• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Windows 10

Status
Stängd för vidare inlägg.

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.626
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Sv: Windows 10

Försök den här vägen:

Kontrollpanelen\Program\Standardprogram\Ange standardprogram

//Jan

Jag har gjort ett misstag med en kamera och jag undrar om någon har några tips om hur det kan lösas.

Jag kopplade upp en kamera till datorn och windows frågade mig vad jag ville göra och presenterade flera val.
Det jag ville välja var: Importera filer och öppna med windovs fotovisning.
Men jag gjorde fel och tryckte på typ: Öppna filer med utforskaren

Detta blev inte alls bra och jag kommer inte på hur jag kan lösa det, Någon som har några idéer på hur jag kan börja om?

mvh jocke
 

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Sv: Windows 10

På Gran Canaria funkar inte Vodafone tillsammans med W10? Detta enligt försäljaren o en granne som testat
Hur är det i Sverige?
Lennart
 
F

F.d. 55552

Guest
Sv: Windows 10

Jag har gjort ett misstag med en kamera och jag undrar om någon har några tips om hur det kan lösas.

Jag kopplade upp en kamera till datorn och windows frågade mig vad jag ville göra och presenterade flera val.
Det jag ville välja var: Importera filer och öppna med windovs fotovisning.
Men jag gjorde fel och tryckte på typ: Öppna filer med utforskaren

Detta blev inte alls bra och jag kommer inte på hur jag kan lösa det, Någon som har några idéer på hur jag kan börja om?

mvh jocke
Borde väl så >här<

Edit: Ännu en gång såg jag inte att andra svar redan fanns. Hmm.. Undrar om det är för att man inte hamnar på senaste inlägget när man klickar på länken i mailet, utan den första av de nya.
 
Senast redigerad av en moderator:

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.336
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Sv: Windows 10

Nån liten djävul har börjat göra album av alla mina bilder utan att jag bett om det:mad:
Frågan är varför och var hamnar bilderna/albumen?

Jag vill göra på mitt sätt - utan inblandning.

Nån sorts app har jag förstått att det är, men jag gillar det inte.

Hur får jag stopp på det???

/Gunnar
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: Windows 10

Antar att du kör Windowsappen Foton;
Bara att sluta att köra appen.
Den ändrar ingenting, den har bara sitt eget sätt att visa dina bilder på.
Liksom t ex Picasa.

PS. Om Foton öppnas när du t ex dubbelklickar på ett foto, kan du göra så här för att slippa den:

Skärmbild (4).png

Högerklicka på ett foto, välj öppna med, välj t ex Windows Fotovisare (harmlös). Du kan även då bestämma att det är just detta program som alltid ska starta när du dubbelklickar (välj då Öppna med/Välj annan app). Du kan även ordna det via Inställningar/System/Standardappar. DS.
 
Senast ändrad:

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.336
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Sv: Windows 10

Tack, ska prova detta!
Det konstiga är att det är senaste veckan dom här påhitten har kommit.

/Gunnar
 
F

F.d. 55552

Guest
Sv: Windows 10

Har du kanske lagt till fler foton? Tänker ifall appen då tyckte att det var nog många för att börja "albumisera" dem.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Windows 10

Jag tackar för flera bra svar, grundproblemet med kameran är nu löst.

mvh jocke
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Windows 10

Jag fick ett bra pris på en HP med 64 gb ssd och Windows 10 och köpte den. Håller på att bli galen! Lämnar tillbaka den i morgon!

Jappe
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Windows 10

64GB SSD er lett lit lite, spesielt om en ikke fjerner all bloatware som ligger med på ny pc. Selve win 10 tar 15 til 20 GB i brukbar mini oppsett, legg til litt Office og bilde program og det blir litt plass for dokumenter og bilder. En annen sak er at det selges PCer med mindre enn 4GB minne, dette blir fort tregt.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Windows 10

Jag köpte den för att den var liten, lätt och behändig och den skulle bara användas för ett speciellt ändamål och då är 64 gb mer än tillräckligt.

Kruxet var att den var full av reklam för div. strunt och jag lyckades inte ens komma ut på nätet med den. Totalt obegriplig apparat. Datorn ville bestämma alldeles för mycket så jag ger mig och köper en begagnad liten laptop med Windows 7 i stället.

Jag minns min första "riktiga" dator, också det en HP och samma besynnerliga upplägg där. Jag håller mig till Acer och Asus i fortsättningen för att slippa onödiga problem.

Jappe
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Windows 10

HP er nesten på topp når det gjelder crapware på forbrukerpcer, noe bedre på seriene beregnet på bolag - selv der er det en del som en bør hive ut før en tar boksen i bruk. Acer og Asus har også litt crap, selv hiver jeg ut mesteparten av dette inkludert den antivirus pakken som er lagt inn med 30 dagers varighet.

Nå bruker jeg en eldre Acer platte som jeg kjører en ren Windows 10 pro på. Kjøpte den som b-vare på netonnet for 3 år siden, den gangen hadde den en 64 GB SSD - nå 500.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Windows 10

Jeg har också en Acer 11,6-tummare på 500 gb SSD som jag själv har monterat, så den får duga. Tillsammans med en stor extra skärm så klarar den allt. HP-köpet var helt onödigt. Jag uppfylldes plötsligt av shoppingiver efter årsmötet. Idag är HP-n återlämnad och pengarna tillbaka hos sin rätte ägare.

För att fira min triumf över shoppingdiefwulen så köpte jag ett rån med en kula Sia vaniljglass. GB-glassen är så industrialiserad idag så den smakar inte glass längre utan någon sorts fruset vatten med essens och konsistensgivare. Det verkar som om Nestlé har varit framme! Jag pratade med kiosktanten i Henån som sålde Sia-glass (ganska ovanligt) och hon var helt enig med mig.

Sic transit gloria mundi!

Jappe

PS. Nestlé äger Hemglass och GB-glass ägs av Unilever, ett annat multinationellt bolag som köper framgångsrika bolag världen över och sedan minskar storleken på förpackningarna och ändrar innehållet till diverse majsprodukter, palmoljor från Sydostasien, essenser och tillsatser av olika slag för att försöka efterlikna orginalsmak och konsistens. så mycket som möjligt. Sedan säljs skräpet med mördande reklam! Tror ni mig inte så jämför!

Sanningens största fiende är människans oreserverade respekt för auktoriteter!
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55554

Guest
Sv: Windows 10

Helt rätt Jappe

Därför köper vi Engelholmsglass.

Jojje
 
H

hianders

Guest
Sv: Windows 10

Ännu en trådurspårning!

Började med Windows 10 och nu handlar det om glass!

Kanske man ska läsa vad tråden handlade om fr början.

Svara inte här, starta isåfall en annan tråd!

Inger
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen