• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinterbonat eller varmluft?

Tuula & Bertil

HBK Medlem
Inlägg
281
Kommun
Säter
HBK-Nr
14546
Medlemskap
2024
Går i köptankar vad det gäller husbil. Nu är en av frågorna om vi behöver ha en vinterbonad för eventuella resor till södra Europa, kanske också upp i norra Sverige, eller klarar vi oss med en bil med Truma-värmare?
Vi kommer inte att köpa ny husbil, när detta är vår första.
Vad och hur ska vi tänka? Vi har tänkt en kring 2004-5 års modeller. Vilket märke är prisvärt om vinterbonat är viktigt? Vi är två personer med 2 halvstora hundar som ska samsas i bilen.

Hör gärna av er med erfarenheter.....
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Vinterbonat eller varmluft?

Tror nog att det funkar bra även med luftvärme, i alla fall om det finns dubbelgolv.
Misstänker att själva storleken och planlösningen kan vara viktigare med tanke på hundarna.
 

Tuula & Bertil

HBK Medlem
Inlägg
281
Kommun
Säter
HBK-Nr
14546
Medlemskap
2024
Sv: Vinterbonat eller varmluft?

Tack för svaret.
Har du förslag på bil som skulle passa?
Vilka märken har dubbelgolv? Det kanske finns i alla märken?
Har kollat runt massor men info är lite knapphändig på många bilar.
Sen när man inte ska ha en ny vagn så är det ännu svårare när inte tillverkarna har info om äldre modeller.
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Vinterbonat eller varmluft?

Hej
En varm vinterbil .
Behöver väl inte skriva vilket märke.?De flästa här är bara avundskjuka på Nordic.
De som har HB men blåsvärmare, dom Ställer av HB:n i ladan hos bonden eller klär in HB:n.
Du har inte långt till vinterlandskapen tänk dig noga för innan du bestämmer dig.
/Vidhem
 

saxnäs

HBK Medlem
Inlägg
638
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2024
Sv: Vinterbonat eller varmluft?

Hej
Vi har ägt en Burstner I 685 elegance med dubbelgolv och vattenburen värme med värmeväxlare samt booster element under framstolarna med inbyggd fläkt , vi behövde i alla fall inte frysa på vintern. Vår dotter äger den nu och är helnöjd. Skön och smidig att köra också.Kan kanske vara något. Lycka till.
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: Vinterbonat eller varmluft?

Hej.

Jag tittade efter bilar med dubbelgolv innan jag handlade. Jag tittade lite på Nordic bilar, men de är så spartanska och övervärderade. Man får inte mycket för pengarna om man jämför med andra fabrikat. Sedan tittade jag på Concorde vilka också har dubbelgolv. Eftersom det var min första bil ville jag inte heller köpa för dyrt, därav tittade jag efter bilar i Tyskland. Där hade de flesta Concorde bilarna rullat ganska långt, ryktet säger att de var populära hyrbilar tidigare.

Jag hittade senare en bil som jag tyckte uppfyllde mina önskemål, som var: Bakhjulsdrift, inte Fiat, dubbelgolv och Automat. Det blev en Eura på Mercedes chassi med luftfjädring. Bilen har Truma luftvärme och dubbelgolv. Jag drog om elen i bilen och blev då tvungen att borra i golvet för kabelgenomförning, jag blev imponerad av att det inte var som jag trodde, enkel plywood i botten plattan. Det var tjock plywood först sedan skumisolering och en plywood-skiva på toppen av det hela i bottenplattan.

Detta förklarade varför jag var tvungen att sänka värmen när det var -15 ute ;) jag hade då nämligen 24 grader inne, vilket var alldeles för varmt. Jag står för det mesta utan el, således använder jag gas. Det första jag köpte var fyllningsbara flaskor, men det visade sig att jag använder bara en flaska i snitt
på 10 dagar under vinterperioden. vilket är bra för plånboken ;)

Om jag i dag jämför med tex Nordic bil med samma utrustning, bil (MB) och mil så kostar den dubbelt så mycket. därför är jag mycket nöjd med mitt köp, Eura ger mycket Tysk kvalitet på ett bra sätt för pengarna.

Ett råd på vägen, titta på flera bilar och jämför priser. Kanske hyra en bil och testa er fram så slipper ni inse att ni behöver byta om ett år igen.


//Freddy
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: Vinterbonat eller varmluft?

Hej
En varm vinterbil .
Behöver väl inte skriva vilket märke.?De flästa här är bara avundskjuka på Nordic.
De som har HB men blåsvärmare, dom Ställer av HB:n i ladan hos bonden eller klär in HB:n.
Du har inte långt till vinterlandskapen tänk dig noga för innan du bestämmer dig.
/Vidhem

Dristar mig till en kort reflektion utan att det egentligen tillför någon vidare ökad klokskap i denna tråd.
Nordic är väl säkert världens bästa bil för Nordicägare liksom andra märken är det för dem som äger dessa. Vem har behov att vara avundsjuk i dagens värld då vi lever i en tid där vi har möjlighet att få tillgång till i princip allt vi pekar på. Varje bil, oavsett märke, har sannolikt både för- och nackdelar. Självfallet är vattenburen värme en fördelaktig vinteruppvärmningsform. Vår erfarenhet är dock att det går alldeles utmärkt att klara av vintercamping även i en "blåsvärmare". Annars skulle vi inte ha den bil vi har. Har aldrig varit märkesfantast av något slag, oavsett vad det gäller. Däremot är det behovet och sedan egen beprövad erfarenhet som styrt mina val av de prylar jag har eller har haft behov av.
//Kjell
P.S. Detta däremot anser jag vara klokskap:
-Ett råd på vägen, titta på flera bilar och jämför priser. Kanske hyra en bil och testa er fram så slipper ni inse att ni behöver byta om ett år igen.
//Freddy D.S.
 
