• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinkningar till andra husbilar?!

H

hianders

Guest
Hur många av er har som vi (åtminstone jag) varit på väg att vinka till en mötande "husbil" som man sett komma på håll, men som visat sig vid närmare möte att det är en budbil med loga eller en modern hästtransport eller något annat i den stilen?!! Vinkningen kommer liksom av sig och handen stannar i kliposition i huvudet eller klapp på kinden och man tycker det liksom känns lite skämmigt men ändå skönt att vinkningen inte hann genomföras fullt ut.

Trevlig sommar alla!

fru hianders/Inger
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.621
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Vinkningar till andra husbilar?!

SAAB-ägare vinkar inte till varandra (det gjorde man när 99:an var ny). Volvo-ägare vinkar inte till varandra. Mercedes-ägare vinkar inte till varandra. Husvagnsägare vinkar inte till varandra.
Varför vinkar husbilsägare till varandra?
 
F

F.d. 7222

Guest
Sv: Vinkningar till andra husbilar?!

Jag tycker det är trevligt med en vinkning till likasinnade. Det kostar så lite och ger lite omväxling när man kör, extra plus om det är en Hbk:are man möter.
Har dock även jag varit på väg att vinka till budbilar och hästtransporter. Men de skulle väl antagligen inte bli arga ifall man av misstag skulle vinka åt någon av dem.
Lite vänlighet i trafiken skadar inte.
M.v.h. Alf
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.621
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Vinkningar till andra husbilar?!

Hur kan det komma sig att en del är så känsliga.........

Var glad
Om det är oss du menar, så är vi inte speciellt känsliga. Men "Svebor" uppmanade oss att vara positiva, och det kan ju inte tolkas på annat sätt än att han anser oss ha en negativ inställning (vad han nu grundar detta på).
 

Ami

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Strömstad
HBK-Nr
681
Medlemskap
2024
Sv: Vinkningar till andra husbilar?!

Vi vinkar alltid om det är en HBK-are vi möter men det har hänt att jag missat då jag varit upptagen av annat.
Likaså har jag börjat att vinka när jag är ute och kör personbil. Om det är någon som sett något sådant här omkring så är det bara ett vänligt bemötande!
MVH BOH HBK681:yes:
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.426
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Vinkningar till andra husbilar?!

För att visa samhörighet!
Ett ganska normalt socialt beteende!
Ska vi slå vad Pålle? . . . . . Att Mercedes 220SEL-föraren hälsar när han möter en likadan!
. . . . .Att de flesta svenskar som hamnar med husbilen på en ställplats i Tjotahiti, först hälsar på bilen med S som råkar stå mellan husbilar med D, NL, F, m.fl. . . .
Förresten fru Hiander, varför skulle du inte hälsa på hästtransporten? Det är trevliga djur!:)

Stina kör oftare än jag, hon hälsar på alla husbilar, till vardags hälsar hon på alla bussar. Jag hälsar nästan aldrig (på husbilar alltså) men så är jag heller inte lika social som hon är.:rolleyes: Till sjöss hälsar vi (även jag) på alla andra segelbåtar vi möter (har gjort så i fyrtio år). När dom inte hälsar tillbaka är vår reaktion entydig: ”J:dra surpotta, han borde inte ha segelbåt”.:cool:
Alla får självklart göra som de vill, det gör vi också!
Julian & Stina
PS Pålle, jag uppfattade dig inte negativ, jag fattade vinken och jag förstår din fråga, visst har man rätt att fråga varför!
 
F

F.d. 11203

Guest
Sv: Vinkningar till andra husbilar?!

SAAB-ägare vinkar inte till varandra (det gjorde man när 99:an var ny). Volvo-ägare vinkar inte till varandra. Mercedes-ägare vinkar inte till varandra. Husvagnsägare vinkar inte till varandra.
Varför vinkar husbilsägare till varandra?
Hej på er uppsalabor
Mercaägare nickar till varandra
Mvh Deicer
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Vinkningar till andra husbilar?!

Det verkar som vinkningarna upphör mer å mer för på dom 60 milen vi åkte Vänern runt så hälsade nog 2 st .

Sen verkar det mer äldre som håller liv i traditionen medans som jag sett att yngre/barnfamiljer inte hälsar lika ofta .
 
F

F.d. 6081

Guest
Sv: Vinkningar till andra husbilar?!

Det är nog en yrkes skada för min det att höja handen och skicka en hälsning till den mötande Bussen. Man vet aldrig hur långt han har kört, och lite i samma veva håller man sig lite på alerten, Sen om det är en tysk eller en svensk buss. gör ingen skillnad. Kommer nog att göra likadant nu när man har husbil.
Yrke Busschafför:
Nu ::HB ägare
 
F

F.d. 14764

Guest
Sv: Vinkningar till andra husbilar?!

Jag tycker att det är trevligt att man hälsar på varann när man är ute på vägarna. När vi far ut till skärgården med båt så hälsar man på varann där också. Hoppas att alla fortsätter med det.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Vinkningar till andra husbilar?!

För egen del hälsar jag på alla som drar på fiskebåt oberoende av dragfordon. Tyvärr sällan ngn som hälsar tillbaka eftersom min egen båt skyms bakom husbilen. Om ngn husbilist hälsar på mig så hälsar jag naturligtvis tillbaka. För 20 - 30 år sedan när husbilarna var mycket få så kändes det naturligt att hälsa på alla husbilar, men idag, på vissa vägsträckor, är det fler husbilar än andra fordon (exempelvis så på E 17, i Tröndelag, förra veckan).
aakle
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Vinkningar till andra husbilar?!

Man blir på gott humör att hälsa på andra människor!
I dagens samhälle så tycker jag att alla yttryck för vänlighet är viktigt:wink:
Vi har ju HBK-dekalen med nr väl synligt både i nosen å i rumpen på bilen så alltid skoj om man får en dubbelvink från en annan klubbmedlem!
Vi har ju alltid walkie-talkien påslagen, fast än så länge har vi inte fått vare sig svar eller anrop på den vid möte med annan HBK bil.
Tänk om man kunde visa på ett enkelt sätt för andra husbilsåkare att man är "snacksalig":D. En grön prick i rutan eller nåt?
Det vore nog svårt med mötande bilar p.g.a räckvidd på app. men ibland kommer man ju ifatt andra eller blir ifattkörd:eek:. Ett litet samtal med tips eller bara ett par vänliga ord är ju aldrig fel!
Det kan ju bli så att man söker nattro tillsammans eller kanske stannar till och tar en enkel fika på närmsta rastplats!

Så vinka på bara för det tänker iaf vi göra:yes:

Marie-Anne & Anders från Mjölby i det fagra Östergötland
 
F

F.d. 55348

Guest
Sv: Vinkningar till andra husbilar?!

Hej på er alla.
Jag jobbar som lokförare och vi hälsar i stort sett alltid på varandra. Det är lite en koll att allt är bra och man håller sig lite mer vaken, speciellt på nätterna på "dubbelspår" då kan det bli lite långasamt ibland.
Förresten, när jag åkte vespa för några år sen hälsade jag kategoriskt på alla HD-åkare, jag tror inte det var någon av dom som hälsade tillbaks. Jag förstod inte varför :wink:

/Leif
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen