Sv: Vilken motor???????
Jag läste en "företagartidning" på lunchen i dag där de nya Fiat motorerna redovisades.
Då detta var en svenskspråkig artikel kan det finnas översättningsfel (vanligt) eller andra faktafel men baserat på de uppgifterna anser jag att alla de nya/omarbetade motorerna ser ut att vara mycket bra motorer!
Mitt val blir 2,3 150hk om inte prisskilnaden är mycket stor mot 130hk-motorn.
Den i övrigt nästan identiska 130hk-motorn har enligt dessa uppgifter inte VNT-turbo (variabel turbingeometri) vilket känns gammalt i dag.
De har samma specade förbrukning men jag gissar att den starkare 150-motorn knappast tar mer under vanlig körning, snarare tvärt om om den äldre nu har en gammal "Wastegate-turbo".
Vidare har alla nya motorer (utom den minsta?) ett modernt EGR-system med EGR-kylare vilket är ett mycket bra sätt att kontrollera NOx-utsläpp som är dieselns akilleshäl.
Genom att justera förbränningstemperaturen med kyld EGR kan man hålla nere NOx utan att ta till den vanliga metoden med lägre förtändning samt mer bränsle vid en given effekt.
Man kan alltså sträva efter högt medelförbränningstryck (högt BMEP, givetvis håller man koll på max peak-tryck) med hjälp av hög förtändning och därmed få låg förbrukning/låg BSFC.
Utan ett bra EGR-system ger detta höga NOx-värden vilket är en del i förklaringen till att en del nyare personbilsdieslar tar mer bränsle än förr, de har sänkt NOx med hjälp av mer bränsle.
Insprutningstrycket hos de nya motorerna är höjt till 1800 bar för att alla övriga emmisioner ska hållas nere och ytterligare sänka förbrukningen, helt i linje med andra tillverkare.
Den största motorn är givetvis rätt för större fordon men jag tror på 150hk motorn som för mig verkar ha "alla rätt" för de flesta husbilar.
De skiljer som sagt en del i vikt och den specade förbrukningen är 12% högre för den större motorn.
Sedan är den kanske lite dyrare att köpa också?
Alla motorer verkar dock vara bra val!
Som sagt är denna analys baserat på uppgifter i en tidning.
Litet klipp på VNT-turbo
VNT turbocharger cutaway animation - YouTube