• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Peugot J5 Alpha Jet 540-89

F

F.d. 22252

Guest
Funderar på att köpa en husbil Peugot J5 Alpha Jet 540-89 efter att jag insett att långresor med min lilla Caddy inte fungerar, man behöver ju lite bekvämlighet och hemkänsla. Men jag hittar inga uppgifter om den verkar ovanlig med bara två soffor på bilderna inget bord hur bäddar man osv.
:twitcy:Nån som vet??
Bengt

 

Bilagor

  • !cid_195.jpg
    !cid_195.jpg
    130 KB · Visningar: 368
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Om din Elsystem liknar ens lite grann på min gamla, vilket jag tror den gör, så bjuder den till återkommande huvudvärk. I min bil var det mesta byggd kring egendomliga reläsystem. Jag rev ju ut allting, kanske var det totalt 20st reläer och många av dem oxiderade. Man såg spår av flera kunskapsnivåer hobby elektriker som varit på bilen sedan den lämnat fabriken. Ingen hade orkat åtgärda felen (glapp kontakt 99%) utan de hade dragit nya sladdar allt efter behov.

Berättar detta så du vet att det är inte ovanligt med system som inte följer schemat. (Behöver du en "kasse" reservdelar så säg till innan jag kör det till skroten, har också en sprillans ny strömlås, växelmekanism,mm,mm)
Dessa flatstiftskontakter brukar ärja och så sprejjar folk CRC på dem och oxiden lossnar. Men då blir de lite glappa och spänningsförluster uppstår. Jag brukar använda en liten mässingsborste från biltema och sedan en liten tryck med Polygrip tången på hanen. Blir som ny, och lite olja.
Problemet för mig var jämnt att det var så trångt och att det verkade vara någon där uppe som valde tillfällen med enorm precision när det skulle krångla.. Just i instrumenten är det vanligt med dåligt jord eller plus. Man kan som sagt dra nya kablar från lämpliga ställen och strunta i var glappkontakten var.....
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Håller med om glapp och framför allt bruket av 5-56. Undrade i många år varför släpvagnskontakten allt blev grön av oxid så fort. Sprayade med CRC 5-56 och den blev fin, men det varade inte så länge. Fick tips av en kompis som hade koll på kemi och korrosion att medlet gjorde nya kristaller av smutsen som sedan efter ett tag byggde en barriär av ickeledande oxid. Bytte efter inrådan till WD-40 och har inte haft några problem sedan dess med släpkontakter. Medlet innehåller vaselin och lägger om man skakat burken ett tunt lager som skydd. Finns historia på deras hemsida varför det gjordes. Googla! Kunde aldrig tro att det var sådan skillnad på kontaktsprayer. Speciellt aluminium blev återställt bra.
En sidonytta är att ta bort klisterettiketter, spraya på och låt verka, får bort de flesta omöjliga som man trälat med innan.
WD-40 har räddat många elkablar och fördelarlock som fått vatten i sig. En kompis ringde och bilen var omöjlig att starta, jag kom med sprayen, knäppte bort fördelarlocket, sprayade, skakade ur, satte tillbaka utan att torka. Startade direkt...
Även elkablar som löst jordfelsbrytaren behöver en rejäl dusch, skaka ur vattnet som trängts undan, återställ jordfelsbrytaren och allt lugnt igen.
Har alltid en liten burk med i Hubbe, och har räddat mycket under åren!
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Tackar för tipsen!
Jag använder kontakspray på dörrlås och tändningslås, brukar fungera länge däremot har man börjat med låsspray får man hålla på jämt. Verkar som det finns något medel där som gör att det klibbar ihop även utan kyla, var välkänt enligt en bilmek.
För att få sälja antagligen, på vintern har jag en minatyrblåslampa så jag kan värma dörrlåset.
Caddyn har jag ställt på tomten efter mycket trixande och en liten buckla på ena bakdörren från ett ilsket körsbärsträd som körde på mej :msn_embarrassed:.
Skall ställa av den över vintern, kommer att köra min fars clio, räcker med den eftersom jag får hålla igång den för att skjutsa honom i alla fall och med snö och elände så är det bäst den står hos mej där det finns el för upptining och laddning.
WD 40 gick jag över till för många år sedan då det var nytt kände en bilmek och de bytte på hans verkstad så jag fick en testburk.
Köpte en liten burk från biltema och har efter lite test en stor sån det är ju ett annat pris och den lilla tömde jag i husbilen. Tror på att spraya förbyggande lite överallt på elen, har ju lagat tv en gång i tiden och alla kanalväljare skulle sprayas, speciellt i skärblacka där finns ett papperbruk med utsläpp som fick allt silver att svartna.
Hubbe? Jag kanske skulle kalla min för något också den heter ju alpha jet, förmodligen för strömlinjeformen som nog var ovanlig på den tiden den rullar nog lika lätt som en plåtis. Geten kanske skulle stämma in med tanke på den trötta motorn.
Tur att bilen är förhållandevis lätt med litet vindmotstånd hade den suttit i en alkov som vägt 500kg mer hade det varit katastrof.
Jag har ju läst en del aerodynamik och de flesta seglare vet ju att det är undertrycket på baksidan av seglet som svarar för 2/3 av dragkraften.
Samma med en flygplansvinge det är översidan som lyfter det mesta av planet, en husbil som har en stor ladugårdsvägg till bakgavel är ju helt fel designad, en påbyggnad bak skulle minska luftmotståndet väsentligt. Men det låter sig knappast göras, en takvinge däremot skulle kunna leda ner luften luften och minska undertrycket bak.:msn_plane:
Jag som har kylen med dess överdimensionerade ventilation får ju ett ständigt sug genom alla springor runt kylen. Förr när jag hade vwbuss värmde ju kylskåpet en del på natten. Skulle behöva täta en del ventilation den är ju avsedd för 4 st och en del användning av spisen som jag sällan gör.
 
Senast redigerad av en moderator:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Indikatorlampan till blinkersen lyser svagt ,speciellt vid soligt väder är den svår att se, kan vara därför den är ersatt med en summer så man inte kör o blinkar hela tiden.
---------------------------------------------

Hej, jag är nog inne på samma teori som lasseobettan om summern som är kopplad till blinkreläet.
Reläet sitter ju gömt under handsfacket och klickljudet som man normalt hör och som talar om att blinkersen är på hörs inte. I kombination med en varningslampa som inte syns så bra dagtid så fick man/jag :oops: samma fundering som ibland när man åkte motorcykel "Jag undrar hur länge jag har åkt med blinkersen på".
Jag tror också att summern har funkat som hörbar varning för blinkers även om det kanske kan vara ett irriterande bip :p:.

Ett par gånger har jag kopplat in ett extrarelä till blinkreläet för att få ett hörbart klickljud.
En sladd från blinkreläets + utgång, och en sladd till jord, anslutna som styrström på ett vanligt billigt svart 12V relä.
Det reläet har jag klistrat fast direkt mot utsidan på det lilla förvaringsfacket av plast i mitten på instrumentpanelen. Det har då fungerat som lite förstärkare av klickljudet på extrareläet, som då hörs jättebra och varnar för blinkers på, med ett klickljud som man är van vid.
Reläets funktion är inte använd alls utan det var bara det mekaniska ljudet som jag var ute efter.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Lampan fungerade en liten stund efter jag köpt den på hemvägen, sedan gick inte blinkersen tillbaka eftersom den stått så länge.
Hade tur att det inte blev en olycka med någon som kört ut framför för att man tror jag ska svänga.
Hörde något svagt sumrande vid något tillfälle, enkelt att fixa men det är kallt och mörkt nu är lite stel i kroppen och kommer inte under instrumentbrädan så lätt. Men den är ju avställd så det finns ju tid, ska bygga ett litet bord därframme vid facket, men jag ska bygga ner en bit så jag får stöd för högerbenet, ska klä med skumgummi och läderimitation tror jag. Fick kramp i benet när jag körde hem den fick sitta och hålla i benet långa stunder på autobhan kan man ju stanna ofta men inte häromkring.
Borde gå ut och skruva fast sänggavlarna så det blir klart men är lat och sitter inne i värmen, har ju kamin i bilen som jag snål som jag är inte kopplat på. Mycket beror på den eviga värken i kroppen som kommit tillbaka efter att ha varit borta sedan 2012. Blir fint att rikta in kylaren söderut en dröm jag haft i många år och som känts ekonomiskt ouppnåelig tills nu.
Kollade en gammal 2000 årsbok från min gymnasieskola och gruppfotot som vi lärare var med på, den och den och den finns inte längre de har gått bort plus några fler av mina vänner.
Kände att det brådskade lite med att ta tag i mina drömmar, min caddy var ju bara gjord för kortare turer även om jag med el till värmen kunde bott i den skulle jag bli skogstokig i ett sånt litet utrymme.
Den bil jag har nu är nog det optimala för en sådan som mej med lite andra behov än en familj med barn har. Skulle vilja handla en liten moped
att hänga bakpå väger bara 37kg och finns på tradera problemet är bara att den finns i skutskär och då måste jag få hem den på något vis ca: 70mil t o r. fast den går in i min caddy. Men att köra så långt och hämta den klarar jag knappast på en dag.
Affezell jag är tveksam om jag kan lära dej något men det ska bli roligt att följa dina snickerier i nya bilen, förmodligen kan jag lära mej något.
Hoppas du hittar en vettig doktor som kan friskförklara dej vilket jag tror, dåliga läkare är som dåliga bilmekaniker och problemet är att oavsett ett dåligt jobb så får de mer arbete att tjäna pengar på när de misslyckas.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Hej Bentic
Ang. vad du skrev om blinkersen. Hela paketet går relativt lätt att skruva isär. Man börjar med rattens centrum dyna, skruvarna sitter underifrån. Sedan är det väl 22mm hylsa för rattnaven. Märk läget före! Sedan kommer du åt blinksystemet. Sitter med en klämskruv bara och kontakt till kablaget. Min var fullt med kopparoxid (eftersom det var grönt plus 3 jon?) När man rengjort ytorna och truttat i W40 ? blir det som ny igen. Om inte, så har jag en övers.....
Det där du skrev om hälsan är en av nackdelarna att åldras. Jag har efter influensan fått nackspärr som frugan gör sig lustig över. Hon menar att jag liknar den där svenska skådisen som spelar i pjäsen "den inbillade sjuke" av Molier. Dvs. att jag försöker dra ut det hela till max. Jag kan inte här i forumet avslöja mina kommentarer till henne, men returposten har ungefär samma valörer.... Ta och sätt dig i fåtöljen med varm filt, jag tror värme är bra för sådana krämpor...
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Du vet ju att snart kommer hon själv att gnälla över någon sjukdom och då ska man vara på hugget och påminna om vad hon sagt!
Det är absolut bästa sättet att lösa problemet för gott, jag har löst såna problem definitivt två ggr och nu känns det som man gjort sitt för sverige och kan ägna sej åt sej själv för det är trots allt viktigast att man själv mår bra!:wall:
Blinkersen började spontant gå tillbaka efter lite användning men ska smörja upp det hela när jag tar bort växelspaken, funderar på att bocka den en aning så att jag slipper kontakt med knäet.
Sen kanske man kan byta spakknoppen den är ju eländigt ful som från en gammal arbetsbil.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Aluminium ser snyggt ut men den suger värme och blir iskall har sett ungdomar svarva såna.
Hade tänkt mej trä, hade ju tillgång till en massa svarvar förut men nu får jag lösa det på annat sätt brukar gå på jakt på skroten ibland en bekant har en här så jag kan gå runt där.
Annars blir det att hitta trä och göra det på det gamla sättet vintern är lång och hobbyarbete som är lite av en estetisk utmaning kan bli intressant.
Den runda formen är ju gjord för att vara lätt att tillverka inte för att vara snygg eller ergonomisk. Konstigt att fiathytten är så totalt fri från all formgivning och ergonomi, verkar som att det handlar om arbetarna och de som har råd och det sämsta fick arbetarna som var tvugna att köra eländet och sen hamnade det i husbilarna och varför det inte gjordes en vettig hytt är en gåta speciellt som det var andra pengar än ett simpelt skåp.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Det där med att växelspaken tar i knäet är nog en justeringsfråga.

