Sv: Vilken husbil är mest lönsam att importera?
Vid import av sk tyska sommarbilar gäller följande..
TSFS 2010:87 2 kap 21 § (Transportstyrelsens författningssamling,föreskriften om regbesiktning osv)
Utländskt registreringsbevis
21 § Utländskt registreringsbevis eller motsvarande handling utfärdat för
fordon som är eller har varit permanent registrerat och godkänt samt tagits i
bruk i stat inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES) kan
godtas för serietillverkade bilar i standardutförande, med totalvikt som inte
överstiger 3 500 kg, samt för serietillverkade motorcyklar i standardutförande, som intyg om kravuppfyllelse i de delar som är relevanta...osv osv
Undantag.
EG-typgodkända husbilar behöver dock ej ha intyg,dvs fordon med EG-typgodk nummer på sluttillverkarens(dvs husbilstillverkarens) tillverkarskylt (den som även har med vikter och chassinr mm)uppfyller samtliga krav ändå.
Kontrollera att tillverkarskylten visar rätt totalvikt mot tyska reghandlingen.
COC krävs om fordonet är nytt/saknar permanent registrering,observera att vissa avgasdirektiv enligt 715/2007 gick ut vid årskiftet,dvs krävs dispens på miljön från Transportstyrelsen.
Det här är inga nya regler-bara ren fakta,bara för att det gått bra utan intyg för ngn en gång så har man gjort fel då,den Bilprovningsstation som inte kräver intyg på äldre nationellt godk husbilar från tex Tyskland som har högre totalvikt än 3500kg gör således tjänstefel enligt TSFS 2010:87.
/vidhem