• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilken husbil är mest lönsam att importera?

F

F.d. 16075

Guest
Vilket märke och modell är, rent ekonomiskt, mest lönsam att importera? Det vill säga, vilka bilar håller bra priser i Europa i förhållande till marknadspriserna i Sverige?
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.065
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Vilken husbil är mest lönsam att importera?

Handlar inte lika mycket kring märket som kring storleken på "peng"

Egen erfarenhet, bilar över miljonen i EU ger mer valuta...
Men som sagt, min erfarenhet!

Personligen förespråkar jag:
Carthago & N/B Flair.
ev. Concorde Charisma el. Liner

Eller så köp en "Jänke"... ;)

Mvh. Magnus


Vilket märke och modell är, rent ekonomiskt, mest lönsam att importera? Det vill säga, vilka bilar håller bra priser i Europa i förhållande till marknadspriserna i Sverige?
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Vilken husbil är mest lönsam att importera?

På tal om "Jänke".

För ett par veckor sedan passerade vi en stor husbilssäljare i USA och åkte in och tittade på bilarna.

Har ingen aning om vad det skulle kosta att ta in en sån bil till Sverige, transporten över Atlanten.

Men visst får man massor av husbil för pengarna i USA.

DSCN1299.JPG DSCN1302.JPG

Priset för den här bilen var om jag kommer ihåg rätt 134.000 USD, fullt utrustad. Dvs under 900.000Kr!

Jodå, jag förstår att det inte skulle passa t.ex. oss själva eftersom vi tillbringar mycket tid i sydeuropa. Förstår också att längd och tyngd gör husbilslivet i en sådan lite besvärligt.

Troligen är kvalitén inte den bästa och andra handsvärdet tveksamt.

Men som sagt, mycket bil för pengarna är det.
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Vilken husbil är mest lönsam att importera?

Dom flesta är ju bra mycket billigare. Är det för eget bruk (du tänker använda den själv i flera år) kan du göra en mycket bra affär.
Att importera för att sälja vidare är jag mer skeptisk till.
Att någon säljer för att köpa en nyare modell köper jag, men när någon säljer den direkt efter införsel blir man mer misstänksam.

Peter :)
 
F

F.d. 16075

Guest
Sv: Vilken husbil är mest lönsam att importera?

Handlar inte lika mycket kring märket som kring storleken på "peng"

Egen erfarenhet, bilar över miljonen i EU ger mer valuta...
Men som sagt, min erfarenhet!

Personligen förespråkar jag:
Carthago & N/B Flair.
ev. Concorde Charisma el. Liner

Eller så köp en "Jänke"... ;)

Mvh. Magnus

Jag räknar med att det är ganska svårt att sälja de bilarna privat?

Låt mig utöka min frågeställning; vilken bil, som är lättsåld på den svenska privatmarknaden, är mest lönsam att importera?
 
F

F.d. 16075

Guest
Sv: Vilken husbil är mest lönsam att importera?

Dom flesta är ju bra mycket billigare. Är det för eget bruk (du tänker använda den själv i flera år) kan du göra en mycket bra affär.
Att importera för att sälja vidare är jag mer skeptisk till.
Att någon säljer för att köpa en nyare modell köper jag, men när någon säljer den direkt efter införsel blir man mer misstänksam.

Peter :)

Jag ser det egentligen som ett alternativ till att hyra en bil ett par veckor under våren. Alltså, köpa bil i Europa, avverka planerad road trip, sälja bilen snabbt och förhoppningsvis ha en liten slant över...
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Vilken husbil är mest lönsam att importera?

Lycka till , men de lätta pengarna brukar inte finnas!
 
F

F.d. 7048

Guest
Sv: Vilken husbil är mest lönsam att importera?

Jag ska själv ner och hämta en Bürstner Argos -12 i Tyskland om två veckor, halbjahreswagen med mycket utrustning såsom läder, parabol, automat, klima, 1700 mil. Färdigt pris i Sverige blir ca 625kkr. Det får väl anses som ganska lättförtjänta pengar om man jämför med blocket.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.296
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Vilken husbil är mest lönsam att importera?

De mest lönsamma bilarna att importera bör vara de som är mest överprisade i Sverige.

I denna gren är nog Bürstner och Niesmann svårslagna.
(märkligt, samma Svenska importör.....)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vilken husbil är mest lönsam att importera?

De mest lönsamma bilarna att importera bör vara de som är mest överprisade i Sverige.

I denna gren är nog Bürstner och Niesmann svårslagna.
(märkligt, samma Svenska importör.....)
Selv om jeg ikke er kund hos konsernet så vil jeg påpeke at de har bakt inn i prisene sine en del ekstra i form av forsikringer, garantier og kontroller - noe en normalt må betale ekstra for.

Dette er ok, men hvorfor begrenser de valgmulighetene i forhold til fabrikkenes opsjonslister?

Noe er "standard" i svensk utgave, andre opsjoner er delvis blokkerte og mangler i svenske kataloger. Det ser og ut til at de har et samarbeid med tilsvarende importør i Norge. Denne overprisen er ok for meg som har en Flair som kan selges i både Sverige og Norge uten ekstra avgifter. Var ny i Norge og med som flyttegods til Sverige :D:D
 
F

F.d. 6180

Guest
Sv: Vilken husbil är mest lönsam att importera?

Jag ska själv ner och hämta en Bürstner Argos -12 i Tyskland om två veckor, halbjahreswagen med mycket utrustning såsom läder, parabol, automat, klima, 1700 mil. Färdigt pris i Sverige blir ca 625kkr. Det får väl anses som ganska lättförtjänta pengar om man jämför med blocket.

Låter spännande, men avser du en 650 eller 747?
 
F

F.d. 6180

Guest
Sv: Vilken husbil är mest lönsam att importera?

Inte illa alls!!

Skall försöka hitta en ditåt men de pengarna ser man inte på Mobile.de...
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Vilken husbil är mest lönsam att importera?

Jag ska själv ner och hämta en Bürstner Argos -12 i Tyskland om två veckor, halbjahreswagen med mycket utrustning såsom läder, parabol, automat, klima, 1700 mil. Färdigt pris i Sverige blir ca 625kkr. Det får väl anses som ganska lättförtjänta pengar om man jämför med blocket.

Just 747-2 är vansinnigt mycket billigare i Tyskland.
Är det från rc Reisemobil i Mannheim ?

Peter :)
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Vilken husbil är mest lönsam att importera?

Japp, det är det. Och ja.. priserna är svårslagna därifrån för i princip nya bilar.

Hälsa Manuel från mig (Peter Lindblom med Chausson 25:an), vi är mycket nöjda (hämtade en 2012:a i Oktober) :)
Om du ska övernatta kan du sova i husbilen där, säg till så fixar dom gas/el/vatten. Dom säljer sovsäckar mm, Lidl ligger några hundra meter bort, "Sibylla" på vägen till Lidl om du vill ha übergoda tyska hammisar.

Peter :)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50914

Guest
Sv: Vilken husbil är mest lönsam att importera?

Jag har precis fått hem min egen införsel av Concorde 1130 från Tyskland....den tid o jobb det tar är väldigt välbetalt....rekomenderas
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
806
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Vilken husbil är mest lönsam att importera?

Men tänk på att när du vill sälja din privatimporterade bil, så är det svårt att hitta någon som vill betala mer än vad bilen kostar i Tyskland som begagnad, i varje fall de första åren.
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Vilken husbil är mest lönsam att importera?

Men tänk på att när du vill sälja din privatimporterade bil, så är det svårt att hitta någon som vill betala mer än vad bilen kostar i Tyskland som begagnad, i varje fall de första åren.

Om man har betalt vad en fem år äldre motsvarande husbil kostar i Sverige har man ju lite fallhöjd ....
Vi räknar med att ha den 3-5år.

Peter :)
 
Toppen