Om jag minns rätt, så leder växelspaksstången i en hardyskiva och sedan i en hylsa som sitter i växellådans topp. Någonstans där har du glapp. Inga konstigheter, men kräver två personer för att se felet. Den ena rör spaken, den andra tittar i motorrummet.

Om felet är i hardyskivan, så kan man enkelt göra själv en ny, men använd en armerad gummi i rätt tjocklek. Växelspaksknoppar finns det gott om. Det är en vanlig gänga, minns inte om det var M8 eller M10, men den är i regel glapp i alla fall så man får sätta något foglim innan man bankar fast knoppen. Biltema har bra monteringslim (50kr)...
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Hardyskivan och leder är OK det är bara det att jag är för lång, så för att armarna ska räcka runt bussratten så tar fyrans läge i knät.
Då får jag sitta med benet åt höger eftersom motorn är klen och lågväxlad så blir det mycket körande på den växeln.
Ska ju göra en anordning att vila högerbenet mot och då blir jag fastlåst mot växelspaken och får skjuta stolen för långt tillbaka.
Skulle valt lite kortare föräldrar, min bror blev kortare han fick väl det som blev över när premium grabben var född.
Men samma med mina egna vuxna barn.:bye:
 

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
866
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Hardyskivan och leder är OK det är bara det att jag är för lång, så för att armarna ska räcka runt bussratten så tar fyrans läge i knät.
Då får jag sitta med benet åt höger eftersom motorn är klen och lågväxlad så blir det mycket körande på den växeln.
Ska ju göra en anordning att vila högerbenet mot och då blir jag fastlåst mot växelspaken och får skjuta stolen för långt tillbaka.
Skulle valt lite kortare föräldrar, min bror blev kortare han fick väl det som blev över när premium grabben var född.
Men samma med mina egna vuxna barn.:bye:

Du och jag är nästan på samma altitude Bengt som tur är så har jag "automat"
:twitcy:
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Automat skulle jag verkligen vilja ha, manuell växellåda är ju medeltid!
Har börjat fundera på strömförsörjningen, har 75Ah bobatteri det är tänkt ska driva en kylbox med kompressor lampor tv dator och fläkten till trumatic värmaren.
Inser att det inte kommer att räcka om jag står utan el några dagar.
Har tittat lite efter solpanel, den gamla på Cadddyn lossnade och försvann det var en 40w, det var en med aluminiumprofil som de flesta har och som är lite småjobbig att montera på en yta som inte är helt plan.
På skeppa marin i norrköping säljer de ut några platta som är lite böjliga, de har ju bytt lokaler efter att ha huserat mer än 100år i ett gammalt hus nära hamnen. Hittade Xsol flex 72w för 1595kr verkar väl hyfsat pris en sänkning med 900kr.

Måste bli klart innan vintern kommer annars måste jag fixa det under vägen men det går inte komma upp på taket utan stege. Är ju hyfsat varmt så jag ska försöka fixa lim som jag kan limma med, gäller ju få rent på taket, la ju på en massa snabbvax som jag inte vet hur man får bort.
Tror jag kan få in kabeln i antennröret bredvid antennsladden så slipper jag hål och där kommer det knappast in vatten.
Tips mottages gärna och synpunkter.:msn_smiley:
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Har inte kunnat montera, enda dagen med bra väder och ingen storm var jag bortlovad sedan länge.
Var uppe på stegen idag och tvättade med sprit och aceton, men måste upp igen i morgon om det är hyfsat väder och då blir det rivsvamp och mer aceton för att få limmet att fästa.
Skarvade kabeln med lödning och krympslang, det satt specialkontakter på men vill inte ha så tunga saker fladdra i fartvinden på taket, litar mera på det jag själv gör, skarvade med 1.5 kvmm blir ca 04v spänningfall vid full effekt vilket inte spelar någon roll, använder mitt gamla pwm regulator från caddyn.
Får skaffa en bättre senare, det är ju så att de 75w man utlovar gäller max spänning och max ström, men batteriet laddas med ca 14 volt och då handlar det om knappt 50w i verkligheten och det är det jag går efter som max effekt.
Som ensamseglare behöver jag inte bevaka någon som slösar med vatten och el så det lär räcka.
Har beställt 13st led lampor från kina för drygt 400kr.
Problemet har varit att hitta varmvita är inte vanliga och min lampa från biltema kostade 90kr nästan 3ggr mer än en varmvit från kina.
En backlampa på 900lumen kostade över 100kr och finns knappast här, kommer att varna folk med sitt ljus och hjälpa till vid backning.
Kommer ta ett tag innan de kommer men jag kommer få ordentligt med ljus och spara en massa ström och slippa byta lampor och knappast några trasiga säkringar när lampor går sönder.

