Per o Anne
HBK Medlem
Det bästa sättet att slippa pb2 är ju att sätta upp parkering förbjuden mellan ex. 00-06 för pb2 då råder ingen tvekan om vad som gäller. Fungerar inte det så höjdhinder om man vill ha vanliga bilar att parkera.
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Jag har för mig att utländska husbilar inte är registrerade som PB2(?), så det förbudet träffar i så fall bara svenska husbilar. Sedan finns det ju en hel del hemmabyggen, framförallt utomlands, i bilar som går under höjdhinder. Dessa har för övrigt sällan lika väl utbyggda faciliteter i sina fordon, vilket av naturliga skäl medför ökad risk för nedskräpning och "fribajsning". Så P-förbud och höjdhinder träffar många, men långt från alla, och blir därmed inte heller någon särskilt bra lösning på ev. verkliga problem.Det bästa sättet att slippa pb2 är ju att sätta upp parkering förbjuden mellan ex. 00-06 för pb2 då råder ingen tvekan om vad som gäller. Fungerar inte det så höjdhinder om man vill ha vanliga bilar att parkera.
Enkelt Parkering förbjuden för alla 00-06 eller då höjdhinder för de som inte vill förstå.Jag har för mig att utländska husbilar inte är registrerade som PB2(?), så det förbudet träffar i så fall bara svenska husbilar. Sedan finns det ju en hel del hemmabyggen, framförallt utomlands, i bilar som går under höjdhinder. Dessa har för övrigt sällan lika väl utbyggda faciliteter i sina fordon, vilket av naturliga skäl medför ökad risk för nedskräpning och "fribajsning". Så P-förbud och höjdhinder träffar många, men långt från alla, och blir därmed inte heller någon särskilt bra lösning på ev. verkliga problem.
Min tanke är då att driva ärendet så långt det går, så vi får riktlinjer om vad som gäller när man sover i en lagligt parkerat fordon...
Det innebär också att man måste definiera var ansvaret skall ligga. Fordonsägaren är ju ansvarig för att parkeringsreglerna följs ovasett vem som brukar fordonet.Detta är det enda intressanta i just parkeringsfrågan; att få myndigheterna att definiera vad som är camping. (Och inte)
Nu har det väl mest diskuterats laglig tillåten parkering i denna tråd och såvitt jag vet skall fortfarande alla hjul vara inom p-rutans markeringar?Problemet är också att husbilarna blivit större och större! För 20 år sedan så var husbilar oftast alkovbilar på 6-7 meter eller VW bussar och liknande och alla dessa gick ju lätt in på vanliga P-rutor och störde då inte. Nu kan man ofta se husbilar i storlek som en mindre stadsbuss stående på tvärs över 4-5 P-rutor utanför köpcenter och liknande och ändå är det ofta bara frågan om 2 personer som nyttjar dessa.......Det säger ju sig själv att om storlekarna på bilarna ökat med 50% de senaste 10 åren så ökar trängseln och problemen!
Överträdelse av förbud mot camping är brott mot ordningslagen och kan straffas med ett bötesbelopp på 800 kr (tror jag det var). Campingförbud kan fastställas i kommunens lokala ordningsföreskrifter på platser så som parker, badplatser begravningsplatser (Allt enligt Ordningslagen). Att förbjuda övernattning i husbil, genom att likställa detta med camping, på parkeringsplatser finns det knappast något stöd för i förarbeterna till Ordningslagen. Därför har inte någon, vad jag vet, fällts för detta brott, och då även de fåtaliga rapporterna om olaglig camping omedelbart skrivits av polismyndigheten. En p-vakt kan alltså inte bötesfälla eller påföra en avgift på någon för påstådd olaga camping. Polisen tycker vidare inte att detta är ett prioritetat problem, men torde inte få medhåll av campingägare.Det innebär också att man måste definiera var ansvaret skall ligga. Fordonsägaren är ju ansvarig för att parkeringsreglerna följs ovasett vem som brukar fordonet.
Men överträdelse av campingförbud hur är det definierat, är det inte personansvar som gäller? Och vad händer i så fall icke straffmyndiga personer, kan vi skylla på dem och gå fria, det sker ju dagligen i betydligt allvarligare brottslighet.
Jag kan inte heller tro att ett vaktbolag kan//får hantera den typ av allvarlig brottslighet som campingen i så fall utgör.
Hälsningar
Peter
Precis det jag menar, finns extremt många egoistiska Husbils ägare, tänker bara på sig själv, skiter i att skulle dom parkera lite mindre egoistisk så få fler plats.Problemet är också att husbilarna blivit större och större! För 20 år sedan så var husbilar oftast alkovbilar på 6-7 meter eller VW bussar och liknande och alla dessa gick ju lätt in på vanliga P-rutor och störde då inte. Nu kan man ofta se husbilar i storlek som en mindre stadsbuss stående på tvärs över 4-5 P-rutor utanför köpcenter och liknande och ändå är det ofta bara frågan om 2 personer som nyttjar dessa.......Det säger ju sig själv att om storlekarna på bilarna ökat med 50% de senaste 10 åren så ökar trängseln och problemen!
Precis det jag menar, finns extremt många egoistiska Husbils ägare, tänker bara på sig själv, skiter i att skulle dom parkera lite mindre egoistisk så få fler plats.
Så är lagstiftningen redan utformad, vad mer behövs?Kommer man in med hjulen i rutan är det okej oavsett om det kallas parkering eller camping.
Det är väl lämpligt, att om nu reglerna skulle förtydligas i lagtext vad gäller husbilar, att det i första hand blir att handla om fordonsansvar.Det innebär också att man måste definiera var ansvaret skall ligga. Fordonsägaren är ju ansvarig för att parkeringsreglerna följs ovasett vem som brukar fordonet.
Men överträdelse av campingförbud hur är det definierat, är det inte personansvar som gäller?
Vad som är camping har redan Svenska akademin definierat genom att klassa ordet som ett substantiv.
Det finns väl ingen som på fullt allvar tror att någon kommun skulle bry sig i vad man gör i/runtomkring ett parkerat fordon så länge inte någon annan störs av eventuella beteende.
Så är lagstiftningen redan utformad, vad mer behövs?
Jag har inga somhelst problem med min 10 meterbil.
Antingen får jag plats enligt reglerna som gäller för stället, eller ej.
Om jag inte får plats enligt reglerna får jag köra vidare.
Får jag plats enligt reglerna kan jag ställa mig där.
- Så dj__a enkelt är det, och att förstå detta har inget med storleken på hubilen att göra.
HejDet är väl lämpligt, att om nu reglerna skulle förtydligas i lagtext vad gäller husbilar, att det i första hand blir att handla om fordonsansvar.
Din bil, ditt ansvar.
Kommuner bryr sig en himla massa om vad vi gör i och omkring våra fordon, då kommuninnevånare och närboende stör sig mest hela tiden
Det är ju det tråden handlar om, och det är långt från första och sista exemplet på diskussioner lokalt (och nationellt) om camping vs. parkering.