• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinkningar till andra husbilar?!

F

F.d. 29773

Guest
Sv: Vinkningar till andra husbilar?!

En sann liten historia. Jag var 7 år och hade lärt mig av fröken i skolan att man skulle hälsa fint på äldre människor. Mamma skulle gå in i en affär och jag stod utanför, ensam. Då kom en gammal dam förbi och jag nigade och sa goddag till henne. "Tantfan" blev så himla arg på mig. Man skulle minsann inte hälsa på de man inte känner. Hon bekyllde mig för att driva med henne. Det är mycket roligare nu, och jag tycker det känns inte bra om man inte vinkar tillbaks när jag möter en husbilsvinkning.
:twitcy::msn_thumbup:
 
F

F.d. 29775

Guest
Sv: Vinkningar till andra husbilar?!

Det ger en sort samhörighetskänsla att vinka till likasinnade (vi är jo flockdjur!).
Och vi vinker till alla husbiler (dock inte på motorväg). Vi upplever faktisk at man vinker tillbaka mere på kontinenten än i Sverige, men kan ju vara indbillning.
Måste också nämna att vi kör Alfa Romeo till vardags og vi vinker också till varan!
Mvh
Mikael
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vinkningar till andra husbilar?!

Jag minns i min ungdom på 50- 60-talet då min pappa hade en Auto Union 1000S som var en av de första bilarna med ljustuta, då blinkades det så fort man mötte en likadan. Att Alfa Romeo-ägare vinkar till varann har väl andra orsaker.

Jag tror däremot att vinkandet husbilar emellan kommer att avta alltmer pga belastningsskador eftersom husbilarna har blivit så många.
 
Senast ändrad:

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Vinkningar till andra husbilar?!

Om alla tar för vana att hälsa på en okänd varje dag, så kanske världen blir lite trevligare.
Nu om en halvtimma ska vi starta vår midsommarresa till norra Bohuslän, och jag kommer att vinka på varenda husbil jag ser.
Calle
 

Zodiac

HBK Medlem
Inlägg
110
Kommun
Avesta
HBK-Nr
373
Medlemskap
2024
Sv: Vinkningar till andra husbilar?!

Det verkar som vinkningarna upphör mer å mer för på dom 60 milen vi åkte Vänern runt så hälsade nog 2 st .

Sen verkar det mer äldre som håller liv i traditionen medans som jag sett att yngre/barnfamiljer inte hälsar lika ofta .


Hej:p
Har talat med dom som är yngre än oss och har haft husbil ett tag, Det visade sig att dom förstod inte varför många heja på dom, förrän vi berättade om varför man brukar heja.
Så nu hejar dom med som vi gör när vi möter husbilar.

När vi åker amerikanare hejar vi på dom med och dom tillbaka

Ha nu en skön Midsommar alla trevliga husbilsägare

Zodiac:)
 
F

F.d. 19161

Guest
Sv: Vinkningar till andra husbilar?!

Klart man ska heja på folk!
När vi kuskar runt med firmabilen brukar vi hälsa på (nästan) alla. Alltid kul att se reaktionerna, många får den där "borde jag känna igen honom"-minen när man hälsar på okända. :D
 

Bonzo

FD HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
430
Medlemskap
2023
Sv: Vinkningar till andra husbilar?!

Vi vinkar på alla husbilar och några som liknar husbilar. Det kan väl aldrig vara fel att vara vänliga mot varandra?
Fortsätt vinka!!!!

Kerstin och Sven-Åke
 
F

F.d. 52919

Guest
Sv: Vinkningar till andra husbilar?!

Vi kom hem Tysklandsresan, bunkrade hemma, fortsatte sedan norrut! Vi kan inte se att vinkandet har avtagit åtminsone på vår resa till Riksgränsen! En HBK:are såg vi på resan från söder till Norr (1996)och det var på en parkering innan Björkliden!!....
 

Mita o Stig

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1105
Medlemskap
2024
Sv: Vinkningar till andra husbilar?!

Hej på er
det är alltid så trevligt att vinka åt andra husbilar och ser man sedan ett HBK märke blir man extra glad.
Trevligt att träffa alla mysiga HBK are
Hoppas vi ses på vägarna i sommar.Vi drar nästa vecka upp mot Söderköping,Berg slussar ,Stockholm och sedan får vi se vart vi hamnar.Ha en bra sommar
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: Vinkningar till andra husbilar?!

Hej
Det där med att vinka hänger med från båttiden, meen där hade vi den begränsningen att aaaldrig vinka till en motorbåt.
Vinkandet har följt med till husbilslivet, även här försökte vi begränsa urvalet till icke alkovmodeller, men den inbyggda reflexen kunde inte omprogrammeras.
Vi har därför infört obligatorisk vinkning, o om vi hinner notera respons från mötande så blir vi extra glada.
 
B

Boxer

Guest
Sv: Vinkningar till andra husbilar?!

Tack och lov så har man en plåtis som ser ut som en varubil, ingen vinkar.
 

Advantage

HBK Medlem
Inlägg
101
Kommun
Bollnäs
HBK-Nr
3092
Medlemskap
2024
Sv: Vinkningar till andra husbilar?!

Vinkar alltid när vi möter husbilar, det är en känsla av samhörighet och kanske "stolthet" som ger gemenskapen husbilsägare emellan och samtidigt är det ändå meningen som en en positiv gest.
Men har märk att möter jag utlandsregisrerad husbil och vinkar, är det sällan dom vinkar tillbaka dom kanske undrar vad detta var för knäppgök som vinkar åt helt främmande fordon och helt okända personer, men det bjuder jag gärna på och hoppas dom uppfattar det som ett välkomnande o trevlig resa i vårt land.

Trevlig husbilssommar på Er
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50012

Guest
Sv: Vinkningar till andra husbilar?!

På våra resor i Europa så vinkar vi till alla husbilar och nästan alla vinkar tillbaka. Det händer att man glömmer att vinka och dom vinkar först, så jag tror inte att detta med vinka är något som bara vi svenskar gör.
 
F

F.d. 651

Guest
Sv: Vinkningar till andra husbilar?!

Hejsan!
Har nu varit ute och åkt runt i några dagar, tycker det är trevligt att vi hälsar på varandra, jag gör det gärna. Det skulle också vara trevligt att vi kunde hälsa även på ställplatser elle campingar.
Utomlands hälsas det men hemma dåligt, jo när vi åker från campingen hälsas det.
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Sv: Vinkningar till andra husbilar?!

Tycker ni inte att vinkande har avtagit i och med husbils boomen de sista två tre åren? För tre år sedan vinkade alla nu vinkar knappt hälften.
Vi har haft husbil i 8 år nu. Blev mycket förvånad första gången som husbilar vi mötte vinkade men nu är det rutin, och faktiskt vinkar de flesta fortfarande. Det är ändå mer utbrett nere i europa. Tur att bilarna inte står stilla så man kan prata med vederbörande för då klarar jag ej språket, för engelskan verkar uteslutet för de flesta tyskar.
Bengt och Karin ( hon får klara tyskan)
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Vinkningar till andra husbilar?!

Körde i veckan från Falköping till Umeå - 2 vinkade.
Kanske beror det på min PLÅTIS. :)

På sjön vinkar 90 % här i Umeåområdet.
 
Toppen