• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vi gräver vår egen grav

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.396
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Problemet är ju att, om man ska kunna rikta in sig på individnivå, måste det utföras kontroller.
T.ex. kanske en parkeringsvakt som ronderar, men det är ändå mycket svårt att ta de individer som inte kan sköta sig samt att det kostar för mycket pengar.
Det finns ju många exempel på där det tillkommit ett allmänt förbud för någonting trots att det bara är vissa individer som inte kan sköta sig.

Problemet är ju också att alla delar ju inte vårt fritidsintresse. Om man slår ut alla husbilar som passerar vårt land årligen så går det nog några tusen personer på varje husbil.
Det gör ju att det är enklare att utfärda ett förbud mot husbilar på en plats än t.ex. personbilar.

Jag har viss förståelse för att yngre generationer (inom husbilism) vill ha enkelheten med att gå in i en app och kunna läsa recensioner på olika platser för att kunna välja plats för natten.
Men jag tror även att dessa personer ofta låser sig till sin körning via gps (som iof kan vara ett bra hjälpmedel) och inte får se allt som ligger utanför det större vägnätet.

Hade alla, eller de flesta, fortfarande kört efter kartan, utanför det större vägnätet och hittat sina egna ställplatser för natten via "trial and error" så tror jag inte vi skulle ha sett problemen som börjar dyka upp på allt fler ställen idag.

När jag var "liten" på 70 och fram till början på 80-talet tältade familjen varje semester och enligt vad min far säger så var det aldrig några problem att slå upp ditt tält eller campa någonstans.
Jag har tom sovit i tält i en park i Stockholm under 90-talet.
Jag tror att det till viss del sitter i att man vill helst vara på samma platser man kunde tälta på förr men att man nu har möjligheten att göra detta på ett bekvämare sätt (husbil) men glömmer att detta campande tar större plats i anspråk samt förstör mer (tänker på många platser där folk kört ut på gräsmattor osv).
 

Leekström

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30807
Medlemskap
2024
Problemet är ju att, om man ska kunna rikta in sig på individnivå, måste det utföras kontroller.
T.ex. kanske en parkeringsvakt som ronderar, men det är ändå mycket svårt att ta de individer som inte kan sköta sig samt att det kostar för mycket pengar.
Det finns ju många exempel på där det tillkommit ett allmänt förbud för någonting trots att det bara är vissa individer som inte kan sköta sig.

Problemet är ju också att alla delar ju inte vårt fritidsintresse. Om man slår ut alla husbilar som passerar vårt land årligen så går det nog några tusen personer på varje husbil.
Det gör ju att det är enklare att utfärda ett förbud mot husbilar på en plats än t.ex. personbilar.

Jag har viss förståelse för att yngre generationer (inom husbilism) vill ha enkelheten med att gå in i en app och kunna läsa recensioner på olika platser för att kunna välja plats för natten.
Men jag tror även att dessa personer ofta låser sig till sin körning via gps (som iof kan vara ett bra hjälpmedel) och inte får se allt som ligger utanför det större vägnätet.

Hade alla, eller de flesta, fortfarande kört efter kartan, utanför det större vägnätet och hittat sina egna ställplatser för natten via "trial and error" så tror jag inte vi skulle ha sett problemen som börjar dyka upp på allt fler ställen idag.

