• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilken motor???????

F

F.d. 52975

Guest
Hjälp!!
Vilken motor ska vi ha i vår nya bil? Fiat 2,3 130hk, 2,3 150hk eller 3,0 108hk?
Har en Renault med 147hk idag som vi är jättenöjda med.
Snälla hjälp oss med tips och råd.
Varma (18`) önskningar om råd från Skåne

Ha d gott
 

nilhen

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Billeberga
HBK-Nr
3266
Medlemskap
2024
Sv: Vilken motor???????

Vi bytade husbil i våras, då hade vi bestämt oss för en bil med 2,3 130hk motor, räcker mer än väl. När vi då kom till en husbilshandlare som hade precis den bilen vi var intresserade av hemma, men med 3,0 motor, så blev vi tveksamma. Men efter lite förhandlande och provkörning så beslöt vi oss för att slå till.
Nu har vi kört 550 mil med bilen och har absolut inte ångrat detta val. Motorn har ett fantastiskt vridmoment, klarar de flesta backar utan att växla ner och nästan lika snabb som en personbil. Bränsleförbrukningen stannar dessutom kring 1l/mil. Kostar några tusenlappar mer, men enligt mig värt pengarna.
//Nilhen
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Vilken motor???????

Jag valde att lägga 25K extra på 3-litersmotorn på 157hk när vi köpte ny bil.
Ångrar det inte en sekund.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vilken motor???????

Fiat Ducato har kommit ut med andra generationens MultiJet-motorer:

  • Motor l/100 km CO2 Vridmoment Serviceintervall
  • 2.0 115hk MultiJet II 6.4 169 280/1500 48 000 km (24 mån)
  • 2.3 130hk MultiJet II 7.1 186 320/1800 48 000 km (24 mån)
  • 2.3 150hk MultiJet II 7.1 186 350/1500 48 000 km (24 mån)
  • 3.0 180hk MultiJet Power 8.1 209 400/1400 48 000 km (24 mån)
 

Rolles

HBK Medlem
Inlägg
284
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
4679
Medlemskap
2024
Sv: Vilken motor???????

Hej,vi valde stora motorn 3,0 o 157 HK o ett större chassie 40 H Maxi-Chassiet vilket
vi inte ångrar,det går kanon o motorn stark som en häst !!!!!!
Ligger runt litern o då har vi bara kört runt 400 mil än,den släpper nog runt 1500-2000
mil o då går den ännu bättre sen !!!!! :spinny::mcride:
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Vilken motor???????

Samma här!
Ca 0,96 l/mil i snittförbrukning under 450 mil.
//W

Jag har legat på mellan 1 och 1,1 L under mina första ca 500 mil.
Nästan enbart med farthållare i 100-110 km/h och AC på!
Obetydligt mer än min Mondeo fullastad med takbox alltså!
Helt ok!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.772
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Vilken motor???????

En viktig aspekt på motorvalet är vikten, om du skall ha en bil under 3500 Kg bör du kanske inte välja 3,0L motor, den kostar ca 50Kg extra i vikt. 2,3 150Hk verkar ju som ett väldigt bra alternativ i sådant fall!
 

nilhen

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Billeberga
HBK-Nr
3266
Medlemskap
2024
Sv: Vilken motor???????

Hej,vi valde stora motorn 3,0 o 157 HK o ett större chassie 40 H Maxi-Chassiet vilket
vi inte ångrar,det går kanon o motorn stark som en häst !!!!!!
Ligger runt litern o då har vi bara kört runt 400 mil än,den släpper nog runt 1500-2000
mil o då går den ännu bättre sen !!!!! :spinny::mcride:

Viken snygg bil ni har.......!:wink:
//Nilhen
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Vilken motor???????

2,3 l/130 och 150 hk mycket lägre utväxlade än 3,0l/180 hk, allt enligt artikel i Promobil nyligen. Så för mig vore den större motorn självklar, för lägre varvtal. Även Renault 145 hk utväxlad för låga varvtal.
Anders
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.611
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Vilken motor???????

Enligt samma artikel i Promobil är 180-motorn bäst lämpad för stora helintegrerade bilar och stora alkovbilar, 150-motorn passar (nästan) alla husbilstyper och -storlekar, 130-motorn passar halvintegrerade bilar och (eventuellt) små alkovbilar medan 115-motorn passar "plåtisar" och små halvintegrerade.

Har även tidigare läst liknande omdömen i svenska tidningar.

Klokt är kanske att låta den tilltänkta bilens typ och storlek avgöra motorvalet.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.278
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Vilken motor???????

När det gäller kostnad förolika motorer, väg in kamremsbytet!!!

En del Fiatmotorer har rem, andra inte.
3,0 har inte rem, och sparar in ca 5-6 tusen åt sin ägare i underhåll jämfört med en motor med kamrem.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.611
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Vilken motor???????

