• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Karosseri Vindrutetorkarmekanism sitter fast

HansErik

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2025
Hej
Bilen stod några månader och nu går inte torkarna. Jag skruvade bort mekanismen från torkarmotorn och fick det vänstra torkarbladet att börja röra på sig med hjälp av 5.56.

Det högra torkarbladet vägrar släppa Jag har sprayat 5.56 nu i en vecka och hamrat med en liten hammare också.
Där sitter en segersäkring på toppen som jag tog bort.
Lite tips om detta vore kul?

Bilagor

• 20240530_110615.jpg
    20240530_110615.jpg
    1,7 MB · Visningar: 72
  • 20240530_110601.jpg
    20240530_110601.jpg
    1,1 MB · Visningar: 69

Roysan

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2025
Det är ju axeln på vilken torkararmen sitter som har fastnat i dess lagring.
Risken att man stukar axeln och gängorna för muttern som håller fast torkararmen är stor om man slår eller knackar för mycket på axeln.
Det här är ju inte något härdat stål, (= billigast möjliga) den skall ju bara bära torkararmarna.....och hålla några år.
Att få in någon vätska, smörja eller undermedel i ett fastnat glidlager är liten då det ju ändå är så trångt att axeln inte rör sig ens.
Någon tipsade att sätta dubbla muttrar och försöka dra runt axeln, men då krävs ju ett bra mothåll, dvs att lagerdelen sitter fast på något vis.
I mitt fall som jag beskrev i den andra tråden, kunde jag med torkararmen monterad vrida och till slut började den röra sig lite med försiktiga knackningar och mer vridning fram o tillbaka lossnade den till slut.
Men splinesen i torkararmen gav sig till slut, varför en ny torkararm skulle behövas, men med en liten smal nålfil, kunde jag fila nya splines i torkararmen, så den går att använda.
Torkararmen är av aluminiumgjutgods och inte så stark....
Det gäller hela tiden att vara måttlig så man inte förstör mer än "nödvändigt"
När jag väl fick loss axeln, kunde jag göra rent den, polera den med lumpskiva och polervax, samt med olika medel får rent i lagerhuset.
Till slut gick axeln lätt och fint .
Jag smorde med motorolja i det här fallet. Sådan olja vill inte oxidera metallytorna utan håller sig fräsch länge.
Provade i vår efter några år nu, och axlarna med torkararmarna på rör sig helt lätt och uppvisar ett lagom glapp.

Tipset för den som inte fått problem med fastnade torkare än, är att föröka få dit någon oljedroppe då och då. I förebyggande syfte.
När väl axeln är rörlig finns ju en chans att få in olja.

Roysan

HansErik

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2025
Det är ju axeln på vilken torkararmen sitter som har fastnat i dess lagring.
Risken att man stukar axeln och gängorna för muttern som håller fast torkararmen är stor om man slår eller knackar för mycket på axeln.
Det här är ju inte något härdat stål, (= billigast möjliga) den skall ju bara bära torkararmarna.....och hålla några år.
Att få in någon vätska, smörja eller undermedel i ett fastnat glidlager är liten då det ju ändå är så trångt att axeln inte rör sig ens.
Någon tipsade att sätta dubbla muttrar och försöka dra runt axeln, men då krävs ju ett bra mothåll, dvs att lagerdelen sitter fast på något vis.
I mitt fall som jag beskrev i den andra tråden, kunde jag med torkararmen monterad vrida och till slut började den röra sig lite med försiktiga knackningar och mer vridning fram o tillbaka lossnade den till slut.
Men splinesen i torkararmen gav sig till slut, varför en ny torkararm skulle behövas, men med en liten smal nålfil, kunde jag fila nya splines i torkararmen, så den går att använda.
Torkararmen är av aluminiumgjutgods och inte så stark....
Det gäller hela tiden att vara måttlig så man inte förstör mer än "nödvändigt"
När jag väl fick loss axeln, kunde jag göra rent den, polera den med lumpskiva och polervax, samt med olika medel får rent i lagerhuset.
Till slut gick axeln lätt och fint .
Jag smorde med motorolja i det här fallet. Sådan olja vill inte oxidera metallytorna utan håller sig fräsch länge.
Provade i vår efter några år nu, och axlarna med torkararmarna på rör sig helt lätt och uppvisar ett lagom glapp.

Tipset för den som inte fått problem med fastnade torkare än, är att föröka få dit någon oljedroppe då och då. I förebyggande syfte.
När väl axeln är rörlig finns ju en chans att få in olja.

Roysan
Tack för väl utförlig information

HansErik

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2025
Jag har hållit på snart en månad att bara lossa den tappen hamrat, oljat och spännverktyg som bilden visar. Det är precis som att den är fastsvetsad.
Jag undrar om man kan ta bort länken och lämna in den på någon verkstad eller något

Bilagor

• 20240604_105223.jpg
    20240604_105223.jpg
    1,4 MB · Visningar: 61

Roysan

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2025
Ibland är en axel i sådana här sammanhang lagrad i ändarna, och axeln är smalare i mitten.
Nu ser lagringen rätt kort ut i detta fall, på HansEriks bilder.
Om det skulle vara så finns ju en chans att borra ett litet hål mitt på lagringen, och genom det få in smörja rostlösare eller undermedel.
Men om man borrar där det är lagrat kommer ju borrningen att låsa det hela ytterligare.
Får du isär en av dem ser du hur det ser ut.
Att den där tvingen, inte klarar att få lös axeln förvånar.
Men som jag nämnde förut , för stor mekanisk påverkan kan skada axeln , den blir stukad då är det kört.

Roysan

Topaz

HBK Medlem
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Du kan inte spänna eller dra ur axeln, bort med låsningen, en bra rostlösande olja, på med torkararms muttern för att skydda gängorna sedan slår/knackar du axeln fram o tillbaka tills den släpper. Sen gör rent axel o hål med typ smärgelduk eller liknande smörj upp o sätt ihop igen. Har gjort det massor av gånger på gamla Ducato.

HansErik

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2025
Kan man ta bort denna kul led själv eller går den sönder då.
Måste ta bort den för att kunna använda mer kraft och försöka få den att släppa så att den roterar igen.

Bilagor

• 20240618_095244.mp4
    55,8 MB · Visningar: 2

Topaz

HBK Medlem
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Kan man ta bort denna kul led själv eller går den sönder då.
Måste ta bort den för att kunna använda mer kraft och försöka få den att släppa så att den roterar igen.
Ja det går genom att vrida plasthylsan så den ”passar” i hålen men är inte nödvändig. Däremot så måste du plocka ur hela torkarmekanismen ur bilen o sätta den i ett skruvstycke så det sitter fast i något. Annars får du aldrig loss på axeln. Du måste ju göra båda. Knacka o vrida på axeln tills den lossnar.

HansErik

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2025
Ja det går genom att vrida plasthylsan så den ”passar” i hålen men är inte nödvändig. Däremot så måste du plocka ur hela torkarmekanismen ur bilen o sätta den i ett skruvstycke så det sitter fast i något. Annars får du aldrig loss på axeln. Du måste ju göra båda. Knacka o vrida på axeln tills den lossnar.
Tack låter bra. Vad menar du med inte nödvändigt? Det är lättare om jag bara tar bort den lilla delen som jag beskriver i filmen bara,. den andra torkararmen funkar ju alltså bra.

HansErik

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2025
Gör båda, börja med den lätta så ser du hur du ska göra. Annars får du problem med den nästa gång det regnar en mörk natt nånstans i obygden.
Tack för hjälpen jag fick bort den nu utan att ta sönder plastgrejen kulled. Undrar om man kan köpa en sån plast kulled för den gick sönder på det andra torkar Bladet. Nu har inte jag nått skruvstäd men jag lyckades vrida den faktiskt 15 mm åt ena hållet med hjälp av hammare jag får se det blir väl att lämna den till mekanisk verkstad eller något för den sitter nått för jävlixx

Bilagor

• 20240620_102520.jpg
    20240620_102520.jpg
    3,4 MB · Visningar: 35

HansErik

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2025
Tack för tipsen jag ska göra som du säger borra ett litet hål i den axeln typ 5 mm något vad har jag att förlora
Hej din bil är en Ctroën C25 lite i skarven -89/-90 verkar det som och där ändrades ev. linkaget lite.
Blir inte riktigt klok på hur.

Kolla också så du inte köper från England för på deras så står det RHD alltså högerstyrd bil, så troligen skiljer det lite för att få bäst/störst torkförmåga på förarsidan.

I princip så är det ju samma transportbil om det står Fiat, Peugeot, Citroën, Talbot eller Alfa Romeo i nosen på den. Det som skiljer är motorer i princip, förutom bensinmotorn som alltid är en Peugeot.
Det var ett stort samarbete och kallades visst europachassit.
Kan vara den här varianten som passar din bil för den står som en -1990. Kolla armarna m.m.
Visa bilaga 234078

Från Axel A. men genom eBay. Citroën finns med först i listan en bit ner på sidan, men från -1991 ??

Den andra tidigare årsmodeller, men också Axel A. genom eBay. lite annorlunda nummer, men ser lika ut ??

Blir inte klok på ev. skillnad tyvärr, och om Citroën behöll den tidigare varianten t.o.m. -1991....... Trots lite forskning är det lite grumligt, och är det grumligt så brukar det betyda att tiden för ev. skiften på delar är just lite grumligt.

M.v.h. JANKRO.
Det ser ut som det är den första du länkar till Men vilket himla pris. Tack för hjälpen väldigt svårt att hitta men vet inte riktigt hur man ska söka. Bifoga bild på hur min ser ut. Om någon är duktig på att leta Bildelar får gärna länka åt mig så jag kan handla en lite billigare

Bilagor

• 20240621_125533.jpg
    20240621_125533.jpg
    4,1 MB · Visningar: 36
Senast ändrad:
Toppen