När jag var "liten" på 70 och fram till början på 80-talet tältade familjen varje semester och enligt vad min far säger så var det aldrig några problem att slå upp ditt tält eller campa någonstans.
Jag har tom sovit i tält i en park i Stockholm under 90-talet.
Jag tror att det till viss del sitter i att man vill helst vara på samma platser man kunde tälta på förr men att man nu har möjligheten att göra detta på ett bekvämare sätt (husbil) men glömmer att detta campande tar större plats i anspråk samt förstör mer (tänker på många platser där folk kört ut på gräsmattor osv).
Men även ett generellt förbud kräver väl kontroller? Om ingen kontrollerar och kan bötfälla den som felparkerat, dvs ställt sin husbil där det sitter en förbudsskylt, vilket förutsättet avtal med ett vaktbolag (markägare får inte själva utfärda P-böter, åtminstone enligt vad vår BRF fått erfara), så blir ju förbudet i realiteten bara en papperstiger, vilket ev. nedskräpare också kommer inse tids nog. Utan bevakning löser alltså förbudet egentligen inte det (de) som faktiskt utgör ett problem. Så ska man ändå anlita någon för att jaga felparkerare, varför inte lägga de resurserna på att jaga nedskräpare istället, alternativt en större soptunna på plats?
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.396
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Men även ett generellt förbud kräver väl kontroller? Om ingen kontrollerar och kan bötfälla den som felparkerat, dvs ställt sin husbil där det sitter en förbudsskylt, vilket förutsättet avtal med ett vaktbolag (markägare får inte själva utfärda P-böter, åtminstone enligt vad vår BRF fått erfara), så blir ju förbudet i realiteten bara en papperstiger, vilket ev. nedskräpare också kommer inse tids nog. Utan bevakning löser alltså förbudet egentligen inte det (de) som faktiskt utgör ett problem. Så ska man ändå anlita någon för att jaga felparkerare, varför inte lägga de resurserna på att jaga nedskräpare istället, alternativt en större soptunna på plats?
Ett förbud mot parkering som då något bolag får dela ut gula biljetter på så tillfaller den största delen av bötesbeloppet bolaget.
Skulle en vakt behöva rondera för att jaga nedskräpare så skulle kostnaden inte bära sig själv.
 

Leekström

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30807
Medlemskap
2024
Ett förbud mot parkering som då något bolag får dela ut gula biljetter på så tillfaller den största delen av bötesbeloppet bolaget.
Skulle en vakt behöva rondera för att jaga nedskräpare så skulle kostnaden inte bära sig själv.
Sant, det har du helt rätt i. Men jag vill ändå tro att det bör finnas andra - bättre och mer ändamålsenliga - sätt att lösa problem nedskräpning, än att förhindra (andra) eller totalförbjuda husbilar att hitta till/parkera på en plats?
 

Leekström

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30807
Medlemskap
2024
Inte fricamping-
men ett sorgligt exempel från centrala Västervik i morse på hur det kan gå till, lär ju inte gynna oss husbilsåkare
Exakt sådär har jag sett en svensk husbil med HBK logga och medlemsnr (från Göteborg vill jag minnas) göra när han lämnade en gratis parkering utanför Umeå förra sommaren. Så att bara dela i HBK Husbilsplatser löser tyvärr inte detta fenomen. Kanske en knackning på dörren med vänlig upplysning om det olämpliga i att göra så skulle fungera?
 

Solnäs

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
25475
Medlemskap
2024
Under mina tidigare besök i Malmö har jag kunnat stå ute på Ön, nästan helt ensamt.
Nu i onsdag så var jag där, och till min fasa så är det nu mellan 40-50 husbilar och flera campar med möbler markis mm.
Många som bor i lägenhet på ön känner till mig och pratar gärna med mig... Och så skedde även denna onsdag...
Nu berättar lokal folket att de är alla chockad över explosionen av alla hb detta år. Och att de nu har gjort en anmälan till Malmö kommun om hur dåligt husbilsfolket better sig.
Vissa ställen luktar det väldigt mycket av människor skit, vilket jag själv märkte.
Så nu är jag säker på att denna plats snart får förbud för hb.
Vi husbils folk kan inte bara skylla på alla andra, och berätta om hur bra vi själva är...
En annan kvinna berättade att sedan någon lagt ut platsen på en app, så har det ökat katastrofalt...
Jag vet att många inte bryr sig, men ni skall veta att vi är många som inte lämnar ut en plats på en app eller i någon ställplats lista.... Men vi vet däremot ofta vem som lägger ut platserna.

Ni får definitivt inga stjärnor här i livet när ni lägger ut en plats.... Däremot drabbar det alla oss andra som värnar om friheten att kunna parkera på en plats...

