• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Windows 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Windows 10

Efter uppgraderingen till Win10 verkar det mesta funka, men ett problem har uppstått.
MagicDisc är tydligen ej kompatibel.
Finns det någon annan virtuell discdrive som kan ersätta och göra samma jobb?

Min favorit sedan många år VirtualClonedrive från Slysoft.
SlySoft Virtual CloneDrive

Gratis, enkel att använda och stabil. Bara att högerklicka på en iso-fil och välja "montera". Eller dubbelklicka på filen och öppna den i vcd.

//Stefan
 
L

Logitech

Guest
Sv: Windows 10

Hej Stasse ! Installerade Windows 10. Det var ingen höjdare precis . Lätt att installera , men jag blev missnöjd med eländet . Bökigt , med en massa prylar som jag inte vill ha , eller behöver ! Gick raskt tillbaka till W7 igen ! MVH. Logitech. :wall::bye:
 
F

F.d. 53267

Guest
Sv: Windows 10

Hej Stasse ! Installerade Windows 10. Det var ingen höjdare precis . Lätt att installera , men jag blev missnöjd med eländet . Bökigt , med en massa prylar som jag inte vill ha , eller behöver ! Gick raskt tillbaka till W7 igen ! MVH. Logitech. :wall::bye:
Hej Logitech! Det var precis detta jag också upplevde. Det är visseligen ett
något snabbare operativsystem men det uppväger inte.
MVH Stasse.
 
F

F.d. 55552

Guest
Sv: Windows 10

Smaken är som baken, hehe! W10 är det bästa Windows jag har upplevt under mitt snart 51-åriga liv och att det är samma i dator/mobil/platta är verkligen en fördel. Med "samma" menar jag även "under huven" där vi som utvecklar appar/program till Windows nu bara behöver göra en sort som funkar till allt. Helnöjd är vad jag är :wink:
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Windows 10

Ytterligare en win10 fråga:
Jag har försökt dela ut dvd-driven på den fasta datorn för att kunna nå den från laptopen via det interna nätverket (båda kör win10), men inte lyckats.
Någon som vet om det låter sig göras?
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Windows 10

Nu har jag lyckats läsa från skivan till laptopen.
Däremot hittar inte laptopen dvd-driven när jag försöker göra en systemreparationsskiva.
Någon som vet om det går på något sätt?
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Windows 10

Jag hjälpte en tjej att uppgradera från Windows 8 till Windows 10 och det gick galant.

Efter ett par dar upphörde startknappen nere i vänstra hörnet att fungera vilket leder till problem.
Någon som vet hur man kan åtgärda det felet?

Jappe
 
F

Fd.16159

Guest
Sv: Windows 10

Jag hjälpte en tjej att uppgradera från Windows 8 till Windows 10 och det gick galant.

Efter ett par dar upphörde startknappen nere i vänstra hörnet att fungera vilket leder till problem.
Någon som vet hur man kan åtgärda det felet?

Jappe

Jag gjorde en uppgradering från Win 7 till Win 10 och fungerade utmärkt. Startknappen försvann efter 3 månader. Kunde dyka upp igen ett par dagar senare för att försvinna igen.

Problemet är vanligt men har inte sett någon fix för detta. Det verkar vara relaterat till användarkontot man loggar in med på datorn.

Jag löste problemet genom att göra en hel ominstallation av Win 10.
Öppnade upp Inställningar – Uppdatering och säkerhet – Återställning – Återställ den här datorn
Win 10 ominstalleras och alla egna filer blir kvar. Dock får man ju ominstallera alla andra program man haft på datorn.

Så här i efterhand önskar jag att jag gjort det från början och inte bara installerat Win 10 ovanpå Win 7. Datorn är mycket stabilare och snabbare än innan. Ominstallationen av övriga program hade det goda med sig att jag fick fundera på om jag verkligen använde dem

Bosse
 
F

F.d. 55552

Guest
Sv: Windows 10

Jag hjälpte en tjej att uppgradera från Windows 8 till Windows 10 och det gick galant.

Efter ett par dar upphörde startknappen nere i vänstra hörnet att fungera vilket leder till problem.
Någon som vet hur man kan åtgärda det felet?

Jappe
Det där hände på min frus Win7->Win10-uppgraderade dator också. Två ggr t.o.m. Hittade en sida på nätet där punkt 4 var det som hjälpte.

Fast efter den stora "höst-uppdateringen" som kom till Win10 så har det inte hänt igen, så kanske de har fixat till nått.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Windows 10

Startknappen kom tillbaka utan att vi förstod hur det gick till.

Tack för hjälpen! Problemet återuppstår kanske.

Jappe
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
397
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Windows 10

Hej! Jag har ju använt Classic Shell sedan första versionen av Windows 8 och det har fungerat perfekt hela tiden. Vill man komma åt app-ikonerna, så finns dom tillgängliga via den gammadags START-menyn.

Den korrekta länken till hemsidan är: Classic Shell - Start menu and other Windows enhancements .

MVH Thomas Eriksson (Hemma nu men flyger tillbaka till Malaga den 1/2.)
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Windows 10

Ja, från den stationära datorn.
Laptopen har däremot ingen dvd drive, men jag kan läsa in bilder från den stationära dvd spelaren till laptopen via det interna nätverket. Men säkerhetskopieringsprogrammet i laptopens win10 hittar inte dvd driven när jag försöker skapa en återställningsdisc.
Jag misstänker att windows, vid installation märkte att laptopen saknar dvd drive, och därmed inte läste in dvd-skrivdrivrutiner. Kan det vara så? Hur åtgärda?
 
F

F.d. 55552

Guest
Sv: Windows 10

Ja, från den stationära datorn.
Laptopen har däremot ingen dvd drive, men jag kan läsa in bilder från den stationära dvd spelaren till laptopen via det interna nätverket. Men säkerhetskopieringsprogrammet i laptopens win10 hittar inte dvd driven när jag försöker skapa en återställningsdisc.
Jag misstänker att windows, vid installation märkte att laptopen saknar dvd drive, och därmed inte läste in dvd-skrivdrivrutiner. Kan det vara så? Hur åtgärda?
Aha, du tänkte bränna en återställningsdisk från den bärbara mha den stationäras brännare? Det tror jag i så fall inte är möjligt. Däremot kan det går att skapa en "återställnings-USB-pinne" i den bärbara.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Windows 10

Jag har gjort ett misstag med en kamera och jag undrar om någon har några tips om hur det kan lösas.

Jag kopplade upp en kamera till datorn och windows frågade mig vad jag ville göra och presenterade flera val.
Det jag ville välja var: Importera filer och öppna med windovs fotovisning.
Men jag gjorde fel och tryckte på typ: Öppna filer med utforskaren

Detta blev inte alls bra och jag kommer inte på hur jag kan lösa det, Någon som har några idéer på hur jag kan börja om?

mvh jocke
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen