Eftersom jag läst ifatt tråden har jag inte tryckt på någon gillaknapp och eftersom jag är trådskaparen och inte särskilt intresserad av om man använder gammalsvenska eller nysvenska huvudsaken är att man förstår vad det handlar om. Jag ansluter mej helt och hållet till JANKROS inlägg och det är väl så jag skulle formulera mej i ämnet som inte hör hit. Satt ju själv och skojade för ett tag sen med väldigt trevlig man som var från ca mitten av sverige om lapphelvetet dvs inte folket utan vädret mörker blåst och kyla.
Sen kan det ju vara roligt att driva med vissa partiledare som lämnar sitt skåne och hamnar i fjolträsk som de skämtar om i Pistvakt och jobbar stenhårt på att få bort sitt ursprung. Själv brukar jag dra den där tjadden ofta sa om östgötar han kom ju från Norrköping liksom jag skene gate upp och gate ner och glane i skyltfönstera. Eller den där om mexikanen som säjer "I use to kill for mony, but You, You are my friend You I will kill for nothing"
Har funderat lite fram och tillbaka om det här med uppvärmning av bil, Fasta gastankar är ju bra om man är ute och rör på sej men ligger man still blir man ju tvungen att köra iväg och fylla, då ska man i sånt fall ha en dubbel lösning och det ar ju plats. El är ju bra om man har en elplats annars är det dåligt, jag har ju nu en spansk och en svensk gasolflaska plus elslinga till ordinarie luftvärmesystemet plus att jag monterat en elfläkt som riktigt vräker ut varmluft och sitter ovanför ingångdörren, har ju eluttag bredvid ska bra klamra fast kabeln och det går säkert med skiftnyckeln som hammare.
Men nu kommer jag till pudelns kärna dieselvärmare som jag kan få dit utomhus mellan karossbalkarna och som skulle klara min bil i ett antal minusgrader, man har då obegränsat med bränsle och på lägsta effekten 800w så ska den dra 0,85A /10w dvs en solpanel borde återladda nattens förbrukning ganska enkelt, min trumafläkt tror jag tar 0,3A och det är ju aldrig några problem med den, hela satsen kostar under 5000kr lite mer kanske om man vill stötta upp med större solpanel elller Bobatteri.
Jag har förstått att det finns två problem med värmarna som jag tror man kan få bort det ena är att pumpen tickar lite och det beror ju på att dieseln inte kan komprimeras en liten trycksatt dosa med bälg borde kunna lösa detta. Det andra är att om 800w är för mycket så måste man köra den i on-off läge och kylprocessen ger ju ingen värme drar bara ström sen ska glödstiftet igång och starta, kan man då sätta ett gammalt insug till en volvomotor med bimetall fjäder som står förvärmningen av insugluften kan man ju få gratis ventilation från uteluften. Ett annat sätt att reglera och ta tilvara värmen är ju att sätta ett kompakt värmelement från en mindre bil eller såna som har dubbla vid utblåset då kan ju en vanligt termostat till ett värmelement skicka vatten till en enkel VVberedare helst med självcirkulation.
I min bil kan jag enkelt ansluta värmen till befintliga utblås på trumavärmaren har ju redan ett pluggat hål o golvet bara öpna upp, första tjing på värmen har ju spjället till badrummet så känns det för varmt är det bara att öppna upp det så kan man torka kläder där finns ju taklucka och och där kan man ju sätta dit en termostatstyrd datorfläkt de drar nästan inget. om man tar ner spänningen biltema har en sån liten mackapär billig och liten men svårt var det att hitta den mycket är ologiskt där. Det är sånt här som Hasse och jag spånat lite om fast jag broderar ut det lite.
Min bil skulle enkelt kunna få en längstgående säng och en kortare kvinna skulle kunna ligga på andra sidan genom att jag skär bort en del av gasokofferten en p6 skulle ju räcka för matlagning länge. och även varmvatten drar inte så mycket om man inte använder det så ofta. Så man skulle bli självförsörjande. Det hela skulle bli en rymligare bil Lättbäddad för två, men som det nu är så måste man förpassa bordet till hytten dynor under sängen en extra skiva sättas dit och sen på natten måste man klättra över varandra vid toalett besök. Jodå det går förståss att bygga om hytten och använda den som boutrymme men det känns primitivt och svårt med isolering, sen bokänslan blir sämre tycker jag för då känns det att man bor i en bil inte en bostad. skulle t.o.m. bära upp det fina bordet från källaren som följde med.
Så det lutar på att det blir en på börjad hemfärd med bilen med start i början av mars så har jag två veckor på mej att stanna och titta mej omkring måste konsultera jappes bok som jag tacknämligt nog har inlagd i datorn. Tips från de sluge hur man löser kylproblemet mottages tacksamt vill inte ha en ensam p6 till den också, en ide är att skrota min kylbox och använda delarna till ett kylskåp.kanske enklare att bygga en ny box och sätta kofoten i den jag har.