Jag vet att det är helt omöjligt att ändra på andra, men du kan ändra dig själv och ta ditt ansvar så detta händer inte på andra platser...

Just nu står jag på en annan plats i Malmö, och än har jag inte sett en ända husbil här, mer än min, men det dröjer nog inte länge innan "pesten" också har smittat denna plats...

Njut av dagen för i morgon kan du hamna på en camping. :rolleyes:
Jag frikampar en del men jag ser till att det är rent efter mig + att jag vill att ingen skall klaga på att jag frikampar för attdet inte är rent så jag går runt och plockar skräp runt om vilket jag tycker all skall göra det borde vara självklart.
STÅ PÅ DIG OCH TALA OM ATT ENVAR TAR SIN SKIT MED SIG
Ha det.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.191
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Nu är det så att ön utanför Malmö inte bara nyttjas av husbilar, under hela året så parkera många sin bil där när de skall fisk, tidigare stod man gratis men nu kostar det 5:- spänn timmen eller ett dygn för 54:- spänn..
Området är också ett rekreationsområde för de närboende, folk låter sina hundar bada här, och vid fint väder så kommer dagis med en massa ungar och sen har vi dykarklubbarna som är här nästan dagligen och tränar/dyker.. Så här är mycket folk i rörelse.
Redan för ett par år sedan när jag stod här så såg jag hur dykarna gick in i buskarna och gjorde alla sina behov... Toapapper och mer syntes tydligt i buskarna...
Fiskaren som kommer hit slänger förpackningar på marken...
I bostads området på ön har flera äldre damer bildad en städgrupp och rensar området från skräp en gång i veckan, vi brukar pratas vid...
Och så kom här en och annan husbil, varav jag var den annan... Lokalfolket pratade ofta med mig om husbil, och några bestämde sig sen för att köpa en husbil.... Så allt fungerade bra i flera år bortsett från fiskaren som fortfarande slängde sin förpackningar...Och dykaren som sket i buskarna...
Men en dag så la någon ut platsen på en app.... Och efter detta är det vi med husbilar som får skulden...

Här hjälper varken hbk's eller andra husbilsklubbars miljöpolicy.... Vi får ändå skulden...
Detta handlar inte om mig eller dig.... Det handlar om oss.
Gör vi inget här så kommer ön i Malmö inte att bli det enda stället där vi är tillsammans med andra, men där vi kommer att få skulden när problem uppstår..

Jag vet att flera här i forumet mer än gärna vill komma med dumma och onödiga kommentarer.... Men du... Har du tråkigt.... Så gå ut i sandlådan och lek istället.
 

stenö

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
17504
Medlemskap
2024
Vi har en liten, privat båthamn i närheten med vändplan o parkeringsmöjlighet för 5-6 bilar.
Går ofta förbi där med hundarna. Det kunde ibland stå någon enstaka husbil där. I år märkte jag
att det var husbilar där nästan jämt, ibland fulla parkeringen. Kollade då på apparna och såg att
platsen nu fanns markerad med P. Det stör mig inte så mycket men visar vad som händer. Vid ett
tillfälle hade en hbil lyckats parkera tvärs över parkeringen och blockera nästan alla platserna. De
ville väl sitta i lä för vinden från havet.
Har ett smultronställe ca 5 mil härifrån som vi tidigare besökte med båten. Liten båthamn, bad, tc, grill som sköts
av en stugförening. Brukar numera åka dit minst en gång per år med husbilen. Har frågat folk i stugorna vad
de tycker om husbilsbesök och det tyckte dom bara var trevligt. Jag har inte lagt in denna plats då jag inte vill
locka dit fler. Vi har alltid varit ensamma där. Såg nu att även denna plats fanns med i apparna. Undrar hur
stugfolket reagerar nu. Vi har inte varit dit i år.
 

leifn

HBK Medlem
Inlägg
218
Kommun
Mora
HBK-Nr
2053
Medlemskap
2024
Ingen som följer Tyska husbilsforum o kan återge vad som rapporteras där?Är själv inte tillräckligt språkkunskaper tyvärr
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
353
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Inte fricamping-
men ett sorgligt exempel från centrala Västervik i morse på hur det kan gå till, lär ju inte gynna oss husbilsåkare
Såg samma fenomen för några veckor sedan fast bara en lite pöl, sprang över och knackade på. Killen som öppnade såg förfärad ut och åtgärdade omgående problemet. De hade tömt när de lämnade campingen på morgonen men stress eller tankspriddhet gjorde att han glömde stänga kranen.
Misstag kan vi alla göra och inte ser man att det rinner under bilen när man står därinne och duschar.

Hälsningar
Peter
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.790
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Nu är det så att ön utanför Malmö inte bara nyttjas av husbilar, under hela året så parkera många sin bil där när de skall fisk, tidigare stod man gratis men nu kostar det 5:- spänn timmen eller ett dygn för 54:- spänn..
Området är också ett rekreationsområde för de närboende, folk låter sina hundar bada här, och vid fint väder så kommer dagis med en massa ungar och sen har vi dykarklubbarna som är här nästan dagligen och tränar/dyker.. Så här är mycket folk i rörelse.
Redan för ett par år sedan när jag stod här så såg jag hur dykarna gick in i buskarna och gjorde alla sina behov... Toapapper och mer syntes tydligt i buskarna...
Fiskaren som kommer hit slänger förpackningar på marken...
I bostads området på ön har flera äldre damer bildad en städgrupp och rensar området från skräp en gång i veckan, vi brukar pratas vid...
Och så kom här en och annan husbil, varav jag var den annan... Lokalfolket pratade ofta med mig om husbil, och några bestämde sig sen för att köpa en husbil.... Så allt fungerade bra i flera år bortsett från fiskaren som fortfarande slängde sin förpackningar...Och dykaren som sket i buskarna...
Men en dag så la någon ut platsen på en app.... Och efter detta är det vi med husbilar som får skulden...

Här hjälper varken hbk's eller andra husbilsklubbars miljöpolicy.... Vi får ändå skulden...
Detta handlar inte om mig eller dig.... Det handlar om oss.
Gör vi inget här så kommer ön i Malmö inte att bli det enda stället där vi är tillsammans med andra, men där vi kommer att få skulden när problem uppstår..

Jag vet att flera här i forumet mer än gärna vill komma med dumma och onödiga kommentarer.... Men du... Har du tråkigt.... Så gå ut i sandlådan och lek istället.
Jag vet & förstår dej, tack!!
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
926
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Dela med sig av tips på platser eller inte är iofs en diskussion vi kan ha.

Men kan inte grundproblemet kanske vara att vi husbilsägare har ökat i antal mycket snabbare än infrastruktur och logistik att hantera oss?

De platser som för 5-10 år sedan räckte till utan problem gör inte längre det.

Dags att vi blir en del av lösningen istället för problemet.

Frågan är hur? Återkommer om / när jag kanske har något förhoppningsvis vettigt att säga om detta.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.285
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Dags att vi blir en del av lösningen istället för problemet.
Lösningen på "mitt" problem är som sagts tidigare att sluta lägga upp det (sista) smultronställena till offentligheten.
I ovanstående mening, läs "mitt" högt för dig själ, det är dig det gäller.

Det som kan hjälpa på sikt är en av två saker.
-Antalet husbilar minskar drastiskt -> osannolikt.
-Husbilsåkarna betalar så mycket för att få någonstans att stå, så det finns affär i att tillhandahålla övernattningsplatser -> extremt troligt scenario.

Att vrida tillbaka klockan och njuta av "det var bättre förr" kommer inte att hända.