Eftersom prisskillnaden mellan 150-motorn och 180-motorn är ca 25 000 kronor räcker de pengarna till ca 5 kamremsbyten, och så många gör man knappast under en husbils livslängd. Dessutom förlorar man ca 50 kg i lastförmåga genom att välja den större motorn. Väljer man dessutom den automatiserade växellådan (som ju oftast levereras tillsammans med en del annat - t.ex. dubbla krockkuddar och läderklädd ratt) förlorar man ytterligare 25 kg lastförmåga.

(Uppgifterna hämta ur senaste tillvalslistan för Carthago Chic.)

Vas som slår oss är att de flesta (kanske alla) i den här tråden refererar dill den "gamla" 3-litersmotorn, trots att trådskaparen vill ha hjälp i valet mellan de nya 130-, 150- och 180-motorerna. Enligt vad vi har förstått har nya 150-motorn ungefär samma temperament som "gamla" 3-litersmotorn. 180-motorn lär vara "överkurs", utom för stora alkovbilar och riktigt stora helintegrerade bilar.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Vilken motor???????

Att ligga och höra på en högt varvande motor vid vettig marschfart är förutom oekonomiskt något av det värsta jag vet. Om jag kommer ihåg rätt så låg 2,3 l på 2450 varv vid 100 km/h, vilket är t.o.m.anmärkningsvärt dåligt. Renault varvade 2000. Min Iveco 5,2 ton/3,0 l varvar mindre än Fiat 2,3 l.

Dessutom, en husbil har värdelösa omkörningsprestanda oavsett motor så att ytterligare försämra dessa med en liten motor är i alla fall för mig en viktig trafiksäkerhets- och avgörande aspekt.

Anders
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Vilken motor???????

Enligt samma artikel i Promobil är 180-motorn bäst lämpad för stora helintegrerade bilar och stora alkovbilar, 150-motorn passar (nästan) alla husbilstyper och -storlekar, 130-motorn passar halvintegrerade bilar och (eventuellt) små alkovbilar medan 115-motorn passar "plåtisar" och små halvintegrerade.

Har även tidigare läst liknande omdömen i svenska tidningar.

Klokt är kanske att låta den tilltänkta bilens typ och storlek avgöra motorvalet.

På plåtisen är 3.0 som pricken på i,n.
Det är alltid en glädje att köra den, nu över 60000 km det är den andra 3.0 hos oss.
 

Rolles

HBK Medlem
Inlägg
284
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
4679
Medlemskap
2024
Sv: Vilken motor???????

Jag får säga detsamma tillbaka,vi gillar skarpt vår nya Matrix o är nöjda än så länge !!!
Kanske vi ses efter vägarna framöver,om inte i år så kanske nästa år !! :mcride::spinny:
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Vilken motor???????

Vas som slår oss är att de flesta (kanske alla) i den här tråden refererar dill den "gamla" 3-litersmotorn, trots att trådskaparen vill ha hjälp i valet mellan de nya 130-, 150- och 180-motorerna. Enligt vad vi har förstått har nya 150-motorn ungefär samma temperament som "gamla" 3-litersmotorn. 180-motorn lär vara "överkurs", utom för stora alkovbilar och riktigt stora helintegrerade bilar.

Det kan väl iof inte vara särskilt många som har erfarenhet av de nya motorerna ännu? De fanns ju knappt som alternativ när jag beställde min nya bil för mindre än ett år sen...
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.772
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Vilken motor???????

Erfarenhet har väl knappast någon ännu, men siffrorna 2,3L 150Hk/350 Nm och gamla 3L 157Hk/400Nm plus att man, om jag inte minns fel anger -10% i bränsleförbrukning bör ju göra 150Hk 2,3L till ett väldigt bra alternativ i bilar under 4 ton? Utan den extra vikt som 3L motorn ger. :)
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Vilken motor???????

Visst är körglädje och att inte behöva sacka ner för mycket i uppförslut bra och relevanta aspekter på valet av motor, men den viktigaste egenskapen lär väl vara ekonomin för den framtida husbilen. Dieseln kostar ju redan drygt 14 kronor litern och man kan ju ana att den kommer att fortsätta stiga i pris. I media de senaste dagarna har vi fått höra att den oljebaserade bekväma tillvaron kan få ett ganska drastiskt slut när oljekällorna sinar någon gång mellan 2030 och 20...???. Var och en må ha sin tro på hur denna utveckling blir, men nog bör man väga in den här aspekten i sitt val av ny bil idag.

Jag har själv en ganska ny alkovbil med 3,0 l motorn med 157 hk och kan vid lugn körning vid ca 2000 varv / ca 90 km/h aldrig komma under förbrukningen 1,25 l per mil. Ett flertal andra har här på hemsidan i ett flertal trådar i ämnet vittnat om liknande förbrukningstal, som snabbt stiger då man vill köra ännu fortare. Andra har vittnat om avsevärt lägre förbrukning. Hur man mäter detta kan variera oändligt. Sanningen är inte alltid så rolig att se i vitögat och självbedrägeriet är det möjligas konst.

Det finns flera sanningar om förbrukningsdata för de olika motorerna; det gäller att hitta rätt i den djungeln.
 
Toppen