• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vi som flyr vintern

Status
Stängd för vidare inlägg.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.583
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, jag hoppas att den här löjliga soppan är över och vill knappt inte röra i den...
Men min första tanke var att något är fel och har inte ordpoliserna missuppfattat det hela en aning, och själva har fördomar.
Vi har ju ett landskap som heter Lappland och är man därifrån så är man väl lapplänning eller helt enkelt lapp oavsett vilken etnisk grupp man tillhör. Det finns väl lappar som är samer och troligen utlandsfödda som är lapplänningar eller lappar, lappar som har varit skåningar samt flera andra varianter (montro om det var de som Svallbos kompis kallade femtilappar).
Om sedan det från början kanske var mest samer som bodde i Lappland har väl egentligen inte att göra med saken för den långa rätta varianten av ordet är ju, Lapplänning.

Själv är både jag och bengtic östgötar och det får man väl också lida lite av med dialektpikar ibland.
Östgöte guu skee löööv.

Sorry att jag grävde i det här en gång till, men tyckte att ordet tolkades helt galet och fel.
Ha det bra Bengt och tappa inte stinget.

M.v.h. JANKRO. Som trycker på "Skicka svar" med viss tveksamhet.
 

knauser

HBK Intresserad
Inlägg
142
Kommun
Katrineholm
Trodde detta var Bengts 'Tråd' som handlar om hans äventyr , inte massa andra åsikter om något som inte har med Bengts resa att göra.
Synd att NI som sabbar för andra tillåts fortsätta med glada heja rop från diverse folk

Vad gör ansvariga för forumet ????

SKRIV PÅ BENGT det finns vi som är imponerade av dina berättelser och inte andra synpunkter om lappland och deras namn på befolkningen osv
HEJA Bengt
 
D

Deleted member 11118

Guest
Trodde detta var Bengts 'Tråd' som handlar om hans äventyr , inte massa andra åsikter om något som inte har med Bengts resa att göra.
Synd att NI som sabbar för andra tillåts fortsätta med glada heja rop från diverse folk

Vad gör ansvariga för forumet ????

SKRIV PÅ BENGT det finns vi som är imponerade av dina berättelser och inte andra synpunkter om lappland och deras namn på befolkningen osv
HEJA Bengt

Om vi som du kallar Webb ansvariga hade läst allt som skrives och tagit bort det som kanske inte tillhör tråden hade det varit mer än ett heltidsjobb. När så många läser en tråd så klart det kommer in andra synpunkter på olika saker, men så länge man håller sig till forumreglerna så görs inget, och av det jag läst finns det inget som bryter mot dem. Alla trådar som skrivs tar olika vägar en bit in i tråden, precis som ett samtal gör mellan 2-3 personer. Att renodla en tråd bland 15 000 medlemmar är omöjligt.

Tycker man något bryter mot forumreglerna i tråden måste vi i Webb ha hjälp av Er medlemmar, vi kan omöjligt läsa allt. Bara att rapportera inlägget. Läs forumreglerna

Jag ser fram emot att läsa fortsättningen på hans resa.
 

Tina o Peter

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
14161
Medlemskap
2024
För er som inte vet så har Bengtic hamnat på sjukhuset, och vi hoppas så klart att höra något positivt från vår vän så snart det går. Vi vet inte den direkta orsaken, men om vi hör något så meddelas det här.......
Hoppas att allt är ok med Bengtic, en verkligt genuin och god person. Vi tyckte det var så jobbigt när du blev påkörd bakifrån förra hemresan. Måtte det nu funka bättre denna gången. Krya på dig Bengt!
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Jag har precis besökt Bengt. Har har mycket ont i magen och de vet inte orsaken än. De har tagit en massa prover men ingetsvar på vadet är än. Han får smärtstillande via dropp mot smärtorna. Jag håller kontakten med honom och skriver i min tråd (På tur med Ture) om jag vet mera.
 

