Med mina snart 30 år på vägarna med husbil har jag sällan sett kvarlämnat skräp efter husbilar. Terrängkörning är redan förbjuden och det ser jag inte ofta praktiseras av svenskar. Olägenheter som uppstår är sällan av annan karaktär än att ägare till campingar och ställplatser går miste om förtjänst. Har du själv sett mycket av beskrivna avarter eller mest läst om dem. Nu är jag nyfiken på om du har aktier i branschen samt närmare vilka nya förbud du egentligen vill ha till. Undrar också hur övervakning skall gå till och finansieras för den lär inte kunna bära sig själv.
.
Terrängkörning är förvisso olagligt men sker helt oreglerat ändå. Ska vi be nån räkna skyltar i Smygehuk för dagen? Det är i praktiken en verkningslös lag utan straff för husbilister.
Förra årets värsta idioti var på Dundret där svenska såväl som utländska bilar stog 50cm bredvid varandra och folk slängde ur såväl möbler som grillar på de fläckar parkering som fanns kvar, resten satt i terrängen med samma utrustning. Ut i terrängen förresten, ja jisses. Säkert 6-7 (mestadels) bilar i spenaten utefter vildmarksvägen på Öland under hösten för två år sen.
I år har vi stått på ställplats ett tillfälle. Då tömde en ny 9 meters Concorde ut 100L gråvattentank vid sidan av hålet för tanktömning ”för det är så svårt att pricka rätt, det är ju bara vatten och diskmedel ändå”. Rännilen letade sig 8 meter bort under en av bilarna som stog i sin ställplatsficka. Det är att skita ner.
Nåja.
Exempel finns både ur egna livet och drösvis både på det här forumet och annorstädes. Att påstå annat är att leva med huvudet i sanden, framför allt i en tråd vars premiss är just att vi gräver vår egen grav med att vara för många och för stökiga och skapa olägenheter för närboende som sätter press på kommuner och markägare för att köra bort oss.
I mina ögon krymper vår sfär för fricamping såväl som parkeringsmöjligheter med övernattning på grund av det relativa fåtal som beter sig som idioter.
Folk som inte kan bete sig inom ramarna för allemansrätten och lagarna kring såväl parkeringar eller natur begriper inte välmenade åthutningar….
Som jag skrivit annorstädes;
Börja bötfäll de som campar i terrängen i Smygehuk och problemet går över jävligt fort.
Detsamma gäller resten av Sverige.
För övrigt är det ju konstigt att jag kan få hemskickade böter från Tyskland för fortkörning (hastighetskamera), men vi inte kan sätta p-böter på tyska husbilar. Det får nån förklara för mig på ett sätt som är rimligt.
Sen är jag en helt vanlig medborgare, med ett av Sveriges vanligaste jobb som äger en husbil som är värd under 100.000. Helt utan intressen i campingsfären, annat än att jag helst ser all husvagnar på dom istället för på ställplatserna.
Glömde; jag vill inte ha nya förbud. Jag vill att de som finns definieras tydligare (vad är camping och inte med husbilar) och tillämpas i högre grad än nu. Hårt.
Kostnaden kan lämpligtvis finansieras på samma sätt som lapplisor.