• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips Vilken router wifi är bra

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Bandbredden är ok men när vi har varit på ställen med dålig mottagning så har det hjälpt att ställa routern på taket så yttre antenn borde ju hjälpa där.
Jag kan tänka mej att ifall man har både metall-tak/väggar att signalstyrkan kanske sjunker, och då hjälper alla gånger en yttre antenn, jag testade med en yttre för många år sedan, då tyckte jag skillnaden var för liten för att borra ett hål till i taket.

Själv bryr jag mej inte i signalstyrkan, bara att bandbredden räcker till för t.ex streaming.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Bandbredden är ok men när vi har varit på ställen med dålig mottagning så har det hjälpt att ställa routern på taket så yttre antenn borde ju hjälpa där.
Det gör det. Sedan är det skillnad på takantenner. Olika teknik och förstärkning. Det finns puckar som inte gör så stor skillnad. Däremot gör Wifi.se 5G antenn stor skillnad. Vi har kunnat streama film på platser, där vi knappt har haft någon uppkoppling med våra mobiler. Sedan är den också hyggligt framtidsäker, när 5G routrarna börjar bli överkomliga i pris!
 

-geva-

HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2024

Köpte en sån här i höstas, men har inte hunnit prova den än.
Tanken är att bara placera den på taket vid behov (magnet fäste)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Köpte en sån här i höstas, men har inte hunnit prova den än.
Tanken är att bara placera den på taket vid behov (magnet fäste)

Ifall du nu inte har en plåtis, tänk på att taket troligen inte är av stål/magnetiskt.
 

Cary

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
35224
Medlemskap
2024
Jag har denna router fungerar bra utan yttre antenn, koppla direkt på bilens 12V

Hej Olof

Vad är skillnaden mellan TP-Link MR600 och TP-Link Archer MR600?
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
TP-Link Archer MR serien har problem med simkort hållaren. Den går sönder ibland om man byter simkort. Har råkat ut för detta på två st. Annars funkar de bra. Undvik bara att byta simkort i dem.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
TP-Link Archer MR serien har problem med simkort hållaren. Den går sönder ibland om man byter simkort. Har råkat ut för detta på två st. Annars funkar de bra. Undvik bara att byta simkort i dem.
Du kan använda den typ av simkortshållare som följer med ett nytt simkort, tryck bara ut den storlek du behöver från det stora kortet, den typen av hållare är stabilare än orginal.
 

ALf Karlsson

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Vaggeryd
HBK-Nr
20094
Medlemskap
2024
Köpte ett router paket från wifi.se på årsmötet förra året. Jag är jättenöjd o har fått fantastisk återkoppling när jag har behövt hjälp eller haft någon fråga. Kan varmt rekommendera dom. Dom kanske kommer iår igen till Karlstad. Deras router är ju fordons anpassad för lite tuffare tag. Köpte dock ingen takantenn har fungerat med inomhus antennerna. Kanske blir ett köp iår. Monterade paketet på plats samma dag jätte enkelt.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Köpte ett router paket från wifi.se på årsmötet förra året. Jag är jättenöjd o har fått fantastisk återkoppling när jag har behövt hjälp eller haft någon fråga. Kan varmt rekommendera dom. Dom kanske kommer iår igen till Karlstad. Deras router är ju fordons anpassad för lite tuffare tag. Köpte dock ingen takantenn har fungerat med inomhus antennerna. Kanske blir ett köp iår. Monterade paketet på plats samma dag jätte enkelt.
Kanske LITE dyrt från wifi.se
 
Toppen