Senast ändrad:

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Vinterbonat eller varmluft?

Var ganska intressant. vid minus 10 grader ute och 0 grader i husbilen tog det med fullt blås 1,5 tim för att komma upp till +20.
Bodelen 23, sovdelen 17 och toan 24 grader.

Jag hade både el 10 amp och gas.

Elen gjorde nog inte så mkt utan det var gasolpannan som gjorde jobbet. Det innebär att bara gasen flyter är det ingen panik med att hålla värme.

Bilen är en jänkare med enligt gängse uppfattning "erkänt dåliga vinteregenskaper".

Men nu vet jag vad som gäller, dvs värmen är inget problem även om det kostar. Men det är klart, sparar man 3-500.000 vid köp kan man kosta på sig.:)

mvh/
M
 
Senast ändrad:

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.787
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: Vinterbonat eller varmluft?

Vi har campat året runt i 15 år. För det mesta vildcamping. Har haft:

LMC 6400 Alkovbil m Alde vattenburen värme. Fiat Bensinare -89.
Varmt och skönt i bodelen. Tjockt draperi mellan hytt och bodel. Svinkall hytt även när man åker i -20 grader.

Hymer 684 -99 helintegrerad med luftburen värme, enkelgolv. Fiat 128hk diesel.
Varmt och skönt i bodelen, lite svalt på golvet. Lite svalt i hyttdelen men den användes inte på samma sätt som dagens bilar då det var en 4 pers dinette och en 2 pers dinette direkt bakom förarstolarna. Använde invändigt täcke på vindruta och hyttens sidorutor när det var riktigt kallt. Draperi mellan hytt och bodel.

Hymer 654 -06 helintegrerad med luftburen värme, dubbelgolv. Fiat 150 hk diesel.
Varmt och skönt i bodelen, Varmt golv vilket inte hundarna gillade så värst. Lite svalt i hyttdelen. Använde invändigt täcke på vindruta och hyttens sidorutor när det var riktigt kallt.

Hymer 690 Star Line -12 helintegrerad med Alde vattenburen värme. Dubbelgolv och motordriven jalusi för vindrutan. Använder jalusin bara när riktigt kallt och på vinternätterna. Varmt och skönt i hela bilen då.

Vi har aldrig kollat så värst på gasolförbrukningen vid olika utetemperaturer så det kan jag inte säga något om. Det som jag upplever som största skillnaden mellan vatten- och luftburen värme är att med vattenburen måste jag planera bättre då det tar mycket längre tid att få bilen varm men något jämnare temp när den har stabiliterat sig. Den blir ju först för varm och sedan för kall igen innan det blir jämnt och bra. Det är ju ett "trögt" system.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Vinterbonat eller varmluft?

Detta är nog ett av det mest diskuterade ämnen på detta forum så med en enkel sökning kan man hitta samma argument om och om igen i massor av trådar.

Problemet är ofta olika förutsättningar som man utgår ifrån. Som jag skrivit tidigare i ämnet, om man vill raljera lite: Man kan tälta på Mount Everest så varför behöver man överhuvudtaget värme i husbilen?

Med andra ord - börja med att specificera komfortnivån, fricamping eller elstolpe m.m. m.m. och först sedan kan man börja diskutera vad som är bäst.

Anders
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.816
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Vinterbonat eller varmluft?

Kanske också viktigt att tänka igenom hur mycket man tänker sig av de olika användningarna, är det värme i Spanien som drar mest, eller finns det ett intresse för vintersport i fjällen? I så fall hur mycket? Eller är det bara så att man söker ett "universalredskap" eftersom man är nybörjare? Som sagt här ovan, fundera igenom användningen först! :)
 

Tuula & Bertil

HBK Medlem
Inlägg
281
Kommun
Säter
HBK-Nr
14546
Medlemskap
2024
Sv: Vinterbonat eller varmluft?

Tack för alla era svar, tänkvärt för en nybörjare. Vi har kollat runt massor och har väll en del önskemål om komforten. Men tänkte att detta med värme är ganska viktigt för att upplevelsen inte ska bli en flopp. Men vi fortsätter kolla runt och jag är tacksam att fått era upplevelser att ha med i tankarna när vi funderar. Tack
 

ejerblom

FD HBK Medlem
Inlägg
143
Kommun
Hjo
HBK-Nr
8422
Medlemskap
2023
Sv: Vinterbonat eller varmluft?

Val av olika värmesystem eller ett speciellt märke på Husbilen har inte så stor betydelse. Det är ju ganska onödigt att lägga ut en massa pengar extra för några enstaka kalla dagar. Vi dimensionerar inte våra värmesystem i villorna för ett fåtal dagar per år som är kallare än -20 grader. Vid dom dagarna finns olika värmekällor att ta till. Vi ser hellre att spara några 100 tusen till att användas till resor och upplevelser. Det finns ju sovsäckar som klarar minusgrader, det blir billigare att köpa en såda dom få dagarna.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.816
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Vinterbonat eller varmluft?

Tack för alla era svar, tänkvärt för en nybörjare. Vi har kollat runt massor och har väll en del önskemål om komforten. Men tänkte att detta med värme är ganska viktigt för att upplevelsen inte ska bli en flopp. Men vi fortsätter kolla runt och jag är tacksam att fått era upplevelser att ha med i tankarna när vi funderar. Tack

Tillräcklig värme får ni oberoende av vilket värmesystem ni väljer, bägge har ungefär samma värmeeffekt!
 
Toppen