• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips Vilken router wifi är bra

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag har denna router fungerar bra utan yttre antenn, koppla direkt på bilens 12V

 

RV-campare

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
38352
Medlemskap
2024
Vi har också en TP-link Archer MR600. Man får alltså ingen specifik 12V-kabel med, utan den får man tillverka själv. Antingen genom att klippa sönder medföljande kabel eller skaffa en 5.5/2.1 mm DC-kontakt. Man använder samma 12V-ingång på routern, som den medföljande adaptern och routern tycks inte (än så länge?) må dåligt av att få uppåt 14V som det blir under batteriladdning.

Hur bra den fungerar i längden vet vi inte, då vi bara haft den ett halvår och inte campat ute i "obygden" ännu. Men på våra få resor hittills har vi inte ens tänkt på att internetuppkopplingen skulle vara sämre/mer långsam än hemma. Vi har t.ex. tittat på "play-TV" och provat distansarbeta utan problem.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hej vi behöver en ny trådlös wifi-router 12v.
Vad kan ni rekomendera oss?
M.v.h Tina och BeGe

Finns flera bra router/modem på 12V.

Det viktigaste enligt mej är att den klarar band28A, eller band20, i nödfall kan band9 hjälpa med mottagning utanför städer och stora vägar.

Själv kör jag med en Netgear Nighthawk M1, den funkar bra för mej, ryms i fickan, har inbyggt batteri, laddas eller konstat uppkopplad med usb-C, har uttag för yttre antenn. minus=lite dyr.
 

JanEric

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
35555
Medlemskap
2024
Vi har också en TP-link Archer MR600. Man får alltså ingen specifik 12V-kabel med, utan den får man tillverka själv. Antingen genom att klippa sönder medföljande kabel eller skaffa en 5.5/2.1 mm DC-kontakt. Man använder samma 12V-ingång på routern, som den medföljande adaptern och routern tycks inte (än så länge?) må dåligt av att få uppåt 14V som det blir under batteriladdning.

Hur bra den fungerar i längden vet vi inte, då vi bara haft den ett halvår och inte campat ute i "obygden" ännu. Men på våra få resor hittills har vi inte ens tänkt på att internetuppkopplingen skulle vara sämre/mer långsam än hemma. Vi har t.ex. tittat på "play-TV" och provat distansarbeta utan problem.
Vi har en tidigare modell MR200 som jag gjorde en 12-voltsanslutning till och den har fungerat några år med 12-14 volt. Går att koppla extern antenn.
 

FredrikR

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
JÖNKÖPING
HBK-Nr
34266
Medlemskap
2024
De flesta routers för hemmabruk, tex TP-link Archer, klarar inte mer än 40 grader, om man tex står på en solig parkering en sommardag kan det bli problem. Teltonika har ju en del industriella routers som klarar betydligt högre.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
De flesta routers för hemmabruk, tex TP-link Archer, klarar inte mer än 40 grader, om man tex står på en solig parkering en sommardag kan det bli problem. Teltonika har ju en del industriella routers som klarar betydligt högre.
Där har jag och routern samma känsla, 40 grader. Långt innan det öppnar jag både dörrar och fönster och vädrar. Eventuellt vinglar jag mig ut ur husbilen
 

FredrikR

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
JÖNKÖPING
HBK-Nr
34266
Medlemskap
2024
Där har jag och routern samma känsla, 40 grader. Långt innan det öppnar jag både dörrar och fönster och vädrar. Eventuellt vinglar jag mig ut ur husbilen
Hehe, samma här. Men ibland behöver man ju lämna husbilen och det kan ju bli varmt i skåp osv även om man har taklucka öppna. Vi hade i alla fall problem med att routern stängde ner sig pga värme och därmed slutade övervakning osv att notifiering.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.858
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Har en TP-link Archer MR600 sedan 5 år tillbaka. Direktkopplad till bilens 12 volt. De senaste åren tillsammans med en 5G takantenn från Wifi.se. Fungerar mycket bra. Jag har ett simkort från 3 i routern och trots att 3 normalt har vissa begränsningar i glesbyggd, har vi aldrig varit utan täckning, mycket tack vare routern och den externa antennen. Routern är fast monterad och har nu skumpat med drygt 3000 mil genom hela Europa under drygt 5 år och aldrig strejkat!
 

Per P

HBK Medlem
Inlägg
128
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1517
Medlemskap
2024
Finns flera bra router/modem på 12V.

Det viktigaste enligt mej är att den klarar band28A, eller band20, i nödfall kan band9 hjälpa med mottagning utanför städer och stora vägar.

Själv kör jag med en Netgear Nighthawk M1, den funkar bra för mej, ryms i fickan, har inbyggt batteri, laddas eller konstat uppkopplad med usb-C, har uttag för yttre antenn. minus=lite dyr.
Jag har samma, helnöjd
Detta modem kan även brygga ett befintligt wifi nät, typ på ställplats och camping utomlands = sparar en massa trafik på roamingkontot
Mvh Per
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.275
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
TP link 600 använder vi, ska kompletteras med yttre antenn innan våren men vi har alltid haft uppkoppling utan men bra kan bli bättre.
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Lite off topic, men vad prylgalna ni är!

Själva kör vi med hotspot över telefonerna vilket fungerar väl för oss. Hallon student (vi är de eviga studenterna som aldrig blir fullärda), 109/mån, 10Gb /månad utomlands, alltid sparade 100GB inom landet (då vi oftast använder husets wifi). Det ger med två telefoner över ett månadsskifte över 200GB inom landet och 40GB utomlands.

Gott nog för oss, och ger oss några flaskor gott vin i stället för att gynna telebolagen;)
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.574
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Lite off topic, men vad prylgalna ni är!

Själva kör vi med hotspot över telefonerna vilket fungerar väl för oss. Hallon student (vi är de eviga studenterna som aldrig blir fullärda), 109/mån, 10Gb /månad utomlands, alltid sparade 100GB inom landet (då vi oftast använder husets wifi). Det ger med två telefoner över ett månadsskifte över 200GB inom landet och 40GB utomlands.

Gott nog för oss, och ger oss några flaskor gott vin i stället för att gynna telebolagen;)
När telefonen får svårt med täckning brukar routern klara sig en bit till. Är väl mest därför, och så bekvämligheten.

Pengar till vinet ligger alltid överst. ;)
 
Toppen