Sv: Varning för Vincents i Varberg
Jag har anslutit mej som medlem då jag kommit att älska husbilslivet även om jag är "nybörjare" och ännu inte äger en egen bil utan kan låna någon av de bilar företaget där jag jobbar äger.
Har också en liten 6-åring så ännu har det inte blivit på tal om att fricampa utan vi har använt oss av campingplatser.
Men.
Jag är också ny platschef på Vincents fritidscenter efter jobbat 8 år i företaget som försäljningschef på MC sidan vilket företaget har hållit på med sedan 2000. Höst 2013 och sommar 2014 jobbade jag som ansvarig och säljare på fritids delen.
Hoppas få chans här att möta en del av de frågeställningar som finns.
Siws inlägg besvaras således:
Efter fyra månader och flera prissänkningar hade de fortfarande inte lyckats sälja den. Inte så konstigt förstod jag när jag hämtade hem den som de behandlat den:
Alla bilar säljs inte! Så kan det vara för alla handlare och givetvis blir en ägare besviken om inte priset de hoppats på blir förverkligat.
Bilen hade kunnat säljas men dessvärre hade priset fått justerats ytterligare, det är marknaden som bestämmer priset, inte vi säljare.
- nya alufälgar var skavda
Företaget har inte tittat på fälgarna innan transport och vet inte med säkerhet om de var felfria innan.
De har sedan lastats in i bagageutrymmet och kan ha skadats under transport.
Siw har blivit ersatt med efterfrågad penning utan att några bevis eller kvitton efterfrågats.
-låsen till stora garageluckan var båda helt sönderbrutna
Det stämmer att låsen var trasiga, det är inte vare sig någon av våra säljare eller tekniker som gjort sönder dem så klart, då hade de reparerats från början.
Mest troligt är att okunnig intressent har haft sönder dem och sedan inte meddelat oss detta.
Företaget har ersatt låsen med nya.
-ett lås till gasolutrymmet var trasigt
Samma svar som ovan.
-bilen var smutsig
Definiera smutsig! Bilen står för visning och regeln är att vi spolar av utsidan ca. 2 gånger i månaden, även insidan får då en enklare omgång.
Vi gör också en leveranskontroll samt leverans städ ca. 2h när leverans skall göras till köpare.
-toan var använd så den var nästan helt full
Det här är ren och skär lögn. På husbilskompisar.se där Siw har lagt ut ett liknande meddelande gick väldigt snabbt ordväxlingarna och beskyllningarna att vi skulle hyrt ut bilen.
Företaget använder INTE andras bilar och vi låter inte kunder göra sina behov i bilarna, det har vi en fin och nyrenoverad toalett till på kontoret.
Att tanken skulle vara full kan inte tyda på annat än att Siw har missat att tömma tanken innan bilen hämtades i Skåne för hennes räkning. Dessvärre hade vi inte hunnit gjort varudeklaration på bilen vilket hade upptäckts isåfall.
De enda gångerna bilen körs är när bilen skall på service, till bilprovningen eller vid ev. testkörning av intressent, någon sådan har inte förekommit.
Beskyllningen att vi skulle fyllt toatanken är absurd.
Dessutom hade de kört drygt 100 mil med bilen, inte genomfört utlovat fukttest, dekaler som de lovat ta bort satt kvar, ingen uppföljning lämnades till mig på hela tiden och de var oerhört svåra att få tag i. Mail som jag skickade till dem påstod de gick i deras skräppost. Undrar hur många spekulanters mail som i så fall också fastnat där.
Vi har inte kört 100 mil med bilen! Skulle vi riskera ett 15 år och seriöst företag, dess rykte och risken att något händer, tex en krock om bilen körs avställd. Knappast!
Det är lätt att kontrollera att bilen inte har varit påställd.
Siw har inte helt koll på mätarställningen och det har körts ca. 80 mil från att bilen hämtades i Skåne, till en kompis i Halland efter avbruten förmedling, till Forsbergs för fukttest och sedan till Skåne igen.
Varudeklaration och fukttest hann vi inte med pga av ett dåligt beslut under starten av 2015.
Vi valde att ta emot så mycket som 130 förmedlingar under en kort period vilket gjorde att inte varudeklarationer utfördes i tid, detta är något som görs annorlunda idag med omgående varudeklaration vid inlämnandet.
Att vissa av dekalerna inte togs bort är en mänsklig miss.
Vi har haft problem i telefonväxel och mail under vissa perioder men också haft problem pga av undermåliga rutiner att ta hand om frågeställningar från kunder. Detta ber vi både Siw och andra kunder om ursäkt för.
Min nya tjänst som platschef kom till efter att jag jobbat nästan 8 år i företaget, mitt jobb är att ihop med gruppen skapa nya rutiner och vi lägger nu mycket energi för att just uppföljning och att ta emot samtal/mail ska bli bättre. Stora förändringar har redan skett sedan sommaren.
Allt detta skyller Vincent på att verksamheten vuxit för fort och personalen är därefter.
Vi har haft vissa problem, verksamheten har vuxit fort, med dubblad omsättning på ca. 2år.
Allt har inte funkat, det vet vi och erkänner men vi är på rätt spår...
Vid krav från min sida på ersättning för skadorna får jag till svar:
"Kompensation är något som är inte aktuellt tyvärr eftersom det står klart och tydligt i vårt avtal att vi har ingen möjligheten att ta ansvar till eventuella skador som eventuellt har skett under tiden att den står hos oss för förmedling."
Ny bedömning har gjorts och Siw är ersatt, bla annat har fälgarna ersatts till fullo utan att kvitton har uppvisats.
Den paragraf de hänvisar till handlar egentligen om försäkringsskador och inte om misskötsel under tiden men så väljer de att tolka den. Perfekt affärsidé att ha dyra bilar stående hos sig för försäljning för en dyr förmedlingsavgift utan att behöva ta ansvar för någonting....
Bilen har inte misskötts, vissa skador har uppkommit, mest troligt pga att okunnig intressent ryckt i grejerna. Företaget har lagat skadorna.
Snälla låt oss hjälpas åt att göra så att detta företag inte får ansvar för fler av våra guldklimpar!!!
Det här är ren och skär smutskastning, vi vet att där funnits en rad brister som nu har eller ska åtgärdats men vi är i grund och botten ett seriöst företag som i snart 16 år hållit på med försäljning och i många år förmedlat produkter. Vi är också människor.
XXXXXXXXX /HBK-web