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Åsa o Hasse, för oss som följer honom på Hbk,s forum känns det bra att veta att ni som är i närheten av honom håller kontakt o besöker honom. Beklagar verkligen o sänder tankar till honom o till livets herre som har omsorg om oss nu o alltid. Har på senare tid förstått att många husbilsåkare är modiga resenärer trots sviktande hälsa. De har alla min beundran!
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag har legat sjuk igen, ambulans till sjukhuset elche ca 15km bort, röntgen ultraljud och skiktröntgen i tunnel 3 ggr blodprov med tre rör varje gång droppbehandling med allt möjligt kom hem till bilen ikväll efter 5 jobbiga dagar på sjukhuset. Där var det mycket villervalla, fick en diagnos som eftervad jag förstod motsades av 3d röntgen, i varje fall ingen mer alkohol för mej köpte ett par burkar 0% öl för det vill man ju ha till mat ibland. Tydligen någon inflammation av något slag men så var det ju ner de tog blindtarmen på teneriffa också misstänker att det är något väsentligt som missas i alla undersökningar jag haft under åren, alkohol är en bidragande orsak men har ju av och till haft besvär utan att dricka något genom åren. Kanske en medfödd missbildning i magen genetiskt ärvd av min mor? Den officiella orsaken som en av alla olika sade var kronisk pankreatit dvs inflammation i bukspottkörteln men det motsades efteråt av skicktröntgen i tunnel och sån där trevlig kontrastvätska som gör att man tror att man ska brinna upp invändigt. Där hittade man ingen inflammation på pankreas som det heter på fackspråk det man hittade var en förstorad lever sk fettlever, men det hade man sett redan 2010 på teneriffa och senare ett par gånger hemma, ont i magen har jag haft av och till under hela mitt liv under första skillsmässan gick jag ofta böjd som en gammal gubbe pga magsmärtor. Visst har det blivit mycket vanedrickande de sista åren men min kropp har inte klarat lika mycket som andra och jag har inte särskilt ofta druckit mej särskilt glad och berusad utan mer som avslappning och för det snabbotat min magvärk även om det bara varit tillfälligt och blivit sämre sen, men ibland kommer man i ett läge då det är svårt att stå ut bara den närmaste stunden.
Det var en lång förklaring men jag vet att många undrar vad som hänt och varför inte försöka berätta det, men jag köper diagnosen så till vida att jag haft en inflammation som delvis utlösts av alkohol i dess olika former. Jag har brutit mot flera läkares förskrifter och fått ta smällen. Ävenså vet jag via google att är det kronisk pankreatit eller ännu värre i akutstadiet så finns det risk för dödsfall enl google via fass 10-12% så det är inget man skojar om, verkar inte finnas mycket att göra utom smärtstillande varken mat eller vatten och b vitaminer eftersom hjärnan kan bli skadad om man skulle vara alkoholist vilket jag tror inte föreligger i det här fallt.
Vad jag förstått finns det ett utbrett finrumsdrickande och man kan räkna med att vården hemma inte är särskilt intresserade av en äldre man eller kvinna med hög alkohokonsumtion då får man nog räkna med att prioriteras ner.
Är ganska trött på spanien och funderar på att åka hemåt med bilen under våren och aldrig återvända annat än med flygresa till kanarieöarna.
 
F

F.d. 22252

Guest
Eftersom jag läst ifatt tråden har jag inte tryckt på någon gillaknapp och eftersom jag är trådskaparen och inte särskilt intresserad av om man använder gammalsvenska eller nysvenska huvudsaken är att man förstår vad det handlar om. Jag ansluter mej helt och hållet till JANKROS inlägg och det är väl så jag skulle formulera mej i ämnet som inte hör hit. Satt ju själv och skojade för ett tag sen med väldigt trevlig man som var från ca mitten av sverige om lapphelvetet dvs inte folket utan vädret mörker blåst och kyla.
Sen kan det ju vara roligt att driva med vissa partiledare som lämnar sitt skåne och hamnar i fjolträsk som de skämtar om i Pistvakt och jobbar stenhårt på att få bort sitt ursprung. Själv brukar jag dra den där tjadden ofta sa om östgötar han kom ju från Norrköping liksom jag skene gate upp och gate ner och glane i skyltfönstera. Eller den där om mexikanen som säjer "I use to kill for mony, but You, You are my friend You I will kill for nothing"
Har funderat lite fram och tillbaka om det här med uppvärmning av bil, Fasta gastankar är ju bra om man är ute och rör på sej men ligger man still blir man ju tvungen att köra iväg och fylla, då ska man i sånt fall ha en dubbel lösning och det ar ju plats. El är ju bra om man har en elplats annars är det dåligt, jag har ju nu en spansk och en svensk gasolflaska plus elslinga till ordinarie luftvärmesystemet plus att jag monterat en elfläkt som riktigt vräker ut varmluft och sitter ovanför ingångdörren, har ju eluttag bredvid ska bra klamra fast kabeln och det går säkert med skiftnyckeln som hammare.
Men nu kommer jag till pudelns kärna dieselvärmare som jag kan få dit utomhus mellan karossbalkarna och som skulle klara min bil i ett antal minusgrader, man har då obegränsat med bränsle och på lägsta effekten 800w så ska den dra 0,85A /10w dvs en solpanel borde återladda nattens förbrukning ganska enkelt, min trumafläkt tror jag tar 0,3A och det är ju aldrig några problem med den, hela satsen kostar under 5000kr lite mer kanske om man vill stötta upp med större solpanel elller Bobatteri.
Jag har förstått att det finns två problem med värmarna som jag tror man kan få bort det ena är att pumpen tickar lite och det beror ju på att dieseln inte kan komprimeras en liten trycksatt dosa med bälg borde kunna lösa detta. Det andra är att om 800w är för mycket så måste man köra den i on-off läge och kylprocessen ger ju ingen värme drar bara ström sen ska glödstiftet igång och starta, kan man då sätta ett gammalt insug till en volvomotor med bimetall fjäder som står förvärmningen av insugluften kan man ju få gratis ventilation från uteluften. Ett annat sätt att reglera och ta tilvara värmen är ju att sätta ett kompakt värmelement från en mindre bil eller såna som har dubbla vid utblåset då kan ju en vanligt termostat till ett värmelement skicka vatten till en enkel VVberedare helst med självcirkulation.
I min bil kan jag enkelt ansluta värmen till befintliga utblås på trumavärmaren har ju redan ett pluggat hål o golvet bara öpna upp, första tjing på värmen har ju spjället till badrummet så känns det för varmt är det bara att öppna upp det så kan man torka kläder där finns ju taklucka och och där kan man ju sätta dit en termostatstyrd datorfläkt de drar nästan inget. om man tar ner spänningen biltema har en sån liten mackapär billig och liten men svårt var det att hitta den mycket är ologiskt där. Det är sånt här som Hasse och jag spånat lite om fast jag broderar ut det lite.
Min bil skulle enkelt kunna få en längstgående säng och en kortare kvinna skulle kunna ligga på andra sidan genom att jag skär bort en del av gasokofferten en p6 skulle ju räcka för matlagning länge. och även varmvatten drar inte så mycket om man inte använder det så ofta. Så man skulle bli självförsörjande. Det hela skulle bli en rymligare bil Lättbäddad för två, men som det nu är så måste man förpassa bordet till hytten dynor under sängen en extra skiva sättas dit och sen på natten måste man klättra över varandra vid toalett besök. Jodå det går förståss att bygga om hytten och använda den som boutrymme men det känns primitivt och svårt med isolering, sen bokänslan blir sämre tycker jag för då känns det att man bor i en bil inte en bostad. skulle t.o.m. bära upp det fina bordet från källaren som följde med.
Så det lutar på att det blir en på börjad hemfärd med bilen med start i början av mars så har jag två veckor på mej att stanna och titta mej omkring måste konsultera jappes bok som jag tacknämligt nog har inlagd i datorn. Tips från de sluge hur man löser kylproblemet mottages tacksamt vill inte ha en ensam p6 till den också, en ide är att skrota min kylbox och använda delarna till ett kylskåp.kanske enklare att bygga en ny box och sätta kofoten i den jag har.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Tack Bengt för att du delar med dig.
Skönt att läsa att du är tillbaka hemma, i bilen. Jag förstår att du måste ha haft ett helvete. Men de olika medicinska orden känner jag inte till, och det spelar ingen roll att jag inte förstår. Du kämpar på och även i dina svåra stunder skriver du ofta på ett lättsamt sätt.

Redan efter ett par timmar skriver du om arbete med din HB. Många skulle inte orka att tänka på arbete efter fem dagar på sjukan. Du är verkligen beundransvärd.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.605
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Skönt att höra att du är tillbaka på Bahia. Hoppas de tagit väl hand om dig på sjukhuset. Har hört av en vän på Bahia att de är duktiga och noggranna. Njut nu av sista tiden i Spanien och ta inga förhastade beslut om att inte återvända.
Vill du ta en öl i baren har de alkoholfri sådan, sin alkohol. Be om den mörkare, oscuro, om du vill fåren lite mera smakrik.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen