Detta har inte ett dugg med husbilar att göra men jag skrev om denna traktor på bloggsidan för några veckor sen och nu när den stod parkerad så kunde jag inte låta bli att stanna och ta ett foto på den.
(klicka på bilden så blir den något större)
24 ton det kallar jag för traktor, men det mest imponerande var att man kunde köra med autopilot och navigera med GPS på 2,5 till 5 cm när det var därför maskinen körde med full fart hela natten på de stora ägorna runt Rånnum, tänk om vi hade detta system i våra husbilar och laseraravkänning så husbilen känner av trafiken så den inte kör på något, då skulle vi bara kunna gå upp på morgonen starta, knappa in ställplatsposition sätta på kaffet samt gå och lägga oss igen läsa morgontidningen och när bilen stannat gå ut och sätta sig i solen mm… Vilken framtid vi har.
Mitt intresse för häftiga maskiner väcktes nog på 50-talet då man skulle göra ny invallning på en sjö som man misslyckats att tömma i slutet på 1800-talet intill där vi bodde, man köpte in 2 grävmaskiner av linetyp körde ut på den gamla sjöbotten och skulle börja gräva kanaler aj aj dessa maskiner sjönk rakt ner i dyn oj vad vi ungar tyckte det var häftigt och kul jag var ca: 10-11 år då och vi pojkar tillbringade flera veckor runt dessa maskiner provsatt förarplatserna och tyckte det var häftigt. Någon som ville skoja med oss sa att de kommer att gräva ner dem för de går inte att få upp, det väntade vi med spänning på.
Men man tog till en militär ”katastrofvagn” från P4 i Skövde en ombyggd ”Centurion” utan kanontorn för att bärga dem, det var folksamling på bärgningsdagen , vi barn hade en spännande sommar. Året därefter anlitade man experter med en med dåtidens mått en jättemaskin med ”slängskopa” som förflyttade sig med stora timmermattor som lades framför maskinen, man tog en bakom och flyttade fram allt eftersom man grävde. Vill minnas att det tog flera år att gräva dessa kanaler tror att det var mellan 1955-1959
Med den sjösänkningen försvann våra milsvida skridskoisar som vi barn hade vintertid och det var ofarliga isar för det var aldrig medr än max 1 meter djupt någonstans
(klicka på bilden så blir den något större)
24 ton det kallar jag för traktor, men det mest imponerande var att man kunde köra med autopilot och navigera med GPS på 2,5 till 5 cm när det var därför maskinen körde med full fart hela natten på de stora ägorna runt Rånnum, tänk om vi hade detta system i våra husbilar och laseraravkänning så husbilen känner av trafiken så den inte kör på något, då skulle vi bara kunna gå upp på morgonen starta, knappa in ställplatsposition sätta på kaffet samt gå och lägga oss igen läsa morgontidningen och när bilen stannat gå ut och sätta sig i solen mm… Vilken framtid vi har.
Mitt intresse för häftiga maskiner väcktes nog på 50-talet då man skulle göra ny invallning på en sjö som man misslyckats att tömma i slutet på 1800-talet intill där vi bodde, man köpte in 2 grävmaskiner av linetyp körde ut på den gamla sjöbotten och skulle börja gräva kanaler aj aj dessa maskiner sjönk rakt ner i dyn oj vad vi ungar tyckte det var häftigt och kul jag var ca: 10-11 år då och vi pojkar tillbringade flera veckor runt dessa maskiner provsatt förarplatserna och tyckte det var häftigt. Någon som ville skoja med oss sa att de kommer att gräva ner dem för de går inte att få upp, det väntade vi med spänning på.
Men man tog till en militär ”katastrofvagn” från P4 i Skövde en ombyggd ”Centurion” utan kanontorn för att bärga dem, det var folksamling på bärgningsdagen , vi barn hade en spännande sommar. Året därefter anlitade man experter med en med dåtidens mått en jättemaskin med ”slängskopa” som förflyttade sig med stora timmermattor som lades framför maskinen, man tog en bakom och flyttade fram allt eftersom man grävde. Vill minnas att det tog flera år att gräva dessa kanaler tror att det var mellan 1955-1959
Med den sjösänkningen försvann våra milsvida skridskoisar som vi barn hade vintertid och det var ofarliga isar för det var aldrig medr än max 1 meter djupt någonstans