-Min åsikt.
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.368
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Jag tycker att det är bra att man läger sina smultronställe till offentligheter så att flera kan uppleva dom .Varför skriva så negativt om det för annars vem skulle veta om den lila landet Sverige. Jag som sydlänning gillar mycket folk som är i rörelse och har inga problem med om det är några husbilar som står bredvid mig .Så sluta klaga på dom som tycker likadan för annars skulle dom inte lägga sina smultronställe i vissa appar.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.843
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Med Google Maps och liknande karttjänster så är det numera omöjligt att hålla några smultronställen hemliga.
Det är så lätt att skanna av ett okänt område och hitta platser att stå på så att tro att tex. Ön skulle förbli orörd ifall den inte fanns i någon app är nog inte sannolikt.

Sedan är det ju så att de flesta "riktiga" husbilsplatser som finns i vår lista och i andra appar har börjat som inofficiella parkeringar i någon lista.
Utan detta hade det kanske inte blivit underlag för att starta verksamhet och göra nödvändiga investeringar för att skapa en ställplats.

Det kommer att uppstå många alternativ på platser i olika prisnivåer och med olika servicenivå när nu underlaget verkar finnas.
Som alltid när det sker omställningar så gnisslar det lite i starten och protektionism är inte ett lyckat sätt att driva utvecklingen framåt.

Det bästa vi som är erfarna husbilsåkare kan göra är att hjälpa de som är nya med råd och kanske påpekande på plats när det inte alltid blir rätt.
 

Leekström

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30807
Medlemskap
2024
Vi vill inte stå på camping med hundratals andra, och hade vi velat det hade vi skaffat husvagn. Men campare som missköter sig och lokalbor som får igenom orättfärdiga husbilsförbud driver sannolikt utvecklingen i den riktningen, vilket jag menar är det som de facto "gräver vår grav".

Lösningen tror jag dock inte är att stoppa huvudet i sanden och hoppas de slutar. Vore det endast några tusen husbilar på vägarna kanske det hade fungerat att hålla låg profil och hoppas att vi och våra platser går under radarn, men nu är vi ju betydligt fler än så bara i HBK. Vi behöver snarare aktivt fylla igen gropen andra gräver åt oss, genom att dels försöka påverka just campare som missköter sig, men framförallt vara aktiva i att motarbeta de många gånger ogenomtänkta och ogrundade förbud som drabbar även skötsamma husbilsåkare, som på ett ansvarsfullt och respektfullt sätt vill upptäcka vårat långa land, bortom campingarnas välordnade gräsmattor och lekplatser. Vi behöver få lokalpolitiker att förstå att husbilarna är en tillgång, inte ett problem, samt att ev. verkliga problem, såsom "överparkering" och nedskräpning, bör lösas på andra, rättvisare och mer ändamålsenliga sätt. Allt annat är bara livsuppehållande åtgärder i väntan på att graven är färdiggrävd.
 
Senast ändrad:

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.843
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Problemet med lokala trafik och ordningsföreskrifter är att endast de som bor i kommunen kan överklaga dessa och då inom relativt kort tidsrymd.
Jag har skrivit till många kommuner om sådana förbud men oftast svarar de inte eller så försvarar de förbudet.
De försvarar även felaktig skyltning med motivet att de flesta respekterar skyltarna ändå.

Det finns några lysande exempel på kommuner som är positiva till husbilar som tex. Mariestad och många fler som även blivit utnämnda till Husbilsvänligaste kommun av Husbilsklubben.

Även om vi har drygt 100 000 husbilar i Sverige så är vi små jämfört med runt 300 000 husvagnar och runt miljonen fritidsbåtar.
Med runt 15 miljoner campingnätter och upp mot 68 miljoner (2019) gästnätter på kommersiella boenden så är nog inte husbilar prioriterade ännu.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.191
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Självklart kommer det fler när en plats blir delad, men vad är din lösning, att bara dela redan kända platser? Applicera det resonemanget från tidernas begynnelse så hade vi inte ens haft några kartor att följa?

Applicera vi ditt resonemang längre fram i tiden.... Så har vi nog ingen planet, där appar och ställplatser är av intresse...

Själv hatar jag att uttrycka mig såhär.... Då vi lever här och nu... Och utgår man inte från detta, då lever man nog i en fantasivärld..
 
Toppen