Sv: Vinterbonat eller varmluft?
Hej.
Jag tittade efter bilar med dubbelgolv innan jag handlade. Jag tittade lite på Nordic bilar, men de är så spartanska och övervärderade. Man får inte mycket för pengarna om man jämför med andra fabrikat. Sedan tittade jag på Concorde vilka också har dubbelgolv. Eftersom det var min första bil ville jag inte heller köpa för dyrt, därav tittade jag efter bilar i Tyskland. Där hade de flesta Concorde bilarna rullat ganska långt, ryktet säger att de var populära hyrbilar tidigare.
Jag hittade senare en bil som jag tyckte uppfyllde mina önskemål, som var: Bakhjulsdrift, inte Fiat, dubbelgolv och Automat. Det blev en Eura på Mercedes chassi med luftfjädring. Bilen har Truma luftvärme och dubbelgolv. Jag drog om elen i bilen och blev då tvungen att borra i golvet för kabelgenomförning, jag blev imponerad av att det inte var som jag trodde, enkel plywood i botten plattan. Det var tjock plywood först sedan skumisolering och en plywood-skiva på toppen av det hela i bottenplattan.
Detta förklarade varför jag var tvungen att sänka värmen när det var -15 ute

jag hade då nämligen 24 grader inne, vilket var alldeles för varmt. Jag står för det mesta utan el, således använder jag gas. Det första jag köpte var fyllningsbara flaskor, men det visade sig att jag använder bara en flaska i snitt
på 10 dagar under vinterperioden. vilket är bra för plånboken
Om jag i dag jämför med tex Nordic bil med samma utrustning, bil (MB) och mil så kostar den dubbelt så mycket. därför är jag mycket nöjd med mitt köp, Eura ger mycket Tysk kvalitet på ett bra sätt för pengarna.
Ett råd på vägen, titta på flera bilar och jämför priser. Kanske hyra en bil och testa er fram så slipper ni inse att ni behöver byta om ett år igen.
//Freddy