Edit: tog bort länken min inloggning följde tydligen med....
 

Bilagor

  • IMG_1161.JPG
    IMG_1161.JPG
    1 MB · Visningar: 42
  • IMG_1162.JPG
    IMG_1162.JPG
    1.009,1 KB · Visningar: 37
  • IMG_1163.JPG
    IMG_1163.JPG
    1 MB · Visningar: 38
  • IMG_1164.JPG
    IMG_1164.JPG
    983,5 KB · Visningar: 41
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Idag var jag ute och riskerade livet igen, stod på stege och tvättade med rivsvamp och aceton så att snabbvaxet som inte är vax utan något annat, skulle gå bort och det verkar som om det gjorde det vid ett tillfälle lättade stegen från väggen och det finns absolut inget att hålla sig i.
Lade på sikaflex inne och klättrade upp på taket igen, naturligtvis kom några riktiga körare när man höll en solpanel med sikaflex på, lyckades få dit solpanelen och trampade på den för att få ner den mot taket och limmet utspritt, den ska hålla att stå på tror i alla fall det var den modellen...
Just nu står det ett mindre bilbatteri på ett underlag för knäna ovanpå solpanelen, det var lite kallare än det skulle för att använda limmet.
Satte på fläktkaminen riktad mot taket inuti bilen förmodligen blir det några grader varmare även på utsidan.
Nu blir problemet att få ner sladden.
Överdelen på skorstenen var det hål i det var det inte i sept. när jag bytte takluckan, plasten har alltså vittrat sönder sedan dess.
Löste det temporärt med silvertejp.
Skulle kunna vänta med en del rep. tills jag kommer söderut men jag behöver ju en 2.5m stege för att komma upp.:mh4:
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Idag var jag ute och riskerade livet igen, stod på stege och tvättade med rivsvamp och aceton så att snabbvaxet som inte är vax utan något annat, skulle gå bort och det verkar som om det gjorde det vid ett tillfälle lättade stegen från väggen och det finns absolut inget att hålla sig i.
Lade på sikaflex inne och klättrade upp på taket igen, naturligtvis kom några riktiga körare när man höll en solpanel med sikaflex på, lyckades få dit solpanelen och trampade på den för att få ner den mot taket och limmet utspritt, den ska hålla att stå på tror i alla fall det var den modellen...
Just nu står det ett mindre bilbatteri på ett underlag för knäna ovanpå solpanelen, det var lite kallare än det skulle för att använda limmet.
Satte på fläktkaminen riktad mot taket inuti bilen förmodligen blir det några grader varmare även på utsidan.
Nu blir problemet att få ner sladden.
Överdelen på skorstenen var det hål i det var det inte i sept. när jag bytte takluckan, plasten har alltså vittrat sönder sedan dess.
Löste det temporärt med silvertejp.
Skulle kunna vänta med en del rep. tills jag kommer söderut men jag behöver ju en 2.5m stege för att komma upp.:mh4:

Härligt att följa dina insatser på "Pärlan"
Men var försiktig på stegen.
Själv köpte jag en 3,5m teleskop-stege på Bauhaus som jag alltid har med i husbilen, TELESKOPSTEGE BLUE LINE 3.5 M - Stegar - Järnvaror - Verktyg & Arbetskläder
finns i olika längder, även Jula har en något billigare modell.
 
Toppen