodelsbatteriet kopplas till boxen och däremellan sitter ett relä. till boxen sitter sedan all el kopplad till lampor, 12v kyl vid körning osv...
Enligt arsillici så finns inget som hindrar större strömmar i denna box. Nu till rpoblemet.
Jag har ett renault chassi som jag förstått har en generator som är på 125A (max antar jag) . den laddar bilbatteriet och även bodelsbatteriet, med ca 11A (börjar vid start på runt 19A och sjunker sedan för att stabilisera sig på 10-12A konstant laddning. kör jag kylskåpet på 12v under färd så är det i princip 0A som laddas och kör man värmen också så blir det -3A ungefär. (har en Victron Batterimonitor kopplad till bodelsbatteriet)
Så vad är mina val? Skulle det räcka att öka dimensionerna på kablarna mellan generator->bilbatteriet från bilbatteiet -> boxen från boxen till bodelsbatteriet till ex. 30mm2 (eller vad det nu finns tillgängligt), kan det i sig ge mer laddning?, eller är booster det enda alternativet, och isåfall var sätter man den (innan startbatteriet?)
Enligt arsillici så finns inget som hindrar större strömmar i denna box. Nu till rpoblemet.
Jag har ett renault chassi som jag förstått har en generator som är på 125A (max antar jag) . den laddar bilbatteriet och även bodelsbatteriet, med ca 11A (börjar vid start på runt 19A och sjunker sedan för att stabilisera sig på 10-12A konstant laddning. kör jag kylskåpet på 12v under färd så är det i princip 0A som laddas och kör man värmen också så blir det -3A ungefär. (har en Victron Batterimonitor kopplad till bodelsbatteriet)
Så vad är mina val? Skulle det räcka att öka dimensionerna på kablarna mellan generator->bilbatteriet från bilbatteiet -> boxen från boxen till bodelsbatteriet till ex. 30mm2 (eller vad det nu finns tillgängligt), kan det i sig ge mer laddning?, eller är booster det enda alternativet, och isåfall var sätter man den (innan startbatteriet?)