• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur finanisera elbilsövergången?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Om man skall säkra upp bostaden för att kunna ladda så blir det genast dyrare.
Säkring Abonnemang kr/år
10 A - 1 100,00 :-
16 A - 2 292,00 :-
20 A - 3 344,00 :-
25 A - 4 544,00:-
35 A - 5 552,00 :-
50 A - 8 248,00 :-

Med direktverkande el i huset klarar vi oss precis på 25 A huvudsäkring.

För att kunna ladda två elbilar på ett effektivt sätt skulle vi få en merkostnad på huvudsäkringen på 3 704 kr/år. Sedan är det förstås tveksamt om matarkablarna skulle klara den högre belastningen, och elcentralen skulle ju behöva byggas om.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
En 11kW-laddbox använder 16A i tre faser samtidigt, perfekt om du har en ren elbil. Det är aldrig en fara med en starkare box än vad bilen klarar av, det är bilen som styr. Högre effekt än vad som behövs är onödigt.
 

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
Om det är så att man fortfarande år 2019 har direktverkande el som uppvärmningsform så kanske man ska fokusera på att åtgärda det först, innan man köper en ny elbil. Eller ny bil över huvud taget.

Och är det så att man bor i lägenhet så avvaktar man till dess bostadsrättsföreningen eller hyresvärden elektrifierar parkeringsplatser/garage.

Har man varken parkeringsplats eller garage, utan måste parkera på gatan, då är det ju lite svårare just i nuläget, men det är ju inte helt otänkbart att elbolag sätter upp en stor mängd laddstolpar om det finns en stor mängd bilar att sälja ström till.

Vänta och se.
 
D

Deleted member 11118

Guest
När jag var i Jokkmokk för 7-8 år sedan fanns det uppsatt motorvärmare lite här och var, som skåning trodde jag det var P-automater. Blir kanske samma sak med laddstolpar.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Att gå över vrån direktverkande el till något vattenburen system (oavsett energiform) skulle aldrig betala sig under vår återstående livstid. Vi har givetvis kompletterat med luftvärmepumpar för båda våningsplanen, som klarar uppvärmningen under större delen av vintern, men behöver stöd under de verkliga köldknäpparna. Huvudsäkringens storlek måste därför behållas.

Vi har givetvis gjort noggranna analyser, som ligger bakom de val vi gjort, och eventuella konverteringar överlåter vi åt framtida ägare.

Några elbilar har vi inte för avsikt att införskaffa, och även bakom detta beslut ligger noggranna analyser.

Pålle

PS
Kommer för övrigt direkt från ett möte där man bl.a diskuterat säkerhetsaspekterna kring den teknik som används i dagen el-bilar. Exempelvis belystes det faktum att en känd elbilstillverkare visar sina produkter i Mall of Scandinavia i Solna. Skulle det utställda exemplaret fatta eld skulle, enligt expertisen, en stor del av besökarna i köpcentrat avlida av de giftiga gaserna. Hur många besökare köpcentrat dagligen har hittar du här: 35.400 besökare i snitt per dag på MoS | Fastighetsvärlden
DS
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Med direktverkande el i huset klarar vi oss precis på 25 A huvudsäkring.

För att kunna ladda två elbilar på ett effektivt sätt skulle vi få en merkostnad på huvudsäkringen på 3 704 kr/år. Sedan är det förstås tveksamt om matarkablarna skulle klara den högre belastningen, och elcentralen skulle ju behöva byggas om.
Jag sitter litet i samma läge och kontaktade min eldistributör om vad det skulle kosta att gå från 16amp 400v till 64 amp 400v.
Den årliga merkostnaden i fast avgift låg på ca 5000 kr. Detta är ju inget man får mera ström för utan en avgift utan egentlig intäkt.
Det var tyvärr inte heller hela minussidan av kalkylen. Leverantören kunde inte leverera 64 amp till mig utan att förstärka nätet där jag bor och detta var inte planerat under överskådlig tid. Att då få mera ström skulle innebära att jag då fick betala utbyggnaden som tydligen skulle gå på några hundra tusen kronor och kunna genomföras inom ett par år. Att bara få en bindande offert skulle kosta en god slant så detta kändes inte som en framkomlig väg.
Skall jag köra elbil måste jag tydligen producera strömmen själv med hjälp av dieselgenerator då ju sol och vind inte duger pga sin leveransosäkerhet. Jag vill ju kunna köra när jag behöver och inte när vädret känligt.
Ett exempel från verkligheten från en liten ort i en liten kommun där laddstolpar är mera sällsynt än vita älgar. Det är inte så gott om storstadshippsters heller så viss balans finns ändå:twitcy:
 
Senast ändrad:

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Alla de senaste inläggen saknar verklighetskoppling. Det är ju bara att se till att ladda elbilen med en box som har lastbalansering och därmed kollar hur mycket ledig ström det finns att tillgå i varje tillfälle. Sådana boxar finns många olika för ca 10 tkr. Jag kan garantera att under 99,5% av dagarna på ett år så har ni tillräckligt med ström tillgängligt för att ladda upp en elbil under natten (vem använder hela sin säkrings potential mellan kl 01-05?). OBS detta förutsätter såklart egen tomt.
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Jag sitter litet i samma läge och kontaktade min eldistributör om vad det skulle kosta att gå från 16amp 400v till 64 amp 400v.
Om du läser inläggen utan skygglappar ser du att trefas 16A räcker gott för att ladda bilen över natten en eller två gånger per vecka. Vill du snabbladda på 45 minuter ökar antalet laddstationer allt efter behov.
 
Senast ändrad:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Att använda dieselgenerator för att ladda är precis vad många norrmän gör när de kört till sin "hytte" med elbilen och vill kunna ta sig hem igen.

(Även detta är information från gårdagens möte...)

Pålle
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Teslaägarna kör tur och retur på en laddning eller laddar på vägen när de tar rast.

Det finns andra elbilsfabrikat än Tesla, och många av dem har kortare räckvidd.

Är avståndet från sista laddningsmöjlighet mer än halva räckvidden (som ju är kortare vintertid) måste man kunna ladda vid hytten. Har man då inte el framdraget, eller om det är strömavbrott, så...

Pålle
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Det kanske finns chans att du kan be någon att få låna (köpa) lite bränsle, bor man en bit från staden har man nog skaffat sig reserver.
Sånt brukar väl gå under rubriken planering och som jag skrev tidigare, tror jag inte det bara är förare av dieselbilar som klarar av det. Fast där kanske vi tycker olika?
 

Bosse

FD HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
70
Medlemskap
2021
Jag tror om målet är att alla skall skaffa en ren elbil,så det faller på sin orimlighet. Det kommer att råda stor brist på El i Sverige om man inte börjar bygga ut vattenkraften och nya kärnkraftverk. Priset på el kommer att öka kraftigt, vilket innebär att kostnaden för att värma våra hus m.m blir kostsamt.
Vi befinner oss i ett vägskäl hur vi skall driva fram våra fordon, Hybridtekniken som kombineras med en förbränningsmotor är en gyllene medelväg istället för en ren elbil, sedan kommer säkert vätgasbilen att kunna bli ett väldigt bra alternativ till elbilen, man skall kanske inte räkna ut förbränningsmotorn heller eftersom Bosch har tagit fram en rening till dieselmotorn som gör den miljövänlig jämfört med dagens utsläppskrav.

Det gäller nog att skynda långsamt annars är det risk att elbilen blir samma flopp som etanolen..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen