• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vinkningar till andra husbilar?!

F

F.d. 25112

Guest
Sv: Vinkningar till andra husbilar?!

Det är kul att vinka !! Alla positiva signaler är till gagn för mänskligheten. Som MC förare lägger man ut armen vid möte. Jag har slagit armen i bildörren när jag har mött MC. Självklart vinkar vi åt alla husbilar. Det har nog slunkit med en och annan budbil el. dyl. men jag tror inte det har skadat någon... ha det bra, alla . Janne

F

F.d. 50064

Guest

Hej på er.
Det här med att hälsa tycker jag att man visar respekt för medmänniskan.
Om någon går förbi utan för tomten eller man möts på en landsväg hälsar jag.Om man åker genom byar på Öland så hälsar dom äldre byborna med att vinka på en.Kommer man ner på kontinenten i någon bergs by så hälsar man på varandra aldrig sett människan,men man hälsar.Kommer man in i en restaurang,eller på ett hotell vid frukost buffèn, så hälsar man.O kör man husbil möter andra husbilar så hälsar man O kommer det en med ett HBK märke då tutar man minst sju gånger.
Tack för ordet:D
Glad Midsommar på er o ni vet vad som gäller vikten gånger Pi delat med 12 på sista intaget.innan ni sätter er o kör något fordon.:D:D:D:DAllt över 37cl o några 5 st 4,8%;)
Hälsar Anton

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 2522

Guest

Tycker ni inte att vinkande har avtagit i och med husbils boomen de sista två tre åren? För tre år sedan vinkade alla nu vinkar knappt hälften.

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Det är ett trevligt inslag i husbilskörningen att vinka men jag håller med om att det är färre som vinkar tillbaka numera.

När vi flyttade från Göteborg till först Simrishamns kommun och nu Ystads kommun så var en av de första sakerna vi lade märke till att alla hejade på alla när de möttes. Det kändes lite ovant i början när man gick på en gata och mötte en vilt främmande människa som sa hej. Funderade länge på vem det kunde ha varit men nu har det blivit en vana. Samma sak med husbilsvinkandet, förr var de så få att man vinkade bara därför vid möte. Nu blir det mera en reflex men sitter det ett HBK-märke så blir det lite extra vinkande.

Ami

HBK Medlem
Kommun
Strömstad
HBK-Nr
681
Medlemskap
2025

Om jag på längre håll upptäcker en bil med HBK-märke brukar jag förstärka vinkandet med blinkandet. Det blev visst en lite underlig mening men ni begriper nog vad jag menar.
Hoppas vi möts på vägarna eller kanske skall vi på samma håll!
BOH HBK681:msn_highfive:

Brittis

HBK Medlem
Kommun
Smedjebacken
HBK-Nr
455
Medlemskap
2025

Hej, vi vinkar så fort vi möter en annan husbil.:yes: Det har väl även hänt oss att vi har tagit fel , men ochså att vi har missat att "heja" . :wideeyed:Även vi "taxi" chaufförer hälsar på varann efter vägarna, men det är inte alla som gör det heller:spinny:Det händer ofta att jag vill heja när jag möter en HBK-are när jag är ute i tjänstensvägnar:wub:det bara blir så !

Kör försiktigt alla HBK-are och ha en skön sommar så ses vi med ett leende på läpparna !:yes:

Tuzzan

HBK Medlem
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2025

Är nyss hemkommen från Norge på ringlande vägar där man har absolut fullt upp med att köra bil.
Detta vinkande i tid och otid är ett märkligt sätt att köra bil.

Var och vartannat fordon är husbilar på turistvägarna, så att ett vilt hejande har någon som helst nytta förstår jag inte.

Hemma på byvägen hejas det knappt fast man vet att det är en grannbil, man måste ju se vem som sitter i bilen där, därför är man nästan förbi innan man sett vem det är som kör. Man vill ju heja på personen, inte på bilen!

En husbil syns ju på långt håll men om det är grannen eller någon från södra Tyskland vet man inte utan hejar för att man möter en husbil, visst är det korkat!

Kommer ihåg att på 50 - 60-talet hejade man på bilar med samma märke och då var trafiken helt annorlunda.

Vem som helst får vinka åt vad som helst och jag vinkar tillbaka om jag kan men märker också att det avtagit på senare år.
Tänk er syditalienaren som åker till Nordkap fram och tillbaka, hur många vink blir det!

Ägna tiden på vägen åt att köra bil och njuta av naturen om det finns en chans medan ni kör!

PoPS

HBK Medlem
Kommun
Vara
HBK-Nr
3114
Medlemskap
2025

När vi förra året i augusti hämtade ut vår första husbil (efter ett antal år med husvagn) blev vi positivt överraskade av att andra husbilar vi mötte vinkade på oss. Den första tiden tyckte vi att det var lite skämmigt att sitta där och vinka. Men numera åker armen upp automatiskt när man möter en annan husbil. Vi tycker det bara är trevligt när någon hälsar tillbaka. Det kostar ju så lite att vara trevlig.:spinny:

Passar samtidigt på att önska alla en Trevlig midsommar!

Peter & Pia

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Tänk vad många korkade människor det är som är ute och kör husbil. Tyvärr verkar det som att många blir klokare med åren eller så är det fler och fler som får svårare att köra husbil eftersom jag tycker mig märka att antalet husbilister som vinkar tillbaka avtar.

/Michael, en korkad husbilist

(Detta skrivet med glimten i ögat med anledning av inlägg #28.)

F

F.d. 14952

Guest

jag tycker det är lite mysigt att få lite vinkningar till en i trafiken, så självklart svarar man med samma mynt i mån av möjlighet(ibland kan det vara svårt att hinna med om man har trafik att tänka på samtidigt)

F

F.d. 55334

Guest

Glad Sommar!
oavsett vädret. Under Skramlans öländska resa i förra veckan såg vi bara en skyltad HBK, vid Nässjöbyn, men kan ha varit flera. Försökte vinka så ofta vi hann men merparten av de husbilar vi såg var tyskar och holländare. Tycker nog det är lite mysigt med vinkningarna.

Ha det gott!
Agneta W

F

F.d. 6061

Guest

Jag hälsar ALLTID på alla husbilar jag möter när vi är ute och åker. Min nioåriga son blir jättesur när de vi möter inte hälsar. Vi hade besök av norska vänner, bobilister, för någon vecka sedan och de hävdade att så fort de passerat gränsen till Sverige så slutade man hälsa på varandra. De propsade på att man minsann var mycket bättre på att hälsa på andra husbilister/bobilister i Norge. Inte kan vi väl vara sämre än norrmännen?

F

F.d. 8470

Guest

Vi hilser på alle husbiler vi møter og de fleste hilser tilbake. Vi blir i ekstra godt humør da. Og om vi tar feil av en budbil og en husbil så gjør det ingen ting.
Våre barnebarn synes at det er kjempemorsomt å vinke til husbilene vi møter og de roper høyt av glede når de får en hilsen tilbake. Det skal ikke så mye til for å gjøre barn glade.
Ha en fin sommer, på søndag begynner vi vår ferd nordover og vi vil ønske Marita og Bertil god tur til Croatia når den tid kommer. Kanskje vi sees der neste år igjen.
Svein-Harald og Solveig i mommo sin

California

HBK Medlem
Kommun
Gotland
HBK-Nr
1215
Medlemskap
2024

Vi vinkar nog mer och mer med urskiljning.
Eftersom allt fler inte svarar på vinken och eftersom det så här års är väldigt många husbilar ute och rullar i - ofta - tät trafik, försöker vi i alla fall hälsa på HBK-are OCH alla andra Hymerister. Man blir alltid lite extra glad när man möter en märkeskompis som dessutom är medlem.
Men visst är det som någon annan skrev, lätt hänt att näven åker upp när man möter en Hymer fast man själv just då rullar i personbilen. Ryggmärgsreflex heter det visst.

Kommun
Danmark
HBK-Nr
788
Medlemskap
2028

vi hilser på alle husbiler vi møder :yes:
og de fleste hilser tilbage, ekstra glade blir vi når vi møder en HBK husbil.
og nu som igår kväll hvor man træt kommer til campingen frösö i Ôstersund, kører fast i leret
husbilen sidder helt fast, dybt i leret og endelige efter 1 time kommer der 3 stærke gubber fra campingen og hjælper os fri :)
så blir man da ekstra glad når man sætter på datoren og frem kommer et PM med en hilsen fra Omega 5 ,som bor på Frösö og har set os på vejen
glemt er alt besvær og livet let igen:yes:
sommer hilsen fra Michael og Marianne

F

F.d. 15549

Guest

Det finns ett bra ord språk som jag lever efter och det har funkat hittills.
eller vad tycker ni om detta:
Kan man inte vara ett gott föredöme, så kan man iallafall vara ett avskräckande exempel...

Toppen