• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilken motor???????

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vilken motor???????

Ser selv at det koster å øke hastigheten, vår store tunge bil går på 1,35 ved 80 kmh, men øker vi til 90 så øker forbruket til over 1,5 og ved 100 er det tett på 2 liter/mil. Senking til 70 kmh senker ikke forbruket, men er det litt småkupert så øker forbruket i forhold til 80 kmh.

Måling både med bildatoren og snitt ved tankning, disse stemmer bra med hverandre på de lange strekningene med konstant 80.

En alkove har mer luftmotstand enn vår helintegrerte, så forskjellene ved forskjellige hastigheter blir enda større.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vilken motor???????

Jag har själv en ganska ny alkovbil med 3,0 l motorn med 157 hk och kan vid lugn körning vid ca 2000 varv / ca 90 km/h aldrig komma under förbrukningen 1,25 l per mil.

Jag vet inte hur stor och tung din alkovbil är men jag kan trösta dig med att förbrukningen kommer att minska drastiskt efter någon säsong. En inte alltför stor alkovbil med 3-litersmotorn bör vid lugn körning runt 90 (ej motorväg) förbruka runt 1 liter/mil. Det är min erfarenhet!
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Vilken motor???????

1 liter milen med alkov och 3,0 l motor låter som verkligt önskvärda om än orealistiska siffror for mig. Följande siffror har jag nått under åren. Det är fråga om snittsiffror vintertid, med friktionsdäck och blandad körning med förmodligen en snittfart på runt 90-100 km/h.

6,5m 3500 kg integrerad med 2,8 l/127 hk motor, ca 1,1-1,2 l/mil
7,3 m 4250 kg integrerad med 3,0 l/157 hk motor. ca 1,15-1,3 l/mil
8,25 m 5200 kg alkov med 3,0l/177 hk motor, ca 1,35-1,50 l/mil

Anders
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Vilken motor???????

Min alkovbil är 7,33 m lång med maxichassi och är registrerad för 4000 kg totalvikt. Den har nu gått 2000 mil och får väl anses vara "inkörd" vid det här laget. Den har manuell 6-vxl låda och är en dröm att köra på alla vis. Jag har noterat hur kraftigt förbrukningen ökar resp minskar vid hastigheter över ca 90 resp vid mot- och medvind liksom också regnväder med blöt vägbana.

Själv vill jag veta hur saker och ting fungerar ochvad de kostar; andra tänker annorlunda och anser att fakta och kunskap mest förstör glädjen. Trådskaparen har bett om synpunkter, erfarenheter och råd vid valet av motor inför köpet av husbil och jag har gett mina personliga och högst lekmannamässiga sådana. Må han hitta rätt i detta val enligt sina egna prioriteringar!
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vilken motor???????

1 liter milen med alkov och 3,0 l motor låter som verkligt önskvärda om än orealistiska siffror for mig. Anders

Om man undviker motorvägskörning i möjligaste mån är det inte alls orealistiska siffror, på mina resor till Rügen och Norge blev förbrukningen 1,03 resp. 0,99 liter/mil. Min bil väger 3500 och är 7 meter och har 3-litersmotorn. Jag försökte hålla mig i farten kring 90 eller under och ställde navigatorn på "undvik motorväg".

Det blev dessutom lägre förbrukning efter att ha tankat "riktig" diesel.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.278
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Vilken motor???????

För alla som räknar enstaka kronor, så motsvarar ett kamremsbyte ungefär 1 dl milen i extra kostnad, jämfört med en bil utan kamrem.
 

lejoh

FD HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: Vilken motor???????

Jag har liten erfarenhet av att köra husbil, har bara haft min nuvande och kört ca 1500 mil.
Men har mycket körvana av Bil och Mc.

Jag har alltid kommit från A till B med min 2,3 liters, 130 hk motor, och 6.90 långa delintegrerade på ett mycket bekvämt sätt och aldrig saknat fler hk.
En husbil är stor och med högt ljud i kupén, förutom motorljud, det inbjuder inte till att åka fort.
Att växla ner är naturligt om det behövs, om man vill undvika att växla ska man ha automatlåda, inte köpa en större motor.

Smaken är ju som baken men 25000 kr, 50 kg extra vikt och högre drivmedelsförbrukning är tre orsaker att inte välja för stor motor.

Jag tror att det är som med allt annat när det gäller bilar och dess utrustning, de som är mest intresserade, "prylomander":), vill gärna sprida sitt intresse till andra.
Därför hörs de mest i sådana här trådar.

Mitt råd är: Följ rådet som tillverkarna ger så köper ni inte onödigt dyrt, säljarens råd kan nog påverkas av hans möjlighet till mera provision med större totalpris.

/Lej - Som sätter sig tillrätta för motelden.:D
 
F

F.d. 52975

Guest
Sv: Vilken motor???????

Nu är valet gjort!
Det blev en 2,3liters med 150hk, hoppas vi valt rätt, men det känns bra efter att ha läst alla tips och råd.
Det blev en Adria Sonic 700ST.

Tack igen för all hjälp med valet
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.610
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Vilken motor???????

Nu är valet gjort!
Det blev en 2,3liters med 150hk, hoppas vi valt rätt, men det känns bra efter att ha läst alla tips och råd.
Det blev en Adria Sonic 700ST.

Tack igen för all hjälp med valet

Förmodligen ett väldigt bra motorval till den bilen. Vi (och säker många andra) ser med spänning fram emot att få ta del av era erfarenheter!
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Vilken motor???????

Jag har liten erfarenhet av att köra husbil, har bara haft min nuvande och kört ca 1500 mil.
Men har mycket körvana av Bil och Mc.

Jag har alltid kommit från A till B med min 2,3 liters, 130 hk motor, och 6.90 långa delintegrerade på ett mycket bekvämt sätt och aldrig saknat fler hk.
En husbil är stor och med högt ljud i kupén, förutom motorljud, det inbjuder inte till att åka fort.
Att växla ner är naturligt om det behövs, om man vill undvika att växla ska man ha automatlåda, inte köpa en större motor.

Smaken är ju som baken men 25000 kr, 50 kg extra vikt och högre drivmedelsförbrukning är tre orsaker att inte välja för stor motor.

Jag tror att det är som med allt annat när det gäller bilar och dess utrustning, de som är mest intresserade, "prylomander":), vill gärna sprida sitt intresse till andra.
Därför hörs de mest i sådana här trådar.

Mitt råd är: Följ rådet som tillverkarna ger så köper ni inte onödigt dyrt, säljarens råd kan nog påverkas av hans möjlighet till mera provision med större totalpris.

/Lej - Som sätter sig tillrätta för motelden.:D

här kommer lite moteld då, så att du inte blir helt utan:
-är man mer intresserad av husbil för att man har större motor? Hm...
-du säger att man skall följa tillverkarens men inte säljarens råd. Tillverkaren nog ganska långt borta från vad hans chassi använts till just då.
-jag kan också komma från a till b gåendes. Jag tror nog frågeställarna vet om att man kommer fram oavsett motorstorlek. Däremot hade jag ingen aning om att man kunde växla ner för att komma om snabbare - skoj, skall prova det någon gång.

Märkligt att ny information som ges i detta forum, information som inte tidigare framkommit, alltid måste bemötas med - just det- "moteld".

ANders
 

lejoh

FD HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: Vilken motor???????

här kommer lite moteld då, så att du inte blir helt utan:
-är man mer intresserad av husbil för att man har större motor? Hm...
-du säger att man skall följa tillverkarens men inte säljarens råd. Tillverkaren nog ganska långt borta från vad hans chassi använts till just då.
-jag kan också komma från a till b gåendes. Jag tror nog frågeställarna vet om att man kommer fram oavsett motorstorlek. Däremot hade jag ingen aning om att man kunde växla ner för att komma om snabbare - skoj, skall prova det någon gång.

Märkligt att ny information som ges i detta forum, information som inte tidigare framkommit, alltid måste bemötas med - just det- "moteld".

ANders

Jag förstår inte riktigt hur eller vad du menar, dessutom har du inte läst vad jag skrivit helt och hållet.
Men jag är säker på att frågeställaren förstår mina åsikter och det var åsikter som efterfrågades.
/Leif
 
Senast ändrad:
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Vilken motor???????

