Vi har campat året runt i 15 år. För det mesta vildcamping. Har haft:
LMC 6400 Alkovbil m Alde vattenburen värme. Fiat Bensinare -89.
Varmt och skönt i bodelen. Tjockt draperi mellan hytt och bodel. Svinkall hytt även när man åker i -20 grader.
Hymer 684 -99 helintegrerad med luftburen värme, enkelgolv. Fiat 128hk diesel.
Varmt och skönt i bodelen, lite svalt på golvet. Lite svalt i hyttdelen men den användes inte på samma sätt som dagens bilar då det var en 4 pers dinette och en 2 pers dinette direkt bakom förarstolarna. Använde invändigt täcke på vindruta och hyttens sidorutor när det var riktigt kallt. Draperi mellan hytt och bodel.
Hymer 654 -06 helintegrerad med luftburen värme, dubbelgolv. Fiat 150 hk diesel.
Varmt och skönt i bodelen, Varmt golv vilket inte hundarna gillade så värst. Lite svalt i hyttdelen. Använde invändigt täcke på vindruta och hyttens sidorutor när det var riktigt kallt.
Hymer 690 Star Line -12 helintegrerad med Alde vattenburen värme. Dubbelgolv och motordriven jalusi för vindrutan. Använder jalusin bara när riktigt kallt och på vinternätterna. Varmt och skönt i hela bilen då.
Vi har aldrig kollat så värst på gasolförbrukningen vid olika utetemperaturer så det kan jag inte säga något om. Det som jag upplever som största skillnaden mellan vatten- och luftburen värme är att med vattenburen måste jag planera bättre då det tar mycket längre tid att få bilen varm men något jämnare temp när den har stabiliterat sig. Den blir ju först för varm och sedan för kall igen innan det blir jämnt och bra. Det är ju ett "trögt" system.