• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Krockprov med husbil

Johan&Marie

HBK Medlem
Inlägg
226
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
25563
Medlemskap
2024
Hur tror ni att en personbil ser ut om den frontar i 90 km/h?
En ökning av hastigheten från 64 till 90 innebär en ökning av krockenergin med ca det dubbla.

En personbil skulle också disintegrera om den frontar med offset i 90 kmh mot en stum barriär.
Försök att hitta ett krocktest med 90 kmh och offset, det finns inte på grund av oanstående.

Att då krocka en husbil i 90 kan bara ha ett syfte, skapa rubriker och ordna anslag till verksamheten.

Edit, om VTI var seriösa skulle dom naturligtvis krocka husbilar på samma sätt som personbilar så resultatet går att relatera till personbilar, vilket inte är fallet nu.

Hittade en offset i 90 km/h eler 56 mph ..
En till
Hittad tom där man krockar bilar (Ford Focus i 190 km/h)
Dessa bilar ska man inte krocka i 200 km/h do är rent av dödlig i dessa farter ;)
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Vi har väl samtliga förare av stora fordon anledning att använda insidan och försiktighet vid körning.
Det finns mig veterligen inga krocksäkra flygplan att nyttja på turistresan och inte heller bussar. Inte helt enkelt att lösa ju större fordonet blir helt enkelt (om vi inte vill ha rena pansarvagnar förstås). Det är givetvis bra att vi strävar mot ökad säkerhet genom förbättrad teknisk design MEN gäller att inse att det också leder till exakt det vi ser i biltrafiken. Bilarna är väsentligt säkrare idag vs förr OCH hastigheten har ökat dramatiskt eftersom vi känner oss tryggare och då blir vi ytterligare lite farligare förare, för både oss själva och för omgivningen.
Allt vi företar oss utgör en risk. Det gäller att riskeliminera genom att köra med omtänksamhet om både omgivning, passagerare och fordon OCH... med 101% uppmärksamheten på väg/fordon (inte appar, sms, mejl, bokläsning, GPS-programmering eller annat intressant...).
Vi kan själva göra mycket för att helt undvika olyckor.
 

Kompis

HBK Medlem
Inlägg
188
Kommun
Norge
HBK-Nr
17915
Medlemskap
2024
Vi har en Garmin Nuvi cam som varsler om kollisjon i 80 til 90% av de bilene som passerer oss og legger seg inn foran oss, og vi er rimelig lei å høre tut tut tut.
De verste er de som legger seg inn 5 m foran deg når dere er helt alene på motorveien.
Det kan løses, men da må jeg ligge tett på bilen foran, så det ikke er plass å legge seg inn, eller kjøre fortest.
Vi prøver å ha en avstand som gjør at det er mulig å "lese" hva som skjer foran oss, og ha tid til å korriger om noe skjer, og mer kan vi vel ikke gjøre.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Hålla avstånd till framförvarande bil är inget att skämta om! 3-sekunders regeln ger en anvisning om minsta lämpliga avstånd. Har man problem med det så skaffa en sommarstuga på kollektivtrafikavstånd.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
...De verste er de som legger seg inn 5 m foran deg når dere er helt alene på motorveien...
Jag håller med, det är bland det fulaste och mest oansvariga på större vägar. Vår sensor för framförvarande fordon börjar tjuta på direkten så det blir bara att panikbromsa. Varje gång ångrar jag att jag inte har monterat signalhorn med över 278 dB!

upload_2019-5-9_6-42-34.jpeg
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Risk för frontalkollission med annat fordon ökar:
A.) Om man kör trött och/eller påverkad.
B.) Är stressad (ex. dåligt planerade omkörningar)
C.) Är ointresserad & slarvig med skötsel av underhållet på sin bil (ex. för lågt lufttryck som kan leda till däckexplosion).
D.) Medicinskt orsakat

Ovanstående undviks hyfsat lätt genom att:
1.) Ta täta stopp, sova tillräckligt länge och aldrig köra "dagen efter".
2.) Planera och ta till lite extra tid för strul vid långresor.
3.) Sköt underhållet antingen själv eller betala någon för det. Var intresserad. Köp däcktrycksövervakning om du inte vill/orkar kolla på annat sätt och gör regelbundna kontroller.
4.) Överlåt ratten till annan förare eller avstå helt om du inte är fullt frisk.

Risk för kollisioner, som ej är frontalkollission med anat fordon (ex. vilt, utsvängande trafikanter i korsning) ökar:
E.) Tittar för nära sitt egna fordon
F.) Kör för fort
G.) Stress
H.) Dålig sikt (dimma, mörker)

Ovanstående undviks hyfsat lätt genom att:
5.) Titta långt fram och planera din körning. Skärp uppmärksamheten vid korsningar.
6.) Kör lagom fort på landsväg och håll laglig hastighet i tätbebyggt område.
7.) Planera din tid => Ingen stress. Stress hör "bara" hemma vid akuta situationer där liv & död står på spel. Alla andra kan vänta utan att dö. ;-)
8.) Undvik att köra vid skymmning/gryning. Montera på bra extraljus. Och kör extra försiktigt (läs långsamt) vid kraftig dimma (eller inte alls). Dvs. kör helst bara i dagsljus.

Således kan vi, genom att själva påverka hyfsat lätt undvika att råka riktigt illa ut.

Slutligen finns naturligtvis alltid en risk att någon annan kommer över på min körbana och frontalkrockar med min husbil. Som tur är händer detta dock väldigt sällan.

Vill jag ytterligare minska den risken kan jag välja de säkraste vägarna (oftast vägar med planskilda kosrningar) så som motorvägar.

Jag gillar, naturligtvis, inte heller att fordonen vi kör har låg eller till och med dålig korcksäkerhet. Men jag inser också samtidigt att det är jag själv som påverkar mest e huruvida jag skall riskera hamna i en krock eller inte. Inte vilket fordon jag för stunden kör.

Jag kör, och har så gjort i +35 år, både personbil, motorcykel och (nu senaste 8 åren) även husbil (4,5t).

Jag har haft den sagolika turen att kunnat averka + 50 000mil i sadeln på motorcykel i trafik utan en enda vurpa eller olycka. detta till trots att jag merparten av milen har valt att rulla på i +29,5 km/h (även där det svänger).

Ett antal gånger har det gått ruskigt fort, inget jag gör idag eller är stolt över. Och inser, med ålderns rätt, att enda anledningen till att jag lever efter dessa tillfällen är ren och skär tur.

Vad jag har lärt mig är dock, som jag skrev tidigare, är att det är jag själv som står för risktagandet och själv påverkar hur stora risker jag tar.

Den farligaste föraren, oavsett fordon, är den som inte VET att han/hon tar en risk. För honom är den körningen "normalt". Den riskmedvetne föraren kan välja.

"Skall jag ta risken att åka med full last i husbilen utan att veta skicket på däcken och vilket ringtryck jag har, trots att jag skall köra 35-50 mil idag på stora vägar?"

Kör snyggt, som Anders Andersson (flerfaldig världsmästare i roadracing) brukade säga.

Mvh!
// Niklas
 
Senast ändrad:

sjorog65

FD HBK Medlem
Inlägg
104
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
27139
Medlemskap
2023
3 sekundersregeln är för lite om man åker husbil i 100 km/t.
En bil kan stanna på under 40 m om den panikbromsar.
Husbilar kan behöva upp mot 65 - 70 meter.
100 km/t är 28 meter per sekund, eller 84 meter avstånd på 3 sekunder.
Med 1 sekunds reaktionstid får man då stopp endast 15-20 meter bakom.
Det betyder att om man reagerar på 0,2-0,3 sekunder längre tid så åker man in i bilen framför, eller tvingas till undanmanöver.

Men tyvärr är det som nån skrev att har man rejält avstånd är det alltid nån som ska tränga sig in mellan.
Inte lätt.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
3 sekundersregeln är för lite om man åker husbil i 100 km/t.
En bil kan stanna på under 40 m om den panikbromsar.
Husbilar kan behöva upp mot 65 - 70 meter.
100 km/t är 28 meter per sekund, eller 84 meter avstånd på 3 sekunder.
Med 1 sekunds reaktionstid får man då stopp endast 15-20 meter bakom.
Det betyder att om man reagerar på 0,2-0,3 sekunder längre tid så åker man in i bilen framför, eller tvingas till undanmanöver.

Men tyvärr är det som nån skrev att har man rejält avstånd är det alltid nån som ska tränga sig in mellan.
Inte lätt.

Plötsliga hinder (vilt, lekande barn mm.) kan naturligtvis tvinga föraren framför att panikbromsa. Men oftast följer de ju med i trafikrytmen. Genom att titta långt fram går mycket av hastighetsförändringar att förutse.

Det ena utesluter inte det andra dock.
 

sjorog65

FD HBK Medlem
Inlägg
104
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
27139
Medlemskap
2023
Plötsliga hinder (vilt, lekande barn mm.) kan naturligtvis tvinga föraren framför att panikbromsa. Men oftast följer de ju med i trafikrytmen. Genom att titta långt fram går mycket av hastighetsförändringar att förutse.

Det ena utesluter inte det andra dock.

Precis.
Men som jag skrev tidigare så har vi råkat ut för detta en gång våra 10 år med husbil, och det var en gång för mycket, alltså totalt omotiverad tvärbroms på motorväg.
Undanmanöver med husbil är riktigt otrevligt.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Precis.
Men som jag skrev tidigare så har vi råkat ut för detta en gång våra 10 år med husbil, och det var en gång för mycket, alltså totalt omotiverad tvärbroms på motorväg.
Undanmanöver med husbil är riktigt otrevligt.


Jag förstår er reaktion och hade nog reagerat lika dant.
Beteendet klassas som vårdslöshet i trafik och genererar böter samt indraget körkort. Så av den händelse att vi skulle råka ut för samma sak har vi investerat i en billig Dash Cam för att i efterhand kunna påvisa vad som faktiskt hände. Ord mot ord väger sällan tillräckligt tungt i liknande situation.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Visst ger 3-sek./regeln ett acceptabelt avstånd. Reaktionstiden är något kortare än 1 sek. Även om man räknar in tiden det tar att flytta foten från gas till broms, det tar 1sek att säga Dagens Nyheter. 3sek/regeln är en metod för att med jämna mellanrum kunna kolla att man håller avståndet som ju ofta minskar när man blir tröttare eller stressad. Visst måste avståndet ökas när väglaget kräver det kanske dubbla vid vinterväglag. Tyvärr så håller ett fåtal tillräckliga avstånd i trafiken. Ju tätare trafik ju kortare avstånd.
Åke
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Snackade med en säljare för Swift på Elimia som sa att de krocktestade sina bilar.
Googlade lite...
Bodelen?

Swift Toscane 599 FB husbil - Swift Husbilar i Sverige

"För Swift är alltid säkerheten högsta prioritet. Swift är en av mycket få husbilsproducenter som utför krocktester på bodelen med krockdockor. De här omfattande testerna har exempelvis resulterat i att samtliga Swift modeller har demonterbart bord i sittgruppen. Swifts rekommendation är att bordet under färd ska placeras i en speciell hållare i garderoben. Ett annat exempel är att soffan i sittgruppen är byggd runt en kraftig rörkonstruktion, vilken minskar risken att soffan viker sig vid en kollision. Men så klart, viktigast är att köra försiktigt och inte stressa på sin semester."
 
S

Sören-6830

Guest
Nu får väl tidningarna snart ge sig:
Trelleborg.se
Varnar för dödsfällan – "stor risk att omkomma"
Motor11:23
55a5b936-1e93-4af3-8aa9-96dd6eb183de.jpg

Foto: Frugan / Mostphotos.

Trafikverket går ut med en varning – detta måste du tänka på.

0

delningar

Matilda Larsson

9 maj 2019, 11:23


En växande husbilsmarknad i kombination med flera allvarliga olyckor på senare tid visar att husbilar behöver bli säkrare.

Trafikverket har nyligen gjort krocktester med husbilar där testerna visar att det är mycket stor risk för att omkomma vid en frontalkrock.


Sedan år 2014 har antalet nyregistrerade husbilar i Sverige ökat med 50 procent. Under samma period har sex personer omkommit i husbil, fyra av dem under förra året. Cirka 100 personer har skadats i vägtrafikolyckor med husbilar sedan 2014.

Trafikverkets djupstudier visar att inträngningen i en husbil kan vara mycket omfattande, det vill säga att en krock kan ge stora skador inuti bilen.

– Trafikverket har genomfört krocktester för att bidra med fakta till utvecklingen av säkrare husbilar, säger Maria Krafft, måldirektör för trafiksäkerhet på Trafikverket i ett pressmeddelande.

Resultatet sprids nu som information till tillverkare, branschorganisationer och konsumenter för att upplysa om vad som kan bli säkrare och vad man kan ställa för krav på den husbil man väljer att åka i.

Trafikverkets krocktester är samma frontalkollisionstest som används i Euro NCAP, en europeisk konsumentorganisation som krocktestar personbilar; en frontalkollision i 64 km/h mot en barriär som motsvarar ett fordon med samma vikt.

Även om husbilarna var olastade vid tillfället så är de relativt tunga. I detta fall motsvarar testerna en frontalkollision i 90 km/h mot en genomsnittlig personbil.

– Det är ett tufft test som tyvärr motsvarar ett krockscenario som inte är ovanligt på våra vägar, säger Matteo Rizzi, trafiksäkerhetsanalytiker på Trafikverket i en kommentar.

Trafikverket har testat två moderna husbilar som baseras på det absolut vanligaste fabrikatet av grundfordon.

– Resultatet av Trafikverkets tester visar stor risk att omkomma i en frontalkollision, säger Matteo Rizzi.

Konstruktionen i husbilarna är inte tillräcklig för att kunna skydda förare och passagerare vid krock. En förklaring är att husbilar har en relativt kort deformationszon i förhållande till sin vikt. Föraren har i krockproven med båda bilmodellerna mycket hög risk att omkomma eller bli allvarligt skadad.
 
S

Sören-6830

Guest
Snackade med en säljare för Swift på Elimia som sa att de krocktestade sina bilar.
Googlade lite...
Bodelen?

Swift Toscane 599 FB husbil - Swift Husbilar i Sverige

"För Swift är alltid säkerheten högsta prioritet. Swift är en av mycket få husbilsproducenter som utför krocktester på bodelen med krockdockor. De här omfattande testerna har exempelvis resulterat i att samtliga Swift modeller har demonterbart bord i sittgruppen. Swifts rekommendation är att bordet under färd ska placeras i en speciell hållare i garderoben. Ett annat exempel är att soffan i sittgruppen är byggd runt en kraftig rörkonstruktion, vilken minskar risken att soffan viker sig vid en kollision. Men så klart, viktigast är att köra försiktigt och inte stressa på sin semester."

Lite trist att det inte finns någon som helst dokumentation om Swifts krocktester, hade varit intressant att se.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag undrar hur mycket kraft våra kroppar igentligen tål.
Kommer ni ihåg kampanjen "en lös elefant i baksätet" inför lagen om säk.bälte i baksätet, då gällde farten 50km/h.

Man pratar nu om frontalkollision i 90km/h, den enorma kraften våra kroppar utsätts för då är så enorm att det spelar nog ingen roll vad vi färdas i. :eek:

Man kan undra vad baktanken med dagens "kampanj" är ???
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Jag undrar hur mycket kraft våra kroppar igentligen tål.
Kommer ni ihåg kampanjen "en lös elefant i baksätet" inför lagen om säk.bälte i baksätet, då gällde farten 50km/h.

Man pratar nu om frontalkollision i 90km/h, den enorma kraften våra kroppar utsätts för då är så enorm att det spelar nog ingen roll vad vi färdas i. :eek:

Man kan undra vad baktanken med dagens "kampanj" är ???
Begränsa hastigheten för husbilar? Då minskar man dessutom koldioxidutsläppen för 100 tusen husbilar?
 
Senast ändrad:
Toppen