Jag förstår inte riktigt hur eller vad du menar, dessutom har du inte läst vad jag skrivit helt och hållet.
Men jag är säker på att frågeställaren förstår mina åsikter och det var åsikter som efterfrågades.
/Leif

Och jag förstår inte riktigt på vilket sätt jag inte läst vad du skriver.

Tror knappas frågeställarna ville få reda på att man kan köra om med (för) liten motor om man växlar ner.

Vad jag informerade om i mitt tidigare inlägg var skillnader i utväxling och att man bör tänka på omkörningsaspekten. Om folk vill köra sakta eller inte lägger jag mig inte i, däremot är det inga problem att med en modern husbil ha en marschfart på 120 km/h om bara den har rätt utväxling, en erfarenhet som jag gärna delar med mig av.

Anders
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Vilken motor???????

Inga problem att marscha 120 med en Fiat 2,3 på 130hk. Våran Eriba Car 697 har jag testat på lämpligt ställe till över 160 km/h. Grejen är ju också lite hur påbyggnaden ser ut CW mässigt;).

Jag tror inte påbyggnaderna är frekvent vindtunneltestade utan det är nog mycket slumpen som avgör "hur det blir"

Jag kan iaf säga att en husbil är jäkligt spännande att köra bana med:cool:.
Jag testade på Gotland Ring nu i Augusti i samband med semestertrippen dit.

Det krängde och gnällde och skramlade bland kastrullerna, fast nu har jag iaf testat Gotland Ring , he he:D

Det var några som skakade på huvudet när jag kom in i depå´n, fast det BJUDER jag på!

Anders som kämpar med att bli vuxen!
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Vilken motor???????

Inga problem att marscha 120 med en Fiat 2,3 på 130hk. Våran Eriba Car 697 har jag testat på lämpligt ställe till över 160 km/h. Grejen är ju också lite hur påbyggnaden ser ut CW mässigt;).

Jag tror inte påbyggnaderna är frekvent vindtunneltestade utan det är nog mycket slumpen som avgör "hur det blir"

Jag kan iaf säga att en husbil är jäkligt spännande att köra bana med:cool:.
Jag testade på Gotland Ring nu i Augusti i samband med semestertrippen dit.

Det krängde och gnällde och skramlade bland kastrullerna, fast nu har jag iaf testat Gotland Ring , he he:D

Det var några som skakade på huvudet när jag kom in i depå´n, fast det BJUDER jag på!

Anders som kämpar med att bli vuxen!

Fast nu gällde det de nya motorerna. Jag vet inte om det även var likadana skillnader i utväxling mellan de gamla 2,3 och 3,0 L

Min poäng är att det även skall vara komfortabelt och skonsamt mot motorn, inte bara vara möjligt. Bara för att vara tydlig med vad jag menar.
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Vilken motor???????

Sen är det ju växellådan vill man ha automat så får man inte den till alla motorerna, vet inte hur det är med de nya nu.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Vilken motor???????

130 Hk-motorn ger 320 Nm i vridmoment vid 2000 varv/min.
157 Hk-motorn ger 400 Nm vid 1600 v/m.
Siffror som talar för sig själva vad gäller dragkraft och lugn gång på motorn.
//W
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Vilken motor???????

130 Hk-motorn ger 320 Nm i vridmoment vid 2000 varv/min.
157 Hk-motorn ger 400 Nm vid 1600 v/m.
Siffror som talar för sig själva vad gäller dragkraft och lugn gång på motorn.
//W

Exakt.
Om 130 hk-motorn räckte till i alla lägen och till alla bilar så skulle inte var och varannan sätta in trimboxar i bilarna. ;)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.772
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Vilken motor???????

Nu pratas det ju de gamla motorerna igen? Nya 2,3 har 150hk och 350 Nm vid 1500 varv/min, alltså mycket nära gamla 3,0, med mindre bräsleförbrukning! :)
 
L

linde

Guest
Sv: Vilken motor???????

Jag väljer bort Fiatmotorer om det går.:wink:
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen